KHARMA TOPIC , ultra high end uit Nederland!!!!

Gestart door Mr.M, januari 30, 2013, 21:32:30

Vorige topic - Volgende topic

koen1985

Zijn er nog mensen in den Bosch geweest vandaag ?
2 boxen met wat kabeltjes en zo een ding met een volumeknop . Beetje prik en knallen maar . Hoog eind

Mr.M

Uit de toverbank van maz....de bryston bp25 vv op de yamaha m4  eindtrap..

Had de kharma eerst op de kleine schiit passief vv staan . Klonk leuk maar niet byzonders. Dit klinkt weer als kharmas.
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

koen1985

Citaat van: maz op april 23, 2015, 12:45:15
hoi koen
om even terug te komen op je uitspraak van net.

net even uitgebreid gesprek gehad met kharma over de 3/3,2.

volgende keer gaarne de feiten eesrt controleren voordat je een ander een oplichter noemt.

de kharma 3.2 is in alle soorten en mate verkrijgbaar geweest.

standaard 3serie was met revelator, de ce 3.2(C) met ceramic tweeter is de upgrade van 3 naar ce 3,2 c, dan heet het kharme ce 3.2c (en ja de ceramic tweeter is de enige verschil).(upgrade kosten 1500 toen)
de ssds stands waren optie (1250 euro meerprijs)

je hebt daarna de crm 3.2(F) met focal tweeter(heel ander filtering) 3.2 f
je hebt de enigama series (e)
je hebt de black serie black units , andere ophanging.(Black
je hebt de 3.2 fe met speciale kast behandeling,interne bekabeling en verzwaarde kast .
je hebt de 3.2 fe black .
je hebt de 3.2 fe black  met zilverspoelen (duurste optie)alles wat er op kan zit er op.

je hebt de berrylium series (zeer zeldzaam)(B) tweeters kosten 2000.-
en nog een meer smaken,ligt net aan wat wat oorsrpronkelijk besteld was en daarna geupgrade is door de eigenaren.
je kan ieder instap kharma 3 serie upgraden met black serie woofers en tweeter tot een CE 3.2 c black.daar houd het een beetje op voor de standaard ce 3 serie met upgraden.
verder dan dat kan je niet met een standaard 3 serie. dus een 3.2 f(focal titanium) zal niet lukken want daar zit een hele ander filtering achter.
dus de speakers welke ik nu heb is een geupgrade ce 3 serie naar ce 3.2 c-black, met de black midtoners.
totaal kosten upgrade (tweeter en midtoner is normaal gesproken 2500 euro)...

Deze speakers worden ook door kharma geregistreerd en opnieuw genummerd en gelabeld met::

KHARMA CE 3.2 c-black...

foto s van de registratie nummer en label na upgrade volgen.

het is pas een oplichting als je dit een kharma 3.2 fe gaat noemen.

gr  maz
dan nog blijft het een speaker die 4 jaar ouder is dan de eerste 3.2 die kharma op de markt bracht . Dus een 3.0 met een nieuwere tweeter . Een 804 s met een diamond tweeter is ook niet ineens een 804 d . Iemand denkt een luidspreker uit 2002 of nieuwer te kopen  , maar in werkelijkheid is hij 3a4 jaar ouder .
2 boxen met wat kabeltjes en zo een ding met een volumeknop . Beetje prik en knallen maar . Hoog eind

simsalabim

Koen, mee eens, het is dan ook wel verstandig om er iig altijd een bouwdatum bij te zetten en als je koper bent van een produkt dat zo veel centjes kost zou het heeeeel verstandig zijn om goed uit te zoeken wat je nu eigenlijk koopt.
Zelf zou ik allerminst gelukkig zijn als ik zou ontdekken dat het om een eerder model gaat dat alleen een driver vervanging heeft gekregen, in enkele jaren veranderd een fabrikant meestal toch zaken die niet voor een consument bekent zijn, meestal zijn dat verbeteringen die door ervaring van de fabrikant iedere nieuwe productie langzaam doorgevoerd worden, per jaar is dat soms niet zo veel, maar na enkele jaren kan dat toch al aardig oplopen, dit kan al heel kleine verbeteringen/ optimaliseringen inhouden zoals plaatsing bracing/ afscherming filtering/ mechanische demping/ plaatsing dempingmateriaal, resonantie beperking of juist beheersing, en zo zijn er zoveel zaken, de Kharma engineers zijn juist zo goed geworden door deze ervaring en evolutionaire verbeteringen in hun concept.

Je kunt dus nooit een ouder model verkopen als een nieuwer model als er slechts 1 onderdeel naar de huidige standaard word gebracht.
Of je moet zwart op wit van de betreffende ontwerper van Kharma hebben dat er GEEN verdere evolutionaire verbeteringen aan het concept zijn toegepast, die uiteraard WEL uitwerking hebben op het geluid.

Ik heb zelf veel ervaring met speakerbouw en modificatie in het hoogste segment van audio en zie soms dat de ongemeende onwetendheid van sommige verkopers over de exacte ontwerpen van fabrikanten, soms de enthousiaste koper- die denkt voor een koopje een bepaald hoog segment produkt te kopen- toch enigszins misleid.
Achteraf zou deze terecht teleurgesteld kunnen zijn als deze realiseert dat het toch een minder ge-evolueert model betrof.

Ik, zou als koper dan teleurgesteld zijn.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

paaj

Ik mag hopen dat als Kharma het zelf na de update 3.2 noemt op het etiket dat ze daar ook vol achter staan.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

scrutinizer

Citaat van: simsatit op april 29, 2015, 12:27:05
Koen, mee eens, het is dan ook wel verstandig om er iig altijd een bouwdatum bij te zetten en als je koper bent van een produkt dat zo veel centjes kost zou het heeeeel verstandig zijn om goed uit te zoeken wat je nu eigenlijk koopt.
Zelf zou ik allerminst gelukkig zijn als ik zou ontdekken dat het om een eerder model gaat dat alleen een driver vervanging heeft gekregen, in enkele jaren veranderd een fabrikant meestal toch zaken die niet voor een consument bekent zijn, meestal zijn dat verbeteringen die door ervaring van de fabrikant iedere nieuwe productie langzaam doorgevoerd worden, per jaar is dat soms niet zo veel, maar na enkele jaren kan dat toch al aardig oplopen, dit kan al heel kleine verbeteringen/ optimaliseringen inhouden zoals plaatsing bracing/ afscherming filtering/ mechanische demping/ plaatsing dempingmateriaal, resonantie beperking of juist beheersing, en zo zijn er zoveel zaken, de Kharma engineers zijn juist zo goed geworden door deze ervaring en evolutionaire verbeteringen in hun concept.

Je kunt dus nooit een ouder model verkopen als een nieuwer model als er slechts 1 onderdeel naar de huidige standaard word gebracht.
Of je moet zwart op wit van de betreffende ontwerper van Kharma hebben dat er GEEN verdere evolutionaire verbeteringen aan het concept zijn toegepast, die uiteraard WEL uitwerking hebben op het geluid.

Ik heb zelf veel ervaring met speakerbouw en modificatie in het hoogste segment van audio en zie soms dat de ongemeende onwetendheid van sommige verkopers over de exacte ontwerpen van fabrikanten soms de enthousiaste koper die denkt voor een koopje een bepaald hoog segment produkt te kopen toch enigszins misleid.
Achteraf teleurgesteld zou kunnen zijn als deze weet dat het toch een minder ge-evolueerd model betrof.

Ik zou als koper dan teleurgesteld zijn.

"Deze speakers worden ook door kharma geregistreerd en opnieuw genummerd en gelabeld met::

KHARMA CE 3.2 c-black..."

@ Koen 1985
Als mensen ZELF gaan zitten knutselen, zonder dit bij de verkoop aan te geven, zou ik meer begrip voor je probleem hebben ;)

Dit zelfde zou opgaan voor het feit, dat bij het vervangen van units na schade, een importschap afhankelijk is van geleverde units door een fabrikant.  En deze, op zijn beurt, ook zijn afhankelijkheid kent daar deze batch units, na verloop van tijd geleverd, onderhevig zijn geweest aan aanpassingen, waardoor kleine toleranties in het frequentie verloop van deze, een feit zijn.  :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

simsalabim

Citaat van: scrutinizer op april 29, 2015, 12:36:18
"Deze speakers worden ook door kharma geregistreerd en opnieuw genummerd en gelabeld met::

KHARMA CE 3.2 c-black..."

@ Koen 1985
Als mensen ZELF gaan zitten knutselen, zonder dit bij de verkoop aan te geven, zou ik meer begrip voor je probleem hebben ;)

Daar zal Kharma zo vast hun redenen voor hebben, een upgrade pad aan te bieden.
Ik zou zelf toch wel verwachten dat er gaandeweg verbeteringen toegepast worden nadat inzichten met de jaren groeien weet ik uit ervaring.
Ik ken Kharma als een hoogwaardig speaker bouwer en verwacht dat zij ook altijd weer aanpassingen hebben op voor consumenten niet zichtbare zaken.
Dat wil niet zeggen dat de oudere range niet gewoon een geweldig goede speaker is, het wil alleen zeggen dat er altijd verbeteringen mogelijk zijn mijnsinziens, en dit heeft alles te maken met dat inzichten nooit volledig zijn bij ontwerpers en je alleen leert door ervaring, maw je bent nooit uitgeleerd, hoe goed je ook bent.
Ik denk juist dat een goed ontwerper zichzelf vernieuwd, ik denk dat de Kharma's zo geliefd zijn, niet alleen in NL, juist ook doordat er altijd weer verbeteringen zijn.
Als het allemaal in 1 keer perfect zou zijn (wat volgenst mij niet bestaat) zou het bedrijf allang failliet zijn.
Kijk naar de nieuwe accuton units, accuton blijft ook maar vernieuwen, zo ook alle andere mechanische onderdelen, zoals de Mundorf, Duelund en steeds weer betere weerstanden die uit komen, de CAST serie bv.
Ook in speaker kabinet ontwerp is zoveel te behalen, dmv toepassing van speciale methoden tbv kastresonantie-beheersing of zelfs beperkte resonantie versterking ter aanvulling op de mechanische eigenschappen van de gebruikte drivers, je kunt de kasten optimaliseren voor de gebruikte drivers, dit kan niet anders dan ook dmv evolutie in een ontwerp en de mogelijkheden die een professioneel bedrijf met professionele meetapparatuur heeft tov de bedrijven die zo een investering in deze perperdure (ook steeds beter wordende) meetapparatuur niet kunnen maken.

