Help; verdwaald in akoestische doolhof

Gestart door Robertwillem, mei 17, 2014, 12:06:06

Vorige topic - Volgende topic

Robertwillem

Ik heb een moderne harde woonruimte en wil dit niet alleen om de muziek maar ook vanwege verhoging wooncomfort verbeteren. Ik ben een leek op dit gebied en dacht daarom te gaan voor een akoestisch spanplafond. Kost wat maar dan ben je ook klaar en je ziet er niets van. Maar volgens opgave komt het plafond dan 5 cm lager te liggen. Zo hoog is mijn huidig plafond niet en vanwege glas boven de deur naar de hal kan het niet. Zou dan gedeeltelijk over dat glas vallen. Maar wat dan? Het is wel mijn woonruimte en wil geen ontsierende dingen in mijn woonruimte. En hoe vind je een deskundige die je hierin goed kan adviseren? Ik woon in Twente.

KayaRahnee

Citaat van: Robertwillem op mei 17, 2014, 12:06:06
Ik heb een moderne harde woonruimte en wil dit niet alleen om de muziek maar ook vanwege verhoging wooncomfort verbeteren. Ik ben een leek op dit gebied en dacht daarom te gaan voor een akoestisch spanplafond. Kost wat maar dan ben je ook klaar en je ziet er niets van. Maar volgens opgave komt het plafond dan 5 cm lager te liggen. Zo hoog is mijn huidig plafond niet en vanwege glas boven de deur naar de hal kan het niet. Zou dan gedeeltelijk over dat glas vallen. Maar wat dan? Het is wel mijn woonruimte en wil geen ontsierende dingen in mijn woonruimte. En hoe vind je een deskundige die je hierin goed kan adviseren? Ik woon in Twente.

Plafond: eventueel (zwevend) plafond met een tussenruimte muur/plafond.
Deskundig advies: eventueel ThingMan raadplegen.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=profile;u=2523
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

Passion4Sound

Citaat van: KayaRahnee op mei 17, 2014, 16:16:04
Plafond: eventueel (zwevend) plafond met een tussenruimte muur/plafond.
Deskundig advies: eventueel ThingMan raadplegen.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=profile;u=2523
lees aub de post nog een keer, het stukje ivm het glas boven de deur enz enz

KayaRahnee

Tja, kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer of niet goed begrijp maar wanneer er staat:
" vanwege glas boven de deur naar de hal kan het niet. Zou dan gedeeltelijk over dat glas vallen"
begrijp ik dat deze glaspartij niet aan de deur zit maar erboven, vast dus.
Bij mijn methode blijf je daar dan ook een aantal (zelf te bepalen) cm vanaf.

Mbt
"Maar volgens opgave komt het plafond dan 5 cm lager te liggen. Zo hoog is mijn huidig plafond niet"
vraag ik me af of het dan enigszins wel mogelijk is om iets aan het plafond te veranderen.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

eddy135

........com  ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Passion4Sound

Citaat van: KayaRahnee op mei 18, 2014, 09:13:02
Tja, kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer of niet goed begrijp maar wanneer er staat:
" vanwege glas boven de deur naar de hal kan het niet. Zou dan gedeeltelijk over dat glas vallen"
begrijp ik dat deze glaspartij niet aan de deur zit maar erboven, vast dus.
Bij mijn methode blijf je daar dan ook een aantal (zelf te bepalen) cm vanaf.

Mbt
"Maar volgens opgave komt het plafond dan 5 cm lager te liggen. Zo hoog is mijn huidig plafond niet"
vraag ik me af of het dan enigszins wel mogelijk is om iets aan het plafond te veranderen.
Als je een vrij laag plafond hebt dan ziet het er ook al snel benauwd uit als je je plafond nog lager inzet.
Hij zal toch met de vloer en muren aan de slag moeten.

Xander32

... hij zou denk ik het beste af zijn door een ter zake deskundige de situatie ter plekke te laten beoordelen en hem te laten adviseren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

mijkie

Citaat van: Robertwillem op mei 17, 2014, 12:06:06

kun je dat stukje glas niet netjes blinderen?
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

RalphH

Om toch even een heel andere kant in mee te denken..Vallen een kleed en/of foto-bedrukte akoestische paneeltjes ook tot de "ontsierende dingen"?

Met een paar stukjes akoestisch materiaal op de juiste plek, is wellicht al veel te doen namelijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Als je galm die wordt gegenereerd door normale leefgeluiden wilt dempen door je plafond te bekleden met absorptie is 5 cm een minimum.
Voor muziekgeluid is het veel te weinig, de bij muziek horende lage frequenties met lange golven kun je alleen temmen met dikkere lagen absorptie.
Anders krijg je niet-lineaire absorptie en gaat de ruimte vreemd klinken omdat je hoog wordt gedempt en je mid en laag niet. In oefenruimten waar bijvoorbeeld tapijt op wanden is geplakt (ook non-lineaire absorptie) heb je vaak een hele zompige akoestiek.

Een vloerkleed doet wat dat betreft dus ook onvoldoende, een ouderwetse kamer met stoffen banken en stoelen, dikke gordijnen etc is beter, maar ook niet per definitie voldoende voor een goed muziekgeluid.

Het maakt trouwens ook uit (voor muziekgeluid) waar je luidsprekers, je luisterpositie en je absorptie zijn gesitueerd.

Akoestiek is natuurkunde en trekt zich helaas niets aan van binnenhuisarchitectuur  ;D.

Er zijn wel andere trucs, zoals de genoemde akoestische panelen en absorptie die bijvoorbeeld in overgangen van ruimtescheidingsconstructies worden aangebracht. En dat kan betrekkelijk onzichtbaar zijn, hoewel dat weer arbitrair is en waarover ik als techneut eigenlijk mijn mond moet houden.  :)
Ik bazel maar wat.

Passion4Sound

Citaat van: RalphH op mei 18, 2014, 14:33:15
Om toch even een heel andere kant in mee te denken..Vallen een kleed en/of foto-bedrukte akoestische paneeltjes ook tot de "ontsierende dingen"?

Met een paar stukjes akoestisch materiaal op de juiste plek, is wellicht al veel te doen namelijk.
Akoustische aanpassingen hoeft niet lelijk te zijn, kijk eens op: www.vicoustic.com.

MAW

Vorig jaar heb ik ook een akoestisch spanplafond laten plaatsen. Hierdoor is bij ons het plafond 13cm verlaagd. Dit omdat ik gekozen heb voor 10cm dikke demping achter het (op zichzelf al dempende) plafond.

Bij mij zitten ook raampjes boven de deuren die tot aan het orginele plafond lopen. Dit heb ik laten wegwerken achter een houten rand (Waar het spanplafond tegenaan verwerkt zit).

Marcel Wesselink heeft bij mij het plafond geplaatst en is een vakman bij uitstek.

http://www.marcelwesseling.nl/

Hij woont volgens mij in Twente :)

Gr. Martijn
Gr. Martijn

Xander32

Citaat van: MAW op mei 18, 2014, 21:51:45
Vorig jaar heb ik ook een akoestisch spanplafond laten plaatsen. Hierdoor is bij ons het plafond 13cm verlaagd. Dit omdat ik gekozen heb voor 10cm dikke demping achter het (op zichzelf al dempende) plafond.

Bij mij zitten ook raampjes boven de deuren die tot aan het orginele plafond lopen. Dit heb ik laten wegwerken achter een houten rand (Waar het spanplafond tegenaan verwerkt zit).

Marcel Wesselink heeft bij mij het plafond geplaatst en is een vakman bij uitstek.

Gr. Martijn
Haaksbergen, dat is net uit Gelderland, in Overijssel ;D.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

RalphH

Citaat van: Passion4Sound op mei 18, 2014, 21:37:11
Akoustische aanpassingen hoeft niet lelijk te zijn, kijk eens op: www.vicoustic.com.

Daarom week ik ook ff af van het spanplafond  ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

FDLARRY

Gr. Martijn
Ik ook, ook door Marcel, ook raampje boven deur laten vervangen door hout. Galm weg, muziek klinkt prima. Minimale oplossing gekozen, dus dempend materiaal op het plafond, paar cm lucht, doek met minuscule gaatjes.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

newday

Wat is bij jullie de oude hoogte (zonder spanplafond) en nieuwe hoogte (met spanplafond) van de kamer en hoe ervaar je dan die lagere ruimte?

FDLARRY

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

newday

FDLARRY

Citaat van: newday op mei 18, 2014, 23:12:35
Wat is bij jullie de oude hoogte (zonder spanplafond) en nieuwe hoogte (met spanplafond) van de kamer en hoe ervaar je dan die lagere ruimte?
Ik ben van 2.45 naar 2.37 gegaan, dus 8 cm. Ik ben zelf 2.06 meter dus deze hoogte is voor mij verre van ideaal, maar galm en geen muziek kunnen luisteren was helemaal geen optie. Ik moet oppassen met uitrekken, maar voor de rest geen probleem.

newday

Citaat van: FDLARRY op mei 18, 2014, 23:20:19
Ik ben van 2.45 naar 2.37 gegaan, dus 8 cm. Ik ben zelf 2.06 meter dus deze hoogte is voor mij verre van ideaal, maar galm en geen muziek kunnen luisteren was helemaal geen optie. Ik moet oppassen met uitrekken, maar voor de rest geen probleem.

Met 8 cm pak je denk ik weinig lage frequenties mee denk ik, maar wel een mooi alternatief voor dempingspanelen aan de wand.
Ik ga eens kijken of dit hier in de buurt ergens live te bekijken is.

Robertwillem

Dank voor de suggesties. Maar moet eigenlijk denk ik een deskundige zien te vinden die over alle aspecten kan adviseren. Mijn huidige plafondhoogte is net 2,50 m. De ruit boven de deur naar de hal begint op3 cm van het plafond. Afgezien hiervan vrees ik met een behoorlijke verlaging van het plafond een claustrofobisch effect. Dat wil ik ook niet.  Marcel Wesseling had ik al gemaild en hij mailde al terug dat minimaal 5 cm inbouwdiepte nodig is.

Wordt het denk ik toch anders. Maar wat? Kwam ook dit tegen (zie link). Of dat wat is?

http://www.fields.co.nl/nieuws/2014/03/03/product-efeu

RalphH

Citaat van: Robertwillem op mei 19, 2014, 10:15:37
http://www.fields.co.nl/nieuws/2014/03/03/product-efeu

Grappig product, maar om daar nou heel je plafond mee te behangen..
Maar wat is er tov dit, mis met een kleed op de vloer of een mooi aangekleed absorptiepaneel?

En idd, je lost niet alles op, maar conversatie wordt al een stuk beter. Audio 100% optimaliseren is weer een heel andere tak van sport als de middelen toch al beperkt zijn.

Robertwillem

Vloerkleed heb ik uiteraard al wel liggen. Misschien dat een ander soort vloerkleed betere effecten geeft. Dat project Efeu van Fields schijn je aantal aan het plafond te moeten bevestigen.

Mooi aangekleed absorptiepaneel is niets mis mee. Maar vind het maar eens. Al zoekende op internet kom je veel verschillende bedrijven en oplossingen tegen, maar ik ben hopeloos in verzand. Zo las ik ook over een bedrijf dat de wanden voorziet van akoestisch pleisterwerk.

RalphH

Bijv GIK kan panelen bekleden met zelf aangeleverde foto's. Zij kunnen je ook goed adviseren mbt plaatsing. Leveren ook vanuit UK.

Als het kleed een beetje hoogpolig is, doet het al heel wat.
Is het wol ipv synthetisch, dan zou het nog wat beter werken vanwege de niet symmetrische vezels (geen praktijkervaring mee overigens)

chansig

Gr. Martijn

He....die heeft ook mijn spanplafond geplaatst. Nog steeds erg tevreden hiermee.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon