aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

Vorige topic - Volgende topic

DofN

Citaat van: morca op december 28, 2014, 12:37:20
Nog niet gemaakt?
Inregelen gebeurt daarna ,hij kwam toch bij je langs  :thumbs-up:

Nee, ik heb de sledgeamp nog niet ontvangen. Zal binnenkort eens een email sturen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Han S

Hans, het is een beetje een pot wormen opentrekken en als de techniek je niet zo boeit is het nog erger. Ik heb een sub die tot 35 hz gaat zeg je. Dat betekent niet dat deze sub niet beneden de 35 hz komt. De fabrikant geeft op dat een speaker binnen 3 dB (bijvoorbeeld) een bereik heeft van xxx Hz tot yyy Hz.

Dat kan betekenen dat die 35 Hz binnen dat bereik ligt, maar dat hij bijvoorbeeld 25 Hz 3 of meer dB zachter weergeeft. Maar dat betekent niet dat hij bij 35 Hz steil afvalt naar niks.

Een ander probleem bij subs is de bovenkant van zijn bereik, want als jouw speaker nog vrolijk 40 Hz weergeeft en de sub doet dat ook, dan krijg je in dat overgangsgebied een verdubbeling en dat hoor ik vaak bij setups van mensen, een enorme bult ergens in het laag en dan is die sub geen aanvulling maar heb je er alleen maar last van.

Maar dan die 35 Hz, dat is al verdomd laag hoor en dan kom je in het bereik wat ongeveer alleen in films en bij synths en kerkorgels voorkomt, of bij een vijfsnarige electrische bas. En nog lager wordt door heel veel mensen niet meer gehoord. Ik was in een studio waar ik de 20 Hz sinus prima hoorde, maar de geluidstechnicus hoorde daar niets van. Is verder niet belangrijk want je voelt het wel als het hard genoeg is.

morca

Idd op papier vallen mijn sub.s bij 35 Hz al af.
Maar in room na dsp en goeie plaatsing is er output tot en onder 20 Hz.

Han S

Ik zie zojuist dat Hans een ban heeft opgelopen en na 3 januari weer mag posten als hij braaf is.  ;D Hoop dat hij nog wel mag meelezen, het is een interessante materie die subs.

Ik heb een forumvriendje die het jaarlijkse reggae festival mag verzorgen op Jamaica en die gebruikt 80 kilowatt aan subs. Die gasten houden van laag daar.

Maz, experimenteer veel en langdurig met de plaatsing en afstelling van subs en zet ze vooral niet te hard. Eigenlijk moet je ze nauwelijks opmerken en het verschil pas horen als je ze uitschakelt.

Raphie

Morca de meeste mics meten al niet meer onder de 35hz... Dus rare bumps die je daar ziet zijn meestal meetfouten en geen realiteit
JBL PRX Power!

morca

Als het goed is meet je tot 20 Hz ong goed.
Ik denk dat het wel meevalt ik kan bij elke sub die ik geplaatst heb goed verschil in afval ziet.
Terwijl het wel dezelfde mic is.

Wil je het goeddoen moet je hem opsturen voor callibratie.
Maar dat is voor sub meting niet nodig imo.

Han S

Als je gaat meten met een microfoon, moet het wel een meetmicrofoon zijn, van DPA bijvoorbeeld en die gaat ver beneden de 20 Hz. Ik las van Harvey Gerst dat een Behringer ECM8000 van 50 euro nog aardig recht is van 20 tot 20.000 Hz. Of dat waar is weet ik niet, maar dat zou opmerkelijk zijn.

Maar mijn goedkope Eltax subs komen zeker een eind beneden de 35 Hz. Ik gebruik ze niet meer sinds ik de TDL 0.75 transmissielijn zuiltjes heb, die komen diep genoeg voor het optimale genot.

martin778

Citaat van: Han S op december 28, 2014, 15:10:47
Als je gaat meten met een microfoon, moet het wel een meetmicrofoon zijn, van DPA bijvoorbeeld en die gaat ver beneden de 20 Hz. Ik las van Harvey Gerst dat een Behringer ECM8000 van 50 euro nog aardig recht is van 20 tot 20.000 Hz. Of dat waar is weet ik niet, maar dat zou opmerkelijk zijn.

Maar mijn goedkope Eltax subs komen zeker een eind beneden de 35 Hz. Ik gebruik ze niet meer sinds ik de TDL 0.75 transmissielijn zuiltjes heb, die komen diep genoeg voor het optimale genot.

Gecalibreerd zou dat kunnen, miniDSP beweert dat hun UMIK1 tussen de 20Hz en 20KHz binnen de 1dB zit.

Han S

Mr.M

Zo, dit is veel interessante leerstof over subs en dsps.

Vandaag was een drukke dag ,de guarneries zijn opgehaald om 10.30, daarna mijn theta afgeleverd en verkocht ingeruild met een set Kharma MP 150 monoblokken ,
Morgen wordt de sub center en rears opgehaald en overmorgen inpakken om een lekker 1,5 weekje weg te gaan naar een warm land om nieuwjaar te vieren.
Heerlijk ,zon...
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Mr.M

Verder een set nieuwe  buize gekocht voor de audio Note m2 ..
Ben benieuwd hoeveel verschil ik ga horen tussen verschillende buizes.
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

daanvanduif

Na al dat gezeul met al die oude spullen heb je wel een vakantie verdient ja  ;D
Fijne vakantie alvast
Corazón

mijkie

Citaat van: daanvanduif op december 29, 2014, 09:34:06
Na al dat gezeul met al die oude spullen heb je wel een vakantie verdient ja  ;D
Fijne vakantie alvast

:clapping:
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

Mr.M

Citaat van: daanvanduifp
link=topic=145469.msg2734534#msg2734534 date=1419842046

Fijne vakantie alvast
Dank u wel.
je moest eens weten hoe vermoeiend all dat switchen en tilwerk is, haha ..hele weekend hard gewerkt :) ;)  bezig geweest.
2000 km  gereden in totaal om enkel een speaker op tje halen. dat verdient een vakantie. ;) lol

Nee heren dit is mij laatste vakantie de komende tijden  want straks sta ik hele dagen in de zaak en kan voorlopig niet meer weg..(sta alleen namelijk in de zaak met hooguit een stagaire)

Dan wordt het  6 dagen hard werken en de 7 de dag administratie in orde krijgen ben ik bang..dus over 2 weken is het het hard knokken voor de centen ...

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Mr.M

Citaat van: dre73 op december 29, 2014, 11:44:43
Gelukkig heb je nog een setje over voor in de winkel. :D
Nou ,nu dat je dit zegt ,,ik was aan denken of ik daar niets leuks kan neerzetten... Alleen kwa ruimte is het beperkt.
Dan moet de meet ruimte ombouwen naar luister kamer..:):):):)

Dan kan ik beter ipv OPTICIEN ,AUDICIEN op de deur zetten .hahaja

Thanatos

daanvanduif

Spannende tijden hoor, maar als je het met hetzelfde enthousiasme doet als je audiobelevingen in dit topic moet het helemaal goed komen!

Citaat van: maz op december 29, 2014, 11:25:49
Dank u wel.
je moest eens weten hoe vermoeiend all dat switchen en tilwerk is, haha ..hele weekend hard gewerkt :) ;)  bezig geweest.
2000 km  gereden in totaal om enkel een speaker op tje halen. dat verdient een vakantie. ;) lol

Nee heren dit is mij laatste vakantie de komende tijden  want straks sta ik hele dagen in de zaak en kan voorlopig niet meer weg..(sta alleen namelijk in de zaak met hooguit een stagaire)

Dan wordt het  6 dagen hard werken en de 7 de dag administratie in orde krijgen ben ik bang..dus over 2 weken is het het hard knokken voor de centen ...
Corazón

Duck Twacy

Citaat van: maz op december 29, 2014, 11:25:49
Dank u wel.
je moest eens weten hoe vermoeiend all dat switchen en tilwerk is, haha ..

....

Dat geloof ik graag,

Goede vakantie alvast en veel succes daarna...

LABO

Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | DIW7022
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

djoeri

CiteerVerder een set nieuwe  buize gekocht voor de audio Note m2 ..
Ben benieuwd hoeveel verschil ik ga horen tussen verschillende buizes.

Welk merk buizen heb je gehaald en welk type ecc88 of 83? Ik vind philips altijd wel lekker klinken vooral midden is super of amperex buggle boys, siemens is wat cleaner. Wat ook een mooie buis is een bendix gelijkrichter 5852(6X5GT) gebruikt in militaire tanks in de VS, onverwoestbaar.

Mr.M

Citaat van: djoeri op december 29, 2014, 14:15:25
Welk merk buizen heb je gehaald en welk type ecc88 of 83? Ik vind philips altijd wel lekker klinken vooral midden is super of amperex buggle boys, siemens is wat cleaner. Wat ook een mooie buis is een bendix gelijkrichter 5852(6X5GT) gebruikt in militaire tanks in de VS, onverwoestbaar.
Hoi djoeri 
Bedankt voor je input..ik heb echt geen verstand van buizes en hun eigenschappen.dus je info is zeer welkom.
Ik weet niet precies welke buizes ik heb gehaald.
Ik heb het via marktplaats eene thijs moerman..doet veel met buize.
Ik heb inderdaad de 83/88 (phono)en een 6sn7 (line stage)gekocht
De andere 2 voor de voedingdeel  had die niet .
En volgens hem moeten exact zelfse buize in anders gaat niet goed zei die.
Er zat origineel  83/88 golden dragon in.
De 6sn.. ia een jan philips origineel .ik weet niet eens wat ik heb gekregen. Volgens hem is het een beter.
Hij had ook een sophia maar koste 100 euro voor een buis.  :notify:

Heb jij een goed adres voor buize?

Ps hierbij een fototje van de zaak.

michel69

Hele fijne vakantie Maz voor jouw en je vriendin.....en uiteraard heel veel succes met het starten van je eigen bedrijf!
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-Audio Research VS110 - GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz  NA 11S1 - Bassocontinuo-Norstone-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord - Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Oppo Uhd 203 - Kharma- OLS-Audioquest pearl 4x