The Big Focal Thread

Gestart door Rha007, augustus 29, 2013, 17:58:32

Vorige topic - Volgende topic

razorr

Heb ook focals

Eerst de 826 v

Nu sinds 1 weekje de 826 w ,  nog even inspelen , maar klinkt verder goed :D

Even een vraag betreft audessesy is dit nu weer nodig?, speakers staan weer exact het zelfde , en op papier zelfde specs.

Maar wil het even zeker weten.

Edit

De focals zijn op de bijgeleverde spikes , is het verstandig om ook die rubbertjes erbij te gebruiken?, met de V nooit gedaan, en momenteel met de W ook niet.

Zymotic

Ik zou het wel doen. Kan ook geen kwaad toch?

FeaR1986

Citaat van: razorr op september  8, 2013, 18:10:24
De focals zijn op de bijgeleverde spikes , is het verstandig om ook die rubbertjes erbij te gebruiken?, met de V nooit gedaan, en momenteel met de W ook niet.

De dopjes zijn om te gebruiken als je een zachte vloer hebt als bijvoorbeeld laminaat of vinyl. Dit om te voorkomen dat de speakers niet door de vloer heen zakken en zo beschadigen. Ik heb ze zelf niet in gebruik aangezien ik (spike)cups heb geplaatst, vind ik net een wat mooiere oplossing.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

Rha007

Citaat van: razorr op september  8, 2013, 18:10:24
Heb ook focals

Eerst de 826 v

Nu sinds 1 weekje de 826 w ,  nog even inspelen , maar klinkt verder goed :D

Even een vraag betreft audessesy is dit nu weer nodig?, speakers staan weer exact het zelfde , en op papier zelfde specs.

Maar wil het even zeker weten.

Edit

Nice  :clapping:
Hoe groot vindt je het verschil tussen de V en W serie.
Ik zou altijd een nieuwe audyssey meting doen. Maak wel even foto's van ie huidige instellingen, dan kan je het vergelijken.
Wbt de rubbertjes, denk ik niet dat ze klankmatig enige invloed hebben. Maar ik heb ze er wel onder zitten en ben van plan om deze door wat mooiere cups te vervangen.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

DV79

Citaat van: Xander32 op september  6, 2013, 07:22:37
... dan doe je de Profile serie tekort; dat is echt een klasse hoger dan de 800- serie.
Maar volgens mij liep die niet erg goed. Ik denk dat de nieuwe 700- serie wat hoger is gepositioneerd, nu de 800- en de oude 900 Profile-  serie kommen te vervallen en de nieuwe 900- serie het gat gaat opvullen. Er is gewoon een laagje tussenuit gehaald.

Ok, dat kan ook heel goed natuurlijk  :angel: niet op die manier naar gekeken.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Rha007

Citaat van: FeaR1986 op september  5, 2013, 15:17:00
Mocht je gaan, laat het dan even weten op welke datum. Lijkt me wel gezellig om ook te gaan  :smile:

Zit aan 12 of 17 Oktober te denken.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

floeper

Hoi allemaal,

Ik ben een beetje rond aan het kijken voor nieuwe speakers, ik heb nu nog een harman kardon 5.1 set die ik wil gaan vervangen voor een zwaardere 5.1 set. Focal heeft mij qua desing altijd heel erg aangetrokken en heb ook al een paar speakers mogen horen. Echter vroeg ik mij een paar dingen af.

1. Wat is het verschil tussen de W en de V serie, is dat puur en alleen de driver?
2. Zou dit verschil voor mij hoorbaar zijn?
3. Wat zouden jullie mij aanraden van focal? ik gebruik de set voornamenlijk voor HT, en heb een Marantz SR5004 receiver.

Ik heb zelf te weinig verstand van het technische gedeelte, en ik zal ook zeker eerst gaan luisteren naar de speakers voordat ik ze koop, omdat ik weet dat geluid heel persoonlijk is, het betreft hier dus echt een advies.

alvast bedankt voor jullie reactie.
Coen
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

Denon Focal

Het verschil tussen de V en W was voor mij erg duidelijk. De W is meer in balans.
Of jij het hoort weet ik niet maar zoals je zelf al aangeeft moet je gaan luisteren. Ik ken ook iemand die het verschil hoorde maar de V prefereerde boven de W.
marantz en Focal is een prima combi.
Bij luisteren zou ik voor verschillende smaken gaan en darna inzoemen.
Dus eerst B&W, Focal, Dali en Monitor Audio bv en dan als een klankkleur je aanspreekt andere speakers die daarop lijken proberen.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Fasty

Hi,

Dankzij het vele lezen op dit forum ook door de prachtige klank van Focal in vervoering gebracht...
met de jaren wat gespaard en nu toch al een kleine collectie Focal's in verschillende kamers staan.

voor het surround systeem heb ik de volgende:
Fronts: 2 Electra 1027 S
Center: 1 Electra CC1000 S
Rears: 2 Profile SR 908
met een Sunfire SDS-12 als sub

Voor stereo heb ik een een paar Electra 1037 Be's op de kop kunnen tikken... zeer tevreden van!
Ooit worden deze nog vervangen door scala's...

DV79

Hallo Fasty,

Mooie verzameling O0

waar stuur je de vershillende setup's mee aan?

Zowel in stereo en in de surround omgeving?

Bedankt alvast!
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Fasty

Citaat van: DV79 op september 17, 2013, 14:38:19
Hallo Fasty,

Mooie verzameling O0

waar stuur je de vershillende setup's mee aan?

Zowel in stereo en in de surround omgeving?

Bedankt alvast!

Het surround-gebeuren met een yamaha RX-V1067
en
de stereo met XTZ Class A100 D3 met bijpassende cd-speler
ik zoek hiervoor nog een goede netwerkplayer met usb ingang om flac bestanden met af te spelen.
deze moet dan ook bestuurd worden met een i-pad.
'k ben hier op de andere pagina's aan't volgen wat een goede (en betaalbare) keus zou zijn...

Rha007

Weet iemand of het verschil tussen de 706V en 806V erg groot is?

DV79

Citaat van: Fasty op september 19, 2013, 14:10:14
Het surround-gebeuren met een yamaha RX-V1067
en
de stereo met XTZ Class A100 D3 met bijpassende cd-speler
ik zoek hiervoor nog een goede netwerkplayer met usb ingang om flac bestanden met af te spelen.
deze moet dan ook bestuurd worden met een i-pad.
'k ben hier op de andere pagina's aan't volgen wat een goede (en betaalbare) keus zou zijn...

Netjes hoor.

michel69

Een goedenavond allemaal,

Ik heb sinds ik in het bezit ben van mijn Onkyo altijd gespeeld met de Heco victa 701 als front speakers,voor film prima hoor maar voor stereo i.m.o. waardeloos.

Maar goed sinds een tijdje in het bezit van een paar  2e hands Focal's 706S incl. originele stands en na een reactie van een mede forumlid in dit topic heb ik ze als fronts neergezet waardoor de Heco's na de achterkant verdwenen,en dat was zo,n verbetering dat ik gelijk verkocht was aan het merk Focal :inlove:.

Nu heb ik afgelopen week na het beluisteren de Focal JMlab Profile 7 ook weer 2e hands gekocht(kleine portemonnee)en deze grote/zware jongens staan nu dus te spelen als front speakers maar wat een genot zijn deze speakers om in stereo naar te luisteren en uiteraard ook in surround!

So far so good zou je zeggen......maar helaas niet optisch zien ze er namelijk niet uit een hoop krasschade en in de stofkappen zitten zelfs gaatjes van sigaretten peuken :devil:

Nu heb ik over het opknappen van speakers(technisch zijn de speakers helemaal in orde)het volgende bedacht en dat is de bovenkant en de zijkanten opnieuw bekleden(lijmen)met op maat gemaakt hout en dat dan netjes in de lak zetten en dan de stofkappen opnieuw bekleden en dan zouden ze er weer als nieuw moeten uitzien.

Nu is mijn vraag en ook vrouwlief zat daar aan te denken :clapping: zou dit eventueel nadelig effect kunnen hebben voor de klank van de speaker?

Stereo Kharma 3.2 CE Audio Research ref 5se - Pass Labs XA30.8 -Marantz SA-11S1-Marantz  NA 11S1 - Bryston 1.5-Block ps 100-dp-Bassocontinuo-Finete elemente+Cerabase classic - Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord - Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Oppo Uhd 203 - Kharma- OLS-Audioquest pearl 4x

Joske007

Citaat van: Rha007 op september 26, 2013, 08:28:54
Weet iemand of het verschil tussen de 706V en 806V erg groot is?
De 806v heeft wat meer body in het totaalplaatje.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Rha007

Ok, duidelijk joske. De 806v zal waarschijnlijk ook lager gaan?

Rha007

Gisteren ben ik bij Iear geweest en heb ik naar de nieuwe Focals geluisterd.
Een citaat van mezelf uit een ander draadje:

.."De nieuwe Focal's met hun conus van vlas zien er op alle fronten erg gelikt uit. Echter konden deze mij niet helemaal bekoren, vooral het laag vond ik niet zo strak als bij mijn 826W's. Dit kan aan de opstelling liggen, maar aan de andere kant is de nieuwe range met de nieuwe vlas-techniek ook niet bedoeld om de W-conus te vervangen. De W's zijn gewoon een stap hoger en dit werd mij ook verteld door de verkoper en naderhand door de importeur. Ik zeg niet dat de nieuwe Focal serie slecht klinkt, maar ik kan ze alleen maar vergelijken met mijn eigen Focals.."

Ook weet niet door welke versterker de demo's werden aangestuurd en ben nog wel benieuwd hoe de nieuwe Focal serie het doet tijdens een 1 op 1 vergelijk met de 800V serie. Hier zal de nieuwe serie waarschijnlijk de betere zijn.

Joske007

Zo zie je maar, zelf gaan luisteren is de boodschap.
Beter een iets minder mooie speaker, maar dan wel eentje in de plaats die goed klinkt  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

skank1

Gisteren bezoek over de vloer gehad en samen naar Man of Steel gekeken.
Zonder iets te zeggen vroeg ik wat hij van mn geluid vond... en ook hij zei uit z'n eigen dat de center "achter" blijft.
Weet niet goed hoe te omschrijven , maar hij vond ook dat hij te stil stond.. of teveel bleef plakken  vooraan...
Weet niet goed hoe op te lossen.
De center iets luider zetten, was al een tikje beter.
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Rha007

Citaat van: skank1 op oktober 20, 2013, 11:25:09
Gisteren bezoek over de vloer gehad en samen naar Man of Steel gekeken.
Zonder iets te zeggen vroeg ik wat hij van mn geluid vond... en ook hij zei uit z'n eigen dat de center "achter" blijft.
Weet niet goed hoe te omschrijven , maar hij vond ook dat hij te stil stond.. of teveel bleef plakken  vooraan...
Weet niet goed hoe op te lossen.
De center iets luider zetten, was al een tikje beter.

Ik heb exact hetzelfde met mijn center, het lijkt ook of ie te zacht staat

skank1

Citaat van: Rha007 op oktober 20, 2013, 12:29:08
Ik heb exact hetzelfde met mijn center, het lijkt ook of ie te zacht staat

huh serieus?
Vreemd
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+

Marino

Citaat van: michel69 op september 26, 2013, 18:50:36
Een goedenavond allemaal,

Ik heb sinds ik in het bezit ben van mijn Onkyo altijd gespeeld met de Heco victa 701 als front speakers,voor film prima hoor maar voor stereo i.m.o. waardeloos.

Maar goed sinds een tijdje in het bezit van een paar  2e hands Focal's 706S incl. originele stands en na een reactie van een mede forumlid in dit topic heb ik ze als fronts neergezet waardoor de Heco's na de achterkant verdwenen,en dat was zo,n verbetering dat ik gelijk verkocht was aan het merk Focal :inlove:.

Nu heb ik afgelopen week na het beluisteren de Focal JMlab Profile 7 ook weer 2e hands gekocht(kleine portemonnee)en deze grote/zware jongens staan nu dus te spelen als front speakers maar wat een genot zijn deze speakers om in stereo naar te luisteren en uiteraard ook in surround!

So far so good zou je zeggen......maar helaas niet optisch zien ze er namelijk niet uit een hoop krasschade en in de stofkappen zitten zelfs gaatjes van sigaretten peuken :devil:

Nu heb ik over het opknappen van speakers(technisch zijn de speakers helemaal in orde)het volgende bedacht en dat is de bovenkant en de zijkanten opnieuw bekleden(lijmen)met op maat gemaakt hout en dat dan netjes in de lak zetten en dan de stofkappen opnieuw bekleden en dan zouden ze er weer als nieuw moeten uitzien.

Nu is mijn vraag en ook vrouwlief zat daar aan te denken :clapping: zou dit eventueel nadelig effect kunnen hebben voor de klank van de speaker?

Volgens mij kun je met fineer veel doen, het wrappen van luidsprekers is ook een optie. Zelf heb ik het in dezelfde situatie tijdelijk opgelost met kastpapier (gamma), van een afstand ziet het er goed uit en je kunt de verschillende kleuren en patronen voordelig uitproberen.
Versterking: Leema Pulse 3
Bronnen: Meridian 596 / Primare NP5
Luidsprekers: IMF CM2

Rha007

Citaat van: skank1 op oktober 20, 2013, 12:45:00
huh serieus?
Vreemd
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar het geluid van de center tov mijn fronts en rears klint minder vol. Ik ga van de week nog maar eens een adsy meting doen.

skank1

Citaat van: Rha007 op oktober 20, 2013, 18:38:50
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, maar het geluid van de center tov mijn fronts en rears klint minder vol. Ik ga van de week nog maar eens een adsy meting doen.

Heb ik ook..
Het blijft als het ware bij de speaker plakken en komt niet naar me toe...

evilniek

Afstanden en volume zou ik manueel invoeren, dus even nameten met centimeter en db-meter. Je kunt ook nog proberen om de center wat meer naar de luisterpositie te richten, misschien dat dat ook nog helpt. Mijn ervaring is overigens ook dat centerspeakers niet altijd hetzelfde klankkarakter hebben als hun verticale soortgenoten.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo