Op zoek naar gekwalificeerde audiogroep installateur

Gestart door Zodiac, augustus 29, 2014, 08:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raphie

Citaat van: Kjelt op januari 20, 2015, 16:30:32
Nou het is wel degelijk interessant om storingen op andere fases (zoals de genoemde koelkast ploppen) buiten je audio beleving te houden,
des te frustrerender als dit niet het geval blijkt te zijn natuurlijk.

Dat je apparatuur niet anders klinkt is maar goed ook anders is het een bagger ontwerp. Net als dat eindversterkers met honderdduizenden microfarads aan elco's echt geen last hebben van wat ruis op de 230VAC ingang.
klopt, maar het gaat even om de nuance, een schone groep bereik je ook gewoon met VDE installatiedraad. En zitten op de groep dezelfde componenten dan klinkt die echt niet beter door het vervangen van standaard installatiemateriaal door premium installatie materiaal, zelfde met zekeringen....
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: quattronl op januari 20, 2015, 16:31:49
:D Zoiets ja.
Ach, het is nooit erg om ons speelgoed met kwalitatief goed spul aan te sluiten. Dan zit in ieder geval dat gedeelte goed snor.
(al klinkt dit alsof de rest van de electra niet goed zou zijn).
nou ja het voelt goed dat je weet dat er voor  €400 in je kruipruimte ligt. Geeft i.i.g. wel aan dat kosten noch moeite gespaard worden :D
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op januari 20, 2015, 16:34:22
klopt, maar het gaat even om de nuance, een schone groep bereik je ook gewoon met VDE installatiedraad. En zitten op de groep dezelfde componenten dan klinkt die echt niet beter door het vervangen van standaard installatiemateriaal door premium installatie materiaal, zelfde met zekeringen....
hoef je mij niet te vertellen  :D

Zodiac

#378
Citaat van: Raphie op januari 20, 2015, 16:27:40
Een "audiofiele groep" is audiofiele gekkigheid, een "tick in de box" op het lijstje om door andere "audiofielen" als "volwaardig" te worden aangezien. Natuurlijk voegt het niks toe. Maar het is leuk om aan vrienden en familie te vertellen hoe "serieus" je deze hobby neemt..... :D

Ik ben het volledig met je eens, met uitzondering van het 'kunnen vertellen dat....' aspect. Ik deel mijn muziek graag met anderen en vind het eerlijk gezegd leuk dat ze onder de indruk zijn. dat is wel een soort ijdelheid (en dat is per definitie eeen bedenkelijk fenomeen)
Het was daarnaast voor mij ook een tick in the box, maar ook een punt van nieuwsgierigheid. Ik geef grif toe dat ik geobsedeerd ben door de zoektocht naar perfectie. Ik heb dat een beetje kunnen relativeren, zeker door het 400 euro 'debacle' in de kruipruimte. Daarom deel ik dat hier ook in alle eerlijkheid.

Neemt niet weg dat ondnks het feit dat het geen bal voor het geluid doet, die tik wel erg irritant is!!

edit, die tik als de koelkast/ droger aan slaat ;D
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Han S

Mooi dat iemand zo eerlijk is om toe te geven dat hij geen verschil hoort, maar dat roept dan wel weer vragen op waarom anderen dan wel dat enorme verschil horen. Het blijft een interessante materie.

Zodiac

Citaat van: Han S op januari 20, 2015, 17:16:41
Mooi dat iemand zo eerlijk is om toe te geven dat hij geen verschil hoort, maar dat roept dan wel weer vragen op waarom anderen dan wel dat enorme verschil horen. Het blijft een interessante materie.
Inderdaad. Maar ik hou het bewust bij mezelf. Dus ik beweer niet dat het een feit is dat een groep niets uitmaakt. Ikzelf merk geen toegevoegde waarde.....helaas ;D
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Han S

Technisch gezien kan het ook geen verschil maken, mits je een normale 227 volt netspanning hebt. Je kunt wel last hebben van schakelklikken van andere veel stroom gebruikende apparatuur en dan is het wellicht zinvol om een schone fase te hebben, maar de geluidskwaliteit op zich zal daar niet hoorbaar van veranderen.

Zodiac

Citaat van: Han S op januari 20, 2015, 17:49:29
Technisch gezien kan het ook geen verschil maken, mits je een normale 227 volt netspanning hebt. Je kunt wel last hebben van schakelklikken van andere veel stroom gebruikende apparatuur en dan is het wellicht zinvol om een schone fase te hebben, maar de geluidskwaliteit op zich zal daar niet hoorbaar van veranderen.
Hoe krijg je een 'schone' fase? Wat is daarvoor nodig?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Han S

Ik heb krachtstroom en dus drie fasen en een daarvan gebruik ik alleen voor de controltroom van de studio, de andere twee voor verlichting en alle meuk van de muzikanten. Daarvoor zijn twee redenen: ik wil geen andere zoi die klikken en onzinnige geluiden veroorzaken en ik wil niet dat als er zo'n muzikant sluiting maakt, dat dan al mijn apparatuur uitvalt.

