Behringer Ultra-Curve 2496 - Klankmatig transparant?

Gestart door Martijn M, juni 19, 2013, 17:26:16

Vorige topic - Volgende topic

Welk bestand is door de Behringer gegaan?

Bestand A
3 (42.9%)
Bestand B
4 (57.1%)

Totaal aantal stemmen: 7

AbZ

Citaat van: keyser op juni 23, 2013, 16:08:47
Natuurlijk, voor een goed experiment heb je maar één onafhankelijke variabele. In dit geval is dat de Behringer Ultra-Curve.
Je maakt imho onvoldoende onderscheid tussen vraagstelling, operationalisatie, en testopstelling.
Wat wil je weten?  Of de Behringer tegen kan vallen?  Of waar het aan scheelt?  Enz.

Bovendien test je nu toch een interactie tussen geluidskaart en Behringer.
Het is niet per se verkeerd zo, maar als je toch test dan kan het mijns inziens netter.

Martijn M

Wat ik wil weten is of de Behringer klankmatig transparant is. Ik erken dat de vraagstelling aanvankelijk onduidelijk was. Raphie is nu bezig met het op maat knippen van de bestanden en het compenseren van de niveaus. In 'take 2' van dit experiment posten we een referentiebestand (directe loop op de geluidskaart) en opnieuw een bestand A en een bestand B, waarvan één gelijk is aan de referentie en het andere door de Behringer is geweest. Het is dan aan de luisteraar om te bepalen welk van de twee bestanden gelijk is aan de referentie. Op die manier filteren we een vorm van preferentie uit de resultaten (wellicht vinden sommigen de eigenklank van de Behringer juist wel prettig).
Dutch & Dutch

AbZ

Ok dat is dan iig een stuk helderder.

De vraag naar preferentie (in de vorige versie zelfs de vraag naar herkenning (van wat?)) is idd een andere.

Overigens blijf ik erbij dat je meer factoren tegelijk test (ook als je die bij 1 onafhankelijke variable onderbrengt)
maar misschien zijn we daar het wel over eens.

Raphie

heren ben nog ff bezig met de files, kwam even een NAD 757 tussendoor :D die moet eerst worden aangesloten voor moeders, aangezien de Pio monitoren naar een nieuw baasje zijn. ga vanavond proberen e.e.a. klaar te maken.

keyser, ik denk een probleem ontdekt te hebben en je misschien met 2496 bij mij naar de studio te komen om het geheel nog een keer over te doen, weet dit nog niet zeker, maar kom hier ff asap op terug
JBL PRX Power!

AbZ

Raphie

ja, de opnames dienen met dezeflde basisfile in de PC gedaan te worden via een sample accurate wave editor zoals bijv Wavelab met een externe loopback
de verschillen zijn al kleiner, maar klinken heel reverbachtig, duidend op fase waarschijnlijk door de latency van de 2496, je heb dus een editor nodig met latency compensation
JBL PRX Power!

AbZ

Kan het zijn dat ik daardoor de ene wat slomer vond klinken dan de andere?
(Just wondering, niet belangrijk.)

Ik doel op deze indruk:
Citaat van: AbZ op juni 21, 2013, 22:40:12
Misschien heeft die dame op 1 van beide tracks
ook net een glaasje meer op, voor de inzet van haar stem.

Raphie

ok de files zijn klaar, ik zal zo een link plaatsen met 3 files
- CD rip
- CD rip door soundcard
- CD rip door soundcard en Behringer

welke file wat is, zla ik aan Keyser doorgeven.
Let op de Wetransfer link blijft maar 2 weken staan, download dus snel.

Keyser misschien kan je de poll ff resetten?
JBL PRX Power!

Martijn M

Ik ga een nieuw topic openen "Behringer Ultra-Curve 2496 - Klankmatig transparant? (take 2)".
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: Raphie op juni 26, 2013, 20:34:30
ok de files zijn klaar, ik zal zo een link plaatsen met 3 files
- CD rip
- CD rip door soundcard
- CD rip door soundcard en Behringer

welke file wat is, zla ik aan Keyser doorgeven.
Let op de Wetransfer link blijft maar 2 weken staan, download dus snel.

Keyser misschien kan je de poll ff resetten?
Leuk dat jullie dit gedaan hebben!  :thumbs-up:

:unsure:  maar wat is er nu gecorrigeerd?  Of horen we dat nog?

jossie

Ik heb de eerste test ook gedaan maar ik kon met mijn koptelefoon geen verschil horen. Los van het feit of dat aan de koptelefoon lag lijkt het me dat je ons de mogelijkheid moet geven 'ik hoor geen verschil' te stemmen.

Anders dwing je ons iets te kiezen dat we niet horen of niet alle testers stemmen. Dat vertroebelt het resultaat volgens mij.
Omni !

Raphie

de nieuwe files zijn nu bij Keyser, hij zal een nieuw topic openenen
JBL PRX Power!

SpeedyAndré

Voor het mooie zou 'geen verschil' in de pol wel kunnen, maar dan moet de vraagstelling anders ;)
Als ik geen verschil zou horen en vele anderen in dit topic wel, dan zou ik toch willen weten waarom ik geen verschil hoor  ::)
Ik heb het sterke vermoeden dat de verschillen die ik heb gehoord niet alleen aan de UC2496 te wijten zijn in deze test.
De aankomende test gaat hopelijk beter, misschien kan dan vermeld worden met welke apparatuur dit gedaan is.
Dat algemene 'usb geluidskaart' en 'loops' van Keyser zegt me werkelijk niets.
Ook zou het wel 'handig' zijn om e.e.a. gebalanceerd aan te sluiten omdat de UC2496 zo is opgebouwd.
Door dat niet te doen introduceer je extra zwakke punten in de keten.
Dat Raphie naast een rip (waarmee gedaan?) ook een rip door de soundcard erbij doet vind ik wel prettig, al vraag ik me wel af
of die hele soundcard wel nodig is als je ook met iets anders kan rippen ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Raphie

even voor de duidelijkheid 3 files:

- de rip "A"
- dezelfde rip door een soundcard loop  "A+B"(dus niet een opname via soundcard v/d CD!!!) verschil is dus alleen soundcard DA <> AD
- dezelfde rip door soundcard + Behringer "A+B+C"

Citaat van: SpeedyAndré op juni 26, 2013, 23:14:20
Voor het mooie zou 'geen verschil' in de pol wel kunnen, maar dan moet de vraagstelling anders ;)
Als ik geen verschil zou horen en vele anderen in dit topic wel, dan zou ik toch willen weten waarom ik geen verschil hoor  ::)
Ik heb het sterke vermoeden dat de verschillen die ik heb gehoord niet alleen aan de UC2496 te wijten zijn in deze test.
De aankomende test gaat hopelijk beter, misschien kan dan vermeld worden met welke apparatuur dit gedaan is.
Dat algemene 'usb geluidskaart' en 'loops' van Keyser zegt me werkelijk niets.
Ook zou het wel 'handig' zijn om e.e.a. gebalanceerd aan te sluiten omdat de UC2496 zo is opgebouwd.
Door dat niet te doen introduceer je extra zwakke punten in de keten.
Dat Raphie naast een rip (waarmee gedaan?) ook een rip door de soundcard erbij doet vind ik wel prettig, al vraag ik me wel af
of die hele soundcard wel nodig is als je ook met iets anders kan rippen ;)

André  8)
JBL PRX Power!

Martijn M

Ik begrijp dat er getwijfeld wordt aan de eventuele invloed van de geluidskaart. Daarom maak ik een extra topic aan met een poll waarin die getest kan worden.

Is de Behringer UCA-202 USB-geluidskaart transparant? Vergelijk het originele WAV bronbestand met de loop door de geluidskaart.

Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: Raphie op juni 26, 2013, 23:17:27

- de rip "A"
- dezelfde rip door een soundcard loop  "A+B"(dus niet een opname via soundcard v/d CD!!!) verschil is dus alleen soundcard DA <> AD
Moeten we de drie files (X, Y, Z) dan in de goede volgorde weten te plaatsen?
Krijg je een hoop opties in de poll...

Raphie

de poll uitslag vind ik niet zo spannend, gaat mij meer om de toelichtingen.
JBL PRX Power!

morca

Citaat van: keyser op juni 19, 2013, 17:26:16
Naar aanleiding van een discussie in een ander topic heb ik besloten een eenvoudig testje voor te bereiden. In dat topic werd door sommigen gezegd dat een Behringer Ultra-Curve de klank ernstig verslechtert, terwijl anderen van mening waren dat het allemaal wel meeviel. Mijn eigen ervaring is dat een eventuele klankverslechtering niet hoorbaar is. Mijn standpunt komt voort uit A-B tests, waarbij ik middels een druk op de afstandsbediening de Behringer in en uit de tape-loop kon halen. Bij direct omschakelen kon ik geen verschil waarnemen en toen vond ik het al gauw goed -
En een Rip van Alleen B dan? ?,de Berhinger Ultra-Curve.
Ik dacht dat het daar om te doen was eigenlijk.

EDIT: via de tapeloop loopt ie ook niet door een geluidskaart als ik het wel heb.

AbZ

Citaat van: Raphie op juni 26, 2013, 23:25:16
de poll uitslag vind ik niet zo spannend, gaat mij meer om de toelichtingen.
Is ook zo.  Aantal reacties was toch al niet overweldigend.
Had overigens nog niet gestemd in de poll die nu gesloten is,
wel mijn indrukken genoemd.

AbZ

Citaat van: morca op juni 26, 2013, 23:26:07EDIT: via de tapeloop loopt ie ook niet door een geluidskaart als ik het wel heb.
maar zonder geluidskaart geen opname
en dan moet keyser het zelf komen zingen op een M&G of zo.

Martijn M

Citaat van: morca op juni 26, 2013, 23:26:07
En een Rip van Alleen B dan? ?,de Berhinger Ultra-Curve.
Ik dacht dat het daar om te doen was eigenlijk.

EDIT: via de tapeloop loopt ie ook niet door een geluidskaart als ik het wel heb.

Ik weet niet precies wat je bedoelt. De test die ik vanuit mijn luie stoel kon doen was niet met behulp van opnames, maar direct. Middels een druk op de knop kon ik de Behringer in en uit de signaalweg halen.
Dutch & Dutch

SpeedyAndré

Citaat van: Raphie op juni 26, 2013, 23:17:27

- de rip "A"

Dat wilde ik weten :)
Ik twijfel niet aan de geluidskaart op zich, maar ik probeer wel vast te stellen waar de waargenomen verschillen in zitten.
Met deze 3 files moet dat lukken denk ik.
Dat je ergens mee moet opnemen staat buiten kijf natuurlijk  :P

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

AbZ

Citaat van: SpeedyAndré op juni 26, 2013, 23:33:07Dat je ergens mee moet opnemen staat buiten kijf natuurlijk  :P
Willen we de digitale artefacten uitsluiten...

morca

Keyser en Abz@ idd ik bedacht me ook het verschil eventueel door de kaart.
Maar bedacht daarbij ook ,zonder kaart geen opname.

Dus het moet een combitest worden,mits je een ander opname app hebt,mijn cdrecorder is stuk,die zou daar goed voor kunnen misschien....maar daar zit ook weer een DAC in......

Misschien mijn 1124 een tussen mijn emu en de stereo hangen,en zo eens testen voormezelf.
Al ik hem puur voor sub gebruik.

AbZ

uuhm morca dit is al 7x besproken  ::)
Met de gewone 'pure' rip erbij kunnen we misschien horen wat de kaart doet.