Brom Emotiva XPA-5 - oplossing op p4 (Ongebalanceerde verbinding en aarde)

Gestart door MegaJ, maart 1, 2013, 14:03:32

Vorige topic - Volgende topic

MegaJ

De e-mail die ik kreeg betreffende aardlussen, ter lering ende vermaeck:

Citeer
Ground loops
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Your hum may be caused by a ground loop. 

A ground loop is a connection between two
or more ground points that are of different electrical potential, thereby causing current to
flow through your ground system.   Some of this current is added to the desired signal
causing you to hear hum.  This can exist between any two or more pieces of equipment,
making it tricky to narrow down. 

You need to simplify the system as much as possible and add pieces of equipment
one at a time to determine what is causing the noise.  Start with just the amp
and receiver, then add the inputs to the receiver one at a time. 

Cable TV convertors and light dimmers are common sources of buzz or hum also.

We do not recommend using power conditioners with Emotiva amplifiers, they can
be a source of hum and noise and may not provide the amplifier's power supply
with the current it requires. 

Here is a link to a web page that I found with some suggestions regarding this. 
We are in no way connected with this company, nor do we profit from or
endorse any of the products here.  It might give you a place to start. 

http://www.audioholics.com/tweaks/connecting-your-system/ground-loops-eliminating-system-hum-and-buzz
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

jossie

Ben je er al uit of je garantie hebt op het apparaat? Als, zoals musicslave opmerkte, de XLR aansluitingen niet brommen kun je kleine Neutrik iso-trafos proberen: bv de Neutrik NA2M D0B TX. Dan heb je nog wel XLR kabels nodig. Die trafo's zijn niet zo duur (iets in de 30 euro per stuk). Heb je in ieder geval voorlopig muziek. Als je interesse hebt kan ik er wel een paar leveren.

Als ik je voortrap zie, zie ik wel één gebalanceerde uitgang voor het sub. Kun je die nog 's proberen? Gewoon op een van de eindtrappen en dan daar even een gewone speaker aan als 'sub'. Bromt die dan ook als je vervolgens een cinch erbij steekt voor een ander kanaal?

Omni !

MegaJ

Citaat van: jossie op maart 23, 2013, 18:23:44
Ben je er al uit of je garantie hebt op het apparaat? Als, zoals musicslave opmerkte, de XLR aansluitingen niet brommen kun je kleine Neutrik iso-trafos proberen: bv de Neutrik NA2M D0B TX. Dan heb je nog wel XLR kabels nodig. Die trafo's zijn niet zo duur (iets in de 30 euro per stuk). Heb je in ieder geval voorlopig muziek. Als je interesse hebt kan ik er wel een paar leveren.

Als ik je voortrap zie, zie ik wel één gebalanceerde uitgang voor het sub. Kun je die nog 's proberen? Gewoon op een van de eindtrappen en dan daar even een gewone speaker aan als 'sub'. Bromt die dan ook als je vervolgens een cinch erbij steekt voor een ander kanaal?

Ik heb twee RCA naar XLR kabels eraan gehad, dat bromde in ieder geval ook. Heb effe geen gewone XLR liggen, dus kan dat helaas nu niet testen. Zou ik vd week even kabeltje moeten kopen.

Dat van die trafo's klinkt de moeite waard als die een beetje vlakke frequentierespons hebben? Maar eerst maar even kijken waar ze bij Emotiva mee komen. Garantie heb ik het nog niet expliciet over gehad. Maar de apparaten zijn als nieuw geleverd, ook al zijn het refurbs, met volledige garantie. Alleen over de normale zichttermijn hanteren ze iets andere afspraken omdat het refurbs zijn.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

Nog steeds geen XLR kabel gekocht, even niet aan toe gekomen. Hoop verjaardagen etc. gehad rond de pasen.

Emotiva heeft een nieuw exemplaar van het input board uit de XPA-5 op de post gedaan. Ze denken dat daar iets aan scheelt. Als ik het goed begrijp omhelst dit alle aansluitingen zoals XLR en RCA inclusief een circuitje op een PCB. Ik wacht even met het kopen van een XLR kabel, voor de sub uitgang van de UMC-200, om die te testen op de XPA totdat ik het nieuwe input board heb ontvangen en geïnstalleerd.

MegaJ

Vandaag nieuw input board ontvangen en meteen geïnstalleerd. Heeft helaas niets veranderd aan de situatie.  :nopompom: Op de foto het board wat ik eruit gehaald heb.

AbZ

Roeru117

En? Opgelost?

Ben er wel nieuwsgierig naar, want ik heb ook een XPA-5. Deze is verbonden met een Marantz SR-7005 en geeft ook een (statische) brom op de front-links en in mindere mate op de surroundback-links. Wanneer ik de interlink loshaal voor het linker kanaal dan is het weg (op de zachte transformator-brom na). De interlink is een Audioquest King Cobra, dus dat zit volgens mij wel goed. Ook een Audioquest Sidney en RUconnected geven de brom.

Alle componenten al eens losgehaald, maar geen geluk.

Ben benieuwd...  :popcorn:
NAD M66 - NAD M23 - Dynaudio Confidence 20 - Lyngdorf BW-2 (2x) - ROON - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - Powergrip YG-3 - Audioquest - Tellurium Q

MegaJ

Ik zal morgen even een update schrijven.

jossie

Omni !

MegaJ

Het komt erop neer dat ik na een hoop contact met Emotiva uiteindelijk nog een keer een input board opgestuurd heb gekregen. Er werd mij verteld dat de engineering afdeling er druk mee bezig was geweest en er net een nieuw ontwerp was goed gekeurd. Klinkt goed dacht ik...

Wat blijkt wanneer het onderdeel aankomt (overigens na lang wachten door 2 weken extra vertaging bij de douane!); Ik zie eigenlijk weinig verschil behalve dat er een draadje is gesoldeerd in de verbinding waar GND bij geschreven staat voor elke RCA connector. Het draadje moest ik aan de amplifier boards solderen in een opening die ervoor gereserveerd was met de aanduiding AGND. Ik maak hieruit op dat via deze nieuwe verbindingen de signaalaarde van de betreffende input nog eens wordt doorverbonden, het zou me nogal vreemd vallen als dit voorheen helemaal niet het geval was?

Nieuw en oud input board naast elkaar:

Nieuw input board:

Oud input board:

Daarnaast moest er op elk amplifier board een weerstandje parallel gesoldeerd worden aan een reeds aanwezige condensator. Op zich redelijk goed bereikbaar maar toch even lastig. Na aardig wat gescheld toch een goed resultaat weten te boeken met het installeren. De teleurstelling was uiteraard groot wanneer bleek dat alles voor niets was. Het heeft helemaal niets opgeleverd en het probleem is net zo erg als voor de wijzigingen. Ik vermoed dat één of meerdere amplifier boards of verkeerde of slechte componenten hebben, gezien het feit dat de brom ook verschilt per input (en zodoende amplifier board).

Connectors los tussen amplifier boards en input board:

Input board met XLR input board verwijderd (lukt anders niet, dus je moet ze allebei even eruit halen en XLR board weer verbinden met RCA input board):

XPA-5 met lege achterkant (raar gezicht):

Een van de weerstanden geïnstalleerd:

Eindresultaat:

Ik ben een paar dagen terug gebeld door Emotiva dat ik de XPA-5 terug mag sturen en mijn geld terug kan krijgen. Maar dan moest ik wel zelf de verzendkosten betalen. Ik had eigenlijk nog niet opgezocht hoeveel dat zou zijn, maar daar kreeg ik in ieder geval een hartstilstand van. Zo'n 370 euro via Fedex / UPS. De gewone post stuurt niet meer dan 20 of 30 kg en krijg je nogal pittige tarieven van de pakket diensten.

Ik heb dus geen reet aan het aanbod van Emotiva en heb er net een e-mail uitgedaan met deze boodschap verpakt in mooie woorden. Ik beroep me op het feit dat ze zelf aangeven alle apparaten voor internationale orders individueel te testen, maar dat ik toch een apparaat met defect heb ontvangen. Op basis daarvan ga ik nu proberen of ze de verzendkosten dekken of een nieuwe XPA-5 opsturen die wel getest is. Het verhaal zal dus nog even doorgaan...   :dry:

jossie

Gezien de wijzigingen die Emotiva voorstelt hebben ze volgens mij zelf ook in de gaten dat er iets schort aan het massa patroon van de versterker. Je hebt het schema zeker niet?

Weet je of er forumleden zijn met dezelfde eindversterker die dit probleem niet heeft?
Omni !

Roeru117

Man, je bent er maar druk mee. Jammer dat Emotiva nog geen europees kantoor heeft, want dan had je de xpa5 vast daar naar toe kunnen sturen. Zijn ze wel mee bezig voor zover ik weet.

Bij mij twijfel ik nog steeds of het een ander apparaat is dat stoort of dat het toch met de dc offset te maken. Het eerste heb ik eigenlijk uitgesloten, dus ga maar eens kijken of het tweede te verhelpen is.

Het is ook niet dat het erg storend is, maar ik weet dat die statische brom er is en de sub plopt wanneer de stroom eraf gaat.

Succes iig
NAD M66 - NAD M23 - Dynaudio Confidence 20 - Lyngdorf BW-2 (2x) - ROON - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - Powergrip YG-3 - Audioquest - Tellurium Q

Kjelt

CiteerZo'n 370 euro via Fedex / UPS.
Ja dat wil je ook niet, gewoon via normale post verschepen, duurt wel een maand maar is veel betaalbaarder.

MegaJ

Citaat van: Kjelt op juni 11, 2013, 10:39:16
Ja dat wil je ook niet, gewoon via normale post verschepen, duurt wel een maand maar is veel betaalbaarder.

Was misschien niet duidelijk genoeg uit mijn eerdere bericht, maar dit gaat niet. De gewone post verstuurt niets van 38 kg...

Roeru117

En andere vervoerders zoals Dhl? Of andere? Ook zo duur?

MegaJ

Jep alle pakketdiensten vragen ongeveer hetzelfde.

MegaJ

Citaat van: jossie op juni 10, 2013, 23:36:48
Gezien de wijzigingen die Emotiva voorstelt hebben ze volgens mij zelf ook in de gaten dat er iets schort aan het massa patroon van de versterker. Je hebt het schema zeker niet?

Weet je of er forumleden zijn met dezelfde eindversterker die dit probleem niet heeft?

Ik heb inderdaad helaas geen schema, het zou volgens mij wel interessant zijn om de componentwaarden te checken aan de hand van het schema.

Volgens mij zijn er wel forumleden die dit probleem niet hebben. Ik weet dat mel onlangs een XPA-5 heeft overgenomen van een ander forumlid geloof ik (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=133134.0) en heb in zijn thread over XPA-5 vs Onkyo niets gelezen over brom uit de XPA. Verder hebben voor zover ik weet clockwork en Fear1986 ook last van enige brom, maar wellicht niet in dezelfde mate als bij mijn XPA-5.

Ik zou de binnenkant wel eens willen zien van de XPA's die de forumleden hebben, wellicht valt er iets te ontdekken aan routering van de massaverbindingen...

MegaJ

Citaat van: Roeru117 op juni 11, 2013, 07:37:26
Man, je bent er maar druk mee. Jammer dat Emotiva nog geen europees kantoor heeft, want dan had je de xpa5 vast daar naar toe kunnen sturen. Zijn ze wel mee bezig voor zover ik weet.

Bij mij twijfel ik nog steeds of het een ander apparaat is dat stoort of dat het toch met de dc offset te maken. Het eerste heb ik eigenlijk uitgesloten, dus ga maar eens kijken of het tweede te verhelpen is.

Het is ook niet dat het erg storend is, maar ik weet dat die statische brom er is en de sub plopt wanneer de stroom eraf gaat.

Succes iig

Plopje heb ik ook op 1 of 2 kanalen als ik de XPA uit zet. Weet niet meer precies welke, op het moment heb ik de UMC-200 en XPA-5 niet in gebruik en speel ik weer even met mijn Yamaha receiver. Ik wil gewoon alles goed hebben en dan netjes installeren.

Dat de brom een statisch is / een constant volume heeft irriteert mij juist ook zo, omdat je dan bij stille stukken in muziek of film ineens bzzzzzzzzz hoort.

Roeru117

Citaat van: MegaJ op juni 12, 2013, 11:28:09
Weet niet meer precies welke, op het moment heb ik de UMC-200 en XPA-5 niet in gebruik en speel ik weer even met mijn Yamaha receiver. Ik wil gewoon alles goed hebben en dan netjes installeren.

Als je het niet netjes krijgt en van de UMC-200 af wil, dan PM me maar.  ;D

Ik ga dit weekend maar eens uitgebreid troubleshooten om aardlussen en defecte kabels uit te sluiten.

Leuk zo'n hobby  :pompom:

jossie

MegaJ, heb je toevallig een foto gemaakt van de achterkant van het XLR bordje zodat ik de print layout kan bekijken?

Idem cinch bordje?

Citaat van: Roeru117 op juni 14, 2013, 14:24:54
Ik ga dit weekend maar eens uitgebreid troubleshooten om aardlussen en defecte kabels uit te sluiten.

Leuk zo'n hobby  :pompom:

Ik neem aan dat je het hele draadje al gelezen hebt? MegaJ heeft het meeste werk al gedaan.

Brom heeft normaal gesproken niks met DC offset te maken. Je kunt 's meten met een multimeter hoeveel het is (zonder muziek op DC stand meten).

Omni !

MegaJ

Citaat van: jossie op juni 14, 2013, 15:45:43
MegaJ, heb je toevallig een foto gemaakt van de achterkant van het XLR bordje zodat ik de print layout kan bekijken?

Idem cinch bordje?

Ik neem aan dat je het hele draadje al gelezen hebt? MegaJ heeft het meeste werk al gedaan.

Brom heeft normaal gesproken niks met DC offset te maken. Je kunt 's meten met een multimeter hoeveel het is (zonder muziek op DC stand meten).

Van het cinch bordje is sowieso geen probleem om een foto te maken, ik heb er nog 2 over  :hehe: Van de XLR heb ik dat niet gedaan helaas. Ik kan hem altijd nog even eruit halen dat is niet zo moeilijk, kwestie van er even voor gaan zitten.

Ik heb net antwoord gehad van Emotiva op mijn voorstellen om of een nieuwe XPA-5 op te sturen of ook de verzendkosten voor de retour te dekken. Antwoord; ze kunnen geen retourzendingen aanmaken buiten de VS op hun account (ik neem aan dat ze bedoelen hun account bij de pakketdienst Fedex) dus ze willen de verzendkosten niet dekken. Aanbod blijft deze XPA-5 met hun hulp repareren of op eigen kosten terug sturen en dan krijg ik aankoopprijs incl. originele verzendkosten terug. Lekker dus...  :nopompom:

Ik ga geloof ik dan nu maar circuitschema's ofzo opvragen. Heb ook per PM nog een goede tip gehad waar ik de XPA eventueel eens zou kunnen brengen om na te laten kijken.

MegaJ

Cinch bordje in detail (even op drukken voor grote foto):

Naast de connector staat:

SIG
AGND
-15V
GND
+15V

De connector op de onderkant wordt verbonden met de print met de XLR's. Alles wordt doorverbonden behalve GND zo te zien. XLR is dus via de cinch print doorverbonden naar de amplifier boards, klinkt logisch aangezien voor zover ik weet de amps voor ongebalanceerde signalen zijn. Ik meen me namelijk te herinneren dat alleen de XPA-1 volledig gebalanceerd is uitgevoerd en de andere modellen niet. Wellicht de XPR'en ook maar dat weet ik niet.

jossie

Zijn de XLR chassisdelen van metaal? Kun je de foto van een tijdje terug van het XLR bord nog een keer posten maar dan zo dat ik daar op kan klikken voor vergroting?

Citaat van: MegaJ op juni 15, 2013, 10:22:35
De connector op de onderkant wordt verbonden met de print met de XLR's. Alles wordt doorverbonden behalve GND zo te zien. XLR is dus via de cinch print doorverbonden naar de amplifier boards, klinkt logisch aangezien voor zover ik weet de amps voor ongebalanceerde signalen zijn. Ik meen me namelijk te herinneren dat alleen de XPA-1 volledig gebalanceerd is uitgevoerd en de andere modellen niet. Wellicht de XPR'en ook maar dat weet ik niet.

Heb jij mijn posting over gebalanceerde signalen gelezen? Ja toch? Gebalanceerde audio verbindingen en de interne opbouw van een versterker hebben niks met elkaar te maken.
Ik twijfel wel aan het aansluitschema van je XLR's aangezien ik vermoed dat pin 1 aan de Agnd is geknoopt. Maar als de chassis van metaal zijn zou dat ook anders kunnen zijn.
Omni !

MegaJ

Citaat van: jossie op juni 15, 2013, 12:20:03
Zijn de XLR chassisdelen van metaal? Kun je de foto van een tijdje terug van het XLR bord nog een keer posten maar dan zo dat ik daar op kan klikken voor vergroting?

Heb jij mijn posting over gebalanceerde signalen gelezen? Ja toch? Gebalanceerde audio verbindingen en de interne opbouw van een versterker hebben niks met elkaar te maken.
Ik twijfel wel aan het aansluitschema van je XLR's aangezien ik vermoed dat pin 1 aan de Agnd is geknoopt. Maar als de chassis van metaal zijn zou dat ook anders kunnen zijn.

Deze foto bedoelde je?

Ik heb jouw post inderdaad gelezen en het is goed dat je meer even herinnert dat de interne opbouw los staat van de verbindingen  ;D. Is ook gewoon logisch, maar soms heb je weleens van die gedachtenkronkels, althans ik wel. Zat eventjes in de modus van wat heeft een gebalanceerde verbinding nou voor zin als de versterker niet gebalanceerd is, maar dat staat uiteraard los van elkaar.

De chassisdelen van de XLR's zijn m.i. van plastic. Waar twijfel je precies aan dan?

jossie

Pin 1 van de XLR hoort direct bij de ingang aan chassis te zitten en als de chassis van plastic zijn is dat niet zo voor zover ik het op de foto's zie. Nou zijn er weinig hifi fabrikanten die het snappen dus Emotiva is geen uitzondering.

Ik denk niet dat het helpt maar je zou de connectors van de XLR's los kunnen halen. Als ze niet in gebruik zijn doen ze niks. De print layout aan de ingang van het versterkerboard zou ook nog wat kunnen laten zien maar daar kun je niet bij.

Het wordt moeilijk zo. En iemand er naar laten kijken kan wel maar zonder schema en service manual is het lastig. Ik denk toch dat er een ontwerpfout in zit.
Omni !