aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

Vorige topic - Volgende topic

Mr.M

Citaat van: Zodiac op december 24, 2014, 16:22:20
Mag ik een onbeschaamde vraag stellen? Een beetje een kritische-, dat wel...., maar zonder lading.

@Maz, je was helemaal happy, gelukkig, enthousiast met die ruimtemannetjes....helemaal in de wolken. Op het puntje van je stoel zat je. Niets was nog zo bijzonder geweest. Wat waren wij allen plaatsvervangend enthousiast!

...........dat was zondagavond.

De vraag: Laat je je nu (2 dagen later) verleiden dat hele eigen, superbijzondere, nog nooit vertoonde karakter waar je zo voor viel te manipuleren met subwoofers en dsp en god weet wat nog meer??

Alsof je een ontzettend lekker ding hebt opgepikt ergens, helemaal verliefd bent en haar 2 dagen later bij een chirurg grotere t...ten laat aanmeten. Of eigenlijk, je door hem laat informeren hoe je zelf die grotere tie..en het beste kunt maken....

PS. Geintje hè. Gewoon uit interesse, geen mening, geen veroordeling, geen....(de reacties zullen wel weer volgen)

Je vraag is begrijpelijk, alle eerst,ben meer dan blij met de MARS MANNETJES. Alles is picco bello geluidtechnisch en ver overheen.
Echter ik kan het gewoon niet laten om te proberen en kijken hoe het met een sub klinkt.. Ben gewoon te nieuwsgierig en wil graag alles testen en ervaren.
Dit moet je niet zien als tekortkoming van de vivids ofzo. Het is gewoon mijn karakter om alles uit te proberen.
Want nu leer ik weer wat en weet ik dat de vivids niet perse een sub nodig hebben..
En dat een slecht ingeregeld sub meer slecht doet dan goed,maar dat wisten we al ...

Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

morca

Citaat van: GPO op december 24, 2014, 17:00:24
Ah dan moet je dit maar eens lezen als je een keer tijd hebt. Fase op de sub is polariteit en dan kun je nog steeds verschuiving in tijd hebben. Signalen kunnen in polariteit gelijk lopen maar bv achterlopen in tijd
-->
http://www.soundoctor.com/whitepapers/subs.htm
Fase stellen is niet veel anders als schuiven in het tijds domein.
High level aansluiten is niet veel anders als maz nu doet,en dat doet men meestal in een stereo setup zoals die van maz.

Mr.M

Citaat van: zoldar op december 24, 2014, 14:20:56
Sub goed afstellen gaat niet op,het gehooren of met spec sheets. Tenzij je een pro audio goeroe bent die zo de kuip in loopt en de pa in 1 avondje afstelt.

Gebruik software en meet de output, je oren zijn een barre raadgever onder de 30hz. Rew en een mic standaaart. En veel tijd.

Als je na 1 avondje klooien het opgeeft, haal je er niet de max uit.
Ik ben daar wat simpeler in.hahaha

RCA in de sub en testen... je hebt  3 opties op de afstand bediening..(sub)

Fase + of -
Frequentie bereik.
Volume

Meer doet mij sub niet. Meer opties heb ik ook niet.
Vanuit de audio Note kan ik ook niets regelen..dus das simpel.

Muziek met veel sub laag erop en dan een frequentie kiezen meestal is dat max 4 5 Hz35 Hz bij mij  en dan zakken naar de juiste volume waarbij de sub niet hoorbaar of aanwezig is tov de fronts. 
Ik zoek(probeer te horen)  de  verloop van de laagste  frequentie van de speaker en probeer de sub na die frequentie actief te maken .
Dat is wat ik op gehoor probeerde te doen en het valt niet mee.

Op gegeven moment heb ik de sub op 35 en lager gezet met de volume op zacht en dat viel mee.
Alleen je merkt , op moment dat je gebruik maakt vanbeide  pre outs van de audio Note dat het ten kosten gaat van de energie van de fronts ( andere pre out).

Heb je het over de theta dan is het verhaal anders. Daar kan je alles op instellen . tot aan de soort filtering welke in je sub zit.
Die kan de sub heel mooi aansturen en kopellen met de set .alleen mijn voorkeur voor stereo gaat naar BUIZE.

Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Zodiac

Citaat van: maz op december 24, 2014, 18:05:46
Je vraag is begrijpelijk, alle eerst,ben meer dan blij met de MARS MANNETJES. Alles is picco bello geluidtechnisch en ver overheen.
Echter ik kan het gewoon niet laten om te proberen en kijken hoe het met een sub klinkt.. Ben gewoon te nieuwsgierig en wil graag alles testen en ervaren.
Dit moet je niet zien als tekortkoming van de vivids ofzo. Het is gewoon mijn karakter om alles uit te proberen.
Want nu leer ik weer wat en weet ik dat de vivids niet perse een sub nodig hebben..
En dat een slecht ingeregeld sub meer slecht doet dan goed,maar dat wisten we al ...

Begrijp me niet verkeerd. Wat je doet is pure amusement!
Goed inzicht van die subs. Soms is het gewoon goed zoals het is!

Keep going, maar ik ben een kritische zeikerd (zeggen sommigen....hè Hans :tounge:) die ook wel een beetje wil snappen waarom mensen dingen doen en zeggen.

Dat alles terzijde. Geniet ervan!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Mr.M

Citaat van: GPO op december 24, 2014, 14:41:00
Begrijp ik het goed dat je sub parallel tov de speakers hebt aangesloten. Daar gaat het al mis omdat je dan niet kan 'time-alignen' ... je kunt de sub / speakers niet los van elkaar in tijd vertragen omdat ze op hetzelfde moment het signaal krijgen bij parallele aansluiting.

En een sub is bijna altijd wat trager in verwerking van het inkomende signaal ivm de versterker die het nog moet verwerken.... dus je krijgt altijd dat de sub achterloopt op het hoofdsysteem...

Als je je sub low level kan aansluiten en met crossover en met de afstanden kan spelen vd luidsprekers in je processor/versterker dan kun je dit wel goed krijgen.

Verder kun je dit niet op gehoor echt goed doen. Je zult moeten meten.
Raar... De VV stuurt 2 signalen simultaan naar 2 versterkers..
Eentje is in de sub en de ander is de eindtrap.
Vervolgens sturen de versterkers de conussen aan.
Een versterker doet de sub conus aansturen en de ander de fronts.
Of ik zie het verkeerd? Als dit niet zou werken dan heb je ten alle tijden een dsp nodig.
Alje zou zeggen,  ik pak na de eindtrap de high output en stuur die na de sub zou ik het begrijpen.
Dan heeft het signaal welk van de VV komt al de eindtrap bereik en de uitsturing vanuit eindtrap zou nog eens naar de sub moeten om vervolgens nog eens door een versterker te gaan voordat die naar de conus bestuurd wordt.
Ondertussen is het high level signaal van de eindtrap naar speaker all lang door de speaker terwijl de sub signaa nog een versterking nodig heeft voordat die de subwoofer conus bereikt...

Kan ook naast zitten hoor? Maar dit lijkt een logischer verklaring..

Joris1971

Pas je signature maar aan, bij speakers staat Tad...

Mr.M

Citaat van: Zodiac op december 24, 2014, 19:57:00
Begrijp me niet verkeerd. Wat je doet is pure amusement!
Goed inzicht van die subs. Soms is het gewoon goed zoals het is!

Keep going, maar ik ben een kritische zeikerd (zeggen sommigen....hè Hans :tounge:) die ook wel een beetje wil snappen waarom mensen dingen doen en zeggen.

Dat alles terzijde. Geniet ervan!
Nee begrijp je niet verkeerd en amusement is ook wat ik probeer te doen..

Alles is nu losgekoppeld van de sub en ze klinken echt fantastisch deze mars mannetjes.

De laag output is echt ongelovig voor monitors. En tja ik kan er niets aan doen ,moet overal een vinger in steken om te kijken of ik het beter kan krijgen . Hahaha

Noem het maar een afwijking..haha lol

Mr.M

morca

Citaat van: maz op december 24, 2014, 20:02:41

Dan heeft het signaal welk van de VV komt al de eindtrap bereik en de uitsturing vanuit eindtrap zou nog eens naar de sub moeten om vervolgens nog eens door een versterker te gaan voordat die naar de conus bestuurd wordt.
Ondertussen is het high level signaal van de eindtrap naar speaker all lang door de speaker terwijl de sub signaa nog een versterking nodig heeft voordat die de subwoofer conus bereikt...

Daar is je fase stelling op de sub voor,en dat klopt wat je zegt.

Zoals jij het nu aansluit is net zoiets als ik ze aan de lfe uitgang heb hangen.
De amp/dsp kan een fase verschuiving veroorzaken die je bij moet stellen.
Maar bij fatsoenlijke opstelling heb ik me gesloten sub op fase 0 staan.
Maar dat is dan wel na het nameten met REW.

GPO

Citaat van: morca op december 24, 2014, 18:23:30
Fase stellen is niet veel anders als schuiven in het tijds domein.
High level aansluiten is niet veel anders als maz nu doet,en dat doet men meestal in een stereo setup zoals die van maz.

We begrijpen elkaar verkeerd .... laat maar ik kom er een andere keer nog wel op terug. Wil verder niet Maz z'n topic gebruiken om dit te be-discussieren.
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

Ruud-

Citaat van: maz op december 24, 2014, 20:08:57
En tja ik kan er niets aan doen ,moet overal een vinger in steken om te kijken of ik het beter kan krijgen . Hahaha

Noem het maar een afwijking..haha lol

:o
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Zodiac

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Duck Twacy

Je zou ook kunnen denken aan een extra stel speakers voor het stevige rock geluid. Tenmiste als je dat soort muziek ook wel kunt waarderen. Gewoon een paar 3 weg systemen met 12" erin die je (indien niet gebruikt) evenlangs de kant schuift (of rijdt).

De Theta biedt genoeg mogelijkheden denk ik

Mr.M

Kerst avond bij me ouders....zometeen cadeautjes uitpakken...

Je kan niet zeggen dat buitenlanders geen kersr viere n..
Kijk en .....geniet ...

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Han S

Of ik zie het verkeerd? Als dit niet zou werken dan heb je ten alle tijden een dsp nodig.
Alje zou zeggen,  ik pak na de eindtrap de high output en stuur die na de sub zou ik het begrijpen.

Een electronenstroom gaat met ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid, dus daar ga je niets van merken.

Mr.M

Citaat van: scrutinizer op december 24, 2014, 23:36:31
Ziet er gezellig uit, maz.

Njoy!!
Dank u.
Bij ouders is het altijd een grote feest met kerst. De drie koningen uit verre oosten geven cadeaus aan iedereen....;)

Mr.M

Kerst sfeer is volop aanwezig bij moeders en vaders..
de muziek set van moeders.

Duck Twacy

Nogmaals (...) Als je gewoon een sub hebt met een normale analoge (of klasse D) versterker (zonder DSP en/of AD/DA conversie), dan zie ik daar geen probleem. De snelheid van electrisch signaal is gewoon de lichtsnelheid (300.000 km/s).
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_electricity
Ik weet niet zeker of de componenten (transistoren, elco's) in een versterker daar nog veel vanaf halen. Eigenlijk verwacht het dat de vetraging van een analoge versterker absoluut verwaarloosbaar is tov geluidsnelheid. Maw op het moment dat de woofer zijn signaal krijgt van de sub amp is het geluid van de Vivids nog maar 1/1000 mm onderweg (ik heb te niet berekend, maar denk wel dat het zoiets is).

lol Han was me voor ;)

LABO

Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | DIW7022
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Duck Twacy

Mr.M

Mr.M

Kijk  dit is pas een cadeau...kerst is goed begonnen..

Mr.M

Mr.M

Net thuis en lekker aan puzellen hoe ik alles in mijn audio rek ga krijgen... even geduurt maar haast alles zit er in.
Enkel de theta vv paste er niet meer in.
Aangezien ik toch haast nooit films kijk gaat die ondwr de bank...
Stereo heeft prioriteit.. ;)
En zo ziet het eruit.
Links de buize set  en rechts de niet buize...
En laatste foto is de overgebleven kabel bende welke eruit is omdat de ht even afgesloten is..