scrutinizer

Citaat van: simsatit op april 29, 2015, 13:12:37
Daar zal Kharma zo vast hun redenen voor hebben, een upgrade pad aan te bieden.
Ik zou zelf toch wel verwachten dat er gaandeweg verbeteringen toegepast worden nadat inzichten met de jaren groeien weet ik uit ervaring.
Ik ken Kharma als een hoogwaardig speaker bouwer en verwacht dat zij ook altijd weer aanpassingen hebben op voor consumenten niet zichtbare zaken.
Dat wil niet zeggen dat de oudere range niet gewoon een geweldig goede speaker is, het wil alleen zeggen dat er altijd verbeteringen mogelijk zijn mijnsinziens, en dit heeft alles te maken met dat inzichten nooit volledig zijn bij ontwerpers en je alleen leert door ervaring, maw je bent nooit uitgeleerd, hoe goed je ook bent.
Ik denk juist dat een goed ontwerper zichzelf vernieuwd, ik denk dat de Kharma's zo geliefd zijn, niet alleen in NL, juist ook doordat er altijd weer verbeteringen zijn.
Als het allemaal in 1 keer perfect zou zijn (wat volgenst mij niet bestaat) zou het bedrijf allang failliet zijn.
Kijk naar de nieuwe accuton units, accuton blijft ook maar vernieuwen, zo ook alle andere mechanische onderdelen, zoals de Mundorf, Duelund en steeds weer betere weerstanden die uit komen, de CAST serie bv.
Ook in speaker kabinet ontwerp is zoveel te behalen, dmv toepassing van speciale methoden tbv kastresonantie-beheersing of zelfs beperkte resonantie versterking ter aanvulling op de mechanische eigenschappen van de gebruikte drivers, je kunt de kasten optimaliseren voor de gebruikte drivers, dit kan niet anders dan ook dmv evolutie in een ontwerp en de mogelijkheden die een professioneel bedrijf met professionele meetapparatuur heeft tov de bedrijven die zo een investering in deze perperdure (ook steeds beter wordende) meetapparatuur niet kunnen maken.

Zoals het ook is, Simsatit.

Desalniettemin, als de ontwerper(s) klaar is/zijn gaat de luidspreker in productie. En zolang de geboden units binnen redelijke tolerantie zijn/blijven,
zullen er geen aanpassingen gemaakt worden aan het bestaande crossover.

Dat diegene, die daar kennis van zaken in hebben, dit in eigen ontwerp toepassen bij kleine veranderingen/toleranties, is begrijpelijk. ;)

Ow ja ...en dat Kharma voet in aarde in nederland zelf heeft gekregen ....is nog niet Zo lang. :nowink:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

simsalabim

Ach ja goed, als je een kast niet verder laat evolueren door de tijd heen, hetzij door verbetering van gebruikte materialen, zoals bepaalde mengsels van verbindingen en resonatie beperkingen met bijvoorbeeld hogere elastischiteit wat de resonantie beheersing ten goede kan komen dan zie ik niet in waarom er zoveel geld moet worden neergeteld voor een ontwerp dat niet veranderd.
Ik ga er van uit, met mijn hoogachting van het merk, dat zij toch zeker in de marge van wat niet mogelijk is voor de jan de boeren¥§¥ ontwerper ook nog aan het verbeteren zijn.
De waardes van een cross-over hoeven niet per definitie te veranderen bij hernieuwde inzichten in het kastontwerp.
Als het kastontwerp in zijn volledigheid al onveranderd is sinds de introductie van de 3.0 zou mij dat zeer verbazen en zeker anders tegen Kharma aankijken dan ik nu doe.

scrutinizer

Citaat van: simsatit op april 29, 2015, 14:04:06
Ach ja goed, als je een kast niet verder laat evolueren door de tijd heen, hetzij door verbetering van gebruikte materialen, zoals bepaalde mengsels van verbindingen en resonatie beperkingen met bijvoorbeeld hogere elastischiteit wat de resonantie beheersing ten goede kan komen dan zie ik niet in waarom er zoveel geld moet worden neergeteld voor een ontwerp dat niet veranderd.
Ik ga er van uit, met mijn hoogachting van het merk, dat zij toch zeker in de marge van wat niet mogelijk is voor de jan de boeren¥§¥ ontwerper ook nog aan het verbeteren zijn.
De waardes van een cross-over hoeven niet per definitie te veranderen bij hernieuwde inzichten in het kastontwerp.
Als het kastontwerp in zijn volledigheid al onveranderd is sinds de introductie van de 3.0 zou mij dat zeer verbazen en zeker anders tegen Kharma aankijken dan ik nu doe.

