Sopper’s Lejonklou-o-fiel

Gestart door Sopper, maart 17, 2023, 20:32:55

« vorige - volgende »

Kurt

Citaat van: DofN op juni 15, 2024, 19:27:01Pas wel op voor groepsdruk. Als een begint te roepen dat iets heel anders klinkt gaan anderen er makkelijk in mee. Zo werkt dat nu eenmaal met groepen.
Als het allemaal zo overduidelijk is, kan ook dat geen probleem zijn toch?

Dura

Citaat van: Kurt op juni 15, 2024, 19:47:56Als het allemaal zo overduidelijk is, kan ook dat geen probleem zijn toch?
Ik herinner me uit mijn studie een experiment; mensen kregen één TL-balk tegelijk te zien, van verschillende lengtes, zeg maar S, M, L. 
De verschillen waren dusdanig dat, na een paar minuten oefenen, en dan eentje tonen en dan vragen wat het was, de antwoorden 95% of zoiets correct waren.
Mensen konden dus heel makkelijk aangeven welke maat ze gezien hadden..
Zet ze daarna in een kamer met meerdere mensen, waarbij de rest het eerst mocht raden en mollen waren en dus collectief het foute antwoord gaven, en diezelfde proefpersoon die eerst vrijwel foutloos kon onderscheiden tussen de drie lengtes geeft heel vaak (vergeten hoe vaak, het is alweer meer dan 40 jaar geleden) hetzelfde antwoord als zijn of haar voorgangers ipv het juiste antwoord.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

brt

Citaat van: DofN op juni 15, 2024, 19:27:01Pas wel op voor groepsdruk. Als een begint te roepen dat iets heel anders klinkt gaan anderen er makkelijk in mee. Zo werkt dat nu eenmaal met groepen.

Gewoon iedereen ieder voor zich zijn bevindingen laten noteren en verplichten die voor zich te houden, dus ook niet met houding of uitdrukking uiten. Idd, beinvloeiding is anders idd zeker aan de orde.

Mensen zijn groepsdieren en willen graag bevestigd worden door de kudde dat ze de juiste keuze hebben gemaakt.  Dat verklaart natuurlijk die uitslag van dat experiment @Dura , maar dat was natuurlijjk ook je punt :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Struis

OKe, veel kabels. Voor mij, nu ben ik met deze Showcase heel benieuwd geworden naar Lejonklou. Harbeth ken ik wel, na Super HL5's, nu M30.1's en P3ESR 40th Anniversary's... Maar dan met Accuphase als combo.

Heel onwetend even van mijn kant: maar wat is zijn (Lejonklou) zijn filosofie? Ook met aansluiten, kabels e.d.?

Ook nog: ik snap niet waarom kabel sceptisch zou horen bij wetenschappelijk zijn, maar goed. Daar heb ik al iets teveel discussies hier over gehad ;)

Wel grappig overigens dat Lejonklou blijkbaar hetzelfde zegt als Menno van der Veen. Vele uren luisteren en testen lieten zien hoe dingen in elkaar zaten. Al kan ik het natuurkundig (hij is natuurkundige) niet verklaren...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Kurt

Ik heb Frederik recentelijk ontmoet op een event op uitnodiging. Tja, die mens heeft een verhaal, maar zo hebben we er allen wel een denk ik dan.

Sopper

Citaat van: Dura op mei 21, 2024, 12:27:41Dat lijkt mij een hele interessante vergelijking!
Citaat van: Dura op mei 21, 2024, 20:34:04Ik ben heel nieuwsgierig, hopelijk deel je je indrukken van de verschillen hier.

Zilver gaf echt wel een "wow" effect, maar kreeg steeds na een aantal nummers de neiging het volume zachter te zetten. Dat is een slecht teken...
2 weken geprobeerd en nu weer terug naar SFC
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 # Lejonklou Tundra Mono 3.0 # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Sopper

Citaat van: brt op juni 15, 2024, 22:41:45Gewoon iedereen ieder voor zich zijn bevindingen laten noteren en verplichten die voor zich te houden, dus ook niet met houding of uitdrukking uiten.
Kijk, dat is een goede suggestie. Zo gaan we het doen (nu nog tijd/ruimte vinden in de agenda's, haha)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 # Lejonklou Tundra Mono 3.0 # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Mitch--

Citaat van: Kurt op juni 16, 2024, 16:29:19Ik heb Frederik recentelijk ontmoet op een event op uitnodiging. Tja, die mens heeft een verhaal, maar zo hebben we er allen wel een denk ik dan.

Gelukkig
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Richi

Citaat van: Dura op juni 15, 2024, 21:43:13Ik herinner me uit mijn studie een experiment; mensen kregen één TL-balk tegelijk te zien, van verschillende lengtes, zeg maar S, M, L. 
De verschillen waren dusdanig dat, na een paar minuten oefenen, en dan eentje tonen en dan vragen wat het was, de antwoorden 95% of zoiets correct waren.
Mensen konden dus heel makkelijk aangeven welke maat ze gezien hadden..
Zet ze daarna in een kamer met meerdere mensen, waarbij de rest het eerst mocht raden en mollen waren en dus collectief het foute antwoord gaven, en diezelfde proefpersoon die eerst vrijwel foutloos kon onderscheiden tussen de drie lengtes geeft heel vaak (vergeten hoe vaak, het is alweer meer dan 40 jaar geleden) hetzelfde antwoord als zijn of haar voorgangers ipv het juiste antwoord.

Dat klinkt als The Asch Experiment: https://youtu.be/iRh5qy09nNw?si=tTQaY78XBazmmLLj

Heel bijzonder wat groepsdruk doet met een mens.
Woonkamer stereo Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • Audioquest Niagara 1200 • Focal Elegia & Elear Zolder HT (in aanbouw) Classé SSP-300 & 600 • Philips BDP-9700 • Elac Debut 2.0