Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: Mordante op maart 18, 2015, 16:54:14
Laatst heb ik zelf een andere platenspeler gekocht. Heb deze niet direct vergeleken met andere in dezelfde prijsklasse. Na een tijd spelen me audio weet je ongeveer wel wat je smaak is en wat er te koop is. Tenminste zo denk ik er over.  Zeg zeker niet dat he DE manier is. Misschien zelfs wat gemakzuchtig van mij.

Hoewel ik niet denk dat ik voor de prijs (of uberhaupt) snel wat beters ga vinden.

Je mag een keer komen luisteren.
Ik weet wel wat mijn smaak is over het algemeen, maar ik wist op draaitafelgebied absoluut niet wat er te koop was. Ook niet wat voor invloed een loopwerk, arm of element had. Daarin heb ik een poging gedaan te ontdekken wat er was en hoe het was. Stilaan heb ik een karakter ontdekt dat me erg bevalt. Dat is één kant van het verhaal.

De andere kant is dat ook ik een audiofiel ben en graag the most bang for the buck heb. Mijn ervaring is dat die audiofiele onrust verdwijnt op het moment dat ik eerst uitgebreid luister en vergelijk en van daaruit weet dat ik de voor mij beste keus binnen mijn budget heb gemaakt. Zo werkt het nog steeds met mijn set. Op punten verliest ie het op andere sets, maar als totaal vind ik het in vergelijking met andere sets muzikaal heel bevredigend.

En ja, ik kom graag eens luisteren bij je! Waar draai je mee?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op maart 18, 2015, 17:19:24
Welk type Well tempered ga je beluisteren BAS.
Citaat van: Bas Akkerman op maart 16, 2015, 21:09:17
Volgende week ga ik weer luisteren naar de Garrard 301, met zijn karakter de topfavoriet tot nu toe. De dag ervoor of erna wil ik naar Gorinchem om daar een Well Tempered Simplex met Dynavector DV 20X2L en Nottingham Analogue Ace Spacedeck met Grado Reference Signature te beluisteren.

Daarna valt de beslissing welke draaitafel het wordt. De arm en element wordt dan de vervolgstap.
Helaas "slechts" de Simplex. Hopelijk biedt ook deze jongste telg voldoende inzicht in het karakter van Well Tempered. Tot nu bleek dat wel steeds te lukken met de andere draaitafels waarbij vooral meer rust en een groter geluidsbeeld de dingen waren die veranderden bij de hogere versies. Soms ook een zekere mate van verstilling (verbleken van klankkleuren en vermindering van dynamiek) en dat hoeft van mij nou juist niet.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Ik ben benieuwd.
Ook wat voor element er in hangt.
Uiteindelijk kun je de klank ook beinvloeden met een element en phonostage.
Veel plezier daar.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op maart 18, 2015, 18:08:45
Ik ben benieuwd.
Ook wat voor element er in hangt.
Uiteindelijk kun je de klank ook beinvloeden met een element en phonostage.
Veel plezier daar.
Als je de quote goed bekijkt, zie je welk element het is. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op maart 18, 2015, 20:34:25
Gezien dat schijnt een goed element te zijn.
Dat begreep ik ook. Ik ben er echt benieuwd naar, de Well Tempered lijkt me toch echt een heel aparte draaitafel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Mordante

Citaat van: Bas Akkerman op maart 18, 2015, 17:22:51
Ik weet wel wat mijn smaak is over het algemeen, maar ik wist op draaitafelgebied absoluut niet wat er te koop was. Ook niet wat voor invloed een loopwerk, arm of element had. Daarin heb ik een poging gedaan te ontdekken wat er was en hoe het was. Stilaan heb ik een karakter ontdekt dat me erg bevalt. Dat is één kant van het verhaal.

De andere kant is dat ook ik een audiofiel ben en graag the most bang for the buck heb. Mijn ervaring is dat die audiofiele onrust verdwijnt op het moment dat ik eerst uitgebreid luister en vergelijk en van daaruit weet dat ik de voor mij beste keus binnen mijn budget heb gemaakt. Zo werkt het nog steeds met mijn set. Op punten verliest ie het op andere sets, maar als totaal vind ik het in vergelijking met andere sets muzikaal heel bevredigend.

En ja, ik kom graag eens luisteren bij je! Waar draai je mee?

Ik speel met een SAC Giratie Grande met Dynavector 507mkII en Dynavector Te Kaitora Rua

Bas Akkerman

Citaat van: Mordante op maart 18, 2015, 23:04:34
Ik speel met een SAC Giratie Grande met Dynavector 507mkII en Dynavector Te Kaitora Rua
Dat is vast "iets" buiten budget, maar luisteren kan nooit kwaad. Ik zal je een PM sturen. Overigens meen ik me een quote van je te herinneren waarin je zei dat deze draaitafel het beste was dat je tot dan toe had gehoord. Dus ook jij hebt vergeleken. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Bas, ik lees en begrijp dat het "onderzoek doen naar" met als doel te komen naar een voor jouw best mogelijk eindresultaat, onderdeel uit maakt van de hobby. Echter geloof ik het niet dat een persoon, dat jij, deze werkwijze enkel en bewust bij deze hobby "toepast".

