Martin778's set (Vintage JBL)

Gestart door martin778, november 23, 2013, 18:51:01

Vorige topic - Volgende topic

martin778

Het lijkt mij interessant om een keer te Audioquests aan een labvoeding aan te sluiten zodat je kunt horen hoeveel en of het uberhaupt wat uitmaakt als de spanning hoger wordt. Je kunt dan zelfs 144V proberen net zoals bij de topmodellen van AQ.

Mijn KC's staan nog allebei te koop, 75cm XLR en 150cm RCA maar er is nauwelijks animo voor.
Er wordt momenteel een digitale Eagle Eye op MP te koop aangeboden, schitterende kabel maar de prijs...€425 auw.

AirTimeDMC12

Citaat van: martin778 op juli  7, 2014, 17:39:43
Het lijkt mij interessant om een keer te Audioquests aan een labvoeding aan te sluiten zodat je kunt horen hoeveel en of het uberhaupt wat uitmaakt als de spanning hoger wordt. Je kunt dan zelfs 144V proberen net zoals bij de topmodellen van AQ.

Mijn KC's staan nog allebei te koop, 75cm XLR en 150cm RCA maar er is nauwelijks animo voor.
Er wordt momenteel een digitale Eagle Eye op MP te koop aangeboden, schitterende kabel maar de prijs...€425 auw.

Ik ga binnenkort verschillende kabels upgraden naar 144v, gewoon om de kijken wat het doet. De modules heb ik al liggen. Volgende week ff een paar van die verloopjes bestellen.

Heb de Eagle Eye ook gezien, maar is me niet het geld waard. Heb mn Hawk Eyes voor een fractie ervan kunnen scoren. Zal vast weer ietsje beter zijn, maar is het vele extra geld mij niet waard.
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

martin778

Zijn de DBS packs ook los leverbaar dan?

De Eagle Eye lijkt bijna gelijk te zijn aan de Hawk Eye, behalve dat de HawkEye ietsje dikkere zilverdraad gebruikt en 72 ipv 48V.

Deleted Member 2

Citaat van: martin778 op juli  8, 2014, 14:05:56
Zijn de DBS packs ook los leverbaar dan?

De Eagle Eye lijkt bijna gelijk te zijn aan de Hawk Eye, behalve dat de HawkEye ietsje dikkere zilverdraad gebruikt en 72 ipv 48V.

Ik ken de DBS tot 72V. Dus gezocht op de AQ-site, waar ook tot 72V wordt vermeld in het top-model Wel Signature.

Heb je misschien de twee 72V DBS units bij elkaar opgeteld? ;D

Gr
Henk

AirTimeDMC12

Elke AQ-kabel kan je voorzien van een ander, hoger DBS-pack. AQ noemt het daarom ook het DBS Upgade Voltage Kit. Zie: http://www.audioquest.com/audio-enhancements/dbs-voltage-upgrade-kit Kosten: € 150,- (2 modules).

In het geval van de 144V zitten er per kabel 2 packs op. Of allebei apart aansloten op een connector voor de Bass-groep, en één voor de Treble-group. Of met een y-splitter op een connector die zowel door de Treble als de Bass-groep loopt.

De packs komen zo nu en dan 2e hands voorbij. Zo ben ik er aan gekomen. Wel oppassen voor fakes!
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology

Jumping Jack

Ik gebruik sinds kort een Colorado 72v. Erg mooie kabel die veel laat horen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AirTimeDMC12

Citaat van: AirTimeDMC12 op juli  8, 2014, 08:39:17
Ik ga binnenkort verschillende kabels upgraden naar 144v, gewoon om de kijken wat het doet.
[...]

Heb in principe aan al mn AQ-kabels al 72V hangen (Gibraltar, Columbia, Jaguar, Hawk Eye, Coffee USB, Sub-3). Op de Gibraltars van mn fronts en center wil ik 144V proberen. Misschien de Cheetah als die er is. Probleem is wel dat je alleen een goed A-B vergelijk kan maken als je 2 identieke setjes kabels hebt. Om verschil te kunnen horen tussen met of zonder DBS moet je de kabels een aantal weken de tijd geven daaraan te wennen, cq in laten spelen voor je gaat vergelijken. Even snel de connector erin of eruit trekken gaat geen verschil opleveren. Zo zal het ook zijn met upgrades van de packs.

BTW De AQ SKy 72v die ik pas gekocht heb is waarschijnlijk fake! Binnenkort nader onderzoeken en info over inwinnen. Wellicht dat ik de connectors openschroef. Bevestigd dat het om een fake gaat.
• HT:

martin778

Citaat van: Onder013 op juli  8, 2014, 14:27:59
Ik ken de DBS tot 72V. Dus gezocht op de AQ-site, waar ook tot 72V wordt vermeld in het top-model Wel Signature.

Heb je misschien de twee 72V DBS units bij elkaar opgeteld? ;D

Gr
Henk

Ja, bepaalde modellen hebben zoals forumlid AirTimeDMC12 zegt - een dubbele 72V pack.

AirTimeDMC12

Voorbeeld van 2 packs op een kabel dmv 2 connectors aan de kabel:

En voorbeeld van 2 packs met een y-splitter:

Mij is echter niet bekend of de verschillende manieren van uitbreiden met packs ook verschillend zijn in de uitwerking die het heeft.
• HT:

martin778

Nieuw speelgoed is binnen  ;D

Driverack PA2 DSP ter vervanging van de BSS FDS360:

Dirk

Citaat van: martin778 op juli 26, 2014, 14:17:37
Nieuw speelgoed is binnen  ;D

Driverack PA2 DSP ter vervanging van de BSS FDS360:
het ging jou toch niet om al die instelmogelijkheden;D

leuk speelgoed idd, tweak heaven :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

martin778

Dat was idd de bedoeling :(

Hij draait inmiddels, ik heb alleen de crossover ingesteld - 300Hz/24dB Linkwitz-Riley (JBL spec is 12dB/oktaaf, daar ga ik ook mee experimenteren). Ik draai ook niet meer met de standaard drivers dus misschien kan ik de woofer nog iets lager crossen, 250-270Hz.

Sodemieters zeg wat klinkt dat ding mooi  :o Ik luister nu naar een CD'tje van Parov Stelar en de Driverack PA2 klinkt heerlijk soft in het hoog terwijl mijn oude BSS altijd een soort scherp randje in het geluid had.

En dit alles op een steenoude HH V800 Mosfet eindbak omdat de Krell nu een grote beurt gaat krijgen.

chansig

Wat is het ? Of beter...wat doet het of nog beter...wat kan het doen ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

kermy

Heeft deze een normaal uitschakel gedrag, de oude gaf namelijk een enorme spetter op de uitgang bij uitschakelen.

En ja, normaal schakel je vanaf de bron naar de eindversterker in en andersom weer uit, maar bij spanningsuitval heb je daar geen invloed op. En een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje.

Ik heb de voorloper hiervan om deze reden verruilt voor een TC XO24.

Wel lekker speelgoed natuurlijk, zeker met die tablet als interface.

Met vriendelijke groet,

Kermy

martin778

Citaat van: chansig op juli 26, 2014, 20:33:23
Wat is het ? Of beter...wat doet het of nog beter...wat kan het doen ?

Gr Hans

Het is een speaker processor, oftewel: crossover, parametrische equalizer, grafische equalizer, delay (handig voor PA werk), zelfs RTA akoestiek meetsysteem.
Echt super makkelijk in gebruik, ik vind het alleen jammer dat het apparaat aan een router/switch moet hangen die DHCP heeft, je kunt de PA2 niet direct via Wifi of via LAN benaderen.

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

martin778

Zo ziet de Windows app eruit:

Ik heb trouwens geen idee of deze een in/uitschakel knal heeft, er zit sowieso geen aan/uit knop op en hij start met de outputs op "mute"

martin778

Ik heb vandaag de hele middag met de Driverack gespeeld en verschillende xover types uitgeprobeerd en ik kwam tot de conclusie dat mijn 4343's klinken toch het mooist op fabrieksinstelling dus met 12dB per octaaf filtering.
Toch vraag ik me af hoe dat mogelijk is, ik heb altijd gedacht dat een steile xover juist beter was.

Ook geprobeerd om een RTA meting te doen maar helaas-pindakaas, een Driverack accepteert alleen een DBX microfoon, hoogstwaarschijnlijk zit er een chip in die met de processor communiceert  :sneaky2:
Ik heb het geprobeerd met zowel een peperduur Neutrik NTI meetmicrofoon als met een doodgewone microfoon en in beide gevalen werd deze niet herkend  :nopompom

Ook even tussendoor een gereviseerde Quad 405-2 beluisterd op het midhoog sectie van mijn JBL's maar hij viel mij behoorlijk tegen, in mijn beleving een saai en emotieloos geluid. De oude V800 Mosfet doet het al beter maar dan alsnog blijft het geluid flink aan de speakers plakken, daar heeft de KSA-50Mk2 ook weer totaal geen last van.

kermy

Staat er ergens iets te lezen over die kieskeurigheid op het vlak van microfoons?

Zelf ben ik nooit aan de RTA functie toegekomen, toen was de Drive rack al weer weg.

En dat van die steilere filters, ja in theorie is dat mooier, maar hoewel dit in het digitale domein gedaan word geldt nog steeds dat er geen ideaal filter bestaat.
En met toenemende flanksteilheid gaan fase problemen de kop opsteken.

je zou zelfs eens kunnen proberen om het met 6dB/Oct te proberen, vergeet niet dat JBL graag de speakers heel houdt met de vermogens die er in de pro wereld op losgelaten worden.
In de huissfeer zou het zomaar te proberen zijn zonder de speaker naar z'n grootje te helpen.

Met vriendelijke groet,

Kermy

martin778

Update 04-09-2014

Crossover perikelen
De Driverack PA2 heeft twee weken geleden toch een enkele reis gemaakt richting BAX, de analoge BSS blijft hier duidelijk de betere crossover en zal niet gauw worden vervangen maar eerder intern geupgraded met betere componenten.
Langzamerhand krijg ik ook het gevoel dat ik met een professionele speakerprocessor niet de gewenste resultaten kan behalen omdat je een digitale unit flink moet uitsturen voordat hij echt optimaal gaat presteren, anders treedt bitverlies op en dus gaat de transparantie en dynamiek eraan.
Als de eindversterkers volumeregeling hebben is het niet zo'n probleem maar helaas is het bij mij niet het geval, de Krell heeft een flink inputsignaal nodig maar het is nog ruim niet voldoende om een speakerprocessor goed uit te sturen. Attenuators en dergelijke vind ik 'not done' dus dat idee wordt definitief geschrapt.
Ongeveer hetzelfde effect van dynamiekverlies treedt op bij een Squeezebox: wanneer je de analoge uitgangen en volumeregeling gebruikt.
Naarmate het geluid zachter wordt, zul je ook merken dat het geluid vlakker en minder dynamisch wordt. Het muziek wordt dus letterlijk "gesqueezed" ;)

XTZ coax maakt plaats voor een Apogee Wyde Eye 75Ohm
Mijn digitale XTZ White Pearl heeft een paar dagen gelden het veld moeten ruimen voor een Apogee Wyde Eye (met dank aan forumlid diepenbroek). Hoewel het voor de meesten slechts 0's en 1's zijn, merk ik een duidelijke verbetering in het middengebied - het geheel klinkt sneller, opener en wat schoner (als je het zo kunt noemen).
Het verschil is niet extreem,  maar het blijft duidelijk waarneembaar.
Persoonlijk vind ik dat je voor dat geld kun je aan zo'n Wyde Eye geen buil aan vallen, het blijft een oerdegelijke kabel van studio kwaliteit afgewerkt met erg goede Canare pluggen.

LIDLacoustics room treatment©®
Ik heb laatst de akoestiek van mijn luisterruimte een flinke boost gegeven door een stuk hoogpolig tapijt van ongeveer 2x3m voor de luisterplek neer te zetten maar helaas het bleek net net niet groot genoeg te zijn om de alle plavuizen tussen de speakers en de luisteraar te bedekken.

Toevallig zag ik bij de LIDL hoogpolige lopers die ook nog eens hetzelfde kleur hadden als het tapijt dat al in de kamer lag.
Zonder lang te hebben getwijfeld heb ik twee stuks gekocht om ze op de grond recht voor de speakers neer te zetten.
Wauw, wat een verschil!

De stemmen klinken nu levensecht, alsof de zanger(es) een paar meter voor je staat te zingen. Het 'wow' effect zit nu niet meer in de hoeveelheid geluidsgolven die door overal in de kamer rond te slingeren een schijneffect van een concertzaal produceerden maar aan hoe puur en focussed de JBL's verschillende stemmen en instrumenten weergeven.

Het enige nadeel van zo'n oplossing is dat ik door minder reflecties wat meer vermogen in de speakers moet pompen om op hetzelfde geluidssterkte te komen maar de JBL's vinden dat wel lekker  8)
Het gevoel dat je in een betonnen galmbak zit is met deze aanpassing sterk gereduceerd, ik denk nog aan wat onzichtbare dingen zoals noppenschuim panelen achter de speakers en meubels en daarmee hoop ik (voorlopig) klaar te zijn wat betreft akoestiek. In mijn luisterruimte heeft zo'n simpele tweak meer invloed gehad dan een setje kabels van €xxx  :nowink:

Het kan ook niet altijd even goed gaan...

Helaas had ik begin deze week een flinke tegenvaller waardoor ik nu voor minstens een jaar zonder opleiding kom te zitten en daarmee ook definitief mijn studiefinancering en OV kwijtraak (achteraf toch een verkeerde opleiding gekozen en geen enkele HBO instelling geeft je de kans om na 1 september te kunnen overstappen...).
Gelukkig betekent het niet direct dat ik mijn apparatuur moet verkopen, enkel zal het verder upgraden voor de komende maanden op een heel laag pitje moeten blijven.

p.s
Excuses voor eventuele taalvoudjes  ;)

Nahpets

Citaat van: martin778 op september  5, 2014, 00:27:08

Helaas had ik begin deze week een flinke tegenvaller waardoor ik nu voor minstens een jaar zonder opleiding kom te zitten en daarmee ook definitief mijn studiefinancering en OV kwijtraak

Dat is hard minder.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

martin778

Het kwam inderdaad als een donderslag bij heldere hemel...ik moet nog steeds van bijkomen, vooral omdat ik nog nooit zoiets heb meegemaakt.

Al met al zonder steun van mijn ouders en mijn stiefvader had ik op het moment wat andere gedachten door mijn hoofd heen vliegen  :worship:

chansig

Dan maak je het jaar toch af en het woord zegt het al...studiefinanciering geen audio financiering. :D

Gr Hans
Coax AQ Carbon

CZ79

Mooi naadje, martin!

Wat ga je nu doen, werken voor een jaartje? Dan heb je wel weer wat inkomsten
Versterking/bron: Simaudio Moon ACE
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Melodika

Staaled

Jammer van het laatste.
Er dienen zich echter altijd wel weer kansen aan op ander vlak om het jaar te overbruggen. :thumbs-up:

Mbt het noppenschuim achter de speakers is het beter om met mineraalwol-panelen aan de gang te gaan.
Dat is veel breedbandiger in absorbtie.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)