Akoestiek der Akoestieken

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), januari 24, 2004, 09:01:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

#650
Canvas is niet genoeg doorlatend...dus neen.

Die 1cm is de oversteek....de lijst zelf is een paar centimeter ( de dikte van de steenwolplaat) op die lijst is een dunne strip bevestigd met 1 cm oversteek waarachter de plaat blijft steken.

Die oversteek is niet echt nodig maar geeft wel een mooie hoek als het flanel en als laatste het kaasdoek eroverheen gaat.

Het is zeker niet achterhaald, ik gebruik het nog steeds.

Jean Hiraga vond het ook gaaf hij las (uiteraard) feilloos de gecaligrafeerde japanse tekens....Melody Erik  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

KayaRahnee

Citaat van: Erik van Voorst op april  8, 2012, 23:24:08
Canvas is niet genoeg doorlatend...dus neen.
Die 1cm is de oversteek....de lijst zelf is een paar centimeter ( de dikte van de steenwolplaat) op die lijst is een dunne strip bevestigd met 1 cm oversteek waarachter de plaat blijft steken.
Die oversteek is niet echt nodig maar geeft wel een mooie hoek als het flanel en als laatste het kaasdoek eroverheen gaat.
Het is zeker niet achterhaald, ik gebruik het nog steeds.
Jean Hiraga vond het ook gaaf hij las (uiteraard) feilloos de gecaligrafeerde japanse tekens....Melody Erik  8)
Dit is me duidelijk, maar......
Weet jij onder welke naam "kaasdoek" in België bekent zou kunnen zijn alsook "Moltondeken(tje")?
Alvast bedankt voor je uitleg.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Erik van Voorst (in memoriam)

Nope.....iets met frommage  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Dirk

Citaat van: KayaRahnee op april  8, 2012, 23:50:19
Dit is me duidelijk, maar......
Weet jij onder welke naam "kaasdoek" in België bekent zou kunnen zijn alsook "Moltondeken(tje")?
ik gebruik zelf juncko als ik iets dergelijks wil maken. (geeft ook verschillende hits via Google)
is in veel kleuren te krijgen...en is vrij goedkoop.
heb zelf nog nooit een zgn "kaasdoek" in m'n handen gehad, maar denk dat ze elkaar weinig ontlopen qua akoestische eigenschappen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Niet actief

#654
Verkeerd topic; sorry.
Reactie verwijderd...

KayaRahnee

Citaat van: Dynky op april  9, 2012, 09:32:09
ik gebruik zelf juncko als ik iets dergelijks wil maken. (geeft ook verschillende hits via Google)
is in veel kleuren te krijgen...en is vrij goedkoop.
heb zelf nog nooit een zgn "kaasdoek" in m'n handen gehad, maar denk dat ze elkaar weinig ontlopen qua akoestische eigenschappen ;)

Ik las volgende uitleg over "Juncko" doek:

Katoenen wegwerpstof voor eenmalig gebruik. Dit scheurdoek is perfect voor wall-drapes, tijdelijke podiumrokken en afstopping van grote oppervlaktes, voor een klein budget.

Wegwerpstof, eenmalig gebruik, scheurdoek.......is zoiets dan wel stevig genoeg om goed te kunnen aanspannen?

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Dirk

Citaat van: KayaRahnee op april 11, 2012, 11:26:05
Ik las volgende uitleg over "Juncko" doek:

Katoenen wegwerpstof voor eenmalig gebruik. Dit scheurdoek is perfect voor wall-drapes, tijdelijke podiumrokken en afstopping van grote oppervlaktes, voor een klein budget.

Wegwerpstof, eenmalig gebruik, scheurdoek.......is zoiets dan wel stevig genoeg om goed te kunnen aanspannen?


yep.
werken met stof vraagt sowieso enige feeling & handigheid (iets wat sommigen onder ons nooit zullen bezitten ;)), maar hij kan wel degelijk opgespannen worden.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

KayaRahnee

Citaat van: Dynky op april 11, 2012, 12:56:43
yep.
werken met stof vraagt sowieso enige feeling & handigheid (iets wat sommigen onder ons nooit zullen bezitten ;)), maar hij kan wel degelijk opgespannen worden.

Dat is dus al positief, bedankt trouwens voor de tip.
Nu nog achterhalen of er op kan gewerkt worden met graffiti spuittoestanden.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Erik van Voorst (in memoriam)

Kaasdoek is op de markt een euro de meter of zo...ik denk zelf dat je  "onnodig" risicos neemt om ander materiaal te kopen.

Ook zou ik voorzichtig zijn met spuiten...ik zou dat zelf minimaal doen om het effect van de doorlatendheid zoveel mogelijk te benutten.

Onder het kaasdoek wel je molton gebruiken ander komen de vervelende vezels door het kaasdoek de woonkamer in en dat is slecht voor je gezondheid.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

KayaRahnee

Citaat van: Erik van Voorst op april 11, 2012, 16:58:53
Kaasdoek is op de markt een euro de meter of zo...ik denk zelf dat je  "onnodig" risicos neemt om ander materiaal te kopen.
Ook zou ik voorzichtig zijn met spuiten...ik zou dat zelf minimaal doen om het effect van de doorlatendheid zoveel mogelijk te benutten.
Onder het kaasdoek wel je molton gebruiken ander komen de vervelende vezels door het kaasdoek de woonkamer in en dat is slecht voor je gezondheid.  ;)

Dus, frame maken, daar rotswol instoppen, voor en achter molton, voorzijde kaasdoek.
Moet het paneel vlak tegen de muur of kan/mag het ook "zwevend" geplaatst worden?

I.v.m het graffiti spuiten heb ik navraag gedaan bij bevriend binnenhuisarchitect, deze wist mij te vertellen dat de verf die hij gebruikt op waterbasis is.
Hij stelde voor om gewoonweg de kleur van het (kaas)doek als achtergrond te gebruiken zodat een groot percentage van het doek doorlatend blijft.
Dus moet ik eerst gaan uittesten of kaasdoek geschikt is om te spuiten zodat de verf niet uiteen gaat lopen.

Intussen heb ik achterhaald dat kaasdoek in België bekent is onder de naam ..........................kaasdoek.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Erik van Voorst (in memoriam)

#660
Hoi zwevend is geen probleem
Ik denk dat de voorzijde met molton genoeg is...achterzijde heeft hout  ;D

Ik vrees dat de verf een beetje gaat uitlopen dus ragfijn werken zal niet kunnen.

Dat rotswool moet je natuurlijk wel eerst uitzoeken maw je moet wel weten welke frequenties je moet dempen want daarzit weer een type nummer aan vast  ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb zelf Rockwool nr. 223 gebruikt slechts 50 euro voor een pak van 12 panelen



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

KayaRahnee

Citaat van: Erik van Voorst op april 11, 2012, 18:17:27
Hoi zwevend is geen probleem
Ik denk dat de voorzijde met molton genoeg is...achterzijde heeft hout  ;D
Ik vrees dat de verf een beetje gaat uitlopen dus ragfijn werken zal niet kunnen.
Dat rotswool moet je natuurlijk wel eerst uitzoeken maw je moet wel weten welke frequenties je moet dempen want daarzit weer een type nummer aan vast  ;)
Dus vermoed ik dat dit moet worden berekend en dat dit speaker afhankelijk is? Of vertel ik nu iets waaruit je kan afleiden dat ik een leek ben?

Gisteren je topic "Rack der Racken" gelezen, wat een mooi zelfbouw rack......chapeau.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Leon

Citaat van: KayaRahnee op april 11, 2012, 18:38:50Dus vermoed ik dat dit moet worden berekend en dat dit speaker afhankelijk is?

Voordeel van de dikkere platen ( zoals de 221 ) is dat deze breedbandig absorberen. Lees het artikel op 'homerecording' goed door. Lineair absorberen is het meest wenselijk. Daar kun je overigens ook teruglezen dat 'zwevend' ophangen verstandiger is. Daardoor wat meer invloed op het laag. ( plaat + spouw absorbeert breder dan plaat op muur ).

Tenzij je natuurlijk heel specifiek 1 frequentiegebied wilt aanpakken. ( breed absorberen geniet echter de voorkeur ).
Groetjes Leonneke

KayaRahnee

Citaat van: Leon op april 12, 2012, 01:04:38
Voordeel van de dikkere platen ( zoals de 221 ) is dat deze breedbandig absorberen. Lees het artikel op 'homerecording' goed door. Lineair absorberen is het meest wenselijk. Daar kun je overigens ook teruglezen dat 'zwevend' ophangen verstandiger is. Daardoor wat meer invloed op het laag. ( plaat + spouw absorbeert breder dan plaat op muur ).
Tenzij je natuurlijk heel specifiek 1 frequentiegebied wilt aanpakken. ( breed absorberen geniet echter de voorkeur ).

Als ik jullie niet om raad zou kunnen vragen...................waarvoor dank.
Het is misschien wel vervelend dat er steeds vragen worden gesteld (hopelijk niet alleen door mij) die reeds in veschillende topic's behandelt zijn, maar soms raakt een mens daardoor in verwarring. Daarom stel ik m'n vragen liever rechtstreeks.
En terwijl ik dit schrijf denk ik .............zou een saai forum zijn indien men steeds "doorverwezen" word....toch.

Dus hier nog eentje:
Indien het verstandiger zou zijn om de panelen zwevend te bevestigen, kan dan de oplossing voor het doek te kunnen verven daar ook niet in worden gezocht?
Ik verduidelijk: geverft doek , spouw, kader met demping, spouw, muur. 

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Leon

Zolang je er maar voor blijft zorgen dat het doek voldoende lucht doorlaat. Denk dat dit het grootste probleem zal worden als je gaat 'spuiten' (graffity).
Of het een echte meerwaarde heeft, lijkt me een hele leuke vraag voor Eric Desart. Ik bedoel, het doek zelf heeft een hele lage densiteit. Dus die eventuele spouw daarachter ???

Ik ben net zo benieuwd als jij  ;)
Groetjes Leonneke

RalphH

Kleine toevoeging.

Heb zelf een tijd geleden panelen van GIK aangeschaft, enkel de gebruikte stof stond mij (en de vrouw des huizes ;)) niet aan.
We zijn dus naar de stoffenwinkel gegaan om te kijken of er iets anders te vinden was wat ook zou voldoen als afdekking. De panelen zijn nu bekleed met een gordijnstof in de kleur van de muur. De stof is wat grover dan de initiele afdekking en daaraan heb ik de conclusie gehangen dat ie wel doorlaatbaar genoeg zou zijn.

Het effect van voor en na lijkt hetzelfde.
Let wel, de panelen hangen bij ons primair voor het verminderen van de slap echo en met beide bedekkingen is het resultaat even groot (gigantisch mag ik wel zeggen).
Ruimtelijkheid van de muziek is ook gebleven.
De panelen hangen op de eerste reflectiepunten van de fronts en naast de luisterplek.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Erik van Voorst (in memoriam)

Keurige Oplossing zo...en tja het is bijna een must voor de serieuze muziek/film liefhebber... :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RalphH

Dankje Erik.
Inmiddels de 4 panelen definitief opgehangen daar enkel nog geen foto's van.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Arno P

Citaat van: RalphH op april 13, 2012, 18:22:05
Dankje Erik.
Inmiddels de 4 panelen definitief opgehangen daar enkel nog geen foto's van.


Ook metingen ervoor/erna?

morca

Citaat van: Arno P op april 13, 2012, 18:23:41

Ook metingen ervoor/erna?
Wel van met 1 of 2 sub,s ,daar heeft ie veel voordeel gehaald.
Nu werken ze samen,en lossen veel laag problemen op.
Denk dat ralphH zijn ruimte dusdanig is dat het niet direct meetbaar is,maar je toch veel minder nagalm hoort met bv in je vingers knippen.
Dus het slaat wel iets dood ,maar voor optimale werking zou ie iets meer kunnen doen ,maar dat moet wel door de commissie zeg maar  :D

RalphH

Oef, zou ik moeten zoeken, heb me met meten vooral op het laag gericht. Maar met een handjeklap test is het resultaat ongehoord groot.
Zal ff kijken of ik wat grafiekjes kan vinden en anders kan ik ze altijd een keer maken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Lol @ commissie Morca.
Idd vingerknip is duidelijk hoorbaar, verbazing alom als ik iemand het verschil laat horen. Meetbaarheid durf ik niet te zeggen.
Nagalm in laag is ook wat beter na de 2e sub dacht ik ja.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op april 13, 2012, 18:51:25
Lol @ commissie Morca.
Idd vingerknip is duidelijk hoorbaar, verbazing alom als ik iemand het verschil laat horen. Meetbaarheid durf ik niet te zeggen.
Nagalm in laag is ook wat beter na de 2e sub dacht ik ja.
Commissie WAF  :clapping:

Martijn M

Dutch & Dutch