Nadelige erfenis

Gestart door Etiennevh, september 13, 2013, 10:17:57

Vorige topic - Volgende topic

Hanky Panky

Citaat van: AbZ op september 13, 2013, 14:35:34
Bij beneficiair aanvaarden (context vd vraag) wordt dit toch niet door de erfgenamen bepaald?   :unsure:  Misschien niet duidelijk (voor mij) wat "erven" hier betekent.

Heb je nog andere suggesties dan? In zo'n geval gewoon praktisch zijn want je gaat geen notaris inhuren voor zulke dingen want die kost € 150 per uur.

Misschien een aanscherping: de executeur testamentair of anders de resterende erven die niet beneficiair aanvaard hebben en als je de enige erfgenaam bent dan bepaal je het bij gebrek aan kritische massa het lekker zelf  ;)

@ TS: let ook eens op de voorwaarden van de lening die de ouders hebben: soms zit er een kwijtscheldingsparagraaf in bij overlijden, zie bijvoorbeeld http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/lenen/welke_leningen_kunt_u_afsluiten/doorlopend_krediet/
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

AbZ

Citaat van: Hanky Panky op september 13, 2013, 14:51:05
Heb je nog andere suggesties dan? In zo'n geval gewoon praktisch zijn want je gaat geen notaris inhuren voor zulke dingen want die kost € 150 per uur.

Misschien een aanscherping: de executeur testamentair of anders de resterende erven die niet beneficiair aanvaard hebben en als je de enige erfgenaam bent dan bepaal je het bij gebrek aan kritische massa het lekker zelf  ;)
Ok helder.  Dacht dat er altijd externe 'expertise' moest zijn bij beneficiair aanvaarden.

devkon

Omdat je een goede band hebt zou ik overwegen om het gesprek nogmaals aan te gaan, en je zorgen te delen en waar je moeite mee hebt. Wellicht een stukje ontzorgen ; die keuze die ze hebben gemaakt was toen naar hun beste vermogen gedaan. Uiteindelijk komt die schuld toch naar buiten. Blijf niet teveel over dit soort materiele zaken in het verleden hangen. Het leven en jullie verstandhouding in het hier en nu lijkt me belangrijker.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Hanky Panky

Citaat van: AbZ op september 13, 2013, 14:56:21
Ok helder.  Dacht dat er altijd externe 'expertise' moest zijn bij beneficiair aanvaarden.

Dat zou ik alleen doen als de rechtbank je daar opdracht voor geeft, anders is het zonde van het geld. Overleg desnoods even met de notaris want die verzorgt meestal de communicatie met de Rechtbank. Dek je wel in met een schriftelijke bieding oid, dan heb je een vastlegging voor de Rechtbank, notaris en derden/schuldeisers.

Hanky Panky

Zag dat mijn link hierboven niet direct naar de beoogde informatie gaan dus screenshot:

Etiennevh

Dank voor al jullie reacties. Het is me wel duidelijk dat ik e.e.a. aan actie moet gaan ondernemen, ook richting de 6 broers en zussen die ik heb. Waar ik ook nog mee zit is 4 broers en zussen uit het eerste huwelijk van mijn Pa, eigenlijk dus halfbroers en zussen. Komen die dan zeg maar ook voor de helft op de balans te staan? Ik ben van de tweede "lichting"

Citaat van: devkon op september 13, 2013, 14:59:24
Omdat je een goede band hebt zou ik overwegen om het gesprek nogmaals aan te gaan, en je zorgen te delen en waar je moeite mee hebt. Wellicht een stukje ontzorgen ; die keuze die ze hebben gemaakt was toen naar hun beste vermogen gedaan. Uiteindelijk komt die schuld toch naar buiten. Blijf niet teveel over dit soort materiele zaken in het verleden hangen. Het leven en jullie verstandhouding in het hier en nu lijkt me belangrijker.

Dat is een goede suggestie en ga ik proberen. Het moet bespreekbaar worden gemaakt en we kunnen daar als volwassenen vast wel van te voren al afspraken over maken. Enige waar we dan nog mee zitten is of zij er voor open staan, dat is tot op heden niet het geval geweest maargoed. Als buitenstaander kan ik me voorstellen dat iemand zich afvraagt "wat is die goede band dan waard", laat ik het zo zeggen dat de gesprekken niet heel erg veel diepgang hebben.

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Hanky Panky

Citaat van: Etiennevh op september 13, 2013, 15:46:30
Dank voor al jullie reacties. Het is me wel duidelijk dat ik e.e.a. aan actie moet gaan ondernemen, ook richting de 6 broers en zussen die ik heb. Waar ik ook nog mee zit is 4 broers en zussen uit het eerste huwelijk van mijn Pa, eigenlijk dus halfbroers en zussen. Komen die dan zeg maar ook voor de helft op de balans te staan? Ik ben van de tweede "lichting"

Zoek eerst eens uit wat de voorwaarden vd lening zijn, het heeft geen zin om hypotheses te gaan uitwerken als je de uitgangspunten niet helder hebt.

Etiennevh

Citaat van: Hanky Panky op september 13, 2013, 15:50:40
Zoek eerst eens uit wat de voorwaarden vd lening zijn, het heeft geen zin om hypotheses te gaan uitwerken als je de uitgangspunten niet helder hebt.
Dat wordt lastig, als je geen medewerking krijgt. ;)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

devkon

Citaat van: Etiennevh op september 13, 2013, 15:46:30
Dat is een goede suggestie en ga ik proberen. Het moet bespreekbaar worden gemaakt en we kunnen daar als volwassenen vast wel van te voren al afspraken over maken. Enige waar we dan nog mee zitten is of zij er voor open staan, dat is tot op heden niet het geval geweest maargoed. Als buitenstaander kan ik me voorstellen dat iemand zich afvraagt "wat is die goede band dan waard", laat ik het zo zeggen dat de gesprekken niet heel erg veel diepgang hebben.

Ik zou ook de gevoelens bespreekbaar maken die ten grondslag liggen aan de weerstand om over de schuld te praten. Als je laat zien dat je begrip voor hun keuze hebt om die schuld ooit aan te gaan, zou dat wellicht kunnen helpen. Ik vermoed dat zij vast niet willen dat hun kinderen een dergelijke 'nalatenschap' krijgen. Ze hebben een keuze om daar aan mee te werken. Zelfs als ze niets doen is dat een keuze.

Ik weet niet wat je met diepgang bedoelt, maar een warme band is misschien meer waard dan intellectuele diepgang.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Hanky Panky

Citaat van: Etiennevh op september 13, 2013, 16:14:14
Dat wordt lastig, als je geen medewerking krijgt. ;)

Als je weet wáár de financiering(en) loopt/lopen dan kun je al een eerste inschatting maken. Banken hebben deze informatie gewoon op hun websites staan.

morca

Bij ABN is het zo dat je boven een bepaalde leeftijd een verzekering moet nemen anders lenen ze niks.
Hebben jouw ouders dat misschien ook,
Ik zou het er idd eens over gaan hebben met ze allen,en je ouders ernaar vragen waar schulden,en in welke vorm.

Raphie

Of volgens oud hollandsch gebruik gewoon het geld bij leven opmaken en de boedel verdelen voordat ze naar het bejaarden tehuis gaan, anders vreten die eerst verder nog alles op.
JBL PRX Power!

Zymotic

Citaat van: ergé op september 13, 2013, 14:23:35
Door wie en hoe wordt dan bv de prijs van foto's bepaald, die geen economische waarde hebben maar wel emotionele?

Zie mijn eerdere post