Inbeelding kan zintuigen overstemmen ...

Gestart door Xander32, juni 29, 2013, 08:11:03

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Citaat van: S@m op juni 29, 2013, 12:09:26
Gaat op voor iedere blinde test en daarom is een blinde test voor audio de grootste kolder...
Non sequitur.  Het kan immers ook andersom zijn:
uit blind testen blijkt dat audio de grootste kolder is...

Xander32

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 11:09:24
Het schijnt zelfs zo te zijn bij blinde tests dat het erg lastig is om speakers uit elkaar te houden.

Ik heb een aantal blinde tests gedaan en ik word er erg moe van. Niets voor mij om zo geconcentreerd te luisteren.

Gr Hans
Dat van die speakers kan ik mij maar moeilijk voorstellen. Alleen wanneer deze allen stonden opgesteld in eenzelfde, akoestisch optimale ruimte en voorts gelijke condities ... Maar in een normale luisteromgeving, verwacht ik dat de speakers versus diens wisselwerking met de akoestiek, allen (deels) afwijkende resultaten zouden geven en dus  blind van elkaar te zijn onderscheiden ???.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

S@m

Citaat van: Xander32 op juni 29, 2013, 12:16:14
Dat van die speakers kan ik mij maar moeilijk voorstellen. Alleen wanneer deze allen stonden opgesteld in eenzelfde, akoestisch optimale ruimte en voorts gelijke condities ... Maar in een normale luisteromgeving, verwacht ik dat de speakers versus diens wisselwerking met de akoestiek, allen (deels) afwijkende resultaten zouden geven en dus  blind van elkaar te zijn onderscheiden ???.

Zal net zoals bij versterkers, cd spelers en kabels zijn. Als je het een tiental keer hebt beluisterd raak je de kluts kwijt, je grijze brein vult tekortkomingen aan en het overzicht is zoek.

AbZ

Citaat van: S@m op juni 29, 2013, 12:57:20
Zal net zoals bij versterkers, cd spelers en kabels zijn. Als je het een tiental keer hebt beluisterd raak je de kluts kwijt, je grijze brein vult tekortkomingen aan en het overzicht is zoek.
Tel uit je winst:  met een beetje verwarring kan je duizenden euri besparen! 

Martijn M

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 11:09:24
Het schijnt zelfs zo te zijn bij blinde tests dat het erg lastig is om speakers uit elkaar te houden.

Dat geldt niet in algemene zin. Als de luidsprekers zeer vergelijkbaar zijn en op exact dezelfde plek in de ruimte geplaatst worden, kan het echter inderdaad lastig zijn. Ik heb het zelf een aantal keren gedaan. ArjanR1 is ook een keer luisteraar geweest. Daarvan heb ik destijds een verslagje gemaakt: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=122427.0 .

Citaat van: S@m op juni 29, 2013, 12:09:26
Gaat op voor iedere blinde test en daarom is een blinde test voor audio de grootste kolder...

Je bent wel zeker van je zaak, hè? Ik ben het totaal niet met je eens. Blinde tests zijn naar mijn mening zeer nuttig om te onderzoeken of verschillen hoorbaar zijn. Overigens kan ik me ook goed in chansig verplaatsen als hij zegt dat blinde tests voor hem zelf niet zo nuttig zijn omdat de resultaten niet altijd in lijn zijn met hoe hij audio thuis ervaart. Daarom moet je een blinde test niet breder trekken dan het is: het is een uitstekend instrument om klankverschillen bloot te leggen, maar het is minder geschikt om verschillen in beleving te verklaren. Bij de beleving spelen zoals chansig zegt een hoop andere zintuigen mee. De klank is maar een deel van de beleving. Het uiterlijk, het merk, de prijs, reviews, meningen van vrienden, de filosofie van de fabrikant etc. spelen allemaal een rol.

Citaat van: S@m op juni 29, 2013, 12:57:20

Een blinde test is lastig als je zoekende bent. Als je de verschillen hebt weten te ontdekken, is het over het algemeen niet zo lastig meer.
Dutch & Dutch

Xander32

Dank M. voor jouw constructiieve en verhelderende reply :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

S@m

Citaat van: Xander32 op juni 29, 2013, 16:33:22
Dank M. voor jouw constructiieve en verhelderende reply :thumbs-up:.

't Is mooi omschreven, maar slechts zijn mening...

AbZ

Citaat van: S@m op juni 29, 2013, 17:19:26
't Is mooi omschreven, maar slechts zijn mening...
Verschil met jou is dat we bij hem ook argumenten horen  ;)

chansig

Ook blind ?

En ik deel de mening van Keyser wel. Zijn het er in ieder geval al 2.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Ejorne

Citaat van: keyser op juni 29, 2013, 13:48:49
Blinde tests zijn naar mijn mening zeer nuttig om te onderzoeken of verschillen hoorbaar zijn.

Mi klopt het zo beter;
Citaat van: keyser op juni 29, 2013, 13:48:49
Blinde tests zijn naar mijn mening zeer nuttig om te onderzoeken of verschillen groot genoeg zijn om hoorbaar binnen deze test te zijn.

chansig

Want in een andere test zijn anders hoorbaar. Ik zie de zin van de toevoeging niet.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Ejorne

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 17:40:36
Want in een andere test zijn anders hoorbaar. Ik zie de zin van de toevoeging niet.

Gr Hans

Ik bedoel dat kleine verschillen die mogelijk wel binnen de waarnemingsgrens vallen in een soort grijsgebied kunnen belanden in een dbt.

Neem als voorbeeld een verschil in bijvoorbeeld een accent van een bepaald muziekstuk dat je bij een andere set ineens opmerkt en nooit eerder zo gehoord denkt te hebben. Eenmaal thuis blijkt dat je exact hetzelfde hoort. Mogelijk wordt er dus wat informatie toegevoegd uit het geheugen dat je eerder hebt waargenomen. Wanneer iets dergelijks optreedt binnen een dbt is die dbt niet voldoende in staat om de grens van onze waarneming in kaart te brengen, hooguit grotere verschillen...

En als voorbeeld de test met de kleurtjes waarmee 'het grijsgebied' van een dbt de grens van onze waarneming lijkt te verleggen. Een kleurtje dat bewijsbaar binnen je vermogen valt 'verdwijnt' ineens wanneer je ze na elkaar bekijkt. Wanneer je een paar oude kleurwaaiers kapot knipt kun je dit mooi testen. En er was volgens mij ook een online test waarin kleuren direct na elkaar (en met instelbare tussentijd) getoond werden waarin hetzelfde bleek.

En zo zijn er door anderen op dit forum en andere fora nog veel meer argumenten gegeven waaruit kan blijken dat een dbt niet zo secuur is als dat wel in andere vakgebieden het geval is...

chansig

Je eerste voorbeeld kan ik niet plaatsen in je opmerking..de 2e wel. Helder wat je bedoelt.

Gr Hans

AbZ

De appeltest betekent gewoon dat het kleurverschil helemaal niet zo goed te zien is.
Zegt ook niets over audioperen.

chansig

Zou een mooie test zijn tot waar is vervorming hoorbaar (niet blind) en dan vervolgens blind gaan testen wanneer vervorming hoorbaar wordt.

Gr Hans

Ejorne

Citaat van: AbZ op juni 29, 2013, 17:58:49
De appeltest betekent gewoon dat het kleurverschil helemaal niet goed te zien is.
Zegt ook niets over audioperen.

Maar het is allebei waarnemingsfruit...

AbZ

Er zit ook wel wat in de gedachte dat een verschil eigenlijk niet zo interessant is
als je er een A/B test voor nodig hebt...

Ejorne

Citaat van: AbZ op juni 29, 2013, 18:02:11
Er zit ook wel wat in de gedachte dat een verschil eigenlijk niet zo interessant is
als je er een A/B test voor nodig hebt...

Die stelling hanteer ik ook. Maar ik hanteer niet stellig de stelling dat bepaalde verschillen pertinent onhoorbaar zijn...

AbZ

Citaat van: Ejorne op juni 29, 2013, 18:05:06ik hanteer niet stellig de stelling dat bepaalde verschillen pertinent onhoorbaar zijn...
Dat is ook niet echt een stelling.  Het is de nulhypothese,
dwz daar ga je gewoon vanuit, tot het tegendeel degelijk is onderbouwd.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 18:00:28
Zou een mooie test zijn tot waar is vervorming hoorbaar (niet blind) en dan vervolgens blind gaan testen wanneer vervorming hoorbaar wordt.

Dat is een oude koe...

;D

Het is trouwens makkelijk te bewerkstelligen hoor, kun je thuis op je eigenste set met je eigenste muziek.

chansig

Mijn set vervormt niet dus ik kan het niet testen.

Gr Hans

AbZ

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 18:11:37

Gr Hans
Da's wel een beetje jammer  :D
Je hebt dus eigenlijk helemaal geen smaak qua audio?

chansig

Nee...alleen wel een aardige muzieksmaak... :D

Gr Hans

S@m

Citaat van: AbZ op juni 29, 2013, 17:37:16
Verschil met jou is dat we bij hem ook argumenten horen  ;)

Een argument ook mooi omschreven lulkoek zijn... ;)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op juni 29, 2013, 18:11:37

Bijzondere set heb je.... een unicum in de wereld!

:P