Oppo 103 gaf slecht beeld maar de Dune schokt!!!

Gestart door sandervg, februari 23, 2013, 11:17:06

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

2,82GB voor een film van 1uur en 54 minuten are you f***ing kidding me?   :-X  :threadclosed:

Ronin79

Je schijnt wel films te hebben in MP4 met dat formaat, maar dan moet het er ook bij staan.
Maar die haal ik er nooit af. Je hebt dan bijvoorbeeld Brave, van 2.5 Gig.

sandervg

Ben even uit de lucht geweest. Even antwoord op een paar vragen die gesteld waren:
- Source direct was getest, maar gaf geen beter beeld. Output resolutie op 720p gaf wél een grote verbetering (echt veel beter)
- De source ken ik niet (met torrent binnengehaald)

Als iemand anders nog de file wil testen op zijn/haar mediaspeler (dune, oppo, of wat dan ook), stuur maar een PM met je email, dan stuur ik 'm naar je door :). Het blijft interessant.

Mijn voorlopige conclusie is dat de Oppo gewoon niet goed overweg kan met sterk gecomprimeerde files. Typisch dat de oudere Oppo's er geen last van hadden. Ik ga proberen of ik morgen in de gelegenheid ben om nog een keer langs te gaan om nog eens wat te vergelijken met wat betere files.

Maar goed om te weten dat het hier niet om een maandagochtend product gaat, dat het geen verkeerde instelling is etc. Het is dus gewoon slechter op de Oppo. Mogelijke oplossing: de Oppo gewoon in gebruik nemen en de 'bagger' op m'n laptop bekijken.

Off topic: ik weet niet waar jullie je films vandaan halen (ik ben echt pas sinds een paar weken gestart met downloaden... 2 maanden geleden wist ik echt nog niet wat een nzb file is en hoe je een torrent kunt binnenhalen :)), maar via een omweg bij de piratebay kon ik vaak niet veel beter vinden dan tussen de 5 en de 10 GB. Via de nieuwgroepen van Ziggo was helemaal een drama: de spots ouder dan een week of twee deden het helemaal niet en als ik iets kon binnenhalen miste er blokken oid. Wat lopen klooien met quickpar etc, maar dat hielp ook niet. Heel wat GB's aan data weer weggegooid. Een beperking: ik hecht veel waarde aan subs (minimaal UK, maar liefst  - zeker voor arthouse - NL subs) en ben niet handig genoeg om zelf subs toe te voegen (moet ik misschien maar eens een keertje leren), dus dat beperkt mijn keuze wel enorm.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

riwi

Ik heb vanavond een 45GB versie van Safe House zitten kijken :) Zonder artifacts ;)

Wel veel grain in de film en dat maakt compressie moeilijker.

Ik denk dat er in de betreffende file(s) gewoon iets zit waarover de Oppo 103 struikelt. Dat is niet noodzakelijkerwijs de mate van de compressie.

Ik zou het aan Oppo melden deze kwestie en vertellen dat het probleem optreed met deze file die te vinden is als nzb : C5m1uEzO2Uu2XC676O1B
Ik weet niet zeker of ze nzb's downloaden om zaken te testen, maar als je een goede mediaplayer wil maken zal dat wel nodig zijn.

Ik denk dat het een decodeerfout is (dus niet een issue met de scaler).

Ronin79

Die conclusie hadden we al gemaakt op pagina 1  (of ben ik nu sarcastisch :P)

Als ik een R5 zf een Screener / Workprint zou kijken (wat sommige daadwerkelijk doen) ... dan word je daar ook niet vrolijk van.
Ik zou de volgende keer wel goede files downloaden. Dus als het om MKV's gaat .... vanaf ongeveer de 8 Gig en dan omhoog.
Wellicht duurt het downloaden dan wat langer, maar het verschil in kwaliteit is merkbaar.

LittleNinja

Het idee om het voor te leggen aan Oppo is wat apart.. "Ja hallo Ferrari. Ik heb die nieuwe FF van jullie gekocht omdat ik graag één van de beste en snelste auto's wilde, nu rijd ik heel vaak met een aanhanger over onverharde landweggetjes maar dat doet hij helemaal niet zo goed als de VW Touran van de buurman.." :D

PS. Ik doe het zelf ook hoor. Ik speel zeer regelmatig files van pakweg 4.5 GB. Overigens maakt hij daar een prachtig plaatje van. Het verschil met een BD vind ik zelfs niet eens schokkend groot! Maar goed, de films die ik uiteindelijk leuk vind koop ik gewoon op BD.

