Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jaco

Ik heb Front Heigh en Top Mid

Op avsforums las ik dat er een update zou komen voor D&M units dat je wel met Top Mid ook Auro3d kunt gebruiken omdat ze dan vlak bij Surround Heigh zouden kunnen hangen.

Nu alleen Auro3d 7.1 (7 speakers : Links, Center, Rechts, Surround Links Surround Rechts en Front heigh Links en Rechts en 1 subwoofer)
Na de update dus 9.1 (9 speakers: Links, Center, Rechts, Surround Links + Rechts, Front heigh Links + Rechts en Surround heigh Links + rechts en 1 subwoofer)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Citaat van: jaco op mei 27, 2015, 16:33:02
Ik heb Front Heigh en Top Mid
Maar dat is toch geen officiele Atmos speaker layout?
Op zich wel beter compatible met Auro.

Citaat van: jaco op mei 27, 2015, 16:33:02
Na de update dus 9.1 (9 speakers: Links, Center, Rechts, Surround Links + Rechts, Front heigh Links + Rechts en Surround heigh Links + rechts en 1 subwoofer)
Dat klinkt helemaal als de Auro speaker layout met hoogte speakers in alle plafond hoeken.
Wel goed dat ze met zo'n update komen.

jaco

Citaat van: riwi op mei 27, 2015, 16:42:29
Maar dat is toch geen officiele Atmos speaker layout?
Op zich wel beter compatible met Auro.
Het is een van de combinaties die D&M je laat configureren. Dat zijn 2 speakers boven je Links en Rechts en 2 andere boven je hoofd. Ik kan de hoek aan de achterkant niet goed maken doordat er een verlaging achter me zit waar de airco en lucht verversing in zitten en er een schuifwand staan.
Ze kunnen achter de schuifwand, maar dan hangen ze in graden te laag voor Atmos. Aan het plafond hangen ze in graden te hoog voor Rear Heigh.

Wellicht als er ooit een betaalbaar 16 kanaals system komt dat ik naar 6 kanalen aan plafon ga en wel Rear heigh erbij ga doen.

Maar eerst wachten op DTS:X update, of een update doen naar een 7703 (of een ander merk)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Martijn M

Citaat van: road rebel op mei 27, 2015, 15:45:01
Zo ongeveer een 20tal pagina's terug werd er gediscussieerd over de potentiële kostprijs van een Dolby Atmos licentie en de kostprijs om een dergelijke licentie te implementeren (met een prijsverschil tussen een D&M en een Datasat).

Laat ik toevallig net zo een licentieprijs gevonden te hebben...

Nice find! Ik vraag me af of het wel de bedoeling is dat dit online gezet wordt.
Dutch & Dutch

jaco

Citaat van: Martijn M op mei 28, 2015, 10:53:17
Nice find! Ik vraag me af of het wel de bedoeling is dat dit online gezet wordt.
Dit is toch een normale licentie voorwaarde. 1 off $25.000 en dan $5000 per jaar.

Dat lijkt me dan 1-malig voor leverancier, en als hij dan die kosten moet verhalen op zijn units kun je een beetje na gaan hoe veel units ze denken te verkopen (of hoeveel winst ze willen maken)
Er zal wellicht ook nog een fee zijn voor iedere unit die ze verkopen of updaten maar hoe dat zit per codec leverancier ?

D&M rekende 150 euro voor Auro3D en 'andere' merken 2500 dus ik vrees dat daar de licentiekosten per unit hoog zijn.
DTS:X zou gratis zijn vanuit DTS, maar wel effort voor een fabricant dus wellicht niet gratis als upgrade.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Da-lite

Ik heb een vraagje aan de mensen die hier al Atmos gebruiken.
Binnen enkele maanden wil ik mijn HT upgraden naar Atmos en hierdoor koop ik al af en toe een Atmos film.

Nu heb ik gisteren in Nederland " The hunger games , Mockingjay part 1 " gekocht en ik ging er van uit dat deze film Atmos had over de hele wereld.
Deze film heeft in de States Dolby TrueHD 7.1 ( met Atmos )
Eenmaal thuis gekomen zie ik achteraan op de hoes nergens Atmos vermeld staan , enkel maar DTS-HD MA 7.1 .
Terwijl ik enkele weken geleden " John Wick " kocht , stond daar wel duidelijk Atmos achteraan op de hoes. ( ook gekocht in Nederland )

Kan mij hier iemand zeggen of deze Hunger Games nu ook Atmos heeft in de Nederlandse versie of moet ik hem ergens anders nog eens kopen? En waar dan , Duitsland of zo om Atmos te hebben ?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

jaco

Helaas is die uitgave dan vern**kt door de rechthebbende in Nederland.
Er zijn nog niet veel Atmos installatie verkocht absoluut gezien, en als de marketing mensen dan aan de gang gaan hebben ze het idee dat DTS beter verkopen zal dan Dolby.

Er bestaat nog steeds het idee dat een lossless DTS codec beter klinkt dan een Lossless Dolby codec.
Helaas blijven hangen uit de lossy codec tijd toen DTS een wat vettere klank gaf dan Dolby Digital.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Da-lite

Citaat van: jaco op mei 31, 2015, 10:24:36
Helaas is die uitgave dan vern**kt door de rechthebbende in Nederland.
Er zijn nog niet veel Atmos installatie verkocht absoluut gezien, en als de marketing mensen dan aan de gang gaan hebben ze het idee dat DTS beter verkopen zal dan Dolby.

Er bestaat nog steeds het idee dat een lossless DTS codec beter klinkt dan een Lossless Dolby codec.
Helaas blijven hangen uit de lossy codec tijd toen DTS een wat vettere klank gaf dan Dolby Digital.

Dank je voor de info , ik wist niet dat dit per regio of per land werd bekeken.
Ik dacht gewoon dat als een film uitkwam op Blu-ray , dat die film dan voor 90% van de wereld het zelfde was ....maar blijkbaar niet .
Weeral een les geleerd .
Heb jij deze film in Atmos , en zo ja ...van waar heb jij hem dan zodat ik hem daar ook kan bestellen. Liefst Europa , want ik heb geen speler die de US code speelt.
Dank je voor je hulp.
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

larsonator

Gewoon de US Atmos track in je NL uitgave muren.  heb je een 'originele ' nl versie met atmos ;)

Da-lite

#859
Citaat van: larsonator op mei 31, 2015, 10:43:11
Gewoon de US Atmos track in je NL uitgave muren.  heb je een 'originele ' nl versie met atmos ;)

Ja ik heb een ' originele nl versie ' uitgegeven door Belgafilms in de Benelux .  ;)
En deze aangekocht in een nl zaak .
Maar zonder Atmos dus .

Ik heb ondertussen al wat opgezocht , en vind sommige dingen wel verwarrend.
Zoals op een lijst die is samen gesteld door verschillende mensen , waar je alle films vindt met Atmos op blu-ray en waar je die kan kopen.
Nu komt de verwarring.
Op Amazon.uk verkopen ze hem met Dolby TrueHD ( met Atmos dus ) , maar in Duitsland heeft hij ook zogezegd Atmos volgens die lijst en ook volgens de officiële ' Blu-ray disc.de ' site ( waar je elke blu-ray vindt die in Duitsland is uitgebracht met de technische gegevens erbij )
Maar daar staat hij op die site met DTS-HD , en daarbij staat dan ook dat hij een Atmos track heeft ?
Wilt dit dan zeggen dat er in die DTS-HD track Atmos zit of een combo is met Dolby, dit kan toch niet of wel ?

Waarom moeten ze het de mensen zo moeilijk maken , kunnen ze gewoon niet ééén versie uitbrengen over de hele wereld.  >:(

Als ik mijn Atmos receiver heb , ga ik deze film eens testen ( mijn nl versie dan ) en als hij geen Atmos heeft zoals ik denk ...dan koop ik mij de amazon.uk versie.

Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

jaco

De Duitse nasychronisatie zal wel DTS-HD hebben. Atmos coderen kost meer geld dan DTS-HD lijkt me, en weer weinig Atmos in de markt, dus wat kies je als marketing persoon..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

In een DTS-HD track kan nooit Atmos zitten. Atmos zit per definitie in een TrueHD track verpakt.

Ik liep laatst bij de mediamarkt te kijken en zag daar ook "atmos" bluray titels liggen die in de nederlandse uitgave met DTS-HD dus zonder atmos zijn uitgebracht. Je moet dus echt goed op de kleine lettertjes letten als je graag de Atmos variant wil hebben.

American Sniper heeft een erg mooie atmos track vind ik (bij Kjelt gehoord).

Kjelt

Citaat van: riwi op mei 31, 2015, 14:35:33
American Sniper heeft een erg mooie atmos track vind ik (bij Kjelt gehoord).
Geluid is prima  :pompom: maar de inhoud en rest van de film  :nopompom:   :D

Da-lite

Citaat van: riwi op mei 31, 2015, 14:35:33
In een DTS-HD track kan nooit Atmos zitten. Atmos zit per definitie in een TrueHD track verpakt.

Ik liep laatst bij de mediamarkt te kijken en zag daar ook "atmos" bluray titels liggen die in de nederlandse uitgave met DTS-HD dus zonder atmos zijn uitgebracht. Je moet dus echt goed op de kleine lettertjes letten als je graag de Atmos variant wil hebben.

American Sniper heeft een erg mooie atmos track vind ik (bij Kjelt gehoord).

Dank je voor de toelichting en inderdaad je moet goed opletten ivm die atmos op blu-ray's , want het klopt niet altijd met die DTS-HD en atmos samen op één blu-ray.
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

larsonator

Er is weer een "Atmos-topper" uit hoor op bd  :pompom:
'the Gunman' met sean penn. Krijgt toch wel een dikke 5,6 op IMDB  :tounge2:
daar heb je dan een atmos HT voor gebouwd...... doodzonde

Robbo

Daarom is de upsampler ook het belangrijkste van een Atmos/Auro/DTS-X installatie.  Content is king.

Kjelt

#866
Citaat van: Robbo op juni 22, 2015, 07:58:54
Daarom is de upsampler ook het belangrijkste van een Atmos/Auro/DTS-X installatie.  Content is king.
Upmixer  ;) maakte dezelfde fout in het begin ook  ;D

En inderdaad de upmixer draagt voor een groot deel bij aan het plezier. Dit weekeinde The Godfather II uit 1974 gezien dan is het toch wel gaaf om de soundtrack overal vandaan te horen, je went er erg snel aan  :)

Robbo

Ik had in eerste instantie upmixer geschreven.... Het is net zoals vroeger op school, het eerste wat is je opkomt is vaak het juiste  ;D   

Maar even beredenerend, je past idd de 'mix' aan niet de sample frequentie.

anton

In de jAudioVision van afgelopen week zijn de upmixers van Dolby en Auro eens met elkaar vergeleken. Het Auro systeem was hier de afgetekende winnaar volgens de testers........

Kjelt

Citaat van: anton op juni 22, 2015, 11:19:56
In de jAudioVision van afgelopen week zijn de upmixers van Dolby en Auro eens met elkaar vergeleken. Het Auro systeem was hier de afgetekende winnaar volgens de testers........
Dan wil ik ook wel weten of ze voor die test de verschillende luidspreker posities hebben gebruikt want die twee zijn niet compatible.

larsonator

Laat ze eerst eens wat titels uitbrengen met Atmos track die de moeite waard zijn om thuis alles om te gooien qua apparatuur. Het is gewoon schandalig waar ze mee aankomen. Upmixing is helemaal al zoiets....

RonG

Misschien een hele domme vraag, maar wat is dat met dat upmixen, is dat een apart apparaat wat je in je installatie moet hangen oid?
Worden dan "niet" dolby atmos BR'sweergegeven met atmos?

Ik heb gegoogled maar kom er niet wijs uit. :-[ :-[

Robbo

Citaat van: Kjelt op juni 22, 2015, 13:15:05
Dan wil ik ook wel weten of ze voor die test de verschillende luidspreker posities hebben gebruikt want die twee zijn niet compatible.

Wat DTS-X betreft blijft het daarover nog aardig stil.  Maar schijnbaar is er geen fixed layout voor DTS-X.

bmateijsen

Citaat van: Robbo op juni 22, 2015, 13:31:40
Wat DTS-X betreft blijft het daarover nog aardig stil.  Maar schijnbaar is er geen fixed layout voor DTS-X.

Voor Atmos is het eigenlijk ook een suggestie.. het is object-based.

Kjelt

Citaat van: RonG op juni 22, 2015, 13:31:26
maar wat is dat met dat upmixen, is dat een apart apparaat wat je in je installatie moet hangen oid?
De DSP processoren in een Atmos processor hebben algoritmes die niet alleen de Atmos tracks kunnen verwerken maar ook de wat oudere meerkanaals geluidstracks.
Hoe het precies werkt dat is geheim maar het komt er in de praktijk op neer dat als je een 7.1.4 Atmos installatie hebt en je draait bv een 5.1 geluidstrack of 7.1 dolby hd of 7.1 dts hd, dat deze upmixer toch alle kanalen van de 7.1.4 setup gebruikt.

Zover als ik merk worden ambient (omgevingsgeluiden) en muziek/soundtracks dan ook via de bovenkanalen weergegeven en dat klinkt best aardig.

Een upmixer is dus een bewerking op de digitale data om ook informatie voor de hoogte kanalen te genereren.