Nadelige erfenis

Gestart door Etiennevh, september 13, 2013, 10:17:57

Vorige topic - Volgende topic

Etiennevh

Ik heb een goede band met mijn ouders, echter kunnen ze niet met geld om gaan. Verkeerde keuzes in het verleden hebben er toe geleid dat ze al 12 jaar aan een aflossingsvrije persoonlijke lening van tussen de 45 en 70K zitten (dit is een schatting op basis van gegevens die we hebben). Aangezien mijn pa tegen de 70 loopt en ze er nooit eerder over gerept of geroerd hebben begin ik me een beetje zorgen te maken. Grote kans dat bij een ongeluk o.i.d. ik als erfgenaam voor die lening wordt gesteld. Nu kun je natuurlijk afstand van de erfenis doen, maar ik heb laatst iemand gehoord die vertelde dat in het verleden nog wel eens gebeurde dat in de voorwaarden stond dat de restschuld bij overlijden automatisch bij erfgenamen terecht komt. Ik kan het me niet voorstellen, anders zou ik toch moeten hebben meegetekend? Maar toch maak ik me zorgen.

Iemand die ervaring heeft met zoiets?

Ik zit er over na te denken om mij nu alvast te laten "ont-erven". Dit zal ik dan waarschijnlijk met alle kinderen gezamenlijk moeten doen, maar het is wel zuur, zeker ook omdat mijn ouders (wat ik hun heel kwalijk neem) in geen enkele vorm prijs willen geven aan openheid over de lening, financiële zaken etc. waarschijnlijk uit schaamtegevoel o.i.d. voor hun beslissingen.

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Raphie

Nee, je krijgt niks automatisch. Maar je krijgt ALLES of NIKS
dus als de lening niet wordt kwijtgescholden, of niet gedekt is met een overlijdensrisico dan komt die gewoon mee.

De eigenlijke vraag die je moet stellen is wegen de overige baten van je ouders erfenis op tegen de totale hoeveelheid schulden?

70k€ schuld is helemaal niet erg, als je ook een woning van 400k€, waar nog maar 100k€ hypotheek opzit er bij krijgt.
JBL PRX Power!

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Etiennevh

Sorry ik zal even toevoegen dat ze een huurhuis hebben en er misschien voor € 1.000 aan waarde in het huis staat ;)

Maar bedankt voor je input omtrent alles of niks.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Raphie

lijkt me duidelijk toch?

Terugkomen op een gemaakte keuze

Denk goed na over uw keuze (aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen), want een eenmaal gemaakte keuze is onvoorwaardelijk en kunt u niet meer terugdraaien.

Alleen als u een nalatenschap zuiver aanvaardt en later blijkt dat de overledene een testament heeft gemaakt of als er een gebeurtenis plaatsvindt waardoor uw positie als erfgenaam aangetast wordt, mag u alsnog beneficiair aanvaarden.
JBL PRX Power!

Etiennevh

Iemand die weet of het voor mij nu al een voordeel heeft om dit van te voren te regelen?

In een periode van rouw zou je best wel eens domme beslissingen kunnen nemen namelijk, nu kunnen ik en broers en zussen er prima helder over nadenken..

Gerbrand

Misschien ook wel even interessant om te bedenken: alles of niets betekent letterlijk alles of niets. Dus je moet niet na het overlijden met de flatscreen naar buiten lopen. Op dat moment heb je nl. de erfenis feitelijk aanvaard.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Etiennevh

Daar heb ik wel vrede mee. Maar foto's etc. en dat soort zaken?

gast2018

Bij beneficiar aanvaarden mag je het huis niet meer in. Dus officieel mag het niet.

http://www.anbo.nl/belangenbehartiging/inkomen/nieuws/steeds-meer-erfenissen-verworpen-om-schuld

Hier staan duidelijk de voorwaarden beschreven.

AbZ

Citaat van: Etiennevh op september 13, 2013, 10:31:20
Iemand die weet of het voor mij nu al een voordeel heeft om dit van te voren te regelen?
Zolang ze nog leven kunnen ze wel eea aan de kinderen schenken.

Zymotic

Citaat van: Gerbrand op september 13, 2013, 10:57:35
Misschien ook wel even interessant om te bedenken: alles of niets betekent letterlijk alles of niets. Dus je moet niet na het overlijden met de flatscreen naar buiten lopen. Op dat moment heb je nl. de erfenis feitelijk aanvaard.

Gerbrand

Dit valt wel mee hoor. Ik heb hetzelfde meegemaakt toen mijn broer overleed. Wij hebben de erfenis niet aanvaard, maar we mochten wel spullen uit zijn huis halen. Zolang het gaat om producten die geen grote waarde hebben is het geen probleem.

rayman007

Even kort door de bocht wellicht maar je kan ook jullie verantwoording nemen i.p.v. anderen die niks met je ouders van doen hebben er voor op te laten draaien...
Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen maar andersom mag dat ook best gelden toch?

Ik snap dat het nu ineens als een verrassing komt maar wie weet is uit een deel van die schuld ook jouw studie/opvoeding betaald?

Ga je ook de staat de uitvaart laten regelen later?

AbZ

Citaat van: rayman007 op september 13, 2013, 13:13:15
Even kort door de bocht wellicht maar je kan ook jullie verantwoording nemen i.p.v. anderen die niks met je ouders van doen hebben er voor op te laten draaien...
Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen maar andersom mag dat ook best gelden toch?

Ik snap dat het nu ineens als een verrassing komt maar wie weet is uit een deel van die schuld ook jouw studie/opvoeding betaald?

Dat is een keuze, geen verplichting, en dat is bij wet goed geregeld zo
opdat de fouten van anderen niet de jouwe hoeven zijn.

Als de staat niet in laatste instantie instaat voor uitvaarten gaat het stinken op straat.

Hanky Panky

Als je nalatenschap op voorhand al wilt verwerpen ga dan ook geen begrafenis regelen want dat wordt al gezien als een handeling van iemand die een nalatenschap aanvaard (je beïnvloed daarmee de omvang van de nalatenschap.

Beneficiair aanvaarden is de eenvoudigste variant in dit verhaal. En schulden die automatisch vererven is bullshit net zoals deze opmerking:

Citaat van: ergé op september 13, 2013, 11:46:08
Bij beneficiar aanvaarden mag je het huis niet meer in

Wat als je enig erfgenaam bent?? Wie gaat jou dan de informatie geven die je nodig hebt.....
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

eMVe

Citeer

Té kort door de bocht als ik het zo lees. . . er staat in de openingspost duidelijk "verkeerde keuzes", opvoeding en studie vallen daar niet onder lijkt me. . .
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar het gaat veel te ver om voor de verkeerde keuzes van je ouders op te moeten draaien.
Helaas kan ik je ook niet verder helpen maar dat je zoiets maar beter snel en goed geregeld kan hebben lijkt me een goede zaak. In ieder geval succes gewenst!

Etiennevh

Dank voor jullie reacties. Het ligt inderdaad een stuk ingewikkelder dan "geleend geld voor opleiding en opvoeding".

"Verkeerde keuzes" daar moet ik eigenlijk aan toevoegen gedwongen keuzes, verder zal ik daar niet over uitwijken.

Hanky, betekent beneficiar aanvaarden dat je bepaalde goederen, foto's etc. als het ware uit de boedel terugkoopt?

rayman007

Citaat van: Etiennevh op september 13, 2013, 14:02:43
Dank voor jullie reacties. Het ligt inderdaad een stuk ingewikkelder dan "geleend geld voor opleiding en opvoeding".

"Verkeerde keuzes" daar moet ik eigenlijk aan toevoegen gedwongen keuzes, verder zal ik daar niet over uitwijken.

Hanky, betekent beneficiar aanvaarden dat je bepaalde goederen, foto's etc. als het ware uit de boedel terugkoopt?

Beneficiair aanvaarden is aanvaarden als er per saldo dus iets overblijft. Als ik dit zo hoor is dat dus niet het geval

Oom Karel heeft een ruig leven geleid, en het is best mogelijk dat hij bij zijn overlijden meer schulden dan bezittingen heeft achtergelaten. Zijn erfgenamen kunnen er voor kiezen om de erfenis beneficiair te aanvaarden. Je noemt dit ook wel aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Als er meer schulden dan bezittingen zijn, word je door een beneficiaire aanvaarding niet aansprakelijk gesteld voor de schulden. De schuldeisers moeten tevreden zijn met wat er aan bezittingen is.

Je zou beneficiaire aanvaarding kunnen zien als een middenweg tussen aanvaarding en verwerping. Je aanvaardt de erfenis en tegelijkertijd verwerp je de erfenis als mocht blijken dat er meer schulden dan bezittingen zijn. Wanneer één erfgenaam beneficiair aanvaardt, moet de hele erfenis beneficiair worden afgewikkeld.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat het meevalt met de bankrekening van oom Karel. Het blijkt dat hij toch meer bezittingen dan schulden heeft achtergelaten. Je hebt dan ondanks de beneficiaire aanvaarding recht op een deel van zijn bezittingen.

AbZ

Beneficiair aanvaarden is ook de regel wanneer de erfgenamen minderjarig zijn.
Zelfde principe:  fouten vd ouders zijn de jouwe niet.

Hanky Panky

Citaat van: rayman007 op september 13, 2013, 14:05:50
Beneficiair aanvaarden is aanvaarden als er per saldo dus iets overblijft. Als ik dit zo hoor is dat dus niet het geval

Oom Karel heeft een ruig leven geleid, en het is best mogelijk dat hij bij zijn overlijden meer schulden dan bezittingen heeft achtergelaten. Zijn erfgenamen kunnen er voor kiezen om de erfenis beneficiair te aanvaarden. Je noemt dit ook wel aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Als er meer schulden dan bezittingen zijn, word je door een beneficiaire aanvaarding niet aansprakelijk gesteld voor de schulden. De schuldeisers moeten tevreden zijn met wat er aan bezittingen is.

Je zou beneficiaire aanvaarding kunnen zien als een middenweg tussen aanvaarding en verwerping. Je aanvaardt de erfenis en tegelijkertijd verwerp je de erfenis als mocht blijken dat er meer schulden dan bezittingen zijn. Wanneer één erfgenaam beneficiair aanvaardt, moet de hele erfenis beneficiair worden afgewikkeld.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat het meevalt met de bankrekening van oom Karel. Het blijkt dat hij toch meer bezittingen dan schulden heeft achtergelaten. Je hebt dan ondanks de beneficiaire aanvaarding recht op een deel van zijn bezittingen.

Dit verhaal hierboven (http://www.erfwijzer.nl/beneficiaire-aanvaarding.html) plus de opmerking dat je risico voor de schulden wordt beperkt tot de hoogte van de bezittingen. Als er 100 schuld is en 10 bezittingen dan ben je maximaal aansprakelijk voor 10. Je sluit alle risico's uit. Ga dan ook zo snel mogelijk na het overlijden naar de notaris en vraag naar de do's en don'ts.

Je kunt inderdaad na het beneficiair aanvaarden stukken uit de nalatenschap kopen.

Hanky Panky

Citaat van: AbZ op september 13, 2013, 14:07:49
Beneficiair aanvaarden is ook de regel wanneer de erfgenamen minderjarig zijn.

En als mensen onder bewind of curatele staan. Erft een onderbewind-curatele gestelde schulden door een (zuivere) aanvaarding dan draait de bewindvoerder/curator er voor op  ;)

gast2018

Citaat van: Hanky Panky op september 13, 2013, 14:14:50

Je kunt inderdaad na het beneficiair aanvaarden stukken uit de nalatenschap kopen.

Door wie en hoe wordt dan bv de prijs van foto's bepaald, die geen economische waarde hebben maar wel emotionele?

AbZ

Citaat van: ergé op september 13, 2013, 14:23:35
Door wie en hoe wordt dan bv de prijs van foto's bepaald, die geen economische waarde hebben maar wel emotionele?
Executiewaarde.  Die zal vrijwel nul zijn dus grote kans dat ze blij zijn als je het meeneemt.

Hanky Panky

Citaat van: ergé op september 13, 2013, 14:23:35

Door de erven samen.

Fotoboeken, negatieven, dia's e.d. zijn doorgaans niets waard maar ik zou om gezeur te voorkomen zulke zaken € 1 per stuk (of per doos dia's) van de hand doen. Heb je gelijk een verslaglegging voor de rechtbank. Als je het weggooit levert het ook niets op. Of laat een opkoper komen en een schriftelijk bod doen en koop voor datzelfde bod zelf de hele inboedel.

AbZ

Citaat van: Hanky Panky op september 13, 2013, 14:28:31
Door de erven samen.
Bij beneficiair aanvaarden (context vd vraag) wordt dit toch niet door de erfgenamen bepaald?   :unsure:  Misschien niet duidelijk (voor mij) wat "erven" hier betekent.

alexander2

Als je een goede band hebt dan kan je de waarde onderling bepalen.
Formeel kan de executeur testamentair mede met de erven de waarde bepalen van goederen.
Doe je het volgens de regels van de belasting dan taxeer je op basis van het midden tussen de minimale en maximale verkoopwaarde.
Kom je er echt niet uit en er speelt een aanzienlijk bedrag in dit verhaal dan kan je expertise inhuren.