Hoe gaan we om met stereo in de toekomst....

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 27, 2003, 16:55:56

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: garmtz op maart  1, 2004, 14:57:59
Hahaha! Wie weet kom ik wel dichterbij de intent van de artiest. Het is gewoon BS om te denken dat je met stereo het eindresultaat precies hebt zoals het hoort.

Misschien doelt ie wel op het feit dat een artiest van deze tijd zijn muziek wel opneemt in 5.1 SACD of iets dergelijks als de artiets het zo wil laten overkomen..

Daar kan ik me wel in vinden..

garmtz

Grappig, ik vind namelijk sommige multi-kanaals opnames ZO slecht gedaan en daarom zo storend afleiden van mijn genot van de muziek, dat ik ze liever down-mix naar 2 kanalen (kan in de Lexicon)... ;D

Ik kies gewoon voor wat ik mooi vind. Als je pretendeert dat niet te doen, geloof ik dat gewoon niet. Immers kleurt de kamer en een bepaald merk speaker al erg veel. Mensen kiezen zelfs voor kleuring omdat die ze aanspreekt. Het is allemaal niet zo zwart/wit als helaas veel mensen denken.

reMC

Citaat van: garmtz op maart  1, 2004, 15:09:04
Grappig, ik vind namelijk sommige multi-kanaals opnames ZO slecht gedaan en daarom zo storend afleiden van mijn genot van de muziek, dat ik ze liever down-mix naar 2 kanalen (kan in de Lexicon)... ;D

Ik kies gewoon voor wat ik mooi vind.

Helemaal mee eens. Zou iedereen moeten doen ;D

Shorty

CiteerHet is gewoon BS om te denken dat je met stereo het eindresultaat precies hebt zoals het hoort

Het eindresultaat is per definitie 'zoals het hoort'. Een plaat is geen weergave van de realiteit; het is een plaat. 'Zoals het hoort' bestaat niet, het is een hersenschim. De derde rij in het Concertgebouw 'klinkt' heel anders dan de vijftiende, en degeen op de stoel naast me hoort iets anders dan ik.

Goed, jij bent onder de indruk van Logic-7, en als jij vindt dat je daarmee in veel gevallen de artistieke visie van de artiest beter begrijpt moet je die knop vooral zo laten staan. Als je dat mooi vindt hoef je dat toch niet te verdedigen door te roepen dat L-7 geen fake is, om vervolgens te wijzen op al die andere fake-effecten veroorzakende processen in een keten; te beweren dat stereo niet deugt; dat respect voor een stereomix een lachertje is en kamerakoestiek een synthetisch foefje; en dat Logic-7 niks verzint maar zich baseert op reeds aanwezige informatie (als elke andere dsp, hehehe.)
Het maakt een extra kanaal uit losse onderdelen die uit andere kanalen gesloopt zijn, ziedaar: Frankenstein  >:D.

Goud, zeg jij.
Maar wel klatergoud, zeg ik  ;D.

CiteerGoh, ik ben niet de enige die rare vergelijkingen trekt...
Hihihi, we doen ons best, Igor ;D

Citeerik vind namelijk sommige multi-kanaals opnames ZO slecht gedaan
Breek me de bek niet open.... It's déjà vu all over again  ;D ; qua ping-pong stereo.

VrGr,

Bart J. (die vlug een streng knoflook boven z'n stereo heeft gehangen)

garmtz

Je hebt volkomen gelijk, liet me een beetje meesleuren in mijn enthousiasme. Zoals het op de plaat staat dien je het, mits je wilt horen wat op de plaat staat weer te geven. Uiteraard... Ik kies echter voor een alternatief en dat alternatief klinkt erg mooi. Zo goed? En pas oordelen als je het gehoord hebt he!!! ;)

Shorty

Pfoeh.... ik maakte me al zorgen dat je niet meer kwam buitenspelen   :'(

Ik oordeelde niet over de kwaliteit, en neem voetstoots aan dat L-7 prachtig kan klinken. Ik ben 'old school' en voor minimalisme bij geluidsversterking: 'een rechte draad met versterking' is mij in principe genoeg. Less is more, etc.
Het mooie van muziek blijft hoe dan ook toch altijd maar weer dat het evengoed kan ontroeren op een draagbaar radiootje van een paar tientjes als op een installatie van 4 nullen.

Maar welke idioot verzonnen heeft om "Music From Big Pink" van The Band in 5.1 uit te brengen...... >:D.... gelukkig is de stereoversie beter dan we ooit gehoord hebben!

VrGr,

Bart J.

garmtz

Ik draai LP, ben dus ook meer purist dan je denkt..  ;D

Was nooit 100% overtuigd van Logic-7, tot de laatste incarnaties en met een zeer goede center speaker met sommige opnames... Maar dan kan het ook ECHT magic zijn, ZELFS voor deze verstokte audiofiel... ;)

Vind je Dark Side of The Moon ook vreselijk als 5.1 SACD trouwens?

Shorty

Waaaaat?? Da's nou de enige sacd die - de enkele keer dat ik 'm draai - in 5.1 opzet! Die muziek is daar (letterlijk) voor gemaakt!
(Was ook bij de presentatie bij Sony in Badhoevedorp. Overweldigende ervaring, moet ik zeggen. Hoewel de gebruikte versterker af en toe tegen z'n grenzen aanliep...) Kan me nog herinneren dat ik plotseling in een kerker zat, en vijf meter boven en achter mij plotseling iemand een deur opendeed.....spooky.... :o
Nee, ik moet zeggen: als er 1 stuk muziek op 5.1 zat te wachten, dan was het TDSOTM wel.

