Behringer Ultra-Curve 2496 - Klankmatig transparant?

Gestart door Martijn M, juni 19, 2013, 17:26:16

Vorige topic - Volgende topic

Welk bestand is door de Behringer gegaan?

Bestand A
3 (42.9%)
Bestand B
4 (57.1%)

Totaal aantal stemmen: 7

morca

Citaat van: Raphie op juni 21, 2013, 18:59:24
op verzoek van Keyzer het diff signaal https://www.wetransfer.com/downloads/742a2c71229622911026e61067935c4b20130621165801/a716804558b7c4c222ffab4143532fba20130621165801/80b1d3
Is dit de aangepaste versie van B Raphie?
Of ben je nog 2 bestanden aan het maken,ik zie een later bericht waar Keyser ze naar je toestuurt.
Is dit het,of komen er nog nieuwe bestanden.
Anders blijf ik aan het testen  ;D

Martijn M

Zojuist heb ik nieuwe opnames gemaakt, in stereo en met een iets minder vervelend stuk muziek. De opnames gaan naar Raphie en hij zal de bewerkingen doen (daar heeft hij veel meer ervaring mee dan ik  :) ). We kunnen wel concluderen dat de eerste test eigenlijk niet helemaal eerlijk is gegaan. De verschillen tussen de bestanden waren groter dan ze zouden moeten zijn en hadden bovendien hoofdzakelijk een verkeerde oorsprong (mijn gepruts wat betreft normalisatie en compensatie van delays). Mijn excuses aan diegenen die tijd en moeite hebben gestoken in het ontdekken van verschillen; ik hoop dat jullie ook weer mee willen doen bij 'take 2'. De poll zal ik nu sluiten. Voor de nieuwsgierigen: bestand A is door de Behringer gegaan.
Dutch & Dutch

Raphie

dan had ik hem i.g.g. goed :D

wanneer de files binnen zijn ga ik er mee aan de slag.
zal de files éérst door diffmaker halen en daarna ze qua volume gelijk zetten, die files zal ik dan posten voor de test
JBL PRX Power!

Martijn M

Citaat van: Raphie op juni 23, 2013, 11:57:12
I.g.g.
Staat dat voor 'in geen geval'?

wanneer de files binnen zijn ga ik er mee aan de slag.
zal de files éérst door diffmaker halen en daarna ze qua volume gelijk zetten, die files zal ik dan posten voor de test

Ze komen naar je toe!
Dutch & Dutch

op eigen verzoek verwijderd.

Ikke niet...

:blink: ;D

Waardoor hoorde jij dat fragment A door de Behringer is gegaan?

Ik dacht dat het B was omdat ik ervoer dat daarbij de stemmen alsmede het gehele midden gebied wat minder sprankelend waren... althans zo op mij overkwamen.

Raphie

Citaat van: Baardmannetje op juni 23, 2013, 12:06:10
Ikke niet...

:blink: ;D

Waardoor hoorde jij dat fragment A door de Behringer is gegaan?

Ik dacht dat het B was omdat ik ervoer dat daarbij de stemmen alsmede het gehele midden gebied wat minder sprankelend waren... althans zo op mij overkwamen.
gebrek aan laag = meer hoog, audio is als communicerende vaten.
JBL PRX Power!

Citaat van: Raphie op juni 23, 2013, 12:08:22
gebrek aan laag = meer hoog, audio is als communicerende vaten.

De klankbalans was dus anders. Zal ik op letten bij de volgende fragmenten.

Raphie

Citaat van: Baardmannetje op juni 23, 2013, 12:11:10
De klankbalans was dus anders. Zal ik op letten bij de volgende fragmenten.
yep :D zo zijn er nog wel meer "tick in the boxes" die helpen analytisch/technisch te luisteren het moest zijn i.i.g. idd
JBL PRX Power!

Citaat van: Raphie op juni 23, 2013, 12:13:07
yep :D zo zijn er nog wel meer "tick in the boxes" die helpen analytisch/technisch te luisteren...

Wellicht leuk om het één en ander over te delen?

:bigsmile:

AbZ

Verschil in klankbalans was idd hoorbaar (dof/helder, toen al gemeld)
maar ik kon daar niet direct iets uit concluderen. 

@Eelco, ik dacht in 1e instantie ook dat het B was (want minder helder)
maar dat was dan ook in de verwachting dat het hoog eerder onder de conversie zou lijden
(dus geen kwaliteitsoordeel over de tracks).

Raphie

Keyser, nog geen files ontvangen, maar ff voor de zekerheid, je hebt voor beide files de EQ gebypassed toch? niet dat ie bij de een aanstaat en de ander uit.
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op juni 23, 2013, 12:31:17
Keyser, nog geen files ontvangen, maar ff voor de zekerheid, je hebt voor beide files de EQ gebypassed toch? niet dat ie bij de een aanstaat en de ander uit.
Het is toch de bedoeling dat ie een AD/DA ondergaat??  (maar geen extra bewerkingen)

Raphie

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 12:36:09
Het is toch de bedoeling dat ie een AD/DA ondergaat??  (maar geen extra bewerkingen)
ja en nee

je kan iets opnemen zónder 2496
of 2496 analoog in / analoog uit
of 2496 digitaal in / digitaal uit
of 2496 digitaal in / analoog uit
of 2496 analoog in / digitaal uit

2,3,4 & 5 dan ook nog eens mét of zonder EQ in het signaalpad

het apparaat kan een hoop zullen we maar zeggen :D
JBL PRX Power!

AbZ

Jaja ik weet over welk apparaat het gaat

maar wat we gingen checken was toch de hoorbaarheid van de AD+DA conversie door de 2496?
(+effect van keysers geuidskaart :( )

Raphie

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 12:44:47
Jaja ik weet over welk apparaat het gaat

maar wat we gingen checken was toch de hoorbaarheid van de AD+DA conversie?
(+effect van keysers geuidskaart :( )
ald die in beide gebruikt is, is die genulled
JBL PRX Power!

AbZ

Volgens mij nullen we lu nangs elkaar heen.

Raphie

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 12:48:23
Volgens mij nullen we lu nangs elkaar heen.
zou kunnen :D

alles wat gelijk is wordt uit de vergelijking gehaald, als de nukken van de soundcard dus in beide opnames zitten vallen die tegen elkaar weg
kan je natuurlijk altijd nog debatteren of de soundcard capabel genoeg is om de verschillen te capturen, maar dat is weer een andere dicussie
JBL PRX Power!

AbZ

maar eigenlijk kunnen A/D en D/A beter apart getest worden
behalve dat het teveel gedoe is.

If nothing else, dan toch tenminste de A/D apart (en dan digitaal uit)
want daar zit toch het vermeende kwaliteitsverlies bij toepassing van de Deq?

Martijn M

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 13:00:56
maar eigenlijk kunnen A/D en D/A beter apart getest worden
behalve dat het teveel gedoe is.

If nothing else, dan toch tenminste de A/D apart (en dan digitaal uit)
want daar zit toch het vermeende kwaliteitsverlies bij toepassing van de Deq?

Waarom zouden A/D en D/A per se apart getest moeten worden? De meeste gebruikers zetten een Ultra-Curve analoog in. Daarom denk ik dat je hem 't best in deze 'worst case' situatie kunt testen. Mocht nu blijken dat de verschillen nog duidelijk hoorbaar zijn, dan kun je de test later altijd nog moeilijker maken door de A/D of D/A stap weg te nemen.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op juni 23, 2013, 15:21:10
Waarom zouden A/D en D/A per se apart getest moeten worden? De meeste gebruikers zetten een Ultra-Curve analoog in. Daarom denk ik dat je hem 't best in deze 'worst case' situatie kunt testen. Mocht nu blijken dat de verschillen nog duidelijk hoorbaar zijn, dan kun je de test later altijd nog moeilijker maken door de A/D of D/A stap weg te nemen.
Je test meer dingen tegelijk en de vraag waar het aan scheelt wordt zodoende niet beantwoord.  Je hebt confounders, het is geen cleane test, etc.  Voor de meest gebruikte bronnen (CD, streamen, etc) is A/D ook niet nodig.  Bovendien hebben we al wat verschil gehoord, al dan niet icm volumeverschil.  Ik wil best geloven dat frank2 dat ook hoorde.

SpeedyAndré

Citaat van: keyser op juni 23, 2013, 15:21:10
Mocht nu blijken dat de verschillen nog duidelijk hoorbaar zijn, dan kun je de test later altijd nog moeilijker maken door de A/D of D/A stap weg te nemen.

Volgens mij wordt het juist makkelijker als je meer het digitale pad bewandelt  :D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Martijn M

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 15:27:35
Je test meer dingen tegelijk en de vraag waar het aan scheelt wordt zodoende niet beantwoord. 

Je test het apparaat zoals het in de praktijk gebruikt wordt, dus ik begrijp niet wat je bedoelt. Stel dat het de A/D-stap is die er ervoor zorgt dat we verschillen horen, dan kun je concluderen dat de Behringer als geheel niet transparant is.

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 15:27:35Je hebt confounders, het is geen cleane test, etc.

Als Raphie - in tegenstelling tot mij - de bestanden goed bewerkt, zie ik geen confouders. Welke mogelijke confounders zie jij?

Voor de meest gebruikte bronnen (CD, streamen, etc) is A/D ook niet nodig. 

Akkoord. Indien de Behringer straks niet klankmatig transparant blijkt, kan het een interessante vervolgstap zijn om te bepalen of het apparaat wel transparant is als je de A/D-stap uitsluit. Blijkt de Behringer wel verregaand transparant in de test, dan is deze vervolgstap feitelijk overbodig.

Bovendien hebben we al wat verschil gehoord, al dan niet icm volumeverschil.

Dat staat niet geheel vast. De vraagstelling was (zoals al eerder door anderen opgemerkt) niet geschikt om dat te onderzoeken. Bovendien is de uitslag van drie om vier niet zo veelzeggend.

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 15:27:35Ik wil best geloven dat frank2 dat ook hoorde.

Dat kun je willen geloven, maar dat maakt het nog niet aannemelijk. Frank2 heeft maanden nodig gehad om te ervaren dat de Behringer voor hem niet transparant is. Een klein niveauverschil kan dat niet veroorzaakt hebben.

Citaat van: SpeedyAndré op juni 23, 2013, 15:30:37
Volgens mij wordt het juist makkelijker als je meer het digitale pad bewandelt  :D

André  8)

Waarom zou het makkelijker worden de negatieve invloed van een signaaltraject te horen als je dat signaaltraject korter maakt? De logica ontgaat me.
Dutch & Dutch

AbZ

Keyser zo ingewikkeld is het niet.  Normaal wil je gewoon 1 ding isoleren voor een test, dat is alles.
Of mensen het ding ook gebruiken om hun vrouw te slaan boeit mij dan weer minder.

Ik kan niet instaan voor wat frank2 allemaal hoort maar als deze test hier (with all faults) een indicatie is,
dan is het niet uitgesloten dat hij ook iets hoorde...  maar ik denk dat hij de Deq sowieso wel weggedaan had.

Martijn M

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 15:53:12
Keyser zo ingewikkeld is het niet.  Normaal wil je gewoon 1 ding isoleren voor een test, dat is alles.

Natuurlijk, voor een goed experiment heb je maar één onafhankelijke variabele. In dit geval is dat de Behringer Ultra-Curve.

Citaat van: AbZ op juni 23, 2013, 15:53:12
Of mensen het ding ook gebruiken om hun vrouw te slaan boeit mij dan weer minder.

Mij ook niet. Het gaat om het verschil in klank tussen een stuk draad en een Behringer. Daarom laten we mensen luisteren naar het verschil tussen beide.
Dutch & Dutch