Ik heb begrepen dat er soms een aparte fase onder het trottoir ligt die puur bedoeld is om schoon te blijven en bedoeld is voor mensen die echt schone stroom nodig hebben.

Maar ik ben dik tevreden en ik heb nooit een probleem gehad.

Raphie

JBL PRX Power!

Jumping Jack

Ik heb geen flauw idee maar ook geen kliks of plops  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Zodiac

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

#387
Citaat van: Han S op januari 20, 2015, 18:40:11
Ik heb begrepen dat er soms een aparte fase onder het trottoir ligt die puur bedoeld is om schoon te blijven en bedoeld is voor mensen die echt schone stroom nodig hebben.
Dat is echt pure bullshit. Er zijn drie fases die ieder 120 graden verschoven liggen tov elkaar om een symmetrische belasting te kunnen blijven vormen.
Hiervoor zijn ook aparte motoren en andere apparatuur beschikbaar.
Je kunt googlen tot je een ons weegt maar nergens in de industriele elektrotechniek zul je 4 fase netspanning met 90 graden verschuiving tegen komen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning

Daarnaast is het een kwestie van stabiel burengebruik of de door jouw gekozen fase relatief "schoon" blijft. Als je een nieuwe buurman krijgt die op die fase een 2 kW dimmer zonder netfilter plaatst ga je dat meteen merken.

Kjelt

FF terug naar de TS, ik zit nog aan een andere mogelijkheid te denken.
Als ik je situatie herlees staat je voorversterker op behoorlijke afstand van je eindversterker, klopt dat?
Als dat zo is heb je deze dan wel gebalanceerd (XLR) aangesloten of ongebalanceerd (tulp/rca/cinch stekkers)?
Mocht het ongebalanceerd zijn, lopen deze kabels ergens in de ruimte via de plint ofzo parallel langs netspanningskabels?

Zodiac

Citaat van: Kjelt op januari 20, 2015, 20:25:18
FF terug naar de TS, ik zit nog aan een andere mogelijkheid te denken.
Als ik je situatie herlees staat je voorversterker op behoorlijke afstand van je eindversterker, klopt dat?
Als dat zo is heb je deze dan wel gebalanceerd (XLR) aangesloten of ongebalanceerd (tulp/rca/cinch stekkers)?
Mocht het ongebalanceerd zijn, lopen deze kabels ergens in de ruimte via de plint ofzo parallel langs netspanningskabels?

Ha Kjelt,
Ik heb mijn vv max 4 meter van mijn ev/ls staan, maar gebalanceerd aangesloten.
Op zich heb ik geen ruis, of brom in mijn systeem. Alleen dus die spannings tikken.
Koelkast slaat aan: tik. Slaat uit: tik. Je begrijpt me wel...!👍
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Citaat van: Zodiac op januari 20, 2015, 21:01:37
Ik heb mijn vv max 4 meter van mijn ev/ls staan, maar gebalanceerd aangesloten.
Op zich heb ik geen ruis, of brom in mijn systeem. Alleen dus die spannings tikken.
Koelkast slaat aan: tik. Slaat uit: tik. Je begrijpt me wel...!👍
Ok duidelijk. Hoe oud is de koelkast eigenlijk? Is die aangesloten op een geaarde wcd?
Hopelijk is het op te lossen door de netspanningskabel in de groepenkast iets anders te leggen of aan de zijkant uit te voeren, blijft vreemd dat de koelkast zo'n invloed heeft.
Staat die koelkast op zeer korte afstand van de meterkast toevallig? Anders zou je eens als test nog kunnen proberen de koelkast met een 10 meter lang verlengsnoer 3x0,75mm2 (niet dikker) op een andere wcd aan de andere kant aan te sluiten en te kijken of het dan in ieder geval minder of zelfs weg is. Wat je dan doet is eigenlijk meer weerstand tussen de stoorbron en de meterkast hangen waardoor het stooreffect hopelijk verdwijnt of een goed netspanningsfilter voor de koelkast te hangen maar of die deze grote inschakelstromen goed filtert blijft de vraag.

Zodiac

Citaat van: Kjelt op januari 20, 2015, 21:52:05
Ok duidelijk. Hoe oud is de koelkast eigenlijk? Is die aangesloten op een geaarde wcd?
Hopelijk is het op te lossen door de netspanningskabel in de groepenkast iets anders te leggen of aan de zijkant uit te voeren, blijft vreemd dat de koelkast zo'n invloed heeft.
Staat die koelkast op zeer korte afstand van de meterkast toevallig? Anders zou je eens als test nog kunnen proberen de koelkast met een 10 meter lang verlengsnoer 3x0,75mm2 (niet dikker) op een andere wcd aan de andere kant aan te sluiten en te kijken of het dan in ieder geval minder of zelfs weg is. Wat je dan doet is eigenlijk meer weerstand tussen de stoorbron en de meterkast hangen waardoor het stooreffect hopelijk verdwijnt of een goed netspanningsfilter voor de koelkast te hangen maar of die deze grote inschakelstromen goed filtert blijft de vraag.

De koelkast is een paar jaar oud, de wasdroger feitelijk nieuw. Ik verdenk eerder de wijze van de aanleg van mijn groepenkast/ electrische systeem, dat in de loop van de afgelopen 50 jaar door allerlei 'handige mannetjes' vakkundig is vern..kt. Het is allemaal een beetje houtje touwtje. En mijn voorversterker zit ergens in die brij aangehaakt. Ik moet gewoon eerst die voorversterker op de audiogroep hangen. Als dan nog die gekke tikken plaats vinden. Dan verhuis ik...😃
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt


Raphie

Citaat van: Zodiac op januari 20, 2015, 22:05:44
De koelkast is een paar jaar oud, de wasdroger feitelijk nieuw. Ik verdenk eerder de wijze van de aanleg van mijn groepenkast/ electrische systeem, dat in de loop van de afgelopen 50 jaar door allerlei 'handige mannetjes' vakkundig is vern..kt. Het is allemaal een beetje houtje touwtje. En mijn voorversterker zit ergens in die brij aangehaakt. Ik moet gewoon eerst die voorversterker op de audiogroep hangen. Als dan nog die gekke tikken plaats vinden. Dan verhuis ik...😃
had je beter die 400 kunnen besteden om je groepen automaat op orde te laten stellen ;)
JBL PRX Power!

Kjelt

Die groepenkast ziet er goed uit hoor, alleen wat er achter is gebeurd met lasdozen en kroonsteentjes etc. daar wil je wat aan doen dan. Maar hopelijk is het opgelost met alles op die aparte groep.

Henrie

Citaat van: Han S op januari 20, 2015, 17:49:29
Technisch gezien kan het ook geen verschil maken, mits je een normale 227 volt netspanning hebt.
227V? Het kan er best staan natuurlijk, maar volgens mij noemt men dit toch meestal 230V. Dat is althans de nominale spanning van het laagspanningsnet. In de praktijk kan het wel wat afwijken natuurlijk, dus ook 227V is mogelijk...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Henrie

Citaat van: Kjelt op januari 20, 2015, 20:20:21
Dat is echt pure bullshit. Er zijn drie fases die ieder 120 graden verschoven liggen tov elkaar om een symmetrische belasting te kunnen blijven vormen.
Hiervoor zijn ook aparte motoren en andere apparatuur beschikbaar.
Ik vind 3-fase motoren en andere 3-fase apparatuur vrij normaal, dus ik zou het niet 'apart' willen noemen ;) Maar verder heb je helemaal gelijk...

Door de 3 fasen (ongeveer) gelijk te belasten, wordt de stroom in de nulgeleider geminimaliseerd. In theorie kan die zelfs helemaal 0A worden, al gaat dat met de hedendaagse apparatuur (schakelende voedingen, led-lampen, tl-verlichting, enz.) niet helemaal meer op (in tegendeel zelfs, als het tegen zit). Maar als 1 fase onbelast zou blijven, dan wordt de nul wel (onnodig) zwaar belast. Dat is technisch lastig/vervelend, want dan zou de nul dikker moeten zijn dan de fase. Bovendien gaan er dan vrij grote kringstromen lopen in de primaire wikkelingen (die in driehoek geschakeld zijn) van de wijktrafo en dat wil je ook niet (althans, de netbeheerder wil dat niet; het kan je als consument waarschijnlijk niet veel schelen... ;) ).
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Zodiac

Citaat van: Raphie op januari 20, 2015, 22:27:03
had je beter die 400 kunnen besteden om je groepen automaat op orde te laten stellen ;)
Learning the hard way...story of my life.... :D
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

Citaat van: Kjelt op januari 20, 2015, 22:47:32
Die groepenkast ziet er goed uit hoor, alleen wat er achter is gebeurd met lasdozen en kroonsteentjes etc. daar wil je wat aan doen dan. Maar hopelijk is het opgelost met alles op die aparte groep.
Het valt ook wel mee hoor. Alleen de indeling van groepen is mij een volstrekt raadsel.
Gelukkig geen gevaarlijke toestanden met kroonsteentjes en zo.....alleen blijken er soms de meest vreemde wcd's op dezelfde groep te zitten...ondoenlijk om dat te veranderen.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Kjelt

Citaat van: Zodiac op januari 21, 2015, 08:19:15
alleen blijken er soms de meest vreemde wcd's op dezelfde groep te zitten...ondoenlijk om dat te veranderen.
Ja het oude nederlandse systeem van groep naar plafondcentraaldoos naar diverse andere wcd/schakel dozen is irritant als je iets wilt veranderen.
Kennis van me heeft 5 jaar geleden een nieuw huis laten bouwen en iedere doos heeft zijn eigen leidingbuis naar de meterkast  :pompom:
De aannemer had opgemerkt dat het huis meer van plastick dan steen was  ;D
Met de huisdomotica is het wel fijn overal leidingen te hebben, dat wireless spul vertrouw ik voor geen meter voor echt essentiele zaken.