AudioQuest RJ/E Netwerkkabels demo bij BB&G Hilversum

Gestart door bmateijsen, juni 3, 2013, 14:22:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

YamahaRXV

Citaat van: Martin!!! op juni 18, 2013, 17:53:33
M.i. zijn dat (een afgeleide van?) Telegärtner RJ45 connectoren!

En dat zijn (erg) goede  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

raindog

#76
Klopt, deze is dat volgens mij, de MFP8 field assembly plug.

Ben nu alleen nog aan het bedenken welke kabel ik er voor ga gebruiken.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

YamahaRXV

Citaat van: raindog op juni 18, 2013, 19:58:57
Klopt, deze is dat volgens mij, de MFP8 field assembly plug.

Ben nu alleen nog aan het bedenken welke kabel ik er voor ga gebruiken.

Klopt, dat zijn ze  ;)  Mijn hele netwerk (dus van provider modem>TP-Link router>Netgear switch>Naim SU/Mac mini/QNap NAS) is bedraad met de Belden 1885 cat. 7 en voorzien van totaal 10x de Telegartner MFP8 (B) connectoren.
Het zijn zeer mooie en degelijk gebouwde connectoren die wel redelijk prijzig zijn.. (prijzen variëren van rond de € 10,00 tot € 14,00 p/s)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani


Kjelt

Dan valt die prijs me nog 100% mee, ik heb onderstaande merken en prijzen wel eens gezien en dat is toch gauw het dubbele:
WEIDMULLER - 1963160000 prijs 25.- ex
3M - 3R108-0000-000CE prijs 26.- ex
WEIDMULLER  1962730000   prijs 76.- tot 82.- ex btw

Als je zelf een apparaat maakt met kabels vind ik zelf de Neutrik's erg mooi met kabeltrekontlasting prijs tussen de 4 en 12 euro en fully rondom afgeschermd ook in het apparaat  8)
bv:
deze
deze

garmtz

Bedenk wel dat de afscherming van de RJ45 kabels van AudioQuest maar aan 1 kant aan aarde ligt... Dat zou best een deel van het 'geheim' kunnen zijn.

abbcdcg

#81
Citaat van: garmtz op juni 18, 2013, 21:35:15
Bedenk wel dat de afscherming van de RJ45 kabels van AudioQuest maar aan 1 kant aan aarde ligt... Dat zou best een deel van het 'geheim' kunnen zijn.
Dat hoort standaard zo te zijn, bij iedere afgeschermde kabel, anders mist het zijn doel geheel....


Edit:
Ik ken de AQ kabels niet, is hierbij aangegeven welke zijde aan de aarde ligt? Of mag men er van uit gaan dat de tekstrichting ook bepalend is???

jossie

Omni !

denoontje

Citaat van: garmtz op juni 18, 2013, 21:35:15
Bedenk wel dat de afscherming van de RJ45 kabels van AudioQuest maar aan 1 kant aan aarde ligt... Dat zou best een deel van het 'geheim' kunnen zijn.

Ralph

Als we de m en g doen ..moeten we dan 1van de normale cat7 ombouwen voor een vergelijk?

jossie

Waar kan het aan liggen?
De tegenwoordige netwerkbekabeling maakt gebruik van een techniek die uit 1881 stamt. Het grappige is dat ook gebalanceerde audio verbindingen exact dezelfde techniek gebruiken. Het gaat dan uiteraard over 'twisted pair'.

Eigenlijk zijn ze nog meer hetzelfde dan je misschien denkt. In elke switch en router zitten als laatste element voor de kabel kleine transformatoren die moeten zorgen voor de galvanische scheiding tussen de apparaten. Die zijn nuttig om aardlus stromen te voorkomen maar nog veel nuttiger om de plus en min in of uitgang van de zender en ontvanger exact dezelfde impedantie te geven zodat de common mode onderdrukking  maximaal is. Dezelfde trafo's worden ook ingezet op gebalanceerde audio in en uitgangen (uiteraard aangepast aan het andere frequentiebereik).

Als je met audio apparaten bezig bent is elke aardlus een mogelijke stoorbron, zeker omdat er nog steeds veel fabrikanten zijn die het niet begrijpen. Ze knopen nog steeds de afscherming van gebalanceerde lijnen aan de signal ground direct bij de in- of uitgang op de print. Als er stoorstromen gaan lopen gaan die direct door de signal ground over de hele print naar de voeding en de aarding van het apparaat. Niet nodig. Als de afscherming aan het chassis wordt geknoopt gaan de stoorstromen door het chassis naar de aardaansluiting en blijven dus buiten de audio schakeling. Zo simpel is het en velen doen het nog steeds fout.

Waarom ik dit hier neerpen? Omdat ik denk dat als de audio fabrikanten nog steeds dezelfde fouten keer op keer maken ik geen vertrouwen heb in ontwerpers van digitale schakelingen die het nut niet zien om kleine stoorstromen buiten de deur te houden. Ze werken met 0 en 5 volt en een paar milivolt storing boeit ze niet. Het nut om de afscherming buiten het circuit te houden ontgaat ze.
Ik zou dan ook voor audio apparaten liever UTP kabel nemen. Dan heb je een echte galvanische scheiding  en hoef je je niet meer druk te maken over aardlussen vanwege de trafo's.

Met afgeschermde netwerkkabel aan de gang gaan is dus tricky, vandaar zeker dat AQ de kabel aan een kant niet aan de afscherming heeft hangen. Ze hebben immers geen invloed op je fysieke netwerk en kunnen makkelijk een aardlus introduceren van bv audio apparaat naar switch naar eventuele andere computer  naar geaard stopcontact etc. Deze (grote) lus is ongetwijfeld een mooie stoorbron met alle digitale schakelingen onderweg.

Wat is dan het nut van de AQ afscherming? Twisted pair bekabeling met de differentiële signalen die er op staan zenden weinig storing uit omdat deze tegengesteld zijn in de plus en min ader. Anderzijds zijn de signaal nivo's wel relatief groot ten op zichte van de kleinste audio signalen op -100 dB. Wellicht dat  de UTP netwerkkabel stoort op andere audio kabels buiten het apparaat? HF storing treedt makkelijk door slecht afscherming van andere kabels heen. Dan zou afscherming van de netwerkkabel misschien nut hebben. Dat zou dan ook verklaren waarom alleen de laatste meters naar het apparaat afscherming  kunnen gebruiken. De rest is zover weg dat geen invloed mogelijk is.

Ik vermoed dat de afscherming van het RJ45 chassis in de Linn direct op de print aan de massa van het digitale circuit zit geknoopt. Als er aardlus stromen ontstaan zullen deze dan ook zeker door het hele circuit gaan richting voeding. Ik ben niet zo erg thuis in HF techniek dus ik weet niet of de afscherming van het chassis deel ook alleen aan de behuizing kan worden gemonteerd maar vanuit audio oogpunt is het zeker aan te bevelen, analoog aan de problemen die bij gebalanceerde audio verbindingen ontstaan.

Als je zelf wat wilt uitproberen koop je gewoon een Cat6 kabel van een paar meter, knip  er aan een kant de connector af, afscherming beetje terugleggen en een nieuwe connector aanknijpen.  Kun je ook nog bekijken hoe je de kabel moet toepassen. Maar ik zou dan gaan voor afscherming bij het audio  apparaat.
Omni !

AbZ

#85
Kijk dat is een inhoudelijke posting  :thumbs-up:

(Maar een fenomeen dat nog niet is vastgesteld behoeft geen verklaring.)


twani


jossie

Misschien kun je die rol CAT7 nog terugsturen.
Omni !

Raphie

Citaat van: YamahaRXV op juni 18, 2013, 20:16:15
Klopt, dat zijn ze  ;)  Mijn hele netwerk (dus van provider modem>TP-Link router>Netgear switch>Naim SU/Mac mini/QNap NAS) is bedraad met de Belden 1885 cat. 7 en voorzien van totaal 10x de Telegartner MFP8 (B) connectoren.
Het zijn zeer mooie en degelijk gebouwde connectoren die wel redelijk prijzig zijn.. (prijzen variëren van rond de € 10,00 tot € 14,00 p/s)
wat de plug duur maakt is de field assembly, dus in elkaar te knopen zonder tang. perfect voor de hobbyist dus maar als je er al 10+ in één keer nodig hebt dan zou ik toch gewoon gaan voor krimppluggen met een degelijke tang, ipv voor een "minitang" op iedere plug te betalen
JBL PRX Power!

Raphie

#89
Citaat van: jossie op juni 19, 2013, 00:08:22
Waar kan het aan liggen?
De tegenwoordige netwerkbekabeling maakt gebruik van een techniek die uit 1881 stamt. Het grappige is dat ook gebalanceerde audio verbindingen exact dezelfde techniek gebruiken. Het gaat dan uiteraard over 'twisted pair'.

Eigenlijk zijn ze nog meer hetzelfde dan je misschien denkt. In elke switch en router zitten als laatste element voor de kabel kleine transformatoren die moeten zorgen voor de galvanische scheiding tussen de apparaten. Die zijn nuttig om aardlus stromen te voorkomen maar nog veel nuttiger om de plus en min in of uitgang van de zender en ontvanger exact dezelfde impedantie te geven zodat de common mode onderdrukking  maximaal is. Dezelfde trafo's worden ook ingezet op gebalanceerde audio in en uitgangen (uiteraard aangepast aan het andere frequentiebereik).

Als je met audio apparaten bezig bent is elke aardlus een mogelijke stoorbron, zeker omdat er nog steeds veel fabrikanten zijn die het niet begrijpen. Ze knopen nog steeds de afscherming van gebalanceerde lijnen aan de signal ground direct bij de in- of uitgang op de print. Als er stoorstromen gaan lopen gaan die direct door de signal ground over de hele print naar de voeding en de aarding van het apparaat. Niet nodig. Als de afscherming aan het chassis wordt geknoopt gaan de stoorstromen door het chassis naar de aardaansluiting en blijven dus buiten de audio schakeling. Zo simpel is het en velen doen het nog steeds fout.

Waarom ik dit hier neerpen? Omdat ik denk dat als de audio fabrikanten nog steeds dezelfde fouten keer op keer maken ik geen vertrouwen heb in ontwerpers van digitale schakelingen die het nut niet zien om kleine stoorstromen buiten de deur te houden. Ze werken met 0 en 5 volt en een paar milivolt storing boeit ze niet. Het nut om de afscherming buiten het circuit te houden ontgaat ze.
Ik zou dan ook voor audio apparaten liever UTP kabel nemen. Dan heb je een echte galvanische scheiding  en hoef je je niet meer druk te maken over aardlussen vanwege de trafo's.

Met afgeschermde netwerkkabel aan de gang gaan is dus tricky, vandaar zeker dat AQ de kabel aan een kant niet aan de afscherming heeft hangen. Ze hebben immers geen invloed op je fysieke netwerk en kunnen makkelijk een aardlus introduceren van bv audio apparaat naar switch naar eventuele andere computer  naar geaard stopcontact etc. Deze (grote) lus is ongetwijfeld een mooie stoorbron met alle digitale schakelingen onderweg.

Wat is dan het nut van de AQ afscherming? Twisted pair bekabeling met de differentiële signalen die er op staan zenden weinig storing uit omdat deze tegengesteld zijn in de plus en min ader. Anderzijds zijn de signaal nivo's wel relatief groot ten op zichte van de kleinste audio signalen op -100 dB. Wellicht dat  de UTP netwerkkabel stoort op andere audio kabels buiten het apparaat? HF storing treedt makkelijk door slecht afscherming van andere kabels heen. Dan zou afscherming van de netwerkkabel misschien nut hebben. Dat zou dan ook verklaren waarom alleen de laatste meters naar het apparaat afscherming  kunnen gebruiken. De rest is zover weg dat geen invloed mogelijk is.

Ik vermoed dat de afscherming van het RJ45 chassis in de Linn direct op de print aan de massa van het digitale circuit zit geknoopt. Als er aardlus stromen ontstaan zullen deze dan ook zeker door het hele circuit gaan richting voeding. Ik ben niet zo erg thuis in HF techniek dus ik weet niet of de afscherming van het chassis deel ook alleen aan de behuizing kan worden gemonteerd maar vanuit audio oogpunt is het zeker aan te bevelen, analoog aan de problemen die bij gebalanceerde audio verbindingen ontstaan.

Als je zelf wat wilt uitproberen koop je gewoon een Cat6 kabel van een paar meter, knip  er aan een kant de connector af, afscherming beetje terugleggen en een nieuwe connector aanknijpen.  Kun je ook nog bekijken hoe je de kabel moet toepassen. Maar ik zou dan gaan voor afscherming bij het audio  apparaat.
dank, geeft tevens direct aan in welke hoek er eventueel winst te halen valt, er is een ander topic in de technische sectie waar we heving aan het bomen waren. zal je daar ook even citeren, zodat anderen daar evt ook kunnen inhaken.
JBL PRX Power!

Kjelt

@Jossie, zie mijn review in het andere topic, de RJ45 female chassis van de Linn ligt keihard aan de randaarde (veiligheidsaarde) van het lichtnet.

garmtz


Kjelt

Overigens zie ik de ontkoppeltrafo's van de RJ45 naar de PHY niet op de print zitten, zitten die aan de onderkant of in de RJ45 plug zelf? Zou wel een probleem zijn als ze die niet hebben gebruikt maar dat kan ik me niet voorstellen.

raindog

Jossie, dank voor de heldere uitleg. Jouw conclusie over het nut van afscherming in de laatste meters kan ik wel volgen, het lijkt me aannemelijk en logisch. Maar dit staat dan wel weer haaks op de bevindingen van bepaalde audiotijdschriften (oa. Stereo en Hifi Choice) dat een netwerkkabel zonder afscherming beter klinkt. Wat moet ik daar als leek nou van denken? Best tegenstrijdig allemaal... :wacko:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

Citaat van: raindog op juni 19, 2013, 14:04:39
Jossie, dank voor de heldere uitleg. Jouw conclusie over het nut van afscherming in de laatste meters kan ik wel volgen, het lijkt me aannemelijk en logisch. Maar dit staat dan wel weer haaks op de bevindingen van bepaalde audiotijdschriften (oa. Stereo en Hifi Choice) dat een netwerkkabel zonder afscherming beter klinkt. Wat moet ik daar als leek nou van denken? Best tegenstrijdig allemaal... :wacko:

Het verschil zit hem in de hypothese vs de subjectieve beoordeling. Daar zit in de audio wel vaker een discrepantie... :)

AbZ


garmtz


YamahaRXV

Citaat van: Raphie op juni 19, 2013, 08:53:48
wat de plug duur maakt is de field assembly, dus in elkaar te knopen zonder tang. perfect voor de hobbyist dus maar als je er al 10+ in één keer nodig hebt dan zou ik toch gewoon gaan voor krimppluggen met een degelijke tang, ipv voor een "minitang" op iedere plug te betalen

Hmm, ben ik het niet helemaal mee eens.....

De Telegartner connectoren zijn één van de weinige, zoniet de enige connectoren die een ''echte'' cat. 7 kabel met zo,n gem. buitendiameter van 8 tot 9 mm. kunnen huisvesten.
Mijn zoektocht naar goede RJ 45 (krimp) connectoren die bv de Belden 1885 cat. 7 kunnen huisvesten liep telkens weer op een teleurstelling uit omdat de andere gerenommeerde merken deze diameter simpelweg niet konden huisvesten en gewoon cat. 6 connectoren zijn.
Kwalitatief gezien zijn het ook zeer goede connectoren, lijkt mij dat Audioquest ze anders niet aan de Vodka en de Diamond series zou monteren...  :angel:

Lees onderstaand stukje maar wat bij Audioquest zelf vandaan komt  ;)

While there's so much good stuff hidden away inside all these cables, the extraordinary Telegartner
RJ45 connectors on Vodka and Diamond are very much in one's face. These connectors use a
patented combination of geometry and circuitry to minimize the inevitable impedance mismatch
that occurs as when a cable's 4 twisted pairs are laid out in a straight row. The scale of this
performance difference is slap-in-the-ears obvious and indicative of just how big a deal a connector
can be.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

raindog

Citaat van: YamahaRXV op juni 19, 2013, 18:42:11
slap-in-the-ears obvious

Begrijp ik hieruit dat je van Audioquest een draai om je oren krijgt als je geen verschil hoort?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

AbZ

Citaat van: raindog op juni 19, 2013, 19:16:57
Begrijp ik hieruit dat je van Audioquest een draai om je oren krijgt als je geen verschil hoort?
en anders word je door de fans wel voor rotte vis uitgemaakt.