Squeezebox opvolging?

Gestart door Xander32, mei 4, 2013, 09:34:32

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

... en dat een SBT, al dan niet met enige hardware en/of software matige tuning erg lekker kan klinken, is volgens mij wel duidelijk. Maar helaas heeft Logitech er voor gekozen geen energie mee in hun Squeezebox te steken. Daar ligt nu een stukje markt open, wie gaat deze invullen ¿
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Glareskin

Citaat van: Xander32 op mei  5, 2013, 16:55:44
... en dat een SBT, al dan niet met enige hardware en/of software matige tuning erg lekker kan klinken, is volgens mij wel duidelijk. Maar helaas heeft Logitech er voor gekozen geen energie mee in hun Squeezebox te steken. Daar ligt nu een stukje markt open, wie gaat deze invullen ¿
Maar zoals we eerder al vastgesteld hebben zijn er verschillende alternatieven. En ik denk dat dat een beetje mijn punt is: deze zijn over het algemeen UPnP wat zeker geen nadeel hoeft te zijn. We zullen nog vast moeten stellen hoe open ze zijn met externe UPnP software en of ze met externe voeding en DAC een beetje willen klinken...

Xander32

Citaat van: Glareskin op mei  5, 2013, 18:16:38
Maar zoals we eerder al vastgesteld hebben zijn er verschillende alternatieven. En ik denk dat dat een beetje mijn punt is: deze zijn over het algemeen UPnP wat zeker geen nadeel hoeft te zijn. We zullen nog vast moeten stellen hoe open ze zijn met externe UPnP software en of ze met externe voeding en DAC een beetje willen klinken...
Klopt.

Dat is nu nog een beetje koffiedik kijken, de tijd zal `t leren (OMG, twee oneliners in 1 zin ;D).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted Member 2

Zeer bedankt voor je heldere verslag. Er vallen mij een paar dingen op:
1. de klank is een kwestie van smaak;
2. de responsetijd (index van de database, direct spelen bij het kiezen van een track, etc) is van de linn/upnp aanmerkelijk beter.

Over punt 1 kunnen we lang discussiëren zonder het ooit eens te worden. Het gaat immers over iets subjectiefs als smaak.
De ervaringen over punt 2. kunnen vrij simpel gemeten worden om tot een oordeel / inzicht te komen. Ik beschouw dit punt als de achilleshiel van de Touch. Ondanks dat deze in mijn configuratie is opgenomen in een dedicated netwerk en de Nas de TS-669 Pro is, neemt het opbouwen van de database veel tijd. Om een idee te geven: een muziek collectie van 3 Tb vergt circa 20 uur om vanaf 0 te indexeren.
De responsetijd vanaf het selecteren van een album tot het daadwerkelijk spelen, gaat in realtime / speelt nagenoeg direct. Dit geldt ook voor de zoekfunctie, etc.
Nou hoef je gelukkig niet bij elke mutatie in de muziekcollectie (opnieuw) te scannen. Als je een album toevoegt, vraagt het iets meer tijd (20seconden) vanaf het selecteren van het album tot het afspelen.

De serversoftware LMS is versie 7.7.2.

Het voorgaande neem ik voor lief omdat de klank van de configuratie mij meer aanspreekt dan die van Linn, MF click, etc. Toch zou een shoot-out waar eerder in relatie met de bereidheid van Garmt over gesproken is, zeer interessant zijn.

Nu terug naar het onderwerp van dit topic. Als er een opvolger van de Touch komt - van welk merk dan ook - die het klankmatige karakter van de Touch biedt en sneller is in het managen van omvangrijke muziekcollectie's, zou mij dat zeer welkom zijn. Helaas ben ik zo'n unit nog niet tegen gekomen.

jvanhambelgium

Citaat van: Onder013 op mei  5, 2013, 18:58:05
Ondanks dat deze in mijn configuratie is opgenomen in een dedicated netwerk en de Nas de TS-669 Pro is, neemt het opbouwen van de database veel tijd. Om een idee te geven: een muziek collectie van 3 Tb vergt circa 20 uur om vanaf 0 te indexeren.

20 uur ?  :o :o :o :o :o :o
Van groter belang is het aantal bestanden. Als je voor 3TB aan 128K MP3'tjes heb zijn die tienduizenden bestanden ... heb je allemaal WAV 24/192 van 200Mbytes/stuk zullen dat er opmerkelijk minder zijn ;-)

Hier even details van m'n vorige scan

Totaalaantal tracks: 12,764
Totaalaantal albums: 1,024
Totaalaantal artiesten: 600
Totaalaantal genres: 154
Totale speeltijd: 1053:41:21

...volledige scan van bovenstaande collectie duurde 7min11sec

Dus ja, met zo'n NAS kan je dikwijls wat aan de trage kant zitten voor indexatie, maar zoals je zegt is zoiets echt wel weinig voorkomend dat je volledig moet re-scannen eigenlijk.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Martin!!!

Jouw 3TB zal dan ook maar voor zo'n 9% gevuld zijn!
mainly British stuff

Deleted Member 2

Citaat van: Martin!!! op mei  5, 2013, 19:30:36

De Qnap 669 pro omvat 6 schijven van elk 2Tb. Deze staan in Raid05 met een Hotspare. De effectieve capaciteit is 7,4Tb.

Muziekcollectie:
Totaalaantal tracks: 142.336
Totaalaantal albums: 11.127
Totaalaantal artiesten: 3.549
Totaalaantal genres: 712
Totale speeltijd: 10413:15:59

Martin!!!

Citaat van: Onder013 op mei  5, 2013, 19:39:55
De Qnap 669 pro omvat 6 schijven van elk 2Tb. Deze staan in Raid05 met een Hotspare. De effectieve capaciteit is 7,4Tb.

Muziekcollectie:
Totaalaantal tracks: 142.336
Totaalaantal albums: 11.127
Totaalaantal artiesten: 3.549
Totaalaantal genres: 712
Totale speeltijd: 10413:15:59

Wow, dat is fors Onder 13, ik doelde op de jvanhambelgium...........
mainly British stuff

Glareskin

Citaat van: Onder013 op mei  5, 2013, 18:58:05

De ervaringen over punt 2. kunnen vrij simpel gemeten worden om tot een oordeel / inzicht te komen. Ik beschouw dit punt als de achilleshiel van de Touch. Ondanks dat deze in mijn configuratie is opgenomen in een dedicated netwerk en de Nas de TS-669 Pro is, neemt het opbouwen van de database veel tijd. Om een idee te geven: een muziek collectie van 3 Tb vergt circa 20 uur om vanaf 0 te indexeren.
De responsetijd vanaf het selecteren van een album tot het daadwerkelijk spelen, gaat in realtime / speelt nagenoeg direct. Dit geldt ook voor de zoekfunctie, etc.
Nou hoef je gelukkig niet bij elke mutatie in de muziekcollectie (opnieuw) te scannen. Als je een album toevoegt, vraagt het iets meer tijd (20seconden) vanaf het selecteren van het album tot het afspelen.

En dit is wat ik bedoel. De 669 Pro is een retesnelle NAS met 6 schijven voor extra snelle lees / schrijf snelheden. 20 uur? Ik heb slechts krap 2 TB maar een complete scan kost enkele minuten. 
Voor mij was het een verademing, komende van de Squeezebox. 20 seconde van album selectie tot afspelen? Dan heb je toch nauwelijks voordeel t.o.v. een CD uit de kast halen en aan zetten?  ::)
Dit in combinatie met de vrijheid aan apps voor bediening maken het alleen al de moeite waard. En wat betreft het geluid: ik denkt niet dat je zou twijfelen als je mijn Akurate hoort spelen. Maar ik kan me voorstellen dat je een beperkter budget voor zo een uitgave ter beschikking hebt. In dat geval kan het toch geen kwaad om een van de nieuwe low budget UPnP streamers te voorzien van een betere voeding en je bestaande DAC?

Citaat van: jvanhambelgium op mei  5, 2013, 19:20:28
20 uur ?  :o :o :o :o :o :o
Van groter belang is het aantal bestanden. Als je voor 3TB aan 128K MP3'tjes heb zijn die tienduizenden bestanden ... heb je allemaal WAV 24/192 van 200Mbytes/stuk zullen dat er opmerkelijk minder zijn ;-)
Beste jvanham,
Zoals de volgende reactie al zegt:
Citaat van: Martin!!! op mei  5, 2013, 19:30:36
Afgezien daarvan denk ik dat het met een zeer snelle computer best sneller mogelijk is maar m.i. is een NAS toch een hele geschikte manier van streamen. Ik zou niet altijd de computer aan willen laten staan. En zoals ik al schreef: met Twonky, MinimServer of andere UPnP servers is het echt een minutenkwestie....