Ik denk zeker dat evolueren goed is voor het inzicht ....Stilstand is immers achteruitgang. ;)
Maar in deze tak van sport is in het verleden vaak gebleken dat het zakelijk gezien niet wijs is wanneer deze evoluaties elkaar "te snel"  opvolgde.

Daarnaast wat goed is verdient zijn pluim.....ongeacht evoluatie. Neem bijv. Avalon Avatar ...heeft 15 jaar ongewijzigd stand gehouden.
Dus ik hoor en begrijp ook wat je zegt .....vanuit je ontwerper point of view. ;)

koen1985

De kharma 3.0 had een prijs van 5750 euro en de 3.2 10.000 euro . Nou zou er wel iets inflatie inzitten laten we zeggen 1250 euro. 
Om dan voor 2 tweeters ineens 3000 euro meer te vragen kan ik mij niet voorstellen .

Raphie

Nee, nieuwe tweeters in oud kastje, maakt het geen nieuwe speaker natuurlijk
Overige drivers, filter, afwerking kast door de jaren heen. Is enigsinds misleidend
JBL PRX Power!

Midcall

Citaat van: scrutinizer op april 29, 2015, 15:07:33
Ik denk zeker dat evolueren goed is voor het inzicht ....Stilstand is immers achteruitgang. ;)
Maar in deze tak van sport is in het verleden vaak gebleken dat het zakelijk gezien niet wijs is wanneer deze evoluaties elkaar "te snel"  opvolgde.

Daarnaast wat goed is verdient zijn pluim.....ongeacht evoluatie. Neem bijv. Avalon Avatar ...heeft 15 jaar ongewijzigd stand gehouden.
Dus ik hoor en begrijp ook wat je zegt .....vanuit je ontwerper point of view. ;)
Wat ik minder goed begrijp is dat Kharma eigenaren toch steeds als makke schapen de hoofprijzen betalen die Kharma rekent voor de diverse upgrades voor hun speakers. Duizenden euro's voor een setje tweeters met of zonder een kleine aanpassing op het filter. Het doet mij meer als een verdienmodel overkomen om toch geld te blijven verdienen aan Kharma eigenaren die eigenlijk gewoon blij waren met wat ze hadden maar waarbij onrust gaat ontstaan als ze horen dat hun model eigenlijk verouderd is geworden. Ik zou meer coulance verwachten in upgradeprijzen voor hun bestaande klanten.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Bama

Citaat van: Midcall op april 30, 2015, 00:02:27
Wat ik minder goed begrijp is dat Kharma eigenaren toch steeds als makke schapen de hoofprijzen betalen die Kharma rekent voor de diverse upgrades voor hun speakers. Duizenden euro's voor een setje tweeters met of zonder een kleine aanpassing op het filter. Het doet mij meer als een verdienmodel overkomen om toch geld te blijven verdienen aan Kharma eigenaren die eigenlijk gewoon blij waren met wat ze hadden maar waarbij onrust gaat ontstaan als ze horen dat hun model eigenlijk verouderd is geworden. Ik zou meer coulance verwachten in upgradeprijzen voor hun bestaande klanten.

Op Maz na ken ik niemand die zijn tweeters heeft geupgrade

Perfectionist

Bericht verwijderd. Helaas is het niet toegestaan een ban te omzeilen door anderen, op een ander forum, te vragen berichten namens hem of haar hier te plaatsen.
Woonkamer: ATOLL ST300 Signature streamer / ATOLL IN300 EVO versterker / Dali Epicon 6 luidsprekers/ Chord Shawline bekabeling

Woonkeuken: NAD C700 / Dali Menuet / Van den Hul bekabeling

Hans47

Dit soort draadjes lijkt meer op spam dan op enigszins bijdrage om een leuke en onschuldige hobby van slingers te voorzien.
Mijn persoonlijke mening (die er dan ook niet toe doet, maar die ik wel deel) is dat dit forum de laatste 2 jaar heeeeeel diep aan het zinken is, als ik de nieuwe leden zie en dit soort topics af en toe uit nieuwsgierigheid lees... kan ik voor mijzelf niet anders dan die conclusie trekken.

Het is een personificatie geworden, van mannen met een kleine l.l die in een grote auto als p.n.s verlenging rijden, naar kijk mij eens bazelen over p.n.s verlengende audio.
Afijn het is een goede afspiegeling van de huidige samenleving, het is inhoudsloos en gaat nergens meer over, net zoals deze bijdrage van mij...

Gelukkig is audio over pak em beet 5 jaar een soort dinosaurus geworden, uitgestorven door zijn eigenschappen die niet passen bij de veranderingen, in die zin ben ik blij dat de nieuwe generaties het geen ruk meer interesseren...... es war einmal en wordt tijd dat het passeert, de gebakken lucht merken (de meeste) vinden wel weer een andere markt waar met een sterk staaltje massapsychologie totaal over geprijsde producten verkocht kunnen worden, so wirkt der mensch nur einmal, redelijk intelligent in eenheid, erg dom in meertal 

Enjoy de zon en de dag en vooral muziek......

koen1985

Citaat van: Midcall op april 30, 2015, 00:02:27

overdrijven is ook een vak ik heb destijds mijn 2.2 laten spuiten , andere bekabeling , nieuwe tweeters en midtoners laten monteren ,laagunits opnieuw behandeld , andere aansluit terminals , en demping intern laten aanpassen . dit was iets van 2100 euro bij elkaar ik heb de bon nog wel ergens . De prijzen die ik hier soms voorbij zie komen zijn volledig uit de lucht gegrepen .
Bij kharma kun je best geschikt een speaker laten upgraden of 2ehands voor geschikt geld een speaker kopen . De prijzen vallen relatief mee en qua service en vragen zijn ze altijd bereid om mee te denken .

koen1985

de speaker waar het om gaat staat op pagina 10 in dit topic

michel69

Citaat van: Perfectionist op april 30, 2015, 02:16:48
Bericht verwijderd. Helaas is het niet toegestaan een ban te omzeilen door anderen, op een ander forum, te vragen berichten namens hem of haar hier te plaatsen.

Excuses daarvoor en het zal niet meer gebeuren.
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-Audio Research VS110 - GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz  NA 11S1 - Bassocontinuo-Norstone-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord - Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Oppo Uhd 203 - Kharma- OLS-Audioquest pearl 4x

Mr.M

Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

sultankat

Citaat van: Perfectionist op april 30, 2015, 02:16:48

Daar is niets "helaas" aan. Terecht!
Quad Artera Play Plus + Quad Artera mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Dali Grand Diva speakers | Ansuz Speakz x speakerkabels | Sugden Masterclass HA 4 hoofdtelefoonversterker | Audeze LCD X hoofdtelefoon | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

chansig

:D

Deze bevestiging heeft veel te lang geduurd. Ik ben wel blij dat hij nu toch is gekomen.

Kan ik weer door met mijn leven.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Mr.M

verder kan ik meedelen dat ik na velen speakers en apparaten  te hebben gehad weer terug ben bij me oud liefde kharma.

nu is het wachten totdat ze afgeleverd worden.

de s7 signiture komt in huize maz.

Heb me best gedaan om een "'POORMANS mini EXQUISITE"" te koepen  :clapping: :clapping:  (MET BERRYLIUM TWEETER)ipv diamant (scheelt 10k) maar tis me niet gelukt om eens te worden met de prijs, ben te arm om zelfs de  POORMANS mini EXQUISITE te kunnen kopen. :clapping: hahaha..

tja ........

paaj

Ach, zo blijft er wat te dromen is t niet?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Mr.M

Citaat van: paaj op juni  9, 2015, 12:56:29
Ach, zo blijft er wat te dromen is t niet?

Exact. Dan heb ik tenminste nog wat om van te dromen. :clapping: