Bij DofN: Bacch in tha house!

Gestart door DofN, augustus 13, 2013, 21:32:25

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

DofN

Voor jullie gemak heb ik even een stukje uit de manual van Lyngdorf geknipt en geplakt:

With a RoomPerfectTM calibration you can optimize the timing by placing your speakers against the back wall,
opposite from your preferred listening position. This will ensure the largest sound reflection from the back-wall and
the direct sound will reach your ears at the same time, giving you better timing. The damage to the frequency
response will be cleaned by RoomPerfectTM
If your speakers have a bass-reflex port on the back, you should allow for a 5cm/2in clearance to the back wall. This
will ensure there is no disruption to the functionality of the port.

Overigens is koppeling van het laag aan de muur geen onbekend fenomeen. Meer slimme merken met DSP doen dit.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

addesmo

Citaat van: Teejoo op augustus 21, 2021, 21:02:09
Dat bedoelt Lyngdorf zeker niet met de inzet van RP lijkt me. Dan zou je eerst door een suboptimale speakerplaatsing het geluid onnodig beïnvloeden om het vervolgens weer te laten corrigeren..

Bij hun eigen speakerlijn is dat een heel ander verhaal. Die zijn ontworpen om zelfs tegen de muur te plaatsen om zo idd in het laag extra roomgain op te wekken. Maar dat is met deze Dali's zeker niet het geval.
Nogmaals, Lyngdorf raad aan om speakers zo dicht mogelijk tegen de wand te plaatsen om ongewenste time delay te voorkomen. Ik heb ook altijd met andere versterkers de speaker van de muur geplaatst en nooit de resultaten bereikt die ik nu heb dankzij het Room Perfect van Lyngdorf. Bij twijfel, probeer het zelf!

Contour

Hier wat ervaringen met roomperfect waaruit blijkt dat ver van de achterwand toch beter is:

https://www.avforums.com/threads/lyngdorf-discussion.1580956/page-540

addesmo

Als je daar het hele topic leest, lees je ook andere ervaringen😉
Peter Lyngdorf raad zelf plaatsing tegen de achterwand aan en bij mij is het resultaat geweldig😇

DofN


Ik heb mijn LS ook weleens tegen de achterwand gehad met Lyngdorf. Dat klonk prima, maar ik vond het lastig om door de psychologische barrière van de muur te luisteren. Sloot ik mijn ogen, dan lukte dat prima en was er zeker sprake van diepte en prima imaging.

Uiteindelijk vond ik het teveel gedoe om me steeds door die barrière heen te duwen, en ook vond ik het er een beetje raar uitzien. Een stuk van de muur klinkt ook prima (maar niet per se beter).

De D&D's stonden 15cm van de muur, en daarvan was de imaging ook dik prima. Het principe van LS dicht op de muur zetten met DSP is naar mijn idee een prima idee. Meer mensen zouden het moeten proberen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Contour

De D&D in die opstelling vind ik dan juist weer heel erg plat klinken, maar wellicht beleeft ieder die diepte werking op een andere manier.

Geert (gvc)

Citaat van: michel69 op augustus 21, 2021, 15:15:46
Net even gemeten en bij mij staan ze 1.15m van de achtermuur  [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn CPH1951 met Tapatalk
1,15m geeft ten opzichte van de muur een serieuze kwart golflengte dip rond de 74Hz, recht dus in de voor pop en rockmuziek belangrijkste bas frequenties. En dat zijn dips die ook RP niet kan verhelpen. Tussen 1m en 2m probeer je normaal dus te vermijden. Misschien draait het bij jou toevallig goed uit omdat je een room mode hebt in dat frequentiegebied en je die verzwakt wil zien.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

chansig

Citaat van: DofN op augustus 21, 2021, 21:25:07
Ik heb mijn LS ook weleens tegen de achterwand gehad met Lyngdorf. Dat klonk prima, maar ik vond het lastig om door de psychologische barrière van de muur te luisteren. Sloot ik mijn ogen, dan lukte dat prima en was er zeker sprake van diepte en prima imaging.

Uiteindelijk vond ik het teveel gedoe om me steeds door die barrière heen te duwen, en ook vond ik het er een beetje raar uitzien. Een stuk van de muur klinkt ook prima (maar niet per se beter).

De D&D's stonden 15cm van de muur, en daarvan was de imaging ook dik prima. Het principe van LS dicht op de muur zetten met DSP is naar mijn idee een prima idee. Meer mensen zouden het moeten proberen.

Ik heb het daar wel eens met Eelco over gehad. Die kon ook door de muur heenluisteren. Mij lukt dat ook niet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

#1533
Mijn ervaring:

full range met RP dan idd de speaker tegen de wand

RP met actief laag, subs in de hoeken of tegen de wand en fronts uit de wand ( optimaal is dan de voorwand ook dempen)


Er valt overigens wel wat te zeggen voor alles tegen de wand icm actief laag gezien de ruimte die men wint. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Contour

Onze hersenen hebben ook een soort DSP functie, in de zin van dat de geluid wat krom is, recht kunnen breiden, maar deze capaciteit is beperkt, moeten de hersenen diepte geen reconstrueren die er niet is dan gaat dat nadelige gevolgen hebben voor de rest van de muziek beleving: het klinkt slechter.

Ohm Ivo

Ik heb ook mijn speakers tegen de achterwand staan. Weliswaar enigszins ingedraaid, dus niet plat tegen de muur, maar de speakers raken de muur. Ik heb geen RP maar wel room correction waarmee ik de basversterking compenseer. Het klinkt voor mij nog beter dan van de muur af. Door de muur heen luisteren vond ik in het begin wel eens vervelend, maar 'savonds (weinig licht dus) viel dat probleem weg en zodoende heb ik kunnen verwaarlozen. Ik heb er al lang geen last meer van. Wat mij betreft zouden meer mensen het eens moeten proberen...

Groet van Evert

flakkees

dus dat kan gewoon , ook met baspoorten aan de achterkant ??
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Staaled

Ja. Ietsje ruimte om poortgeluid te vermijden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Janozj


morca

Citaat van: flakkees op augustus 22, 2021, 10:54:19
dus dat kan gewoon , ook met baspoorten aan de achterkant ??
Ik heb sokken in de poort gestopt.
Dat klinkt hier beneden beter.
En dan  tegen de muur met akoestische demping erachter.

Als ik ze verder van de muur afzet is de aanslag vd Bas te tam in mijn ruimte.
In de 60-120 Hz range zeg maar .

DofN

#1542
Citaat van: Janozj op augustus 23, 2021, 20:00:09

On topic, heel fraaie speakers!!!

Dank je. En ze klinken ook nog eens goed.

NB.. Ergens vaag, belletje.. Toen zag ik je topic weer actief worden. Leuk dat je er weer bent, en vervelend van al die tegenslag.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Janozj

Citaat van: DofN op augustus 23, 2021, 20:28:46
Dank je. En ze klinken ook nog eens goed.

NB.. Ergens vaag, belletje.. Toen zag ik je topic weer actief worden. Leuk dat je er weer bent, en vervelend van al die tegenslag.
;) Thanks!

Ooit kom ik ook bij Dali uit. Ik heb die MS4 bij jou gehoord toen, dat was echt waanzinnig goed!

DofN

Leuk om te horen. De E6 is minimaal zo goed.. :) De MS4 komt heel soms voorbij op marktplaats en kost geen drol voor wat je ervoor krijgt.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Janozj

Ja ik kijk er wel eens naar, een setje Helicon's  bijvoorbeeld om mee te beginnen.   :)

Rob_Dingen

Uit het boek van Floyd Toole zie je wat er gebeurd als je de speaker tegen een muur zet.
Je krijgt een gigantische dip die ook roomprefect niet op kan lossen.
Alle room perfect Dirac enz oplossingen halen de pieken weg en vullen de dalen een beetje maar geen dippen van 10dB.
Dat door dippen zijn zo wie zo niet op te lossen en als het wel kan heb je 10 keer zoveel vermogen nodig om dat te kunnen.

Rob

addesmo

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 24, 2021, 12:10:40
Uit het boek van Floyd Toole zie je wat er gebeurd als je de speaker tegen een muur zet.
Je krijgt een gigantische dip die ook roomprefect niet op kan lossen.
Alle room perfect Dirac enz oplossingen halen de pieken weg en vullen de dalen een beetje maar geen dippen van 10dB.
Dat door dippen zijn zo wie zo niet op te lossen en als het wel kan heb je 10 keer zoveel vermogen nodig om dat te kunnen.

Rob
Lekker koppig he. Kom maar luisteren dan zul je horen waar room perfect toe in staat is.

katwax

Citaat van: addesmo op augustus 24, 2021, 13:54:56
Lekker koppig he. Kom maar luisteren dan zul je horen waar room perfect toe in staat is.
Daarvoor moet je niet luisteren, is gewoon te meten.
Je zou moeten meten als je ze van de muur zet en tegen de muur, dan ga je kunnen zien welke gebieden de roomperfect aanpakt. Dan zie je welke "magic" de roomperfect doet :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Citaat van: addesmo op augustus 24, 2021, 13:54:56
Lekker koppig he. Kom maar luisteren dan zul je horen waar room perfect toe in staat is.
Jammer dat je het zo benaderd. Het is ook mijn ervaring dat diepe smalbandige dalen door geen enkel correctiesysteem eruitgehaald kunnen worden behalve als deze door fase worden veroorzaakt. Daarmee is niet gezegd dat RoomPerfect niet goed is, wel dat het niet al je ruimte/opstellingsproblemen kan oplossen.

Het adagium blijft, begin met een zo goed mogelijk opgestelde set in zo akoestisch aangepaste ruimte als mogelijk is (meestal WAF afhankelijk :P) en laat er dan eventueel dat soort systemen op los.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i