Onkyo TX SR 805 VS Emotiva XPA-5

Gestart door mel, april 29, 2013, 21:38:14

Vorige topic - Volgende topic

mel

Hallo,

Ik heb een jaar of 5 in mijn HT gespeeld met bovengenoemde onkyo receiver. Na lang wikken en wegen heb ik hier vorig weekeind bovengenoemde emotiva 5 kanaals eindversterker op aangesloten.
De emotiva bezit 5 x 200 w, de onkyo bezit 7 x 130 w. Van de emotiva had ik zeer veel lovende reviews gelezen voor ik hem kocht....maar nu hij hier staat en ik de beide versterkers met elkaar vergelijk hoor ik geen verschil  :crazy:
Hoor ik u zeggen: Onmogelijk??

Ik hoor het graag

Mucho gracias
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

simsalabim

Hoi Mel,

je hebt de emo op de onk aangesloten?
in principe is de eindversterking van de onk redelijk goed, als je speakers een redelijk hoog rendement hebben dan zal andere solid state eindversterking mits die ook goed ontworpen is (emo is prima) geen aardverschuiving geven.
de verschillen zullen wat subtieler zijn.
bv met 5 kanalen onk tov 5 kanalen emo in een zeer dynamisch stuk surround zou de emo eat strakker kunnen zijn.
eigenlijk hangt het nogal af van de speakers hoe de ev daar op reageert.
mijns inziens komen de emos goed van pas als je wat lastiger aan te sturen speakers hebt.
ik heb zelf mijn xpa2 en upa2 weggedaan en heb nu alleen een onk 5007, geeft gewoon zat power.
mijn 4-weg speakers zijn redelijk goed aan te sturen, ze worden ontzien door actief laag.
wat is het rendement van je speakers?
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Maro

Citaat van: mel op april 29, 2013, 21:38:14
Hallo,

Ik heb een jaar of 5 in mijn HT gespeeld met bovengenoemde onkyo receiver. Na lang wikken en wegen heb ik hier vorig weekeind bovengenoemde emotiva 5 kanaals eindversterker op aangesloten.
De emotiva bezit 5 x 200 w, de onkyo bezit 7 x 130 w. Van de emotiva had ik zeer veel lovende reviews gelezen voor ik hem kocht....maar nu hij hier staat en ik de beide versterkers met elkaar vergelijk hoor ik geen verschil  :crazy:
Hoor ik u zeggen: Onmogelijk??

Ik hoor het graag

Mucho gracias

Nee hoor verbaasd me totaal niks. Zo overschat die dikke EV's achter een goede receiver. Been there, done that, got the T-Shirt.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

larsie

of dat zegt wat over de kwaliteit van de emotiva eindversterker

Maar het hangt allemaal sterk af van de luidsprekers en de plaatsing van je speakers en de kwaliteit van de preouts.
Verder vind ik dat een eindversterker een echte voorversterker verdiend. De reden waarom je ze scheid is dat ze elkaar minder beinvloeden wat een beter geluidsbeeld geeft.
Dat gebeurd hier niet..
Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

Nooff

Klanktechnisch zijn ze vrij gelijk. Het verschil zit hem vooral in de controle over moeilijk aan te sturen speakers en op een hoger volume zal de XPA niet zo inkakken als de Onkyo.

MegaJ

Ik verwacht niet dat je veel verschil gaat horen als je de onkyo als pre gebruikt nu. Dit bepaalt toch het meeste hoe e.e.a. zal klinken. Hooguit op hoger volume verwacht ik een verschil. Een receiver als pre is m.i. niet ideaal. Maar goed er zullen vast mensen over dit soort uitspraken vallen  :P
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

mel

Citaat van: simsatit op april 29, 2013, 22:44:33
Hoi Mel,

je hebt de emo op de onk aangesloten?
in principe is de eindversterking van de onk redelijk goed, als je speakers een redelijk hoog rendement hebben dan zal andere solid state eindversterking mits die ook goed ontworpen is (emo is prima) geen aardverschuiving geven.
de verschillen zullen wat subtieler zijn.
bv met 5 kanalen onk tov 5 kanalen emo in een zeer dynamisch stuk surround zou de emo eat strakker kunnen zijn.
eigenlijk hangt het nogal af van de speakers hoe de ev daar op reageert.
mijns inziens komen de emos goed van pas als je wat lastiger aan te sturen speakers hebt.
ik heb zelf mijn xpa2 en upa2 weggedaan en heb nu alleen een onk 5007, geeft gewoon zat power.
mijn 4-weg speakers zijn redelijk goed aan te sturen, ze worden ontzien door actief laag.
wat is het rendement van je speakers?

rendement van de speakers zou ik eigenlijk niet weten ;), het zijn B&W CDM NT's
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

flakkees

in je onkyo staat in het menu denk ik bij je speakervolume alles dik onder de -8 dB
dit mag je gerust behoorlijk opschroeven nu

je onkyo is dan misschien wel 7 x 130 watt maar kijk maar in het boekje
dit is 1 channel driven bij 6 ohm
dus als je hier 5 speakers op aansluit hou je misschien 40 watt rms over

die tijd in nu voorbij
je hebt nu 5 x 200 watt bij 8 ohm all channels driven
regel de boel opnieuw in en hoor hoe je speakers tot leven komen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Nooff

Citaat van: flakkees op april 30, 2013, 06:54:19
in je onkyo staat in het menu denk ik bij je speakervolume alles dik onder de -8 dB
dit mag je gerust behoorlijk opschroeven nu

die tijd in nu voorbij
je hebt nu 5 x 200 watt bij 8 ohm all channels driven
regel de boel opnieuw in en hoor hoe je speakers tot leven komen
Nee, de 805 is 1 van de weinige receivers die daadwerkelijk 125W per kanaal continu haalt. Er zit een dikke trafo in de 805, de laatste van een serie in Japan gebouwde onkyo's. Die Emotiva haalt ook geen 200W continu met een trafo van 1200VA maar wel iets meer dan de onkyo. Overigens zeggen wattages niets over hoe hard iets kan.

flakkees

simsalabim

wat heeft het er mee te maken dat in de onk alles in het menu op -8db staat???
dat betekend nu namelijk juist dat zowel de interne ev van de onk alsmede de externe ev van de emo beide met -8db gedempt worden, hetzelfde volume dus.
als je dan tov de onk interne ev het volume omhoog doet van de emo ev dan zet je dus alleen maar het volume harder.
komen de speakers dan ineens tot leven? gewoon even het volume harder zetten??
Die volume afstelling is om je speakers gelijk af te regelen zodat je een homogeen geluidsbeeld krijgt, mooiste doe je dit met de db meter in de hand op de luisterplek.

mijnsinziens als er verschil hoorbaar is moet je letten op laagcontrole (iets waar de emo goed in is) en strakheid van het geluid.
maar nogmaals, de onk is prima voor wat het is, ik heb er mijn xpa2 ook voor weggedaan.
speakers zijn veel belangrijker.
Voor muziek is het een ander verhaal, dan kan een mooie buizenversterker bijvoorbeeld veel doen.

Nooff

flakkees

dat boekje levert onkyo er gratis bij  :closedeyes:

simsalabim

Citaat van: mel op april 30, 2013, 06:21:47
rendement van de speakers zou ik eigenlijk niet weten ;), het zijn B&W CDM NT's

Vriend van mij heeft deze speakers ook, zij zijn niet moeilijk aan te sturen.
Mijn persoonlijke ervaring met vrij lichte speakers is, XPA> overkill.

De XPA5 is een powerhouse, je kan er fijn herrie mee schoppen, als je de juiste speakers ervoor hebt (mijn mening nogmaals).
Ik vind het echter geen uitblinker in subtiliteit en muzikaliteit, wel in prijs/kwaliteit, dat is de werkelijke uitblinker van de XPA. (en rest verkoop waarde, die dingen zijn wel zo gemakkelijk door te verkopen, in deze tijd van crisis al bijzonder genoeg ;-) )

KILLorBE

Citaat van: flakkees op april 30, 2013, 06:54:19
In het boekje staat het volgende:
Citeer130 watt minimum-continuvermogen per kanaal, 8 ohm belasting, 2 kanalen uitgestuurd van 20 Hz tot 20 kHz, met een maximale totale harmonische vervorming van 0,05% (FTC)

Zoals Nooff al aangaf zijn er (Onkyo) versterkers die (bijna/meer) leveren (dan) wat er belooft word, en zover ik weet is Harman Kardon b.v. een merk dat (vaak/meestal?) meer levert dan er belooft word.

Paar voorbeelden:
Denon 2311: 7x105W @ 8 Ohm. Gemeten: 5x 81W @ 8 Ohm.
Marantz SR8002: 7x125W @ 8 Ohm. Gemeten 5x103W @ 8 Ohm.
Onkyo TX-NR807: 7x180W @ 6 Ohm. Gemeten 5x 160W @ 8 Ohm.
Onkyo TX-SR608: 7x160W @ 6 Ohm. Gemeten 5x 125W @ 8 Ohm.
Als de vermogens toe/afname lineair is aan de ohmse belasting dan zitten de NR807 en SR608 aardig dicht bij wat ze beloven...
NR807 = 5x 213W @ 6 Ohm.
SR608 = 5x 166W @ 6 Ohm.

In een review schrijven ze het volgende over de TX-SR805:
Citeer• The Onkyo 805 has 130 watts on tap across all seven of its channels and, based on my listening test, I would say those numbers are conservative, or at least accurate. The internal amps are very good.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

flakkees

dit is schokkend nieuws voor mij  :turn: :sadlike: :sadlike:

wat zou mijn Marantz sr5004 dan nog geven met 5 speakers er op ?
het boekje zegt 100 watt rms 2 channels driven
7 x 100 watt zegt de verkoper ?

mel

Bedankt voor de talrijke reacties, maar het zijn ook veel reacties die haaks op elkaar staan  ::) :)
Mss zou een degelijke voorversterker soelaas brengen? nog even mijn hoofd over breken

KILLorBE

Met 5 speakers zul je waarschijnlijk aardig in de buurt komen van het beloofde vermogen.
Het maximaal opgenomen vermogen is 650W voor de SR5004, als dat klopt dan kan er nooit 7x100W uitkomen.
Maar een Watt of 80-85 lijkt mij wel haalbaar als alle kanalen (7) aangestuurd worden.

Echt veel zal het overigens niet uitmaken, voor een verdubbeling (3dB) heb je 2x het vermogen nodig, die 15-20W per kanaal zal in totaal dus 105-140W verschil zijn, dat komt neer op ~3-5dB of zo, een hoorbaar verschil, maar niet schokkend (3dB is net hoorbaar).
Let wel dat het alleen ~3-5dB verschil uitmaakt als je hetzelfde signaal over alle kanalen uitstuurt.
Tevens zijn de metingen (als ik me niet vergis) gedaan bij 1KHz en een Ohmse belasting, dus niet met luidsprekers die pieken en dalen hebben.
Ook mag je niet vergeten dat films/muziek (net als luidsprekers) over het algemeen niet voor een constante belasting zorgen, als de buffer voldoende is dan kan een 650W trafo voldoende zijn om de versterker kortstondig 7x100W te laten leveren... echter niet continue, zoals belooft word.

De enigste manier om zeker te zijn is meten, ik weet dat er in ieder geval één versterker was die meer vermogen opnam dan aangegeven, meen dat het iets van 920W i.p.v. de aangegeven 850W was.

Het is niet zo dat bepaalde merken liegen (Strikt genomen doen ze dat wel), maar het is zo dat er vaak verschil zit in Europese, Amerikaanse en/of Aziatische uitvoeringen, voor het gemak word het e.e.a. afgerond en is het vermogen afhankelijk van de netspanning. Veel apparaten zijn b.v. geschikt voor 220-240V~, bij een hogere netspanning (240V i.p.v. 220V) is er (theoretisch in ieder geval) meer vermogen voor handen, maar er word niet aangegeven bij welke netspanning het vermogen gemeten is, en een 120V model wijkt vaak af als het om het voedingsgedeelte gaat.
Kan er naast zitten, maar ik heb geen zin om het uit te zoeken of om er over na te denken.

PS: Heb het e.e.a. ooit uitgezocht omdat er in een topic op GoT volgens mij beweerd werd dat Onkyo nooit het vermogen zou leveren dat ze beloven, en dat andere merken als Denon en Marantz dat wel zouden doen (vandaar de positieve resultaten voor Onkyo en de negatieve resultaten voor Denon en Marantz).
Bijna alle merken "liegen" er weleens over, Onkyo heeft ook versterkers die niet leveren wat ze beloven, en Marantz en Denon hebben net zo goed versterkers die wel leveren wat ze beloven.
Meestal zijn de verschillen niet schokkend, maar soms is het verschil om te janken.

Citaat van: Nooff op april 30, 2013, 10:01:43
Overigens zeggen wattages niets over hoe hard iets kan.
Vermogen zegt alles over hoe luid een versterker kan spelen (Zolang je luidsprekers ermee overweg kunnen en er niet over het vermogen gelogen word), maar het zegt niks over hoe goed een versterker klinkt.

Citaat van: mel op april 30, 2013, 19:57:12
het zijn ook veel reacties die haaks op elkaar staan  ::) :)
U vraagt, wij draaien ;)

Sorry voor een stuk(je) off-topic, maar misschien word het e.e.a. daardoor ook wat duidelijker voor jou.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

Maro

Citaat van: flakkees op april 30, 2013, 17:36:41
dit is schokkend nieuws voor mij  :turn: :sadlike: :sadlike:

wat zou mijn Marantz sr5004 dan nog geven met 5 speakers er op ?
het boekje zegt 100 watt rms 2 channels driven
7 x 100 watt zegt de verkoper ?

Bijna 700 berichten en dit is nieuw voor je? Misschien eerst meer inlezen voordat je " tips"  gaat geven  ;)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

flakkees

Citaat van: Maro op april 30, 2013, 21:05:19
Bijna 700 berichten en dit is nieuw voor je? Misschien eerst meer inlezen voordat je " tips"  gaat geven  ;)

ik lees mij voornamelijk in
bij de afdeling manuals die op het net van bijna elk apparaat wel te vinden zijn 
jij hebt natuurlijk het hele forum al gelezen dus ze maken jou niets meer wijs
kan je mooi je tijd gaan zitten verdoen met dit soort berichten  :yawnee:

dchris

Om even in te haken op de vragen omtrent versterking.
Ik draai met Dynaudio audience 122's 122C en 42's, ze 122's zjn beide 200 watt @6 ohm.
Ik heb er een onkyo 875 op staan. Mijn vraag is welke wattage moet mijn versterker minimaal bezitten om de speaker goed aan te sturen.
Ik ben van plan de Onkyo te gaan vervangen, en wil in een iets hoger segment kijken, anthem arcam, rotel enz.
Bij voorbaat dank.
Mvg,

Dchris

mel

Ik heb even 2 onkyo's vergeleken op gebied van vermogen, lijkt me niet erg veel verschil, of zie ik het verkeerd?

mel

Kan ik uit bovenstaande reacties besluiten dat ik een echte voorversterker op de xpa zou aansluiten hij me wel gaat verbazen?
Of is dit koffiedik kijken?

Bedankt voor de tips tot nu toe

KILLorBE

Citaat van: mel op mei  1, 2013, 19:53:37
Ik heb even 2 onkyo's vergeleken op gebied van vermogen, lijkt me niet erg veel verschil, of zie ik het verkeerd?
Wat de fabrikant opgeeft hoeft niet altijd te kloppen. Meten = weten.
Zie m'n eerdere reacties.
Citaat van: mel op mei  1, 2013, 20:04:57
Kan ik uit bovenstaande reacties besluiten dat ik een echte voorversterker op de xpa zou aansluiten hij me wel gaat verbazen?
Of is dit koffiedik kijken?
Ik durf daar niks over te zeggen, de enige manier om er achter te komen is luisteren.
Maar zoals ik ook al aangehaald heb worden de versterkers van de 805 als zeer goed omschreven.

RalphH

De 805 is al een heel mooie versterker met plenty vermogen en erg goeie DAC's.  Mijn 808 (iets nieuwer maar vergelijkbaar als ik me niet vergis) speelde mijn MarantzSR7001 compleet toedelefoetsie --> veel meer controle, minder vermoeiend, breder plaatje. Had initieel een Rotel stereoversterker (2x40 watt) tussengeschakeld en die maakte al gehakt van de 7001 in stereo.

Wat zoek je precies in een andere pre aan verbetering?

En zoals gezegd.
- Specs en vermogen zeggen lang niet alles (een 4Watt buizenversterkertje kan het ook al heel leuk doen op een set mooie speakers).
- Je pre bepaald grotendeels het geluid van je set, niet een eindversterker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer