Squeezebox opvolging?

Gestart door Xander32, mei 4, 2013, 09:34:32

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

http://www.teufelaudio.nl/raumfeld-audio-streaming/raumfeld-connector-2-p9527.html

Zag deze hier al in een draadje voorbij komen en tevens in een test in Audio(.de). Heeft m.i. wel de potentie om de lege plek die Logitech laat liggen op te vullen  ::).

En dat voor een heel nette prijs.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Glareskin

Citaat van: Xander32 op mei  4, 2013, 09:34:32
http://www.teufelaudio.nl/raumfeld-audio-streaming/raumfeld-connector-2-p9527.html

Zag deze hier al in een draadje voorbij komen en tevens in een test in Audio(.de). Heeft m.i. wel de potentie om de lege plek die Logitech laat liggen op te vullen  ::).

Dat zou heel goed kunnen hoewel ik niet denk dat dit een vooruitgang is op een SB touch en BOTW. Als je het geluid wilt verbeteren zou je beter aan een DAC uit het enorme aanbod van vandaag de dag kunnen kiezen. Er is zoveel aanbod voor aantrekkelijke prijzen.
Ik heb zelf enkele jaren geleden heel goede ervaringen opgedaan met deze de Styleaudio Carat Sapphire ook weer met een BOTW.

Xander32

Citaat van: Glareskin op mei  4, 2013, 10:25:02
Dat zou heel goed kunnen hoewel ik niet denk dat dit een vooruitgang is op een SB touch en BOTW. Als je het geluid wilt verbeteren zou je beter aan een DAC uit het enorme aanbod van vandaag de dag kunnen kiezen. Er is zoveel aanbod voor aantrekkelijke prijzen.
Ik heb zelf enkele jaren geleden heel goede ervaringen opgedaan met deze de Styleaudio Carat Sapphire ook weer met een BOTW.

... Wel opletten; ik heb het over een gat opvullen >>> Squeezebox wordt niet meer geleverd  ;).

In dat licht gezien, zou de Raumfeld Connector m.i. een goede opvolger kunnen zijn van een SBT voor diegenen die nu instappen betreft streamen. Voorts is het aanbod in de prijsklasse tot € 300,- nihil.

Een SBT is new uit doos leuk maar gaat ook pas echt presteren met upgrade voeding en een externe dac. Ik verwacht dat deze er ook zullen komen voor de RC, evenals de app. Spotify.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Citaat van: Xander32 op mei  4, 2013, 09:34:32

AndreC

Citaat van: Xander32 op mei  4, 2013, 10:56:12

Interessant apparaat, zal dit topic eens beter volgen.
Wat me nog niet helemaal duidelijk werd is het volgende, welk type nummer DAC zit erin en het internetradio gedeelte zit dat in het apparaat al zelf ?
Kan er overheen gelezen hebben maar in iedergeval was me nog niet geheel duidelijk.

Rest nog een vraag, zou ik er qua geluidskwaliteitsverschil erop vooruit gaan tov de Marantz SR7007.
Want feitelijk gezien doet die reciever ook zelf al die dingen, heeft een DAC en speelt internet radio.
In de SR7007 zit de AK4358 DAC.
Woonkamer: Marantz SR7007 || Dali Zensor 1 en 7 || Dali SUB E-12F || Panasonic TX-P50VT50 || Eminent EM7380 || Synology DS212+
Slaapkamer: Samsung HT-D5200 || Panasonic TX-P42ST50 || Eminent EM7380

Kerkhoffd

Met het risico dat iedereen denkt dat ik aandelen heb :) voor lief genomen denk ik dat de BlueSound Node niet in de shortlist mag ontbreken. Is een aardig draadje over op dit forum.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Glareskin

Citaat van: Xander32 op mei  4, 2013, 10:51:23
... Wel opletten; ik heb het over een gat opvullen >>> Squeezebox wordt niet meer geleverd  ;).

In dat licht gezien, zou de Raumfeld Connector m.i. een goede opvolger kunnen zijn van een SBT voor diegenen die nu instappen betreft streamen. Voorts is het aanbod in de prijsklasse tot € 300,- nihil.

Een SBT is new uit doos leuk maar gaat ook pas echt presteren met upgrade voeding en een externe dac. Ik verwacht dat deze er ook zullen komen voor de RC, evenals de app. Spotify.
:hmmm:Ik let altijd goed op. Zelfs zo goed dat ik in je handtekening zag dat je de SBT hebt. Hoe kan ik vermoeden dat je met een gat 'de markt' bedoelde?
Maar je hebt wat dat betreft wel een punt natuurlijk. Onder 300 Euro is er bijna niets en een Raumfeld met betere voeding (BOTW??) plus DAC kan heel aardig klinken.
Als alternatieven in de ultra lage prijsklasse onder 300 Euro zou ik de volgende spelers nog kunnen vernoemen:
De Block IR 100

De Denon ASD-51 W (ja dit is ook een streamer)

En de onbekendere Muvid IR 815

Glareskin

En natuurlijk de Noxon A540+

Xander32

Citaat van: Kerkhoffd op mei  4, 2013, 11:17:38
Met het risico dat iedereen denkt dat ik aandelen heb :) voor lief genomen denk ik dat de  niet in de shortlist mag ontbreken. Is een aardig draadje over op dit forum.
Idd. ook een interessante speler. Wel een wat ander prijskaartje (meer dan het dubbele).

mikekiwi

Wat ik bij die Raumfeld niet kan vinden is wat de eisen zijn aan een NAS als daar de muziek op staat... Op mijn Qnap (TS 209) draait nu met een beetje moeite Logitech Media Server, maar ik kan niet vinden of mijn nas afdoende zou zijn om die Raumfeld te laten werken.

Op zich doet mijn SB Duet het nog prima, maar het is altijd fijn om alvast voorbereid te zijn op een mogelijk euvel...

rovinggecko

Van de zomer:

Olive One
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

magicbas

Citaat van: mikekiwi op mei  4, 2013, 14:05:34
Wat ik bij die Raumfeld niet kan vinden is wat de eisen zijn aan een NAS als daar de muziek op staat... Op mijn Qnap (TS 209) draait nu met een beetje moeite Logitech Media Server, maar ik kan niet vinden of mijn nas afdoende zou zijn om die Raumfeld te laten werken.

Op zich doet mijn SB Duet het nog prima, maar het is altijd fijn om alvast voorbereid te zijn op een mogelijk euvel...

Van de Teufel website:
CiteerDaarbij wordt de Connector² naadloos met andere apparaten in jouw thuisnetwerk verbonden, omdat het Raumfeld by Teufel systeem is gebaseerd op open standaarden. Zo verbind je de Connector heel eenvoudig met bijvoorbeeld Windows Mediaplayer 12, NAS harde schijven of andere UpnP-servers.

wat ze met UpnS bedoelen weet ik niet, zal wel een domme typo zijn?
CiteerMet dit ingenieus en compact apparaat van Raumfeld by Teufel, verbind je jouw huidige hifi-installatie met je eigen WLAN netwerk zodat je je muziekbestanden op je smartphone, externe harde schijf, USB-stick, computer of UpnS-server heel eenvoudig kunt streamen.

Met andere woorden, als jij LMS hebt draaien zou dit ook moeten werken. Je kan eventueel ook een ander alternatief als server gebruiken, als het maar UPnP is...
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

Xander32

Citaat van: rovinggecko op mei  4, 2013, 14:09:39
Van de zomer:

Olive One
Mooi ding maar betreft prijs ook bijna het dubbele van de Teufel (vanaf 499 dollar / €380).

Xander32

Citaat van: Glareskin op mei  4, 2013, 11:30:37
  :hmmm:Ik let altijd goed op. Zelfs zo goed dat ik in je handtekening zag dat je de SBT hebt. Hoe kan ik vermoeden dat je met een gat 'de markt' bedoelde?
Maar je hebt wat dat betreft wel een punt natuurlijk. Onder 300 Euro is er bijna niets en een Raumfeld met betere voeding (BOTW??) plus DAC kan heel aardig klinken.
Als alternatieven in de ultra lage prijsklasse onder 300 Euro zou ik de volgende spelers nog kunnen vernoemen:
De Block IR 100

De Denon ASD-51 W (ja dit is ook een streamer)

En de onbekendere Muvid IR 815

Je hebt er jou wel in verdiept zeg :).

StefaanD

Sonos wordt vergeleken met Raumfeld in het mei/juni nummer van MacFan.

mikekiwi

Citaat van: magicbas op mei  4, 2013, 14:22:08
Van de Teufel website:
wat ze met UpnS bedoelen weet ik niet, zal wel een domme typo zijn?
Met andere woorden, als jij LMS hebt draaien zou dit ook moeten werken. Je kan eventueel ook een ander alternatief als server gebruiken, als het maar UPnP is...
OK, UPnP ken ik wel, maar UPnS niet. Als het een typo is, dan zijn we er snel uit...thx!

magicbas

Dat vermoed ik, aangezien ze in de eerste quote het hebben over UPnP.
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

Glareskin

UPnP dus. DIt betekent dat je met Twonky of beter nog, MinimServer op je QNAP kunt werken. Beide servers zijn veel lichter dan de squeezeserver en je zult ook merken dat de responstijden veel beter zijn. Wat niet duidelijk is of je voor de bediening hun eigen (gratis) app moet gebruiken of dat je alle apps zoals, Kinsky, Chorus, Songbook, Lumin, PlugPlayer, eLyric etcetera kunt gebruiken.

mikekiwi

Kerkhoffd

Citaat van: Xander32 op mei  4, 2013, 13:51:19
Idd. ook een interessante speler. Wel een wat ander prijskaartje (meer dan het dubbele).

Klopt, maar de voeding is ruim voldoende zodat je de kosten van een BOTW voeding kunt besparen.
Qua geluidskwaliteit zijn zowel de Touch met BOTW voeding en de Node superieur aan de Sonos in mijn beleving. Vandaar mijn gedachtesprongetje om de Node te noemen.

Net even teruglezend zul je met indexerende streamers (Sonos en BlueSound) ook geen nieuwe NAS nodig hebben. Een share/harde schijf aan de router voldoet dan. En de NAS die je nu hebt dus ook (geen serversoftware nodig).
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

H B

Wat de eisen zijn kan ik zo niet vinden enkel dat het UPNP moet zijn en dat is dan gelijk ook de bottleneck.

Glareskin

Citaat van: H B op mei  4, 2013, 16:12:17
Wat de eisen zijn kan ik zo niet vinden enkel dat het UPNP moet zijn en dat is dan gelijk ook de bottleneck.
En wat is daar de bottleneck aan?  ???

Kerkhoffd

Misschien dat bedoeld is dat bij UPnP de rekenkracht van de processor en het intern geheugen in de nas mede bepalen hoe snel de muziekbestanden beschikbaar zijn om afgespeeld te worden.

Glareskin

Citaat van: Kerkhoffd op mei  4, 2013, 16:58:42
Misschien dat bedoeld is dat bij UPnP de rekenkracht van de processor en het intern geheugen in de nas mede bepalen hoe snel de muziekbestanden beschikbaar zijn om afgespeeld te worden.
Zou kunnen maar we praten over opvolging van squeeze en de UPnP servers zijn veeeel lichter dan de Logitech Media Server.

H B

Citaat van: Glareskin op mei  4, 2013, 16:29:31
En wat is daar de bottleneck aan?  ???
The bottleneck? Makkelijk ik ben op UPNP gebied nog geen streamer tegengekomen die mij de mogelijkheden biedt die LMS mij biedt en dan doel ik vooral plugins als MusicIP, smartmix, sugarcube en ga zo maar door die geven mij een beleving van het streamen waar geen enkel UPNP apparaat tegenop kan.
Als je het streamen alleen gebruikt om een hele cd te luisteren ach dan is er niks mis met UPNP streamers maar als je eenmaal de mogelijkheden van de plugins van LMS hebt uitgevogeld wil je niets anders meer.