Het zal zeker ook iets zeggen over een, over jouw persoonlijkheid, over het aard van het beestje;
een perfectionist en van daaruit lastig tot een keuze kunnen komen? Bang een foutieve keuze te maken? Bang iets over het hoofd te zien? De drang om altijd volledig te zijn?


En daar is overigens niets mis mee hoor. Als je  bv. op dien wijze ook aan jouw vriendin bent gekomen, moet ze wel de uitverkorene zijn, of zal er toch nog een ...

:P


Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op maart 19, 2015, 07:05:51
Bas, ik lees en begrijp dat het "onderzoek doen naar" met als doel te komen naar een voor jouw best mogelijk eindresultaat, onderdeel uit maakt van de hobby. Echter geloof ik het niet dat een persoon, dat jij, deze werkwijze enkel en bewust bij deze hobby "toepast".

Het zal zeker ook iets zeggen over een, over jouw persoonlijkheid, over het aard van het beestje;
een perfectionist en van daaruit lastig tot een keuze kunnen komen? Bang een foutieve keuze te maken? Bang iets over het hoofd te zien? De drang om altijd volledig te zijn?


En daar is overigens niets mis mee hoor. Als je  bv. op dien wijze ook aan jouw vriendin bent gekomen, moet ze wel de uitverkorene zijn, of zal er toch nog een ...

:P
Ik ben absoluut een perfectionist en ik doe hard mijn best dat zo min mogelijk in de weg te laten staan (heerlijke contradictio in terminis ;D). Maar aangezien dit een luxe-artikel is, laat ik de aard van het beestje lekker uitrazen en geniet van de reis.

Er zijn echter ook morele grenzen dus andere dames uitproberen is een brug te ver. Ik doe een draaitafel geen pijn als ik haar voor een ander inruil. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

... jouw morele grens siert jou.

Citaat van: Bas Akkerman op maart 19, 2015, 07:41:20
Ik ben absoluut een perfectionist en ik doe hard mijn best dat zo min mogelijk in de weg te laten staan (heerlijke contradictio in terminis ;D). Maar aangezien dit een luxe-artikel is, laat ik de aard van het beestje lekker uitrazen en geniet van de reis.

Er zijn echter ook morele grenzen dus andere dames uitproberen is een brug te ver. Ik doe een draaitafel geen pijn als ik haar voor een ander inruil. ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Arden

Citaat van: Bas Akkerman op maart 18, 2015, 07:09:26
Dat ik aan een luchtgelagerde arm zat te denken heeft een reden. Het lijkt me een goede keuze voor een krachtige motor als die van de Garrard. Voor mijn gevoel werkt het het beste als je dan een arm neemt die zo min mogelijk weerstand geeft. Idem voor de arm van Well Tempered bijvoorbeeld. Geldt natuurlijk voor alle draaitafelmotoren en armen, maar ik hoor graag jullie ervaren mening.

Heeft iemand er wel eens bij stilgestaan wat de horizontale effectieve massa van zo'n tangentiale arm is? Het gaat dan ineens niet alleen om het armbuisje...  En bedenk dan daarna nog eens hoe het nu toch komt dat veel eigenaren van zo'n arm een element hebben met een scheve cantilever!

Knal er gewoon een 12 inch Jelco op, en je arm kan meegroeien met elementen in een prijsklasse welke je volledige budget voor het totaal bevat!

Bas Akkerman

Citaat van: Arden op maart 19, 2015, 13:25:21
Heeft iemand er wel eens bij stilgestaan wat de horizontale effectieve massa van zo'n tangentiale arm is? Het gaat dan ineens niet alleen om het armbuisje...  En bedenk dan daarna nog eens hoe het nu toch komt dat veel eigenaren van zo'n arm een element hebben met een scheve cantilever!

Knal er gewoon een 12 inch Jelco op, en je arm kan meegroeien met elementen in een prijsklasse welke je volledige budget voor het totaal bevat!
;D Dank je wel voor een duidelijk antwoord!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Ik niet,hoe reken je dat uit.
En waardoor gaat de cantilever scheef,door de effectieve massa.
Ik heb altijd gedacht dat een tangiale arm de groef het beste aftast.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Deleted Member 2

Citaat van: Arden op maart 19, 2015, 13:25:21
Heeft iemand er wel eens bij stilgestaan wat de horizontale effectieve massa van zo'n tangentiale arm is? Het gaat dan ineens niet alleen om het armbuisje...  En bedenk dan daarna nog eens hoe het nu toch komt dat veel eigenaren van zo'n arm een element hebben met een scheve cantilever!

Knal er gewoon een 12 inch Jelco op, en je arm kan meegroeien met elementen in een prijsklasse welke je volledige budget voor het totaal bevat!

Een tangentiale arm heeft een bijna oneindig aantal fouthoeken en dwarskrachten. Toch geniet ik van mijn Sony Biotracer ps-x800.

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op maart 19, 2015, 13:54:28
Ik niet,hoe reken je dat uit.
En waardoor gaat de cantilever scheef,door de effectieve massa.
Ik heb altijd gedacht dat een tangiale arm de groef het beste aftast.
Citaat van: Onder013 op maart 19, 2015, 14:43:03
Een tangentiale arm heeft een bijna oneindig aantal fouthoeken en dwarskrachten. Toch geniet ik van mijn Sony Biotracer ps-x800.
En dank jullie wel voor het tegengeluid. ;D

Volgende week ga ik definitief naar zowel de Garrard 301, Thorens TD 124, Well Tempered Simplex als de Nottingham Analogue Ace Spacedeck luisteren. Los daarvan ook nog naar een portable DAC/hoofdtelefoonversterker. Een mooi weekje dus!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Sodejuu

Welke van de vier hoort niet in het rijtje thuis?  ;D
Je hebt 3 (tamelijk tot behoorlijk) levendig klinkende spelers in het rijtje, waarvan er ook nog eens 2 aardig wat rumble (kunnen) vertonen, en een heel erg "traag" (saai?), bijna levenloos klinkende speler  :blink:
Waar is de selectie op gebaseerd?
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

garmtz

Citaat van: Sodejuu op maart 20, 2015, 11:59:40
en een heel erg "traag" (saai?), bijna levenloos klinkende speler  :blink:

Yep... En ik weet inderdaad welke... :)

Mordante


eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bas Akkerman

Citaat van: Sodejuu op maart 20, 2015, 11:59:40
Welke van de vier hoort niet in het rijtje thuis?  ;D
Je hebt 3 (tamelijk tot behoorlijk) levendig klinkende spelers in het rijtje, waarvan er ook nog eens 2 aardig wat rumble (kunnen) vertonen, en een heel erg "traag" (saai?), bijna levenloos klinkende speler  :blink:
Waar is de selectie op gebaseerd?
Alleen de Garrard ken ik, de andere zijn onbekende spelers voor me. De verhalen van de rumble ken ik, maar dat viel me vorige keer niet op. De andere tafels zijn degene die ik nog niet gehoord heb, maar waar ik wel benieuwd naar ben door de verhalen van anderen.

De Garrard staat nu voor mij op 1, daarna draaitafels van Acoustic Solid. Die hebben voor mij een mooie schwung en flow. De timing vond ik in mijn beleving wat onevenwichtig van de Garrard in vergelijking met Acoustic Solid, het leek soms wat te fluctueren. Op alle andere punten (met name dynamiek, detail en soliditeit vond ik de Garrard beter presteren dan de andere draaitafels die ik heb beluisterd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Ja, Nottingham Analogue heb ik tot nu toe ook als saai ervaren. Altijd op shows, vandaar dat ik het nog eens met eigen muziek op eigen gemak wil horen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Citaat van: Bas Akkerman op maart 20, 2015, 12:56:47
Ja, Nottingham Analogue heb ik tot nu toe ook als saai ervaren. Altijd op shows, vandaar dat ik het nog eens met eigen muziek op eigen gemak wil horen.

:huh2: wat een vreemde plaats om plaatjes te draaien. Rare vogel ben jij...

CitaatEen gemak, privaat, poepdoos of plee is een meestal houten bank met een gat erin waardoor de behoefte kon worden gedaan, een primitief toilet. Onder de zitplaats stond een beerton. Soms vielen de afscheidingsproducten rechtstreeks in de beerput. Het gemak stond vaak buitenshuis, in de tuin of in de schuur of stal.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Groovy

Citaat van: Sodejuu op maart 20, 2015, 11:59:40
Welke van de vier hoort niet in het rijtje thuis?  ;D
Je hebt 3 (tamelijk tot behoorlijk) levendig klinkende spelers in het rijtje, waarvan er ook nog eens 2 aardig wat rumble (kunnen) vertonen, en een heel erg "traag" (saai?), bijna levenloos klinkende speler  :blink:
Waar is de selectie op gebaseerd?
Garrard 301 en de Thorens 124.
Rumble koning is de Thorens :pompom:
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op maart 20, 2015, 13:13:49
:huh2: wat een vreemde plaats om plaatjes te draaien. Rare vogel ben jij...
Met nog wat Shiit erbij is dat een prima plaats om op je gemak en in eigen tempo te vertoeven hoor! ;)

Citaat van: Groovy op maart 20, 2015, 14:12:31
Garrard 301 en de Thorens 124.
Rumble koning is de Thorens :pompom:
Klinkt haast als een Zuid-Amerikaanse dans!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten