RZeemering's set

Gestart door RZeemering, augustus 6, 2014, 14:14:55

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Inclusief de stands zijn ze 210cm.
Doors of perception :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

RZeemering

He ondenkbare is gebeurd... Na een update geïnstalleerd te hebben van mijn auralic G1 streamer heb ik het gevoel dat het geluid anders is. Beter welteverstaan.
Het voelt iets organischer. Iets holografischer en iets meer betrokken.
Allemaal een ietsiepietsie beter maar erg frappant. Ik ben een non-believer qua verbeterd geluid na een software update. En toch heb ik de afgelopen dagen vaker kippenvel gehad dan de weken ervoor...
Weeromslag? Hele lekkere wijn? Emotioneler? Wintertijd (aanvulling door PAMeijer)
Zeg het maar. Ondertussen geniet ik er wel van :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

pameijer

Wintertijd.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

RZeemering

RZeemering

Zaterdag ben ik even langs MC systems (uut Grunn) geweest voor een demo luisterdag. Een tijdje geleden hadden ze er ook eentje en ben ik met een kennis langs geweest.
Hier eerder niet vermeld maar in het kort:
ruimte leek veel mee te doen en veel nadruk te leggen op het mid gebeuren. Ik herkende stemmen niet. Van Paul Simon, Sting en nog een andere zeer bekende artiest die ik nu vergeten ben. Dat vond ik best verontrustend. Het was wel gezellig overigens. En gelukkig mochten we de set ook met een digitale bron beoordelen ipv via vinyl. Hoewel degene die de platenspeler mee had genomen een erg aardige man was met een goed verhaal (een oud schrijver voor hifi.nl en hij maakte zijn eigen toon armen oid, weet zijn naam niet meer)
Dit keer stond er een grotere en duurdere set te spelen. MP2.1 speakers met hun eigen klasse D versterkers eraan gekoppeld (die worden meegeleverd met de speakers)
Dit klonk een stuk beter dan de vorige keer. De ruimte werd beter gevuld en er meer dan voldoende en goed laag. Het hoog vond ik ook mooier. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik van ribbon-tweeters hou ;) Maar goed. Er was geloof ik ook een prijs verschil van 25.000 euro ;)

Richi

Citaat van: RZeemering op oktober 28, 2024, 22:31:50He ondenkbare is gebeurd... Na een update geïnstalleerd te hebben van mijn auralic G1 streamer heb ik het gevoel dat het geluid anders is. Beter welteverstaan.
Allemaal een ietsiepietsie beter maar erg frappant. Ik ben een non-believer qua verbeterd geluid na een software update. En toch heb ik de afgelopen dagen vaker kippenvel gehad dan de weken ervoor...
Weeromslag? Hele lekkere wijn? Emotioneler? Wintertijd (aanvulling door PAMeijer)
Als je er maar van geniet! Dat is het belangrijkste.

Op het Naim forum staan hier lange verhandelingen over. De meest aannemelijke oorzaken lijken te zijn: een daadwerkelijke verbetering in de klank (volgens Naim kunnen herschreven routines in de firmware de klank beïnvloeden) of het even van het stroom af gaan van het apparaat (danwel een reset tijdens de firmware installatie). Of een combinatie van beide natuurlijk.
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

chansig

Wat uitermate slecht is dat een update het geluid verandert. Zeker vanuit het perspectief/gevoel van de echte audiofiel.

Die heeft namelijk, na veel passen en niet meten, zijn set op zijn gehoor afgesteld. Zekeringen, kabels, speaker plaatsing, onderzetters etc etc. En even een update en het hele matchingproces kan weer opnieuw beginnen. Lekker dan.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

RZeemering

Genieten doe ik zeker! Net nog een paar uur met verbazing genoten :)
Het apparaat is niet van het stroom af geweest. Wel natuurlijk een herstart.
Hiervoor heb ik nooit verschil gehoord met welke firmware upgrade dan ook. Dus ik was er ook helemaal niet mee bezig. Daarom des te opvallend.
Auralic zelf zegt geloof ik dat het niets doet. Dus dat zou een andere statement zijn dan die van Naim. Op zichzelf al interessant :)

Een andere verklaring is dat ik sinds een week me weer erg verdiep in wijn en wijn proeven.
Wellicht heb ik weer nieuwe verbindingen aangemaakt in mijn hersenen in het aandachtig ervaren.
In het wijn ruiken en proeven heb ik die stap daadwerkelijk gemaakt. Ik kan andere zaken onderscheiden die ik daarvoor niet kon. Ik kan me voorstellen dat dezelfde hersengebieden ook aangaan bij luisteren ipv ruiken en proeven. Hoewel het schijnt dat er twee verschillende hersengebieden aangesproken worden bij ruiken en proeven. 

RZeemering

Citaat van: chansig op oktober 29, 2024, 15:00:11Wat uitermate slecht is dat een update het geluid verandert. Zeker vanuit het perspectief/gevoel van de echte audiofiel.

Die heeft namelijk, na veel passen en niet meten, zijn set op zijn gehoor afgesteld. Zekeringen, kabels, speaker plaatsing, onderzetters etc etc. En even een update en het hele matchingproces kan weer opnieuw beginnen. Lekker dan.

Gr. Hans
ja irritant, nu moet ik weer kabeltjes ertussen zetten die de soundstage kleiner maken en minder diep om hetzelfde beeld als hiervoor te verkrijgen :P

Ik denk ook niet dat het de update is. Maar iets anders. Wat is dan nog de vraag! Niet iets technisch denk ik.

Hannibal_

Citaat van: RZeemering op oktober 28, 2024, 22:31:50He ondenkbare is gebeurd... Na een update geïnstalleerd te hebben van mijn auralic G1 streamer heb ik het gevoel dat het geluid anders is. Beter welteverstaan.

Waarschijnlijk veel wijn  ;)  ;D

Gut, je moet de ervaringen met gentoplayer eens lezen.
Software kan allerlei issues geven, vooral op SPDIF.

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

RZeemering

Maar issues is toch iets anders dan een betere geluidskwaliteit? Overigens heb ik nog niet gelezen dat de kwaliteit slechter is geworden. Dat geeft ook te denken :)

Hannibal_

Citaat van: RZeemering op november  1, 2024, 13:43:51Maar issues is toch iets anders dan een betere geluidskwaliteit? Overigens heb ik nog niet gelezen dat de kwaliteit slechter is geworden. Dat geeft ook te denken :)

Als er minder issues zijn, dan klinkt het beter, toch?

Heb wel oplossing voor je denken: minder doen, lezen ook. En luisteren vooral  ;)

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

RZeemering

Issues zie ik als software problemen daar zou een apparaat niet beter of slechter van moeten gaan werken.

Helaas is het geen goede oplossing. Ik ben mens. Ik luister dus ik denk. En dan ben ik nog van het soort mens dat best weinig kan denken ;)

Xander32

De stemming, vermoeidheid, een verkoudheid, ..., ... 🙄 🙃
Vlak het effect van zaken als bovenstaande niet uit daar waar het om waarnemingen gaat.

En je lijkt continu "aan te staan", lijkt het lastig te vinden om echt af te schakelen. "Ik luister dus ik denk en dat is omdat ik mens ben" is voor mij geen logische, vanzelfsprekende redenering  :nowink:

Dat kan je veranderen, dat kan je trainen, dat is een mind set. Dat is volgens mij ook hetgeen Han bedoelt. Rust dan wel onrust zit in 't koppie 🙂

Citaat van: RZeemering op oktober 29, 2024, 15:09:28ja irritant, nu moet ik weer kabeltjes ertussen zetten die de soundstage kleiner maken en minder diep om hetzelfde beeld als hiervoor te verkrijgen :P

Ik denk ook niet dat het de update is. Maar iets anders. Wat is dan nog de vraag! Niet iets technisch denk ik.

Citaat van: Hannibal_ op november  2, 2024, 13:14:19Als er minder issues zijn, dan klinkt het beter, toch?

Heb wel oplossing voor je denken: minder doen, lezen ook. En luisteren vooral  ;)

Citaat van: RZeemering op november  4, 2024, 22:42:12Issues zie ik als software problemen daar zou een apparaat niet beter of slechter van moeten gaan werken.

Helaas is het geen goede oplossing. Ik ben mens. Ik luister dus ik denk. En dan ben ik nog van het soort mens dat best weinig kan denken ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Citaat van: RZeemering op november  4, 2024, 22:42:12Ik luister dus ik denk

Ik denk dat het een grapje is met een verwijzing naar Descartes.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Xander32

Nooit van gehoord en gezien de context denk ik dat het geen grapje was  :nowink:

Citaat van: DofN op november  5, 2024, 07:34:39Ik denk dat het een grapje is met een verwijzing naar Descartes.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

hatfylld

Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

RZeemering

Relaxt Xander...!

Ik ben het type die muziek luisteren (let wel: geen hifi luisteren!) als een soort yoga beoefend. Je kunt mij op de bank vinden met mijn ogen dicht nergens aan denkend en vooral genietend in een andere dimensie. In die staat ben ik niet bezig met hoe iets klinkt maar laat ik mij wegvoeren door de artiest. Ik bereik die staat overigens vaak door te luisteren naar individuele instrumenten, soms pak ik een basloopje, of verdwijn in het ritme van de drums.
Als ik eenmaal in de 'yoga' stand ben is de installatie minder van belang. Ik zou het zelfs via een transistor radio kunnen bereiken. Hoewel het nogal wat makkelijker gaat via een hifi installatie die in balans is.

Daarnaast luister ik ook hifi. Dan gelden er hele andere regels. Dan ben ik supergefocust en luister naar compleet andere zaken (soundstage, uitsterven van klanken, hoe scherp of zacht een instrument klinkt etc.) Hier spreek ik ook mijn (gebrekkige) klank geheugen aan. Klinkt het net zoals met die andere kabel? Hoe klinkt mijn systeem in vergelijking met die van de demo van laatst of die van een mede forumgenoot?
Heel erg leuk en voor mij ook een belangrijke onderdeel van de hobby.

Toen mij opviel dat mijn systeem anders klonk was na een dag (volgens mij) na installatie van nieuwe software op mijn streamer. Toen ik wat ontwaakte uit mijn 'zen modus' viel dat mij op.
Wat mij dus nogal verbaasde omdat ik niet technisch aan het luisteren was.
Ook na technisch luisteren viel het mij op dat het positief verandert was. En ook na luisteren met en zonder wijn, wakker en moe, met koud en warm weer etc blijft die verandering.

Nou ja, ik maak geen bezwaar. Beter zo als wanneer ik na een update denk dat de boel slechter klinkt. Want ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het door de software update komt haha.

en oh ja: soms lopen hifi luisteren en yoga luisteren door elkaar ;)

Xander32

Relaxed ben ik hoor 🙂 👍🏻

Dat is de beperking van alleen platte tekst.

... en zo te lezen weet jij ook volkomen ontspannen van muziek te genieten 🎶

Rob_Dingen

Een software update kan zeker het geluid verbeteren.

Rob

Lex Groningen

Dus ook verslechteren. Ik blijf dan wel lekker vinyl luisteren ;)  ;D
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

RZeemering

Citaat van: Rob_Dingen op november  5, 2024, 13:48:59Een software update kan zeker het geluid verbeteren.

Rob
Dan zal het zo zijn Rob ;)

RZeemering

Citaat van: Lex Groningen op november  5, 2024, 14:22:53Dus ook verslechteren. Ik blijf dan wel lekker vinyl luisteren ;)  ;D
Lekker met kraakjes ;)

Xander32

Op het Auralic-forum gaven leden ook aan dat de recente update een verbetering van de sq met zich meebracht. Dat werd ook bevestigd door de ontwerper ervan (die ook actief post op het forum).

Ik kan het niet bevestigen of ontkennen  :nowink: Het klonk voordien goed en dat doet het nog steeds.

Citaat van: Rob_Dingen op november  5, 2024, 13:48:59Een software update kan zeker het geluid verbeteren.

Rob

RZeemering

Oh! Dank! Ik was het nog nooit tegengekomen. Tot nu toe zei de ontwerper altijd dat er geen SQ verschil was.
Heb je een linkje naar de thread?

En nu we weten dat het zo is kan ik hem mooi aanklagen, blijkbaar heeft hij mij altijd naar inferieur geluid laten luisteren....  >:D