Maar je zit me gewoon een beetje te fokken, niet?  ;D

VrGr,

Bart J.

garmtz

Citaat van: Shorty op maart  1, 2004, 18:36:53
Maar je zit me gewoon een beetje te fokken, niet?  ;D

Hahaha! Ik bedoelde het ook letterlijk als vraag, kon me namelijk niet voorstellen dat je die slecht vond klinken. Is inderdaad gewoon zo bedoeld, dat album. Sterker nog, Pink Floyd gaf ook hun concerten in quad (zoals je vast eens zult hebben mogen ervaren...), dus helemaal audiofiel en puristisch verantwoord, die DSOTM.

Shorty

Ja, achteraf bedacht ik ook dat je het wel eens letterlijk bedoeld zou kunnen hebben.... ;D

Het is me een raadsel waarom ze niet komen met The Wall en al dat andere werk dat voor 5.1 geschapen is. Hoewel, als je dat allemaal opnieuw moet gaan zitten mixen.....  :P

VrGr,

Bart J.

garmtz

Citaat van: Shorty op maart  1, 2004, 20:38:46
Hoewel, als je dat allemaal opnieuw moet gaan zitten mixen.....  :P

Ach, die James Guthrie is toch half werkloos... ;D

Shorty

Liever werkloos dan net zo kierewiet als Syd Barrett (....van het maandenlang luisteren naar al die platen  :P )

VrGr,

Bart J.

garmtz

Hahaha! Shine on!  O0  Respect voor Syd...  :-X

cinepaulis

Hoi,

Djeez...21 pagina's and couting !  ::)

Ik ben benieuwd wat er uit de shoot-out komt, maar ik vrees tevens dat er geen echte conclusie uit KAN komen.

Wat mij betreft is de discussie over "puur" en "zoals het bedoeld is" vrijwel zinloos (maar niet oninteressant !). Ik denk dat je hier niet uitkomt omdat er vreselijk veel factoren meespelen: als je ervan uitgaat dat speakers kleuren, maar ook de rest van de apparatuur en ook de luisterruimte...wat is dan "puur" en wie heeft dan zo'n pure set ?
Feit is gewoon dat 99.9% zijn set samensteld op basis van wat hij/zij aangenaam vindt klinken. En "aangenaam" is een kwestie van smaak.

Tijdens de shoot-out zullen dus muziekstukken onbewerkt in stereo worden weergegeven en daarna bewerkt tot multi-channel. De een vindt het "beter" en de ander niet. Ieder heeft hierbij zijn eigen motivatie die voor hem/haar persoonlijk telt. Een subtiele afbraak aan definitie in processed multichannel zal voor de een niet opwegen tegen de ervaring van het ondergedompeld zijn in de muziek. Terwijl de ander juist zoveel mogelijk structuur en definitie in de muziek hoort en het onderdompel effect eerder afleidend werkt.

Wat zou dan de conlusie worden ?

(Hoe dan ook vindt ik dat als een dergelijke shootout gedaan wordt, dat voor beide "smaken" de mogelijkheid moet worden geschapen om ze optimaal tot hun recht te laten komen. Maar ik geloof dat de meesten dat ook vinden)

Voor degene die het interesseert:
Persoonlijk vindt ik dat sommige muziek in stereo aangenamer klinkt dan in processed multichannel, en bij andere muziek is het soms andersom. Ik laat me hierin leiden door mijn eigen smaak en maak geen fundamentele keuze voor OF stereo OF processed multichannel. Die keuze hangt af van mijn smaak bij bepaalde muziek.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

O.k. Jongens... Nog steeds o.k. 21 maart (of was het 20?)? Wie gingen er ook weer komen?  ???

Spacebass

garmtz

Spacebass

21 maart dacht ik tijdstip?
als ik als enige kom luisteren, dan zou het als het jou beter uitkomt ook zaterdag kunnen  :)

Mij maakt het niet zoveel uit  ;)

garmtz

Tja, ik weet niet wie nog verder komt, stuur me een PM en anders wordt het Space en ikke... Bjorn zou ook nog komen volgens mij. Mij maakt zondag of zaterdag ook niet uit...

bmateijsen

Bjorn kan helaas niet komen.. Die was zijn eigen verjaardag vergeten  ;D

Wederom speelt de  >:D met mijn plannen om te komen luisteren..

Groet Bjorn

garmtz

Hmmm... Dan wordt het toch Space en ik. We zullen een goed verslag schrijven...  :P

Spacebass

Bjorn, we hebben in principe nog geen dag afgesproken omdat ik alleen met Garmt aan het luisteren sla  :)
dus...

bmateijsen

Als we het buiten het weekend om doen... wordt het een ander verhaal...
Maar zaterdag sla ik aan het koken om zondag mijn gasten een maaltijd te kunnen voor zetten...

Laat het maar horen!

Groet Bjorn

Harry HT

Moderators graag on topic blijven, goed voorbeeld doet goed volgen  ;)

De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

Volgens mij zijn de posts juist een gevolg en verdieping van de in  deze thread gevoerde discussie.

Kortom er gaat echt geluisterd worden naar het wel of niet processen  ;)

Snap dat je het niet 123 doorhad  :)