Dempingsplaten van Crusade Audio

Gestart door quattronl, september 1, 2013, 21:26:36

Vorige topic - Volgende topic

Syphon

Citaat van: AbZ op september 30, 2013, 11:58:22
Ik denk dat parket idd beter klinkt, maar dat zal ook vd ondervloer afhangen.
Dit puur op basis van akoestiek.  Anderen zullen hun vloer liever met snake oil boenen.

Hmmm oke maar als je een paar platen haalt van € 900 dan is het toch ook niet zo gek om naar de vloer te kijken. Als je het toch goed wilt aanpakken.

AbZ

Citaat van: LittleNinja op september 30, 2013, 12:01:08
Wat mij betreft gaat het dan echt veel te ver... Dat zijn niet meer de puntjes op de "i" maar dat is het inzoomen op individuele pixels. Mij niet gezien. Ik kijk en luister wel gewoon in onwetendheid. :D
Nou ik heb gewoon brede planken vloerdelen gelegd omdat ik dat mooi en prettig vond.
Ga ook geen kamerbreed tapijt nemen alleen maar voor het geluid.
Ook geen behoefte aan aparte luisterruimte; gewoon muziek waar ik leef.

frank2

Een houten vloer of betonnen vloer zal zeker uitmaken, maar de meeste moderne huizen hebben betonnen vloeren. Alleen gaat het hier over een plate die in een rack waarop de app. staat, hoe dat klinkt. Een rack of meubel dempt namelijk ook al.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

AbZ

Citaat van: frank2 op september 30, 2013, 12:19:00
Een houten vloer of betonnen vloer zal zeker uitmaken, maar de meeste moderne huizen hebben betonnen vloeren. Alleen gaat het hier over een plate die in een rack waarop de app. staat, hoe dat klinkt. Een rack of meubel dempt namelijk ook al.
D'r ligt bij mij wel (gokje) >20dB demping op het beton. 
Zwevende houtvloer is andere koek dan een glimmende keramische vlaai.

Syphon

Citaat van: frank2 op september 30, 2013, 12:19:00
Daarom en op termijn wil ik een huis kopen icm kelder. Daarom mijn vraag over de vloer. Verder past deze vraag wel in dit topic lijkt mij.

Raphie

Ik heb een zwevende vloer en kan bevestigen dat de CA plate daar niks doet...
Sowieso is nooit benoemd wat voor soort "trillingen" hij aanpakt, of wat de invloed van de "trillingen" is op geluidskwaliteit in het algemeen
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Syphon op september 30, 2013, 12:33:26
Daarom en op termijn wil ik een huis kopen icm kelder. Daarom mijn vraag over de vloer. Verder past deze vraag wel in dit topic lijkt mij.
't Is niet om je weg jagen of zo,
maar denk dat dit onderwerp toch beter in het DIY en/of akoestiek board past.

AbZ

Citaat van: Raphie op september 30, 2013, 12:39:17
Ik heb een zwevende vloer en kan bevestigen dat de CA plate daar niks doet...
Sowieso is nooit benoemd wat voor soort "trillingen" hij aanpakt, of wat de invloed van de "trillingen" is op geluidskwaliteit in het algemeen
Per vierkante meter was mijn vloer ook veel gunstiger in kosten/baten  :smile:

Hout werkt.

twani

Citaat van: LittleNinja op september 30, 2013, 12:01:08
Wat mij betreft gaat het dan echt veel te ver... Dat zijn niet meer de puntjes op de "i" maar dat is het inzoomen op individuele pixels. Mij niet gezien. Ik kijk en luister wel gewoon in onwetendheid. :D
Vasthouden dat gevoel, is geweldig, geniet er dagelijks heel erg van.  ;D

quattronl

Ik vermoed dat bij de meesten de audio-installatie gewoon in de huiskamer staat, op of in een normaal meubelstuk. Zo'n meubel is gekocht vanwege de looks en de functionaliteit (spullen/apparatuur in opbergen). Zo heb ik ene gewoon Ikea-meubel van zacht hout enzo. Zit absoluut niks dempends aan.
Een handjevol heeft hun meubel/rack uitgezocht vanwege het praktisch nut, dus o.a. dempende eigenschappen (zowel trilling als straling).
Voor die laatste groep zal een extra dempingsplaat weinig tot geen nut hebben.
Voor al die anderen zeer vermoedelijk wel.

Soms wil je ook niet tot uit den treure uitzoeken of afvragen hoe en waarom iets werkt. Als het effect is dat jij vindt dat je muziek vele mate beter klinkt dan werkt het dus blijkbaar.
Dat sommigen het naadje van de kous (en meer) willen weten is natuurlijk leuk en interessant voor hen en wellicht leuk om te delen op een forum. Diegenen zullen toch echt de ontwikkelaar met hun vragen moeten bestoken want anders krijg je alleen maar speculaties en dat leidt tot de meest wilde indianenverhalen en soms zelfs irritaties.

Ik ben benieuwd naar de gebruikerservaringen van eigenaren van deze platen! :D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

VlisChris

Mannen. We gaan het op de platen houden. Vragen over vloeren kunnen we stellen in een los topic. Interessante vraag voor wie inde markt is voor een nieuwe vloer, maar volstrekt irrelevant voor dit topic.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

AbZ

Citaat van: quattronl op september 30, 2013, 13:19:26Zo heb ik ene gewoon Ikea-meubel van zacht hout enzo. Zit absoluut niks dempends aan.
Grote kans dat Ikea (zacht) dit juist beter doet dan CA (hard).
Anders vraag ik me af wat men hier zoal met dempen bedoelt...

erik s.

Citaat van: AbZ op september 30, 2013, 13:55:49
zacht hout dempt idd enigszins.
de CA platen dempen aan de binnenkant.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

evilniek

Puur speculatief natuurlijk, want ik neem aan dat je dit niet zelf hebt vergeleken?

Ik geloof dat dat al eerder gezegd is in dit topic, het idee is dat het keramisch materiaal in de plaat trillingen omzet in warmte.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Deleted member

Het gaat m.i. om het totaal, dus binnen- en buitenkant van de plate. Eén bepaalde houtsoort zal bepaalde trillingsfrequenties goed kunnen dempen. Verschillende materialen (keramiek, verschillende houtsoorten, ..., etc.) in een sandwich of bepaalde andere configuratie met verschillende 'Q's' doen dat breedbandiger en wanneer goed uitgekiend beter. Hoe exact gaan we hier niet achterkomen tenzij iemand wil gaan meten met een trillingssensor of Crusade Audio op academische wijze uiteenzet hoe de plate werkt. Uiteraard en begrijpelijk doet hij dat niet, het is zijn 'proprietary' product en handel dus geen 'open source'.

Vertrouw je 't allemaal niet, vindt je 't snakeoil dan moet je vooral de producten links laten liggen. Meldt je dat één keer hier, prima, dan weet iedereen 't, thanks for sharing! ;) Het wordt vervelend als je na elke post in dit topic 't nog een keer wilt melden/wilt laten blijken (direct of indirect).

De uitwerking van de plate zal ook per type/merk/... apparaat waar die onder komt te liggen verschillen omdat elk apparaat ongetwijfeld op een andere manier gevoelig/ongevoelig is voor trillingen/microfonie effecten/... etc. Tot op zekere hoogte zal de omgeving ook z'n specifieke uitwerking hebben. Er bestaat m.i. geen one size fits all oplossing die in alle gevallen altijd optimaal is. Wel heb ik begrepen dat CA zijn producten zo breed mogelijk, onder zo breed mogelijke omstandigheden test om een zo generiek mogelijke uitwerking te realiseren.

Lang verhaal kort: gewoon uitproberen als je interesse hebt en zo niet zou ik er geen energie aan verspillen. ;)

Mijn ervaringen volgen binnenkort. Ik heb de Diamond-2 plate sinds vrijdagmiddag in m'n bezit.

evilniek

@Antoine
Duidelijke uitleg. Bedankt!

Hier is nog geen plate te bekennen helaas.  :-\

AbZ

Citaat van: evilniek op september 30, 2013, 14:43:10Puur speculatief natuurlijk, want ik neem aan dat je dit niet zelf hebt vergeleken?

Ik geloof dat dat al eerder gezegd is in dit topic, het idee is dat het keramisch materiaal in de plaat trillingen omzet in warmte.
Ja ik gok dat een bloempot harder is dan een melkpak.

Etiennevh

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

evilniek

Ach ja, maak er gewoon een domme grap van joh.

AbZ

Citaat van: evilniek op september 30, 2013, 15:56:31
Ach ja, maak er gewoon een domme grap van joh.
Ik dacht dat je zou begrijpen dat het technisch to the point was. 
Je moet ook reply #246 ff lezen.

HTip

Citaat van: quattronl op september 30, 2013, 13:19:26
Ik ben benieuwd naar de gebruikerservaringen van eigenaren van deze platen! :D
Ik zou heel graag mijn gebruikservaringen plaatsen, maar de discussie en speculaties rondom deze platen weerhoud mij hiervan. Ik vind het erg jammer dat een, in mijn ogen/oren, prachtige Nederlandse vinding niet een eerlijke kans krijgt om zich te bewijzen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

AbZ

Citaat van: HTip op september 30, 2013, 20:31:25
Ik zou heel graag mijn gebruikservaringen plaatsen, maar de discussie en speculaties rondom deze platen weerhoud mij hiervan. Ik vind het erg jammer dat een, in mijn ogen/oren, prachtige Nederlandse vinding niet een eerlijke kans krijgt om zich te bewijzen.
Hoho, wie kiest ervoor om hier iets niet neer te zetten?
Ervaringen zonder discussie is toch altijd mogelijk in showcase topics?
Bewijzen is idd wat anders.  Ga gerust je gang.

frank2

Het is helaas op dit forum tegenwoordig zo dat men ongeacht hoe iets kan of klinkt men eerst wil weten hoe alles in elkaar zit. Dat was voorheen anders, dan liet men dat technische achterwege en keek men alleen of iets goed klonk/werkte ongeacht hoe de maker dit tot stand had gebracht.

Dat een CA plate iets positiefs doet voor vele sets daar ben ik geheel van overtuigd.
Prijstechnisch vind ik het een heel ander verhaal, ongeacht of de prijs terecht is of te duur is.
Ik denk dat als je 2 of 4 platen koopt, je voor dat geld beter een zware eindversterker kunt kopen en aansluiten en mbv. paar bijv. ceraballs een aanmerkelijk betere sound in je set kunt krijgen. Maar dat is slechts mijn idee.
Neemt niet weg dat deze platen verder zullen gaan dan een ceraball. (ik heb teveel positieve verhalen gehoord over de CA plate)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

AbZ

maar frank2, jij kunt je stekkersensaties toch ook in je showcasetopic kwijt?  Dacht dat je dan toch voor een heel groot deel gevrijwaard was van kritische geluiden.  Een forum is & blijft wel wat anders dan een blog waar je eenzijdig op kan posten.

Xander32

Van alles maar zo aannemen vind ik nogal onnozel. En zaken zoals deze plates afserveren zonder dat ik deze zelf heb gehoord, doe ik zeer zeker ook niet.

Ik vertrouw op mij oren, hoe onbetrouwbaar die allicht ook zijn. De behoefte om alles te kunnen veklaren heb ik gelukkig niet, dat lijkt mij zo ontzettend vermoeiend ....
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT