Hoe gaan we om met stereo in de toekomst....

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 27, 2003, 16:55:56

Vorige topic - Volgende topic

jaco

Citaat van: bmateijsen op maart 18, 2004, 16:42:44
Maar zaterdag sla ik aan het koken om zondag mijn gasten een maaltijd te kunnen voor zetten...
Valt me tegen, gasten leftovers van de dag ervoor voorzetten. Had meer van je verwacht  ;)

Jaco

bmateijsen

Alle gasten krijgen ook een doggy bag  ;D

Garmt, Space?? Gaan jullie het doen op de 21ste of prikken we nog een andere datum?? @ space, wanneer zijn de furutechs binnen schat je?? (ik moet dan toch in het haagse zijn, nietwaar??

Groet Bjorn

Spacebass

@Bjorn
Furutech vraag

Bjorn, we hebben de luistertest verplaatst naar zaterdagavond...

bmateijsen

Jammer.. zaterdagavond is voor mij niet te doen..  :'(

Andere keer dan!

@ Furutech, net gelezen! thanks voor de info, en hou ons op de hoogte voor de vorderingen.

Groet Bjorn

garmtz

Nou, gisteren tot zeker 2:30 uur met Spacebass geluisterd/genoten naar/van allerlei muziek in stereo en Logic-7, ben benieuwd naar de bevindingen van Spacebass... :)

jaco

Ik ook, maar die slaapt blijkbaar nog. Snurker  ;D

Jaco

Spacebass

;D  Nee ik ben net pas weer op het net  :(

Ik wordt gek van deze PC, nou wil Ghost weer niet werken  >:(  nou ja ik vervang deze post straks wel met mijn bevindingen  ;D  ;)
En ik ga niet verder rommelen voordat ik  een image heb!

PS Garmt de cd heet N.E.W.S.   :)

Strict genomen:

technish beoordeel:
+ Luisterpositie kan getuned kan worden naar smaak.
- Sweetpot issue blijft voor mij een issue, ik ben te gevoelig hiervoor.
- Waarneembaar verlies van intrument detail en ook "punch" en bass definitie.

Belevings gevoel.
Voor ik aan dit deel begin, wil ik wel iets voorop stellen. "Tightasses" bij wie het om pure weergave gaat, zullen waarschijnlijk een hoop missen bij het beoordelen, nee anders gezegd beleven..
Er is een bepaalde "bijbelse" waarheid waar je doorheen moet breken om een kijkje in de hemel te mogen nemen...let wel een kijkje ik zeg niet dat je in de hemel bent want er zal in de toekomst nog een hoop gesleuteld moeten worden om juist het eerder aangegeven verlies van instrument detail en punch te behouden.

Het rare was dat ik merkte dat mijn "hersens" zich aanpasten, ik werd een soort van geconditioneerd om met de ervaring om te gaan. Net als bij een toneelstuk waarbij een podium word omgebouwd, alleen nu zichtbaar met de gordijnen open..

Omdat de center lager staat leek het bij een aantal nummers alsof je op het balkon zit in een concertzaal en dus naar beneden kijkt  :) Zoals eerder gezegd, ik ben ontzettend gevoelig voor de positionering van het geluidsbeeld.

Maar nu de beleving zelf.
Toen ik over het punt van de bijbelse waarheid heen was, ontdekte ik een wereld vol met details en ruimte.
De fysieke muren en luidsprekers verdwenen. Er ontstond een soort virtuele ruimte waarbinnen de instrumenten en geluiden "zich" lieten horen en bewogen. Doordat er meer lucht en ruimte was leken de instrumenten veel meer van elkaar los te komen waardoor er dus ook meer ruimte was tussen de snaren...raar genoeg leek het juist alsof ik nu meer "instrument" echtheid kreeg op detail niveau.

Het blijkt bij mijn eigen muziek dat MET Logic-7 ik eerder het geluidsbeeld had zoals ik dat thuis ervaar.
Alleen als je ontspannen gaat luisteren, zit er dus  meer!

ff Afronden anders schrijf ik de boel zo vol  ;D

Elke keer als ik bij Garmt kom dan heb ik zoiets van, ik zou niet kunnen kiezen omdat ik ze beide mooi vind, en dat is nou precies wat Garmt zelf ook doet, is het mooi, dan gebruiken, is het niet mooi, nou dan zet je het uit  ;) En ik kan beamen wat de andere gezegd hebben... het leent zich waanzinnig voor muziek waarbij er al ruimtelijke informatie aanwezig is. De CD van Nigel Kennedy, de vier jaargetijden is zo plat! onvoorstelbaar hoe plat  ;D Daar lust zelf Logic-7 geen hap van  ;D  ;D

De grootste verrassing van de sessie was toch echt een cd van Prins die de titel N.E.W.S. draagt.
Dat is zo'n enorme beleving om middels logic-7 mee te maken!!! Dat wil je niet geloven. Dat het een goede opname was merkte ik thuis al, maar ik heb de CD pas bij Garmt voor het eerst beleeft  :o  :)

@Garmt! Nog bedankt voor deze introductie in de wereld van Logic-7

Overigens
Digitale reproductie maakt meer kapot dan je lief is.... dus een CD is ook niet heilig

Martin_M

Grappig, ik denk dat SB en ik enige overeenkomt hebben hoe we naar muziek luisteren.
Mij viel bij Garmt nl. ook het verschil in lager geluidsbeeld op (door toevoeging van de center) en het missen van wat kracht en preciesie in multikanaals.
Dit laatste heb ik trouwens thuis niet zo'n last van met TMS (surround mode van de TAG).

Ook het open gooien van het geluidsbeeld bij opnames die wel geschikt zijn vind ik een pre. Al gaat dit vaak ten koste van de diepte.

SB, bedankt voor je duidelijke (hemelse ;D)uitleg.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

J.A.F._Doorhof

Het missen van Punch is vreemd, dat gebeurt hier ook niet, mischien iets met Logic 7 te maken (verkeerde sub instelling ?).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

garmtz

Bedankt voor je mooie omschrijving Spacebass, hij is 'on the money'... ;D

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 22, 2004, 08:06:25
Het missen van Punch is vreemd, dat gebeurt hier ook niet, mischien iets met Logic 7 te maken (verkeerde sub instelling ?).

Het heeft voor een deel met 'bass enhancement' te maken (een extra functie in Logic-7), deze doet wat met de fase van de bas (draait deze aan beide zijden met 90 graden), waardoor deze meer 'om je heen' is in plaats van 'in je hoofd'. Zet je deze functie uit, dan is het toegegeven echter nog steeds niet zoals in stereo. Alle settings staan goed hoor, dat kan ik je verzekeren... ;)  Alle bas DIEPTE is er ook wel, het klinkt alleen wat 'softer'. Persoonlijk vind ik de illusie IN een ruimte/opname te zitten, i.p.v. er naar te kijken/luisteren belangrijker dan absolute bas-impact.

J.A.F._Doorhof

Ik twijfel niet aan je, maar ik geef dan meer de schuld aan Logic.
Bij Trifield heb ik eerder iets meer punch dan zonder namelijk.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

@Frank
110-225 Hz rout je toch niet naar de Sub?
Wat is bij jouw dan het kantelpunt  Frank?

@Garmt
Ik heb wel een vergelijk gemaakt met thuis, maar de betreffende "sax" Garmt, staat opzich bij mij prima in de mix... de muzikale balans wordt toch meer aangetast dan ik voor mogelijk hield.  :D
Je had toch niets in de koffie gedaan ;D  ;D
Overigens is het wel balen dat ik jouw detaillering enigzins mis....aarggghh hoezo pre/pro en bekabeling belangrijk :)

garmtz

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 22, 2004, 13:11:24
Ik twijfel niet aan je, maar ik geef dan meer de schuld aan Logic.

Hoezo? Geef ik dan NIET de schuld aan L7? Niet te snel in de verdediging schieten Frank... ;)

J.A.F._Doorhof

SB,
Waarschijnlijk heb je de phase shift gehoord, Trifield dat anders waarschijnlijk.

MvrGr.
Frank
Custom installer

Spacebass

Hé...wat is Jaco stil...misschien toch een stereotype beeld van mij gehad  ;D  ;D  ;D