Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GreenGras

#1025
Bezig met de bouw van een studio en HT in de schuur en toch stiekum alvast 4 plafondspeakers gemonteerd, dan ben ik in ieder geval voorbereid. Nu de vrouw nog overtuigen wat een Atmos receiver betreft  :angel:

B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

riwi

Mooi! Zijn het B&W inbouw speakers? Ik bedoel zodat ze hopelijk een beetje passen bij de matrix en nautilus speakers ?

Masterkale

#1027
Mijn Atmos speakers worden gebouwd, volledig accuton.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D  2x FRC-C - 1x FRC-D 5x custom accuton Atmos/Auro3d speakers -- Sub: SVS SB13ultra on a subdude HD  -  Preamp: Datasat RS20I Cinemike Amp: Marantz MM8077 Cinemike bridged 5 channel  + MM8077 cinemike  Mediaplayer: Oppo UDP-203 cinemike ultimate - Cables: Inakustik Referenz LS-1002-  Beamer: JVC NX9 cinemike - Screen:IVISIONS Cinema HD-Series 112 inch

GreenGras

#1028
Het zijn inderdaad b&w inbouwspeakers; het type weet ik niet uit mijn hoofd. Ik had aanvankelijk alleen kabels getrokken maar kwam plots op marktplaats een setje en op 2e hands.be een setje tegen en die kon ik toch niet voorbij laten gaan  ;)

Nu rest het rustig aan zoeken naar een goede Atmos receiver met decoder voor 4 plafondspeakers. Versterking hoeft niet voor alle 4, ik heb nog wel wat losse eindversterkers liggen dus ik verwacht dat dat wel goed gaat komen. Heb alleen een vreselijke miskoop gedaan met mijn vorige receiver dus ik ga dit keer wel wat beter voorbereiden op de aankoop.
B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

yorkie13

Erg stil op het Dolby Atmos vlak.
Heb het zelf ook nauwelijks meer aanstaan.

Weinig tot geen nieuwe software, en een hoop extra bijkomende kosten voor extra speakers en amp.

Kjelt

Citaat van: RA SUBS op september 13, 2015, 11:49:15
Heb het zelf ook nauwelijks meer aanstaan.
Ik geniet anders wekelijks van de upmixer, uitstekende resultaten met alle films na 2000, redelijke resultaten met hele oude films.

Richard70…

Citaat van: Kjelt op september 13, 2015, 11:52:38
Ik geniet anders wekelijks van de upmixer, uitstekende resultaten met alle films na 2000, redelijke resultaten met hele oude films.

Vind het ook echt een toevoeging . Zelfs met een filmpje of serie op tv
Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

yorkie13

Maar Doby Atmos op zich wordt dan niet gebruikt.

De films die op de NL markt worden uitgebracht zijn vaak zonder Atmos, terwijl de US uitgave deze wel hebben.

De Upmixer is een leuke toevoeging, maar geen Dolby Atmos.

Het gaat een beetje de kant op van 3D films.>>> nauwelijks nieuwe software.

Kjelt

Ik zie inderdaad dat er in de US ook oudere films hun soundtrack naar Atmos worden gemixed (zag bv Leon). Ze vragen er wel weer de hoofdprijs voor.
De vraag is alleen of dit dan echt veel beter klinkt dan als de upmixer zijn werk doet. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze iemand een paar weken de hele audio track laten remixen maar als dat wel zo is hoor ik dat graag.

Richard70…

Vraag me af of we het verschil zouden merken, iemand dit alleen getest?. Ik bedoel dus een film die in atmos leverbaar is. Maar ook de normale track heeft.
Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

zoldar

Citaat van: RA SUBS op september 13, 2015, 13:32:56
Maar Doby Atmos op zich wordt dan niet gebruikt.

De films die op de NL markt worden uitgebracht zijn vaak zonder Atmos, terwijl de US uitgave deze wel hebben.

De Upmixer is een leuke toevoeging, maar geen Dolby Atmos.

Het gaat een beetje de kant op van 3D films.>>> nauwelijks nieuwe software.

Was het maat als 3d, dan had je in ieder geval meer dan een tiental titels
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

r-win

Beste mensen,

Ik gebruik op dit moment atmos enabled speakers en wil nu toch graag speakers aan het plafond plaatsen. Nu zie ik veel inbouw speakers maar, eigenlijk wil ik speakers niet in het plafond hangen maar er aan. Hebben jullie ervaring hier mee , en hebben jullie advies welke speakers ik hier  het beste voor kan gebruiken? Ik wil mijn 5.1.2 atmos enabled dus veranderen naar 5.1.2 (fysiek aan plafond). Is dit bijvoorbeeld te doen met de cambridge audio ws30?

Budget: max 500 euro
Epson TW7200 | Onkyo TX-nr636 | Mordaunt Short 906i | Mordaunt short 902i | Dolby Atmos enabled Onkyo speakers| 5.1.2

MaxxMark

Er is - zover ik kan beoordelen - geen reden te bedenken waarom je de speakers niet zo kunnen of mogen hangen. Hierbij uiteraard er op letten dat de speakers stevig vast zitten/hangen en dat ze niet kunnen schuiven/vallen.

Vanuit akoestisch perspectief geldt hetzelfde als voor normale speakers die dicht bij een muur staan.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat het geheel zwaar genoeg moet zijn om voldoende tegengewicht tegeven voor de woofers.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Erwin.VL

Citaat van: r-win op oktober  2, 2015, 12:33:18
Beste mensen,

Ik gebruik op dit moment atmos enabled speakers en wil nu toch graag speakers aan het plafond plaatsen. Nu zie ik veel inbouw speakers maar, eigenlijk wil ik speakers niet in het plafond hangen maar er aan. Hebben jullie ervaring hier mee , en hebben jullie advies welke speakers ik hier  het beste voor kan gebruiken? Ik wil mijn 5.1.2 atmos enabled dus veranderen naar 5.1.2 (fysiek aan plafond). Is dit bijvoorbeeld te doen met de cambridge audio ws30?

Budget: max 500 euro

http://www.uploudaudio.com/boutique/uploud-audio-ua1-design-speaker/

87dB valt wat tegen, maar coaxiaal principe is ideaal voor Atmos.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

denoontje

Ik ga ook normale speakers gebruiken en mogelijk deels on het plafond.

Bij bb@g hangen ook normale speakers aan het plafond dacht ik

Erwin.VL

Voor wie graag zelf bouwt is deze onovertroffen:
http://www.diysoundgroup.com/coaxial-speaker-kits/volt-10.html
Laten reshippen want rechtstreeks aankopen is niet gemakkelijk.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

road rebel

#1042
Misschien oud nieuws voor sommigen, maar areadvd.de speculeert over de nieuwe Atmos bioscoop-titel Star Wars - Episode 7

Lees meer op http://www.areadvd.de/news/star-wars-das-erwachen-der-macht-kommt-mit-hdr-dolby-atmos/

Als de mensen in de bioscoop "dolby cinema" zien, dan zullen ze thuis toch ook "dolby cinema" willen!

Kjelt

Citaat van: road rebel op oktober 20, 2015, 09:52:06
Als de mensen in de bioscoop "dolby cinema" zien, dan zullen ze thuis toch ook "dolby cinema" willen!
Ach dat is een reden om hem in de bioscoop te gaan zien, je hoeft en kunt niet alles thuis hebben.
Die laserprojectoren van 100k heeft ook bijna niemand, HDR staat nog in de kinderschoenen, er is niet eens een commercieel media voor of speler.
Vroegah bij de eerste star wars (ja die heb ik in de bioscoop gezien ja) was er in Duitsland een theater waarbij het geluid voor het eerst surround was, de openingsscene komt het geluid van achter de mensen naar voren toe. Dat was toen schokkend nieuw, en niemand die thuis zoiets had. De meesten hadden een 50 of 60cm tv (vaak nog zwart wit) met mono speaker en dan huurde je een aantal jaren later toen de videorecorder was doorgebroken de videoband met baggerbeeld. Dus je wilt misschien alles wel in huis hebben maar in de praktijk is het een benadering.
Pas de laatste jaren is de kwaliteit van thuisbioscopen dusdanig goed geworden dat ik soms in een hometheater een betere beleving heb dan in menig bioscoop.
Het is alleen maar meer dan terecht dat bioscopen weer aan het investeren zijn om een betere en mooiere beleving te kunnen bieden dan thuis.

road rebel

Ja, ik denk ook niet dat de kwaliteit van die projectoren en audio systemen binnen het bereik is van de gemiddelde mens. Wel zie ik de mogelijkheid tot een marketing push (in de stijl van THX). Misschien heb ik een sterke bias, maar ik ken toch veel mensen die een set gingen kopen voor ook dolby surround en THX geluid in hun woonkamer te hebben (en ja dan hebben we het over goedkope 5.1 HTiB)

Kjelt

Oh ja ik ben ook in december overgestapt op Atmos om het te ervaren en heb er geen spijt van. Maar voor Dolby Cinema wordt er toch wel aardig wat van de projector verwacht, daar kan een 10000 euro HT projector nog niet aan tippen. Komt wellicht nog wel.

donaldk

Citaat van: Kjelt op oktober 20, 2015, 10:00:50
Ach dat is een reden om hem in de bioscoop te gaan zien, je hoeft en kunt niet alles thuis hebben.
Die laserprojectoren van 100k heeft ook bijna niemand, HDR staat nog in de kinderschoenen, er is niet eens een commercieel media voor of speler.
Vroegah bij de eerste star wars (ja die heb ik in de bioscoop gezien ja) was er in Duitsland een theater waarbij het geluid voor het eerst surround was, de openingsscene komt het geluid van achter de mensen naar voren toe. Dat was toen schokkend nieuw, en niemand die thuis zoiets had. De meesten hadden een 50 of 60cm tv (vaak nog zwart wit) met mono speaker en dan huurde je een aantal jaren later toen de videorecorder was doorgebroken de videoband met baggerbeeld. Dus je wilt misschien alles wel in huis hebben maar in de praktijk is het een benadering.
Pas de laatste jaren is de kwaliteit van thuisbioscopen dusdanig goed geworden dat ik soms in een hometheater een betere beleving heb dan in menig bioscoop.
Het is alleen maar meer dan terecht dat bioscopen weer aan het investeren zijn om een betere en mooiere beleving te kunnen bieden dan thuis.

Behalve als je all the way gaat, dan is het precies hetzelfde. Ook in de super high-end kan nog niemand tippen aan Christie/Dolby. Je kunt wel heel dichtbij komen, met enhanced contrast 6P projectoren. Dat komt puur door de twee stappen techniek. Die wordt ook al langer door anderen gebruikt, maar enkel nog in low brightness modellen, 1100-2500 gespecificeerde lumens per projector en die machines zijn ook niet bepaald goedkoop, Carl Zeiss en Rockwell Collins staan nou niet echt bekend om hun laag geprijsde producten;-).

Fox

#1047
Imax gebruikte tot nu tot 2K projectoren van Christie.
Omdat ze met 2k toch wel behoorlijk op 4K laser acher liepen komen ze nu ook met 4K.
Gebruiken ze nu dezelfde als Dolby?


Neuer IMAX-Laser-Projektor & 12 Kanal Surround in erstem deutschem Kino (Update)

13.10.2015 (Karsten Serck)

IMAX bietet sein neues Laser-Projektions-System schon bald auch in europäischen Kinos an. Das erste Kino mit der IMAX 4k-Laser-Projektion und einem 12-Kanal-Surround-System auf dem europäischen Festland entsteht gerade in Deutschland. Ab dem 29. Oktober wird man den neuen Robert Zemeckis-Film ,,The Walk" im Cinestar IMAX im Sony Center Berlin auf dem neuen IMAX-Laser-Projektor sehen können. Ab dem 5. November wird auch der neue James Bond-Film ,,Spectre" mit der neuen Technik gezeigt.

Der Projektor mit Laser-Lichtquelle ist sowohl für 2D als auch 3D geeignet und kann auch auf den großen IMAX-Leinwänden im Format 1,43:1 genutzt werden.

Das 12-Kanal-Soundsystem bietet neben den bisherigen sechs Kanälen noch zwei zusätzliche Seitenlautsprecher und vier neue Deckenlautsprecher für Effekte von oben.

Ab Dezember soll im Berliner Cinestar IMAX auch der neue Star Wars-Film ,,Das Erwachen der Macht" mit dem neuen IMAX Laser-Projektor gezeigt werden.

Update: Mit dem ,,Filmpalast am ZKM" in Karlsruhe wird derzeit noch ein weiteres Kino mit dem neuen IMAX-Laser-Projektions-System ausgestattet. Die Eröffnung ist für den 5. November zum ,,Spectre"-Kinostart geplant.

riwi

#1048
Er zijn 4k remastered releases van the Fifth Element, Leon the Professional en Dracula met Atmos geluidstrack uit.

En Minions en Pixels hebben ook Atmos.

jaco

Ja, Sony lijkt nu ingestapt te zijn. Ze hebben ook receiver(s)met Atmos op de markt gebracht
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm