Luisterervaring DiDiT DAC 212

Gestart door Roksan, augustus 2, 2014, 08:33:44

Vorige topic - Volgende topic

Roksan

Review DiDiT Dac 212

Naar aanleiding van de aankondiging van Passion4sound van de DiDiT DAC 212 in het Metrum topic was ik nieuwsgierig naar deze dac. Ik had nog nooit van het merk gehoord. Dus gauw even googlen of er meer over te vinden was. De resultaten hiervan maakte mij alleen nog maar nieuwsgieriger.

Dit had ik Alex, van Passion4sound ook aangegeven, waarop hij spontaan aanbood om geheel vrijblijvend langs te komen voor een luister sessie. Wat wil je nog meer, een luistersessie bij je thuis in je eigen bekende setup met een high end DAC? Gewoon ideaal!

Vrijdagavond even na zessen stond Alex voor de deur. Even geholpen met de spullen uit de auto halen en daarna meteen kennis maken. Ondertussen de DAC aangesloten zodat deze alvast kon opwarmen. Wat mij in de loop van de avond in ieder geval duidelijk werd, was dat Alex zijn bedrijfsnaam volledig eer aan doet. Passie voor muziek, passie voor zijn hobby en een luisterend oor voor zowel jou als mens als voor de muziek. Ik heb ze toch ook anders mee gemaakt.

Na een kleine intro over de ontwikkeling van de DAC konden we snel overgaan naar het eerste stuk muziek. Daarover later meer. Eerst even terug naar de setup waarop werd geluisterd en de DAC zelf.

Mijn setup bestaat uit:
Een Pathos Logos versterker
Sinds kort een Logitech Touch streamer
Een Audiolab M-DAC D/a converter
En zelfbouw luidsprekers van de Deens ontwerper Troel, de mini monitor.

Deze setup staat gewoon in de woonkamer, zonder verder bijzondere akoestische aanpassingen.

Dan de DiDiT DAC.
Deze zat in een mooie kurken doos en als je hem optilt, verbaas je je eigen over het gewicht. Hij weegt nogal wat! De behuizing is strak met de looks van een Mac mini, strak, sober maar ook mooi afgewerkt. Ondanks dat dit pre productie model was en nog niet optimaal. Voorop zit een groot "gaatjes" display met rode letters / cijfers. De lichtsterkte hiervan is in mijn ogen te fel en zou zeker dimbaar gemaakt moeten worden met liefst nog een mogelijkheid om uit te zetten. De afmetingen zijn mooi compact.

Op de achterkant zitten de meest nodige aansluitingen. Optisch, USB en coaxiaal. De aansluiting voor stroom en de analoge uitgang voor naar een versterker. Met nog een opvallend detail, dat links en rechts precies andersom zitten dan gebruikelijk. Door de compacte afmeting, passen er ook geen aansluitingen bij (zoals een XLR uitgang).

Verder zit er een mooie afstandsbediening bij waarmee je de juiste input kan selecteren en het volume kan regelen. Want de DiDiT is ook te gebruiken als voorversterker of hoofdtelefoonversterker.

Voor de technische gegevens verwijs ik naar de website van DiDiT http://www.didit-highend.com/index.php/products/9-products en wellicht kan Alex hier nog e.e.a over toelichten?

Als eerste nummer zette ik Celtic Woman met Fields of Gold aan. Met dit nummer kan je al snel een indruk krijgen hoe het hoog, midden en laag is. Is het hoog te nadrukkelijk, dan hoor je dit meteen door de harde s-klanken. De stem van Lisa moet er staan als een huis. Breekbaar en met emotie. Het laag moet niet te overheersend zijn. Helaas is dat laatste in mijn woonkamer nogal een probleem. En was ook meteen de vraag van Alex, staat je sub niet te hard?

Maar de DiDiT wist het perfect weer te geven. Er zat veel rust in het geluidsbeeld met een mooie strakke plaatsing van de stem en de instrumenten. Niet spectaculair, maar wel pakkend en neemt je mee in de muziek. Verschillende nummers volgen:

Nits met Wool
Nils Lofgren Acoustic Live
Zero en Running Water van Klangwelt
Don't you forget van Era
Solsburry Hill van Peter Gabriel (back to front, live in London)
All of my Life van Phill Collins
Andreas Vollenweider
Angus en Julia Stone
Dead can Dance

En voordat we er erg in hadden waren we 2,5 uur verder met luisteren en praten. En daarmee kom ik ook meteen op het sterkste punt van deze DAC. Hij neemt je mee in de muziek, de emotie, de ruimte waarin het zich afspeelt. In het begin luister je toch nog technisch. Hoe klinkt dit pingeltje tov van de M-DAC? Waar staan de belletjes, hoe klinkt dit en zus en zo. Maar na een half uur luister je niet meer zo, maar naar de muziek. Je krijgt honger naar meer. Je wilt eigenlijk eerst het hele album horen voordat je verder gaat. Het speelt zoals de artiest en de producer het bedoelt hebben. In alle regionen hoor je de rust, de autoriteit, de controle maar geen saaiheid. Hij pakt je en laat je niet meer los.

Maar dat lukt natuurlijk niet op zo'n avond. Je wilt een indruk krijgen van verschillende soorten muziek. En die is zeer positief! Mijn eigen M-DAC is zeker niet slecht. Maar na 2,5 uur toen ik terug ging was toch duidelijk dat de DiDiT echt op een ander niveau speelt.

Dead Can Dance sleept je mee. Celtic Woman klinken zo mooi, breekbaar en met emotie. De sax in Phill Collins klinkt mooi los/luchtig en met warmte. Klankwelt klinkt perfect 3 dimensionaal. En de Nits klinkt gewoon weergaloos. Somber, heel veel ruimte, strak en alle pingeltjes staan op micrometer nauwkeurig vast op hun plaats.

Voor de audiolab heb ik een Metrum Octave gehad. Deze kreeg ik niet mooi spelend in mijn set. Het klonk saai en emotieloos. Het advies was een andere kabel te nemen (wyreworld). Dat heb ik niet gedaan, want voor de prijs van die kabel kon ik de audiolab kopen, die wel stond te zingen bij mij. Ook de DiDiT staat gewoon te zingen, zonder verdere aanpassingen en poespas. Maar het zingen is wel van een nog hoger niveau. Dus ja een high end DAC kan ook in een niet super dure set (de kosten van mijn set waren voor mij lager, dan de nieuwprijs van deze DAC) heel veel toevoegen.

Als een van de weinige minpunten wil ik de felheid van het display noemen en het feit dat deze niet uitgeschakeld kan worden. Zeker ook omdat de DAC toch wel de tijd nodig heeft om warm te spelen. Het liefst zou je hem gewoon 24/7 aan laten staan. Maar dit kleine minpuntje weegt niet op tegen de muzikaliteit die je er voor terug krijgt. Gewoon een machtig mooie DAC!

Dank je wel Alex voor de tijd die je vrij gemaakt hebt om mij dit mooie Hollandse product te laten horen. Helaas ligt het te ver boven mijn financiële mogelijkheden. Je had van mij met de M-DAC naar huis mogen gaan  ;)

De foto's van de dac volgen nog. Zo meteen eerst naar de sportschool
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Passion4Sound

Hoi Roksan,

Het was een heel gezellige avond en ik heb erg genoten van jouw setup.
Er is ondertussen al contact geweest met de Research en Development afdeling van DiDiT High-end Audio wat betreft de dim mogelijkheden van het display.
Achter de schermen waren ze met de toekomstige dim feature van het display bezig. Ik wacht vol verwachting op de nieuwe firmware update.  ;D

Ik dank je voor je review en vooral voor je gastvrijheid,

grtz,

Alex
Passion4Sound

Vik

Lijkt mij een hele mooie DAC Alex, en volgens mij heb ik de ontwerper persoonlijk leren kennen bij jou thuis. 

Suc6 met deze  DAC  :coffee: :thumbs-up:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Passion4Sound

.

Passion4Sound

Citaat van: vik op augustus  2, 2014, 13:23:42
Lijkt mij een hele mooie DAC Alex, en volgens mij heb ik de ontwerper persoonlijk leren kennen bij jou thuis. 

Suc6 met deze  DAC  :coffee: :thumbs-up:
yep, Sebastiaan de Vries is de ontwerper van de interne electronica en wordt hier bijgestaan door de rest van het DiDiT team
dat zich bezig houdt met commercie, grafisch ontwerp en software ontwikkeling. enz enz. Thx Vik.

grtz,

Alex

Vik

Precies Sebastiaan. Zo te lezen zit er een sterk team achter wat heel belangrijk is.. moet goed komen volgens mij.  ;)

Citaat van: Passion4Sound op augustus  2, 2014, 13:44:21
yep, Sebastiaan de Vries is de ontwerper van de interne electronica en wordt hier bijgestaan door de rest van het DiDiT team,
dat zich bezig houdt met commercie, grafisch ontwerp en software ontwikkeling. enz enz. Thx Vik.

grtz,

Alex
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Roksan

En nu ook de beloofde foto's van de DiDiT DAC212. Zie ook de openingspost.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

daanvanduif

Altijd leuk om te zien dat er ook mooie dingen in Nederland worden bedacht/gemaakt.
Leuk verslag om te lezen ook!
Corazón

KlipschHT

Mooie review! Wat kost de didit dac en hoe waren de dacs aangesloten? Via coax/usb en welke kabel werd gebruikt?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, BK XXLS 400 DF, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

buizesmurf

Citaat van: Passion4Sound op augustus  2, 2014, 13:44:21
yep, Sebastiaan de Vries is de ontwerper van de interne electronica en wordt hier bijgestaan door de rest van het DiDiT team

grtz,

Alex

Dat dezelfde sebasian die zo bekend was met zijn  upgrades aan het benchmark dac?Heb er nog zo eentje staan....wat is de prijs van dit mooie dac?

Roksan

Ik had de DiDiT aangesloten met een Siltech HF9 digital interlink. Over de prijs van de DAC zal Alex jullie moeten informeren.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

eMVe

CiteerIk had de DiDiT aangesloten met een Siltech HF9 digital interlink. Over de prijs van de DAC zal Alex jullie moeten informeren.
Waarom draai je daar zo omheen, het lijkt wel alsof je die prijs niet durft te noemen? Is die werkelijk zo onredelijk. . . ?

Passion4Sound

Citaat van: eMVe op augustus  5, 2014, 20:49:28
Waarom draai je daar zo omheen, het lijkt wel alsof je die prijs niet durft te noemen? Is die werkelijk zo onredelijk. . . ?

Kom kom Martin, niet zo ongeduldig.
We proberen voor de eerste 10 pilot modellen een goede prijs te maken, als soort introductieprijs voor de modellen waarmee ontwikkeling en testen zijn gedaan.
Maar uiteindelijk hebt je verschillende modellen nodig om uiteindelijk de juiste uitstraling te krijgen. Je hebt geen idee hoe perfectionistisch de mensen van DiDiT High-end Audio zijn.
Tot het laatste schroefje moet het perfect zijn. De DiDiT High-end Audio DAC212 demo modellen zijn uiteindelijk klankmatig allemaal hetzelfde als het eind product met de volledige twee jaar garantie.

verdere informatie beloof ik binnen een paar dagen, excuus dat ik even niet meer kan mededelen.
hopende dat je hier begrip voor hebt.

grtz,

Alex
Passion4Sound

eMVe

Mijn excuses, ik was in de veronderstelling dat alles al in een verder, definitiever, stadium was; dus ook de prijs van dit product.
Een paar dagen langer wachten zal voor serieuze gegadigden geen enkel probleem zijn lijkt me.

Mordante

Heeft de DAC een BNC ingang? Op de website zag ik dat de DAC een "optional input slot" heeft. Kan deze gebruikt worden voor firewire or I2S over HDMI?

Passion4Sound

Citaat van: Mordante op augustus  6, 2014, 08:34:30
Heeft de DAC een BNC ingang? Op de website zag ik dat de DAC een "optional input slot" heeft. Kan deze gebruikt worden voor firewire or I2S over HDMI?

Hoi Mordante,

De DiDiT High-end Audio DAC212 heeft geen BNC ingang, maar in het uiteindelijke model komt wel de I2S over HDMI aansluiting. Mag ik vragen waar je deze aansluiting voor gaat gebruiken? of anders waar zou je deze DiDiT DAC212 op aansluiten met deze feature?

grtz,

Alex
Passion4Sound

Passion4Sound

Citaat van: buizesmurf op augustus  4, 2014, 09:32:45
Dat dezelfde sebasian die zo bekend was met zijn  upgrades aan het benchmark dac?

Ja Buizesmurf,
Het is dezelfde ontwerper die ook de Benchmark toen gemodificeerd heeft.

grtz,

Alex
Passion4Sound

Mordante

Citaat van: Passion4Sound op augustus  6, 2014, 10:30:14
Hoi Mordante,

De DiDiT High-end Audio DAC212 heeft geen BNC ingang, maar in het uiteindelijke model komt wel de I2S over HDMI aansluiting. Mag ik vragen waar je deze aansluiting voor gaat gebruiken? of anders waar zou je deze DiDiT DAC212 op aansluiten met deze feature?

grtz,

Alex
Passion4Sound

Hallo Alex,

In de toekomst wil ik wel een keer een nieuwe DAC gaan kopen, ik kan nu niet zeggen op welk termijn of wat mijn budget zal zijn. Echter ik weet dat er een PCI kaart is met een I2S/HDMI uitgang voor DACs. Dit lijkt mij best een interessante oplossing.

De kaart is wel vrij prijzig dus ik weet niet hoe reëel het is of ik zoiets werkelijk zou gebruiken.

Isflicka

Citaat van: Passion4Sound op augustus  5, 2014, 21:38:50
We proberen voor de eerste 10 pilot modellen een goede prijs te maken, als soort introductieprijs voor de modellen waarmee ontwikkeling en testen zijn gedaan.
Wat is een goede prijs? Het is natuurlijk allemaal relatief maar ik vond 4800 Euro voor een demo exemplaar best aardig aan de prijs. Het is een beetje de vraag of dit htforum wel de juiste plaats is voor wat meer (positieve) aandacht. Misschien de aanpak van Metrum Acoustics of van Phasure volgen en een exemplaar naar Srajan Ebaen van 6Moons sturen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Citaat van: Mordante op augustus  6, 2014, 12:00:42
De kaart is wel vrij prijzig dus ik weet niet hoe reëel het is of ik zoiets werkelijk zou gebruiken.
Die van Pink Faun is 275 Euro + de prijs van een mooie voeding.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Mordante

Citaat van: Isflicka op augustus  6, 2014, 12:29:54
Die van Pink Faun is 275 Euro + de prijs van een mooie voeding.

Dat is inderdaad de kaart welke ik bedoelde.

Passion4Sound

Citaat van: Isflicka op augustus  6, 2014, 12:19:57
Wat is een goede prijs? Het is natuurlijk allemaal relatief maar ik vond 4800 Euro voor een demo exemplaar best aardig aan de prijs. Het is een beetje de vraag of dit htforum wel de juiste plaats is voor wat meer (positieve) aandacht. Misschien de aanpak van Metrum Acoustics of van Phasure volgen en een exemplaar naar Srajan Ebaen van 6Moons sturen.
Goed is inderdaad relatief, excuus. Bij DiDiT HighEnd Audio zitten ze te denken voor de demo modellen, aan 50% van de retailprijs van de uiteindelijk uit de doos modellen. Ik kom daar later vandaag uitgebreid op terug. beloofd   :)

grtz,

Alex
Passion4Sound

H&C Hifi

Ik had Sebastiaan paar maanden geleden ookal om een demo gevraagd  :)
ben ook benieuwd naar die versterker van ze.

Hij melde mij toen dat ze zich vooral op de Aziatische markt gingen focussen en in Nederland waarschijnlijk geen dealers kregen.
Leuk om te horen dat er in dat laatste dan wss wel verandering komt :)

AbZ

Citaat van: Isflicka op augustus  6, 2014, 12:19:57
Voor 6Moons is het juist belangrijk dat het overpriced is, tenzij het product op een andere manier heel raar is.

zoldar

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech