AudioQuest RJ/E Netwerkkabels demo bij BB&G Hilversum

Gestart door bmateijsen, juni 3, 2013, 14:22:07

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Citaat van: YamahaRXV op juni 19, 2013, 18:42:11Lees onderstaand stukje maar wat bij Audioquest zelf vandaan komt  ;)

While there's so much good stuff hidden away inside all these cables, the extraordinary Telegartner
RJ45 connectors on Vodka and Diamond are very much in one's face. These connectors use a
patented combination of geometry and circuitry to minimize the inevitable impedance mismatch
that occurs as when a cable's 4 twisted pairs are laid out in a straight row. The scale of this
performance difference is slap-in-the-ears obvious and indicative of just how big a deal a connector
can be.
"Wij van Audioquest bevelen aan ..."

Patented , niet in Duitsland neem ik aan?  Anders ff linkje geven, maar ik denk dat ik het al weet  ::)

Zelfs in de US (waar veel meer kan) blijft het meestal bij pending als het om kabelvodoo gaat.

Raphie

Het AQ marketing verhaal aside, weet niet zeker wat je bedoelt met "echte" cat7 kabels? als de kabel aan de cat7 spec voldoet, met of zonder afscherming, dan kies je daar de bijbehorende connector bij, monteert volgens voorschrift fabrikant en dan past dat gewoon

Ik snap AQ wel, want dit is natuurlijk de meest "bombastische" connector ziet er voor een klein beetje meer dan weer een stuk indrukwekkender uit.

Citaat van: YamahaRXV op juni 19, 2013, 18:42:11
Hmm, ben ik het niet helemaal mee eens.....

De Telegartner connectoren zijn één van de weinige, zoniet de enige connectoren die een ''echte'' cat. 7 kabel met zo,n gem. buitendiameter van 8 tot 9 mm. kunnen huisvesten.
Mijn zoektocht naar goede RJ 45 (krimp) connectoren die bv de Belden 1885 cat. 7 kunnen huisvesten liep telkens weer op een teleurstelling uit omdat de andere gerenommeerde merken deze diameter simpelweg niet konden huisvesten en gewoon cat. 6 connectoren zijn.
Kwalitatief gezien zijn het ook zeer goede connectoren, lijkt mij dat Audioquest ze anders niet aan de Vodka en de Diamond series zou monteren...  :angel:

Lees onderstaand stukje maar wat bij Audioquest zelf vandaan komt  ;)

While there's so much good stuff hidden away inside all these cables, the extraordinary Telegartner
RJ45 connectors on Vodka and Diamond are very much in one's face. These connectors use a
patented combination of geometry and circuitry to minimize the inevitable impedance mismatch
that occurs as when a cable's 4 twisted pairs are laid out in a straight row. The scale of this
performance difference is slap-in-the-ears obvious and indicative of just how big a deal a connector
can be.
JBL PRX Power!

garmtz

denoontje

Citaat van: Kjelt op juni 19, 2013, 09:59:13
@Jossie, zie mijn review in het andere topic, de RJ45 female chassis van de Linn ligt keihard aan de randaarde (veiligheidsaarde) van het lichtnet.

En dan te bedenken dat mijn linn nog niet aan de randaarding ligt omdat geen aarde in het stopcontact heb...

Kjelt

De Telegartner plug is volgens eigen spec CAT6a niet CAT7. Verder vind ik het ook wel apart dat printplaatje dat er tussen zit, inderdaad kunnen ze zo blijven twisten tot het einde maar de overgang van kabel naar kabelklem, naar gesoldeerde print.... hmm tja ach het zal wel goed zijn en inderdaad apart verzonnen.

Citaat van: denoontje op juni 19, 2013, 20:32:29
En dan te bedenken dat mijn linn nog niet aan de randaarding ligt omdat geen aarde in het stopcontact heb...
Ieder apparaat dat een randaarde aansluiting heeft MOET aan de randaarde liggen, nu gebruik je het apparaat dus buiten zijn spec.
Er zou dus een behoorlijke spanning op de buitenkant van je apparaat kunnen staan (tov aarde).

John Wx

Citaat van: Kjelt op juni 19, 2013, 20:43:05

Ieder apparaat dat een randaarde aansluiting heeft MOET aan de randaarde liggen, nu gebruik je het apparaat dus buiten zijn spec.
Er zou dus een behoorlijke spanning op de buitenkant van je apparaat kunnen staan (tov aarde).

Anders doet hij het niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

S@m

Citaat van: Kjelt op juni 19, 2013, 20:43:05

Vreemde aanname. Hoe zit dat dan in huizen van voordat er in woon- en slaapkamers WCD's met randaarde standaard waren?

denoontje

Citaat van: John Wx op juni 19, 2013, 20:51:30
Anders doet hij het niet

Hij doet het prima

Maar ja als je in een ouder huis woont, heb je niet overal randaarde....

Ik ben bezig een audiotoren aan te laten leggen

Ook boven etc geen randaarde.....

John Wx

Veiligheid
We kennen het begrip aarding ook in verband met veiligheid. Huishoudelijke apparaten als strijkijzers en wasmachines zijn voorzien van randaarde (de twee lipjes aan de zijkanten van de stopcontacten cq. stekers). Deze aarding dient om ons te beschermen tegen elektrocutie mocht er bijvoorbeeld door vocht iets mis zijn met het betreffende apparaat. Juist onze 'natte' ruimten als badkamer en keuken zijn derhalve voorzien van randaarde stopcontacten.
Europese audio apparaten zijn dubbel geïsoleerd (herkenbaar aan het dubbele vierkant op het typeplaatje) en hebben geen randaarde nodig om veilig gebruikt te kunnen worden. Daarom hebben deze apparaten stekers die overal in passen. Audio spullen van buiten de EU hebben echter in de regel randaarde stekers, voortvloeiend uit de voorschriften aldaar.

Heeft werkelijk waar niets te maken met verkeerd gebruik :popcorn:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

S@m

Misschien niet toevallig dat stekkers mét randaarde wel in WCD'n zonder randaarde kunnen, echter niet andersom...

Als randaarde stekkers in randaarde WCD's zouden MOETEN (Kjelt!) dan was er vast een of andere voorziening voor geweest.

John Wx

Citaat van: S@m op juni 19, 2013, 21:08:08
Misschien niet toevallig dat stekkers mét randaarde wel in WCD'n zonder randaarde kunnen, echter niet andersom...

Als randaarde stekkers in randaarde WCD's zouden MOETEN (Kjelt!) dan was er vast een of andere voorziening voor geweest.

Beetje vijlen doet wonderen

S@m

denoontje

We dwalen een beetje off topic :-)

Basis is wat als je cat 7 hebt icm met een apparaat contact die aan de aarde ligt maar het apparaat is niet geaard......zou er dan merkbaar verschil kunnen zijn.

Zeker in het licht van een evt m en g volgende week betreffende cat 7 kabels vs cat 5 etc. Is dit dan een ideale testopstelling, of moeten we de Linn verkassen?

YamahaRXV

Citaat van: AbZ op juni 19, 2013, 19:19:07
en anders word je door de fans wel voor rotte vis uitgemaakt.

Welke fans...??  :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

abbcdcg

Citaat van: jossie op juni 19, 2013, 00:08:22
Waar kan het aan liggen?
De tegenwoordige netwerkbekabeling maakt gebruik van een techniek die uit 1881 stamt. Het grappige is dat ook gebalanceerde audio verbindingen exact dezelfde techniek gebruiken. Het gaat dan uiteraard over 'twisted pair'.

Eigenlijk zijn ze nog meer hetzelfde dan je misschien denkt. In elke switch en router zitten als laatste element voor de kabel kleine transformatoren die moeten zorgen voor de galvanische scheiding tussen de apparaten. Die zijn nuttig om aardlus stromen te voorkomen maar nog veel nuttiger om de plus en min in of uitgang van de zender en ontvanger exact dezelfde impedantie te geven zodat de common mode onderdrukking  maximaal is. Dezelfde trafo's worden ook ingezet op gebalanceerde audio in en uitgangen (uiteraard aangepast aan het andere frequentiebereik).

Als je met audio apparaten bezig bent is elke aardlus een mogelijke stoorbron, zeker omdat er nog steeds veel fabrikanten zijn die het niet begrijpen. Ze knopen nog steeds de afscherming van gebalanceerde lijnen aan de signal ground direct bij de in- of uitgang op de print. Als er stoorstromen gaan lopen gaan die direct door de signal ground over de hele print naar de voeding en de aarding van het apparaat. Niet nodig. Als de afscherming aan het chassis wordt geknoopt gaan de stoorstromen door het chassis naar de aardaansluiting en blijven dus buiten de audio schakeling. Zo simpel is het en velen doen het nog steeds fout.

Waarom ik dit hier neerpen? Omdat ik denk dat als de audio fabrikanten nog steeds dezelfde fouten keer op keer maken ik geen vertrouwen heb in ontwerpers van digitale schakelingen die het nut niet zien om kleine stoorstromen buiten de deur te houden. Ze werken met 0 en 5 volt en een paar milivolt storing boeit ze niet. Het nut om de afscherming buiten het circuit te houden ontgaat ze.
Ik zou dan ook voor audio apparaten liever UTP kabel nemen. Dan heb je een echte galvanische scheiding  en hoef je je niet meer druk te maken over aardlussen vanwege de trafo's.

Met afgeschermde netwerkkabel aan de gang gaan is dus tricky, vandaar zeker dat AQ de kabel aan een kant niet aan de afscherming heeft hangen. Ze hebben immers geen invloed op je fysieke netwerk en kunnen makkelijk een aardlus introduceren van bv audio apparaat naar switch naar eventuele andere computer  naar geaard stopcontact etc. Deze (grote) lus is ongetwijfeld een mooie stoorbron met alle digitale schakelingen onderweg.

Wat is dan het nut van de AQ afscherming? Twisted pair bekabeling met de differentiële signalen die er op staan zenden weinig storing uit omdat deze tegengesteld zijn in de plus en min ader. Anderzijds zijn de signaal nivo's wel relatief groot ten op zichte van de kleinste audio signalen op -100 dB. Wellicht dat  de UTP netwerkkabel stoort op andere audio kabels buiten het apparaat? HF storing treedt makkelijk door slecht afscherming van andere kabels heen. Dan zou afscherming van de netwerkkabel misschien nut hebben. Dat zou dan ook verklaren waarom alleen de laatste meters naar het apparaat afscherming  kunnen gebruiken. De rest is zover weg dat geen invloed mogelijk is.

Ik vermoed dat de afscherming van het RJ45 chassis in de Linn direct op de print aan de massa van het digitale circuit zit geknoopt. Als er aardlus stromen ontstaan zullen deze dan ook zeker door het hele circuit gaan richting voeding. Ik ben niet zo erg thuis in HF techniek dus ik weet niet of de afscherming van het chassis deel ook alleen aan de behuizing kan worden gemonteerd maar vanuit audio oogpunt is het zeker aan te bevelen, analoog aan de problemen die bij gebalanceerde audio verbindingen ontstaan.

Als je zelf wat wilt uitproberen koop je gewoon een Cat6 kabel van een paar meter, knip  er aan een kant de connector af, afscherming beetje terugleggen en een nieuwe connector aanknijpen.  Kun je ook nog bekijken hoe je de kabel moet toepassen. Maar ik zou dan gaan voor afscherming bij het audio  apparaat.

Ik heb niet eerder de mogelijkheid gehad je verhaal op en scherm te lezen, nu dus eindelijk wel. I.i.g. bedankt voor de inhoudelijke tekst.

Het vetgedrukte, daar doelde ik ook op. Ik heb het niet uit de audiowereld, daar ben ik elektrotechnisch onbekend in, maar uit de regeltechniek. Ook daar is (kan) een paar mV in de range 0-10V rare dingen doen.

Het stukje cursief, m.b.t. de routeer / switch, gaat daar nog kwalitiet verschil in zitten? In het datacenter heb ik immers andere switches gebruikt dan die je bij de PC om de hoek koopt voor in huis.....

Kjelt

Citaat van: John Wx op juni 19, 2013, 20:59:55
Europese audio apparaten zijn dubbel geïsoleerd (herkenbaar aan het dubbele vierkant op het typeplaatje) en hebben geen randaarde nodig om veilig gebruikt te kunnen worden. Daarom hebben deze apparaten stekers die overal in passen. Audio spullen van buiten de EU hebben echter in de regel randaarde stekers, voortvloeiend uit de voorschriften aldaar.
Heeft werkelijk waar niets te maken met verkeerd gebruik :popcorn:
Als het apparaat dubbel geisoleerd was geweest hadden ze een 2 polig chassisdeel moeten monteren zoals de andere audiofabrikanten dit doen.
Ze hebben er kennelijk bewust voor gekozen om een driepolig chassisdeel te monteren EN het chassis keihard aan die derde pool (de veiligheidsaarde/randaard) te leggen.
Ik zeg niet dat er nu een groot probleem is maar bv als ze dan kiezen voor een netfilter met een Y condensator zit je nu wel met tientallen volts op je chassis. Ik heb dat bv met mijn oude laserdiscspeler ook en die heb ik bewust anders aangesloten. Nogmaals er hoeft geen probleem te zijn maar in principe als een fabrikant een geaarde aansluiting plaatst dient het apparaat voor gebruik geaard te zijn.

John Wx

Citaat van: Kjelt op juni 19, 2013, 23:21:42
Als het apparaat dubbel geisoleerd was geweest hadden ze een 2 polig chassisdeel moeten monteren zoals de andere audiofabrikanten dit doen.
Ze hebben er kennelijk bewust voor gekozen om een driepolig chassisdeel te monteren EN het chassis keihard aan die derde pool (de veiligheidsaarde/randaard) te leggen.
Ik zeg niet dat er nu een groot probleem is maar bv als ze dan kiezen voor een netfilter met een Y condensator zit je nu wel met tientallen volts op je chassis. Ik heb dat bv met mijn oude laserdiscspeler ook en die heb ik bewust anders aangesloten. Nogmaals er hoeft geen probleem te zijn maar in principe als een fabrikant een geaarde aansluiting plaatst dient het apparaat voor gebruik geaard te zijn.

je hebt helemaal gelijk

John Wx

Citaat van: Kjelt op juni 19, 2013, 23:21:42

Maar in het ene land wel een dikke stekker en andere land niet  :popcorn:

denoontje

Zondag de M&G in het Brabantse.

BB&G stel t een Audioquest Vodka ter beschikking ..top!

vergelijking met normale cat5e, cat7 van een euro of 5 en de audioquest

@katwax..je pm box zit vol!

denoontje

hij is huge
dat is we wat anders dan cat 5e