LuPo

Wat een onzinnige vergelijking. De Oppo zou juist een all terrain Jeep moeten zijn die op alle plekken erg goed uit de voeten kan.. Volgens de reviews is de 103 wel erg goed: http://www.avforums.com/reviews/Oppo-BDP-103-EU-3D-Blu-ray-Player-Review_430/Review.html

LittleNinja

Natuurlijk is dat het.. Maar laten we eerlijk zijn en zoals het hier al vaker geroepen is. We kopen zo'n dure machine omdat we het beste willen bereiken en dat haal je toch niet met brakke files. Ik probeerde het alleen vanuit een ander perspectief te belichten. Maar succes met je maandagmorgen. ;)

Citaat van: LuPo op februari 25, 2013, 06:25:55
Wat een onzinnige vergelijking. De Oppo zou juist een all terrain Jeep moeten zijn die op alle plekken erg goed uit de voeten kan.. Volgens de reviews is de 103 wel erg goed: http://www.avforums.com/reviews/Oppo-BDP-103-EU-3D-Blu-ray-Player-Review_430/Review.html

LuPo

Citaat van: LittleNinja op februari 25, 2013, 06:32:40
Natuurlijk is dat het.. Maar laten we eerlijk zijn en zoals het hier al vaker geroepen is. We kopen zo'n dure machine omdat we het beste willen bereiken en dat haal je toch niet met brakke files. Ik probeerde het alleen vanuit een ander perspectief te belichten. Maar succes met je maandagmorgen. ;)

Op de meeste review sites komen ze toch wel tot de conclusie dat de grootste verschillen in de extra's (zoals netwerkfuncties) en bouwkwaliteit zitten. Op puur beeldkwaliteit doen ze niet tot zeer weinig voor elkaar onder. Kijk het lijstje maar eens door: http://www.avforums.com/reviews/index.php?parent=7&search_special=1

Of dit lijstje: http://www.whathifi.com/search/apachesolr_search/?filters=tid%3A376%20type%3Ahcmproduct%20is_field_star_rating%3A5&solrsort=created%20desc&retain-filters=1

Whathifi is dacht ik niet heel erg representatief (ik acht avsforum hoger) maar daar komt de 103 er niet zo lekker uit: http://www.whathifi.com/review/oppo-bdp-103eu

jurrien1962

Citaat van: SillentWolf op februari 24, 2013, 21:51:35
Je schijnt wel films te hebben in MP4 met dat formaat, maar dan moet het er ook bij staan.
Maar die haal ik er nooit af. Je hebt dan bijvoorbeeld Brave, van 2.5 Gig.
Sterker nog wat mij betreft: er zijn zelfs files van <1Gb in mp4 die het aanzien nog waard zijn (720p). Wel is er groot verschil tussen het werk dat uploaders leveren. Niet elke file van <1Gb (720p) is 'om aan te zien'; 1080p op mp4 zit vaak op een kleine 2Gb als je de goede uploader hebt.
Beide formaten speel ik af via mijn Dune Max en ik vind het beeld heel behoorlijk.
Meestal speel ik ze af op mijn eigen 'oude' HD-ready tv. Bij afspelen met dezelfde Dune en dezelfde files op een full HD (een als redelijk budget aan te merken tv van rond de € 600) is het beeld nog veel beter.

@TS: er is vast ergens een tutorial op dit forum over downloaden en toevoegen van subs etc. etc.

LittleNinja

@LuPo

Klopt. WhatHifi wordt niet echt als objectief gezien. Aan de andere kant... Ik heb ook wel het idee dat er niet zo idioot veel verschil meer zit tussen de betere budget spelers en de duurdere varianten zoals de Oppo's.

@TS

Het lijkt er dus inderdaad op dat de laptop meer kan maken van een slechte transfer als de Oppo. Vraag is.. Gebruik je de Oppo alleen om te streamen? Ik gebruik de Oppo voor films streamen, een cd'tje zo nu en dan en natuurlijk de BD schijfjes zelf. Ik pak films pas als ze pakweg rond de 4 à 4,5 GB zijn. Valt de kwaliteit tegen, verwijder ik hem en wacht ik op een betere.

J.A.F._Doorhof

Vreemd verhaal.
Ik heb hier de nieuwste dune staan en de OPPO 103
Kijk op beide films en de 103 verslaat de dune met gemak op beeldkwaliteit.
Ook bij 480p (dvd), 720p en 1080p wat allemaal op 1080p naar de projector gaat, dus gescaled door de OPPO.

Ik denk toch echt dat ergens wat fout doet, check aub even de resolutie settings in de OPPO maar ook de zoom opties, met andere woorden als je een 2.35:1 film kijkt moet je wel zwarte balken onder en boven hebben, volgens mij staan bepaalde 103s uit de doos op een vreemde zoom/uitvul stand. En dan kun je artefacten krijgen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

LuPo

Citaat van: LittleNinja op februari 25, 2013, 08:32:55
@LuPo

Klopt. WhatHifi wordt niet echt als objectief gezien. Aan de andere kant... Ik heb ook wel het idee dat er niet zo idioot veel verschil meer zit tussen de betere budget spelers en de duurdere varianten zoals de Oppo's.

Dan zijn wij het eens. ;) Jij ook een goede maandagmorgen trouwens. :D

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 25, 2013, 08:34:11
Vreemd verhaal.
Ik heb hier de nieuwste dune staan en de OPPO 103
Kijk op beide films en de 103 verslaat de dune met gemak op beeldkwaliteit.
Ook bij 480p (dvd), 720p en 1080p wat allemaal op 1080p naar de projector gaat, dus gescaled door de OPPO.

Ik denk toch echt dat ergens wat fout doet, check aub even de resolutie settings in de OPPO maar ook de zoom opties, met andere woorden als je een 2.35:1 film kijkt moet je wel zwarte balken onder en boven hebben, volgens mij staan bepaalde 103s uit de doos op een vreemde zoom/uitvul stand. En dan kun je artefacten krijgen.

Volgens mij heeft de TS alles wel goed staan hoor. Maar dat zal hij zelf wel kunnen beantwoorden. :P

J.A.F._Doorhof

Als TS praat over bagger scaler moet er iets fout staan, anders kun je niet spreken over bagger beeld bij een OPPO
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

LuPo

Volgens mij is hij niet de enige hoor die het verschil ziet. :)

Zie:

Citaat van: papaleo op februari 24, 2013, 17:18:34
Ik heb deze file,èn op de Oppo 103 en op de Dune Base 3D via mijn Pioneer 600m afgespeeld,en moet zeggen dat deze 'rubbish file' er op alle twee niet denderend uitzag heel veel ruis en de motion was ver te zoeken ,maar ook bij mij zag het er op de Oppo werkelijk helemaal niet uit,zoals sandervg al omschreef zat vooral bij de Oppo vol met artefacts welke ik bij de Dune niet zag.
Vooral in de scene waar je op de achtergrond de brandblusser ziet hangen zie je,(het lijkt wel staircasing,)deze artefacten...in de Oppo heel erg.
Heb de file ook nog ff via mijn PC op een 32" Samsung afgespeeld en daar vond ik het beeld ook 'smoother'/rustiger  maar wel veel platter...

Edit
Bij de Oppo gebruik gemaakt van/via HDMI 1 (uitgang)....

riwi

Citaat van: SillentWolf op februari 25, 2013, 02:36:41
Die conclusie hadden we al gemaakt op pagina 1  (of ben ik nu sarcastisch :P)
Een conclusie is per definitie iets dat achteraf wordt vast gesteld. Als je voor het testen al wat roept is het prematuur en 'uit de lucht gegrepen'.
En dan ben je dus niet sarcastisch maar gewoon fout.. (ik ben nu wel sarcastisch  >:D).

Bovendien werd in het begin gesteld dat het aan de ENCODE ligt en ik concludeer nu dat het aan de DECODING van de Oppo 103 lig.

En nog steeds zie ik in de posts van LN en anderen dat men het verschil tussen ENCODE en DECODE niet begrijpt.
Aangezien de laptop en Dune en Oppo 95 geen problemen laten zien en de Oppo 103 WEL extreme artifacts laat zien, ligt het NIET aan de file, maar aan de DECODING van de Oppo 103 bij deze files.

Dan kun je wel kromme vergelijkingen met Ferrari's maken, maar doe dat dan goed. Met deze Ferrari 103 kan je kennelijk niet in kleine dorpjes rijden, de motor stottert en pruttelt dan. Dat lijkt me gewoon een fout en een forse tekortkoming in deze 'Ferrari'.

<ik dacht ik gooi er maar wat hoofdletters in voor de duidelijkheid>

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 25, 2013, 09:16:29
Als TS praat over bagger scaler moet er iets fout staan, anders kun je niet spreken over bagger beeld bij een OPPO
De TS weet niet precies hoe de fouten ontstaan. Ik denk dat na het testen wel duidelijk is dat het niet de scaler is van de Oppo die de fouten introduceert maar de decoder.

alexander2

Citaat van: riwi op februari 25, 2013, 11:08:22
Een conclusie is per definitie iets dat achteraf wordt vast gesteld. Als je voor het testen al wat roept is het prematuur en 'uit de lucht gegrepen'.
En dan ben je dus niet sarcastisch maar gewoon fout.. (ik ben nu wel sarcastisch  >:D).

Bovendien werd in het begin gesteld dat het aan de ENCODE ligt en ik concludeer nu dat het aan de DECODING van de Oppo 103 lig.

En nog steeds zie ik in de posts van LJ en anderen dat men het verschil tussen ENCODE en DECODE niet begrijpt.
Aangezien de laptop en Dune en Oppo 95 geen problemen laten zien en de Oppo 103 WEL extreme artifacts laat zien, ligt het NIET aan de file, maar aan de DECODING van de Oppo 103 bij deze files.

Dan kun je wel kromme vergelijkingen met Ferrari's maken, maar doe dat dan goed. Met deze Ferrari 103 kan je kennelijk niet in kleine dorpjes rijden, de motor stottert en pruttelt dan. Dat lijkt me gewoon een fout en een forse tekortkoming in deze 'Ferrari'.

<ik dacht ik gooi er maar wat hoofdletters in voor de duidelijkheid>
De TS weet niet precies hoe de fouten ontstaan. Ik denk dat na het testen wel duidelijk is dat het niet de scaler is van de Oppo die de fouten introduceert maar de decoder.

Riwi wat bedoel je met dit :

duidelijk is dat het niet de scaler is van de Oppo die de fouten introduceert maar de decoder.

gsuk

Citaat van: sandervg op februari 24, 2013, 22:52:50

Off topic: ik weet niet waar jullie je films vandaan halen (ik ben echt pas sinds een paar weken gestart met downloaden... 2 maanden geleden wist ik echt nog niet wat een nzb file is en hoe je een torrent kunt binnenhalen :)), maar via een omweg bij de piratebay kon ik vaak niet veel beter vinden dan tussen de 5 en de 10 GB. Via de nieuwgroepen van Ziggo was helemaal een drama: de spots ouder dan een week of twee deden het helemaal niet en als ik iets kon binnenhalen miste er blokken oid. Wat lopen klooien met quickpar etc, maar dat hielp ook niet. Heel wat GB's aan data weer weggegooid. Een beperking: ik hecht veel waarde aan subs (minimaal UK, maar liefst  - zeker voor arthouse - NL subs) en ben niet handig genoeg om zelf subs toe te voegen (moet ik misschien maar eens een keertje leren), dus dat beperkt mijn keuze wel enorm.

p.m.
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

riwi

Citaat van: alexander2 op februari 25, 2013, 12:50:49
Riwi wat bedoel je met dit :

duidelijk is dat het niet de scaler is van de Oppo die de fouten introduceert maar de decoder.

Scaling fouten zijn bv resolutie verlies of trappetjes, moire effecten en dergelijke.  Eigenlijk wat je ziet als je een foto resized. Ik geef daar een voorbeeld van in mijn cutouts van de screenshots van Sander. Daarin zie je dat de PC meer scaling fouten heeft dan de Oppo (trappetjes in de diagonale lijnen). Je kan sharpening algoritmes ook zien als onderdeel van scaling. Je ziet in de PC shot langs donkere delen een felle witte rand en langs witte delen een zwarte rand. Dat krijg je door overmatig toepassing van sharpening. In de Oppo sreenshot zit het ook maar iets minder ernstig. Dit wordt ook door de encoding al gedaan, en vaak zit het zelfs al in de bluray bron.

Het introduceren van rare artifacts zo groot als in het plaatje van sandervg kan alleen komen door de decoder die de fout in gaat met de aangeboden file. je ziet dan bv vlekken of blokken, kleurfouten, stilstaande objecten die zouden moeten bewegen e.d.
Deze zouden ook door de encoding (het maken van de file met x264) kunnen komen, maar omdat afspelen via PC en Dune geen problemen oplevert concludeerde ik dat het in de decoding van de Oppo 103 mis gaat.

Syphon

Citaat van: papaleo op februari 24, 2013, 15:03:55
Ik wel....,heb mij afgelopen vrijdag (toch maar weer een bij gekocht...) een op de HDI Dune Base 3D gebasserde Zappiti player gekocht.
(En alleen maar om dat ik ook (net zoals jij Kjelt) soms ook problemen ondervind met mijn Oppo)
Maar goed...,ik kijk de laaste tijd (ook) regelmatig series en deze zijn meestal 720p,heb gisteren toevallig 'Homeland' vergeleken op de Dune en Oppo,en ook de nieuwste telg van de Dune kan wederom niet op tegen de Oppo, kwa beeld kwaliteit

Dus wanneer je een 1080P film kijkt op de oppa mediaspeler dan is de film mooier dan een Dune.

Zit hier echt verschil in? Nee toch? De bron (film) bepaalt toch de kwaliteit samen met de tv.

Ronin79

Volgens mij zit er een betere chip in de Oppo, dan in de Dune.
Dus zal dat de prestaties van de weergave beïnvloeden.

Waarom zou dan bijvoorbeeld de Oppo een beter beeld geven, als je
standaard Kruitvat DVD speler, als de chips in een speler gelijkwaardig zouden zijn ...
of zoals jij het aangaf; in een TV. Dan maakt het niet uit wat voor speler je aan je TV aansluit.
Ik zou de vergelijking ook door kunnen trekken naar een
grafische kaart in een PC. Makkelijk gezegd; hoe beter de kaart, hoe beter beeld je hebt ...
(zeker met Gaming) Dus met andere woorden; hoe beter je beeld (grafische) chip, boe beter
je beeld kwaliteit van het desbetreffende weer te geven plaatje / film.  Al moet je natuurlijk ook een goed
scherm hebben, anders word het nog niets  ;)

Syphon

Citaat van: SillentWolf op februari 25, 2013, 23:43:00
Volgens mij zit er een betere chip in de Oppo, dan in de Dune.
Dus zal dat de prestaties van de weergave beïnvloeden.

Waarom zou dan bijvoorbeeld de Oppo een beter beeld geven, als je
standaard Kruitvat DVD speler, als de chips in een speler gelijkwaardig zouden zijn ...
of zoals jij het aangaf; in een TV. Dan maakt het niet uit wat voor speler je aan je TV aansluit.
Ik zou de vergelijking ook door kunnen trekken naar een
grafische kaart in een PC. Makkelijk gezegd; hoe beter de kaart, hoe beter beeld je hebt ...
(zeker met Gaming) Dus met andere woorden; hoe beter je beeld (grafische) chip, boe beter
je beeld kwaliteit van het desbetreffende weer te geven plaatje / film.  Al moet je natuurlijk ook een goed
scherm hebben, anders word het nog niets  ;)

Dat laatste heb ik nog nooit gehoord en gelezen. Heb zelf een dikke pc en het enige wat mijn pc beter maakt is dat ik meer FPS haal op een hogere resolutie.
Maar mijn videokaart laat de beelden van een 7750 niet mooier zien.

Op deze site testen ze vaak mediaspelers maar er wordt nooit gekeken naar het beeld, dat is dan toch best apart.

http://nl.hardware.info/reviews/2015/12/ac-ryan-playon!hd-2-mediaplayer-review-conclusie

Ronin79

Zet er maar eens een oude Voodoo kaart in, en vertel mij dan nog eens dat een moderne kaart ...
geen mooier beeld kan geven.  ;)

Ik heb hier een GTX 480 (Special Edition), in combinatie met oa. een Dell U2711 (en een U2410) ...
en ik kan je vertellen; dat het plaatje er extreem goed uitziet. De kleuren zijn zelfs beter als mijn
Plasma TV in de woonkamer. Mijn vorige kaart was een AMD 800 XT PE. Plaatje ziet er nu veel beter uit.
Al ligt dan natuurlijk ook aan mijn scherm wat ik er heb staan.

Syphon

Hehe dat valt niet te ontkennen maar in de huidige generatie is geen verschil te zien.
Wel zijn er tig verschillende instellingen mogelijk.

Ronin79

Ik haalde mijn oudere 800 XT PE aan van AMD, en met de GTX 480 is het beeld toch echt mooier.
Hoe het beeld zich verhoud tot een GTX 680 ... tja, dat kan ik je niet vertellen. Dan zou ik dat moeten zien,
of testen erop na moeten slaan. Maar ik gaf het alleen als voorbeeld.

In de duurdere BR spelers, zit gewoon een betere chip, waardoor
het plaatje er beter uitziet, als bij een goedkopere speler.
Als je dan ook nog een goed scherm hebt, zoals een Pioneer LX5090H (zoals ikzelf),
of een goede andere TV ... dan ziet dat er erg goed uit. Koop je later een betere TV, zoals
de aankomende OLED of Panasonic V60 / Z60, dan kun je ook weer een vooruitgang tegemoet zien ..
en zo gaat het maar door. Een goede speler, goede TV en goede bron materiaal zorgen voor een mooi plaatje.
Kabeltjes, en andere zaken komen later pas. Maar dat is een discussie die ik niet aanga
(veel is namelijk marketing, ik vind het daarbij belangrijker, bij wat voor aankoop men zich prettig voelt.
Is dat een dure kabel prima, een € 10 product ... ook goed)