Ik begrijp dat ik vandaag met een aantal grote Logitech fans te maken heb. Begrijp me goed: ik was er ook erg gecharmeerd van maar detijd gaat door en inmiddels zijn er veel alternatieven met aanzienlijk efficiëntere server programmatuur. Just give it a try guys  :headbanging:

Deleted Member 2

Citaat van: Glareskin op mei  5, 2013, 19:58:18
20 seconde van album selectie tot afspelen? Dan heb je toch nauwelijks voordeel t.o.v. een CD uit de kast halen en aan zetten?  ::)

Wel goed lezen hè ;D: circa 20 seconden als je enkele albums toevoegt. Doe je dat niet dan speelt de Touch direct.

wat betreft de klank van de Linn verschillen wij van mening. Ik ken deze sound en geef de voorkeur aan de configuratie met de Touch.
Als je aangeeft dat het budget daarbij een rol speelt, kan ik je melden dat voor de configuratie waar de Touch onderdeel van is een Linn voordeliger zou zijn.

magicbas

Discovering files/directories: /volume1/Music   (39351 of 39351)   Complete  00:01:07

Scanning new music files: /volume1/Music   (36438 of 36438)   Complete  00:22:24

Discovering playlists: /volume1/Music/Playlist   (2 of 2)   Complete  00:00:00

Scanning new playlists: /volume1/Music/Playlist   (1 of 1)   Complete  00:00:03

Pre-caching Artwork   (1684 of 1684)   Complete  00:02:57

The server has finished scanning your media library.

Staat ingesteld om iedere nacht een incremental scan uit te voeren en op zondagnacht een wipe & rescan. Nooit geen last van, is om 04:00 ;)
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

Glareskin

Citaat van: Onder013 op mei  5, 2013, 20:07:01
Wel goed lezen hè ;D: circa 20 seconden als je enkele albums toevoegt. Doe je dat niet dan speelt de Touch direct.
OK begrepen.  :-[

Citaat van: Onder013 op mei  5, 2013, 20:07:01
wat betreft de klank van de Linn verschillen wij van mening. Ik ken deze sound en geef de voorkeur aan de configuratie met de Touch.
Als je aangeeft dat het budget daarbij een rol speelt, kan ik je melden dat voor de configuratie waar de Touch onderdeel van is een Linn voordeliger zou zijn.
Hoewel ik blijf betwijfelen of we van mening verschillen als de de Linn in mijn set hoort spelen zal ik het thema laten rusten. Dat heeft immers geen zin.  ;)
Voor het laatste punt vraag ik me af of je mijn stelling wel goed gelezen dan wel begrepen hebt.  ::) Ik probeer je niet aan een Linn te krijgen. Integendeel! Ik vermoed dat de sound waar je zo weg van bent voor een groot deel wordt gevormd door de Metrum DAC. Daarom stel ik voor om eens een UPnP streamer, met goede voeding natuurlijk, te combineren met je DAC. Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat je dan je geluid behoudt maar wel de server voordelen hebt... Tis maar een gedachte natuurlijk.....

Deleted Member 2

Citaat van: Glareskin op mei  5, 2013, 20:24:00
OK begrepen.  :-[
Hoewel ik blijf betwijfelen of we van mening verschillen als de de Linn in mijn set hoort spelen zal ik het thema laten rusten. Dat heeft immers geen zin.  ;)
Voor het laatste punt vraag ik me af of je mijn stelling wel goed gelezen dan wel begrepen hebt.  ::) Ik probeer je niet aan een Linn te krijgen. Integendeel! Ik vermoed dat de sound waar je zo weg van bent voor een groot deel wordt gevormd door de Metrum DAC. Daarom stel ik voor om eens een UPnP streamer, met goede voeding natuurlijk, te combineren met je DAC. Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat je dan je geluid behoudt maar wel de server voordelen hebt... Tis maar een gedachte natuurlijk.....

Het is niet allen de dac, hoewel deze wel een belangrijke rol speelt.

Ik sta zeker open voor een opvolger van de Touch. De MF click heb ik al eens geprobeerd als streamer en dus aangesloten op de metrum. Beviel mij niet. Omdat vele streamers gebruik maken van dezelfde streamer hardware als de click heb ik niet verder gezocht. op het lijstje staan nog de Macmini en een windows laptop met jplay.

magicbas

Citaat van: Onder013 op mei  5, 2013, 20:33:18

Ik sta zeker open voor een opvolger van de Touch. De MF click heb ik al eens geprobeerd als streamer en dus aangesloten op de metrum. Beviel mij niet. Omdat vele streamers gebruik maken van dezelfde streamer hardware als de click heb ik niet verder gezocht. op het lijstje staan nog de Macmini en een windows laptop met jplay.

OnderTilburg, welke digitale interlink gebruik jij tussen de SBT en de Metrum?
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210

Glareskin

Citaat van: Onder013 op mei  5, 2013, 20:33:18

Ik sta zeker open voor een opvolger van de Touch. De MF click heb ik al eens geprobeerd als streamer en dus aangesloten op de metrum. Beviel mij niet.
Sorry onder Tilburg wat is een MF click? Ik ken hem niet...
groet,
boven Tilburg

magicbas

Citaat van: Glareskin op mei  5, 2013, 21:10:14
Sorry onder Tilburg wat is een MF click? Ik ken hem niet...
groet,
boven Tilburg

Hij bedoelt waarschijnlijk de Musical Fidelity M1 Clic: http://www.musicalfidelity.com/m1clic/

Deleted Member 2

Deleted Member 2

Citaat van: magicbas op mei  5, 2013, 20:56:11
OnderTilburg, welke digitale interlink gebruik jij tussen de SBT en de Metrum?

Wireworld Starlight Gold

Deleted Member 2

Citaat van: magicbas op mei  5, 2013, 20:56:11
OnderTilburg

;D ;D Zeg maar henk. Heb niets met tilburg. Het was mijn inlognaam bij een voormalige werkgever / klant

Glareskin

Citaat van: magicbas op mei  5, 2013, 21:14:53
Hij bedoelt waarschijnlijk de Musical Fidelity M1 Clic: http://www.musicalfidelity.com/m1clic/
OK bedankt. Ik dacht al: MotherFocker of zo...
Ken ik niet maar ik moet toegeven dat als ik een dergelijk displaytje zie dat ik dan ook denk: dat is hetzelfde chip setje. Ik geloof dat een Oostenrijks bedrijf die streaming chipjes bakt.
Er zit genoeg in zo te zien...

Volgens de beschrijving zelfs een switch mode power supply (ala Linn Dynamik). Opmerkelijk dat hij slechter klinkt dan de SB Touch.

magicbas

Citaat van: Onder013 op mei  5, 2013, 21:57:23
Wireworld Starlight Gold

Thx!
De Starlight 6 kan ik nog wel betalen, maar die Gold versie is echt te duur voor mijn setup ;)

Deleted Member 2

Citaat van: magicbas op mei  5, 2013, 22:11:00
Thx!
De Starlight 6 kan ik nog wel betalen, maar die Gold versie is echt te duur voor mijn setup ;)

Hij is elke cent waard.

Deleted Member 2

Citaat van: Glareskin op mei  5, 2013, 22:07:09
Ken ik niet maar ik moet toegeven dat als ik een dergelijk displaytje zie dat ik dan ook denk: dat is hetzelfde chip setje. Ik geloof dat een Oostenrijks bedrijf die streaming chipjes bakt.

Volgens de beschrijving zelfs een switch mode power supply (ala Linn Dynamik). Opmerkelijk dat hij slechter klinkt dan de SB Touch.

Minder goed naar mijn smaak. ik ken een aantal mensen die de M1 Clic geweldig vinden. Wat is er zo goed aan een switch mode power supply? Meestal uit de nood geboren omdat het goedkoper en kleiner moet.

twani

Citaat van: Glareskin op mei  5, 2013, 22:07:09

Dat laatste is complete onzin.  Een standaard Touch klinkt stukken beroerder dan de Clic echter niemand speelt hier standaard "Touch".

KlipschHT

Citaat van: Xander32 op mei  5, 2013, 08:20:25
Maar aangaande de geluidskwaliteit; zat daarin veel verschil tussen de Linn en de SBT met dac en botw?

De Linn klonk wat rustiger....wel erg mooi! De SBT met dac en botw wat detailrijker, analytischer misschien? Zal meer een smaakkwestie zijn (en de match met de rest van de keten) , met de Linn zou ik ook zeker kunnen leven  ;)
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, BK XXLS 400 DF, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)