Help; verdwaald in akoestische doolhof

Gestart door Robertwillem, mei 17, 2014, 12:06:06

Vorige topic - Volgende topic

bert stoltenborg

Wat doet een hoogpolig tapijt dan?
Kijk eens naar absoptiewaarden en zeg dan wat het doet  :).

Maar als de OP denkt dat er magische middelen bestaan die reflecties wegtoveren moet ik hem teleurstellen, je hebt altijd een zekere dikte en een zeker oppervlak nodig.
Je kunt trouwens vrij makkelijk een ruimte in een computermodelletje stoppen en zien wat bepaalde maatregelen voor effect hebben.
Ik bazel maar wat.

RalphH

Citaat van: bert stoltenborg op mei 19, 2014, 11:22:28

Naar mijn idee meer diffusie en afhankelijk van het materiaal en hoeveelheid materiaal, lijkt me hier toch wel een verschil te kunnen zitten met een dun kleedje.
Heb bij vloerkleden nog nooit de akoestische specs zien staan overigens :)

Maar als de OP denkt dat er magische middelen bestaan die reflecties wegtoveren moet ik hem teleurstellen, je hebt altijd een zekere dikte en een zeker oppervlak nodig.
Je kunt trouwens vrij makkelijk een ruimte in een computermodelletje stoppen en zien wat bepaalde maatregelen voor effect hebben.

Magisch niet wellicht (al zijn de meningen hier mbt andere kabeltjes ook wel eens verdeeld ;D), maar met vrij simpele middelen kun je toch altijd wel wat verbetering behalen. In iedergeval om de ruimte wat leefbaarder te maken.

Verder nog: "Meten is weten"
Met REW en een beetje inlezen kun je in iedergeval de situatie nu enigszins in kaart brengen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

etienne v

Citaat van: RalphH op mei 19, 2014, 11:58:44

Heb bij vloerkleden nog nooit de akoestische specs zien staan overigens :)

Op deze site van KU Leuven zijn ze te vinden :
http://www.kuleuven.be/bwf/onderwijs/absorptie/N_prak_rich_abso_1.htm

Citeer
Materiaal            125 Hz 250 Hz   500 Hz   1000 Hz   2000 Hz 4000 Hz

tapijt rechtstreeks op dekvloer   0.02   0.02   0.04   0.15   0.35   0.3
tapijt met vilt onderlaag   0.05   0.1   0.3   0.7   0.9   0.75

Staaled

Grotendeels weinig idd.

En het tweede klopt als een bus.
Al is wel zo dat meubels eea kunnen verzachten,je hebt enig materiaal nodig om effectief te zijn.
Een vliesje doet weinig en werkt smalbandig , wat de zaken zelfs zou kunnen verslechteren.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bert stoltenborg

Citaat van: Staaled op mei 19, 2014, 14:42:37
Grotendeels weinig idd.

En het tweede klopt als een bus.
Al is wel zo dat meubels eea kunnen verzachten,je hebt enig materiaal nodig om effectief te zijn.
Een vliesje doet weinig en werkt smalbandig , wat de zaken zelfs zou kunnen verslechteren.

;D Kijk, met dit soort redeneringen wordt dat doolhof tenminste wat overzichtelijker.
Ik bazel maar wat.

Robertwillem

Het gaat mij dus ook verbetering van de totale woonakoestiek. Wanneer het alleen maar om de muziek zou gaan zou ik wel zoiets nemen.

http://www.anti-mode.info/producten/anti-mode-20-dual-core.html

RalphH

Mooi product, echter haal je hiermee niet de nagalm weg die je ruimte veroorzaakt en nu je grootste probleem lijkt te zijn.
Voor wooncomfort buiten muziek om, doet het inderdaad niets. :)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

Robertwillem

Precies. Inmiddels 2 bedrijven gemaild voor deskundig advies. Want dat is toch nodig. Er zal toch iets met de muren.

bert stoltenborg

Realiseer je dat je muren hebt, maar ook overgangen tussen wand en plafond, wand en vloer....
Daar is het meeste voordeel te halen.
Ik bazel maar wat.

newday

Citaat van: bert stoltenborg op mei 19, 2014, 21:57:24
Realiseer je dat je muren hebt, maar ook overgangen tussen wand en plafond, wand en vloer....
Daar is het meeste voordeel te halen.

Aan welke toepassingen denk je dan Bert?

Passion4Sound

Robertwillem

En ik uiteraard ook. Maar neem aan dat die bedrijven zoiets ook wel weten?

RalphH

Citaat van: Robertwillem op mei 19, 2014, 22:16:07
Onderstaand is van fields, bedrijfje in Brabant. Stonf tijdje terug hier in de krant bij een artikel over akoestiek in moderne woningen. Maar volgens mij wel prijzig. En of je het mooi vindt?????

Zou voor mij toch onder het kopje "ontsierende dingen" vallen, maar ieder zijn ding  ;D.
Ben daarom ook benieuwd naar wat er nog met plafond/vloer/muur hoeken te doen is wat een strakke ruimte niet teveel ontsierd.

bert stoltenborg

Als je een spanplafond kunt maken, kun je toch ook een wandspandinges maken?
Om maar eens iets te noemen?

Maar eigenlijk moet je eerst bepalen wat je doelstellingen zijn. Zeggen dat je een behagelijk akoestisch verblijfsklimaat wenst is uiteraard an sich duidelijk, maar je moet er even naar kijken om te zien wat de mogelijkheden zijn.
Er zijn erg veel opties om iets aan reflecties te doen, zowel qua prijs als qua effectiviteit.
Als iemand iets aanbiedt zou ik eerst al eens kijken of dat produkt is getest. Liefst door een gecertificeerd lab, of door hen zelf, maar dan moet je wel het idee hebben dat ze weten wat ze doen en dat ze niet de kluit belazeren.

En er is echt tamelijk veel spul op de markt dat netjes is getest.
Maar ik zie ook steeds weer lui die allemaal interessant uitziende opties aanbieden waaraan je meteen ziet dat het bull shit is. Daar is ook nooit iets aan getest.  ;D
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

En wat kun je zelf in elkaar knoeien?
Ik bazel maar wat.

MAW

Citaat van: bert stoltenborg op mei 19, 2014, 22:29:26
Als je een spanplafond kunt maken, kun je toch ook een wandspandinges maken?
Om maar eens iets te noemen?

Maar eigenlijk moet je eerst bepalen wat je doelstellingen zijn. Zeggen dat je een behagelijk akoestisch verblijfsklimaat wenst is uiteraard an sich duidelijk, maar je moet er even naar kijken om te zien wat de mogelijkheden zijn.
Er zijn erg veel opties om iets aan reflecties te doen, zowel qua prijs als qua effectiviteit.
Als iemand iets aanbiedt zou ik eerst al eens kijken of dat produkt is getest. Liefst door een gecertificeerd lab, of door hen zelf, maar dan moet je wel het idee hebben dat ze weten wat ze doen en dat ze niet de kluit belazeren.

En er is echt tamelijk veel spul op de markt dat netjes is getest.
Maar ik zie ook steeds weer lui die allemaal interessant uitziende opties aanbieden waaraan je meteen ziet dat het bull shit is. Daar is ook nooit iets aan getest.  ;D

Marcel Wesselink (die overigens ook spanwanden zet) gebruikt Akotherm dempingsmateriaal:

http://www.merfordbestekservice.nl/WebData/PDF/Akotherm%20Basic%20NL%20(NCS.P.1210.1.1).pdf

Bij mij zit het er zo uit:

Over de gehele oppervlakte van het plafond is eerst Akotherm D20/100 geplaatst:

Gr. Martijn

bert stoltenborg

Akotherm is een variatie op een thema.
Het is NIET beter of slechter dan glas- of steenwol, het is anders. Net als Pritex, Agglomer, Melamineschuim, noem maar op.
Kies gewoon voor het goedkoopste, zou ik zeggen. Of je moet een idealist zijn.  ;D
Ik bazel maar wat.

MAW

Het voordeel van een spanplafond is in mijn optiek juist dat je absorptieplaten kan nemen met hoge dempingswaarden (dat zijn de relatief dure dikke, platen met hoge dichtheid) om breedbandig te dempen uit het zicht. Als je dat voordeel niet uitbuit dan kun je beter uberhaubt geen plafond nemen. Nogal zonde om een hoop geld uit te geven voor een spanplafond en dan te besparen op de absorptie.
Gr. Martijn

morca

reflectie opvangen ,vooral in een grote kamer zeker wel voordeel van.
Wat het meettechnisch ook zegt,het is goed hoorbaar.

Plafond aanpakken ,vloer zal daar aan bij dragen.
Dan de eerste reflectiepunten,en idd alle hoeken ook de overlopen van muur naar plafond.

Misschien moet ik ook maar gauw eens wat panelen gaan maken voor laatst genoemde  ;D

MAW

Tapijt dempt goed bi hoge frequenties maar doet niets in het middengebied en lager.
Gr. Martijn

bert stoltenborg

Citaat van: MAW op mei 21, 2014, 19:14:23
Het voordeel van een spanplafond is in mijn optiek juist dat je absorptieplaten kan nemen met hoge dempingswaarden (dat zijn de relatief dure dikke, platen met hoge dichtheid) om breedbandig te dempen uit het zicht. Als je dat voordeel niet uitbuit dan kun je beter uberhaubt geen plafond nemen. Nogal zonde om een hoop geld uit te geven voor een spanplafond en dan te besparen op de absorptie.

Wat je hier zegt klopt niet, je zet mensen op het verkeerde been.
De hogere dichtheid van een plaat maakt hem niet, bij dezelfde dikte, beter dan een lichtere plaat bij gebruik als breedbandige absorber.
Het is niet voor niets dat een verlaagd Rockfonplafond altijd een spouw van 30 tot 40 cm heeft ten opzichte van het basisplafond.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Citaat van: morca op mei 21, 2014, 19:26:16
reflectie opvangen ,vooral in een grote kamer zeker wel voordeel van.
Wat het meettechnisch ook zegt,het is goed hoorbaar.

Plafond aanpakken ,vloer zal daar aan bij dragen.
Dan de eerste reflectiepunten,en idd alle hoeken ook de overlopen van muur naar plafond.

Misschien moet ik ook maar gauw eens wat panelen gaan maken voor laatst genoemde  ;D

Tapijt is hoorbaar als demper van hoge frequenties, maar niet per definitie positief.
In oefenruimten, ik ben ook al mijn hele leven muzikant, kwam/kom je nog wel eens wanden beplakt met tapijt tegen. Daardoor krijg je een vreselijk zompige ruimte omdat al het hoog weg is, en het mid en laag daardoor des te prominenter wordt.

Ik zit hier niet te proberen te betweteren, ik verdien hier geen cent aan, maar het is zo jammer als de OP een hoop geld uitgeeft aan iets dat niet werkt.

Als de OP wil weten wat een dunne laag absorptie op het plafond doet, kan hij eens zijn vloer bedekken met dunne dekens, lakens plaids, matjes en weet ik wat. Dan ga je luisteren, ook naar muziek.
En daarna gooi je er kussens en geplooide dekbedden bij, zodat je echt een dikke laag krijgt en luister je opnieuw. Als OP dan met die dunne laag vindt dat het helemaal tof is zeg ik niets meer.
Ik bazel maar wat.

MAW

Citaat van: bert stoltenborg op mei 21, 2014, 21:41:05
De hogere dichtheid van een plaat maakt hem niet, bij dezelfde dikte, beter dan een lichtere plaat bij gebruik als breedbandige absorber.
Het is niet voor niets dat een verlaagd Rockfonplafond altijd een spouw van 30 tot 40 cm heeft ten opzichte van het basisplafond.

Je begint ineens over plaatsing  terwijl we het over materiaal hadden. En dan zeg je dat ik mensen op het verkeerde been zet? ;)

Maar wat je zegt over plaatsing klopt zeker. Afstand tussen het plafond en het dempingsmateriaal heeft voordeel omdat je de golf dan bij een hogere amplitude dempt. Als je daar de ruimte voor hebt zeker doen. De ideale afstand tot het basisplafond is afhankelijk van de afmetingen van de ruimte (die bepalen bij welke frequenties staande golven optreden). De ideale afstand is daar waar de amplitude van de golf bij die frequentie (in die dimensie van de ruimte) het hoogst is.

Maar ook bij een afstand tussen de demping en het plafond kun je alsnog beter zo breedbandig mogelijk dempen.
Gr. Martijn

morca

Citaat van: bert stoltenborg op mei 21, 2014, 21:51:42
Tapijt is hoorbaar als demper van hoge frequenties, maar niet per definitie positief.
In oefenruimten, ik ben ook al mijn hele leven muzikant, kwam/kom je nog wel eens wanden beplakt met tapijt tegen. Daardoor krijg je een vreselijk zompige ruimte omdat al het hoog weg is, en het mid en laag daardoor des te prominenter wordt.

Ik zit hier niet te proberen te betweteren, ik verdien hier geen cent aan, maar het is zo jammer als de OP een hoop geld uitgeeft aan iets dat niet werkt.

Als de OP wil weten wat een dunne laag absorptie op het plafond doet, kan hij eens zijn vloer bedekken met dunne dekens, lakens plaids, matjes en weet ik wat. Dan ga je luisteren, ook naar muziek.
En daarna gooi je er kussens en geplooide dekbedden bij, zodat je echt een dikke laag krijgt en luister je opnieuw. Als OP dan met die dunne laag vindt dat het helemaal tof is zeg ik niets meer.
Klopt helemaal,hoge en midden tonen stralen veel minder af.
Hoe positief dat uitpakt ligt ook aan de grote vd ruimte en de setup.

Ik weet dat je geen beterweter bent  ;) en hier voor de hobby komt.
Vaak blijven doen,elke input word op prijd gesteld,denk met jouw achtergrond zeer wenselijk hier  :thumbs-up: