KHARMA TOPIC , ultra high end uit Nederland!!!!

Gestart door Mr.M, januari 30, 2013, 21:32:30

Vorige topic - Volgende topic

twani

Dat is wel heel "generaliserend" gesteld. Er zijn zat audioproducten waar niet zo'n belachelijke marge op zit.

Eigenlijk net als bij mij in de showroom. Sommige mensen komen binnen en roepen dan: ónder de 10% korting gaan we niet eens praten want het gaat toch heel slecht in de auto's.....!

Nu, 2 dingen: 1) het gaat (bij ons) helemaal niet slecht en kunnen het werk nauwelijks aan. 2) 10% is op de meeste courante modellen bijna de hele marge.

Anders gezegd vind ik de opmerking dat de adviesprijzen OP ALLE producten slechts indicatief zijn en er sowieso enorme kortingen mogelijk zijn net even te algemeen... ;)

sultankat

De marges bij audio liggen belangrijk hoger dan in de autobranche. Al was het maar omdat ik als ik een auto koop ook mag verwachten dat de dealer een eigen werkplaats heeft voor onderhoud en reparatie.
Quad Artera Play Plus + Quad Artera mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Dali Grand Diva speakers | Ansuz Speakz x speakerkabels | Sugden Masterclass HA 4 hoofdtelefoonversterker | Audeze LCD X hoofdtelefoon | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

twani

Citaat van: sultankat op september 16, 2013, 10:02:07
De marges bij audio liggen belangrijk hoger dan in de autobranche. Al was het maar omdat ik als ik een auto koop ook mag verwachten dat de dealer een eigen werkplaats heeft voor onderhoud en reparatie.
Ik hoop het voor ze (dat van die marges) ;D. Ik denk ook dat dat zo is, het ging mij meer om het feit dat alle marges op alle audioproducten over één kam werden geschoren. Zal ook veel verschil inzitten denk ik....

Bama

Ik heb precies dezelfde ervaring als Maz en mede daarom heb ik hem destijds Kharma aangeraden. Heb helaas zelf ook weinig goede ervaringen met andere zaken en op autogebied is mijn ervaring nog slechter.
Als je ziet hoe bedrijven met service omgaan denk ik wel eens dat de crisis daar waarschijnlijk aan voorbij is gegaan maar we gaan nu redelijk of topic

Lord Elrond

Graag wil ik mijn complimenten maken aan de eigenaren van al dat moois van Kharma   :worship: :worship: :worship: :worship:
heb dit topic meerdere malen door gelezen en kan er alleen maar blij van worden  ;D.
Atmos 5.1.4  setup Usher CP6311 > X-616 > 3 paar Usher S520 MkII
Marantz SR7011 en Marantz MM7025 , Sony BDP 800 MkI
Sub Yamaha

Rusher

Citaat van: Lord Elrond op september 17, 2013, 14:47:07
... en kan er alleen maar blij van worden  ;D.

... en ik ook heel stiekem een klein beetje gezond jaloers...  :blush:

ruud2

ik zie dit topic nu pas

Heb het genoegen gehad om bij Kharma een uitgebreide demo te mogen meemaken,  maar wat me nog meer is bijgebleven dan de speakers was de metronome cd speler die ze hadden... :inlove:   
helaas weinig , uhhh geen gebruikte te vinden.... :(

Tot mijn genoegen zie ik wel mijn speakers in de lijst van duurste speakers, echter pas op pagina 6...... :smile:

maar maz... je moet je naam veranderen in mazzel ....met zo'n speakers.

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

DofN

Na het beluisteren van de set van Maz denk ik dat er één groot nadeel is, en één - best wel grote - verbetering te behalen is :)

Dit is hoe de set er tegenwoordig uitziet:

Maz speelt met apparatuur in een andere klasse dan waar ik zoek en koop: ik blijf steken bij de bescheiden merken zoals DALI, NAD en Lyngdorf en ik denk dat mijn set nieuwprijs 1/3 of 1/4 kost van die van Maz. Nu weet ik wel dat een drie keer duurdere set niet automatisch leidt tot een drie keer beter geluid - maar de kwaliteit van setup van Maz is m.i. onbetwistbaar. Heel mooi spul.

Akoestiek is zo'n dingetje dat de kwaliteit van het geluid in grote mate beïnvloedt, maar de mate waarin iemand akoestische maatregelen wil nemen (want er wordt een doel nagestreefd) is ook een kwestie van smaak. Ik dacht dat de meeste audiofielen die serieus bezig zijn met hun hobbie, ongeveer hetzelfde nastreven in het geluidsbeeld, maar Maz streeft iets anders na dan ik, terwijl hij serieus genoeg is in zijn hobbie. Mag ik weer een aanname weggooien en dat voelt lekker.

Vanuit mijn streven / idee over wat een goed geluid is, denk ik dat Maz veel meer rust in zijn geluidsbeeld krijgt door akoestische maatregelen te nemen. Het effect zal dan een ingetogener geluid zijn, en ik weet niet zeker of Maz hiernaar streeft. Mocht hij zin hebben, dan kan hij dat zelf uitleggen.

Citaat van: ThingMan op november 16, 2012, 14:58:11
(..)
Dus je voorwand aanpassen zal zeker invloed hebben, maar misschien zoek je die helemaal niet!
(..)
Het kan echter ook zijn dat gordijnen de fut eruit halen, die er nu juist wel is.
(..)

Maz gaf een paar keer duidelijk aan dat hij juist de fut erg belangrijk vindt.
Bij de eerste twee nummers, Primitive en The Gift van A. Lennox hoorde ik veel te veel laag. Dus ik begon meteen over het inzetten van een DSP, want dit was niet goed. Bleek de sub nog mee te dreunen :) Nadat die uitstond, was het laag goed genoeg. Ik heb schuin onder Maz gewoond in exact hetzelfde appartement en ik weet hoe belangrijk plaatsing van luidsprekers is. Dat ging dus goed. De kharma's hebben een Scanspeak soft dome tweeter, die erg lijkt op de scanspeak tweeters in mijn eigen dali helicon 800mk2's. Ik miste geen enkel detail, maar hoorde ook niets nieuws. Ik vind de vanzelfsprekendheid waarmee deze set alles liet horen vanzelfsprekend. Verder hebben we geluisterd naar muziek van Maz en het blijkt dat hij toch heel andere muziek mooi vindt dan ik :) Dat maakt luisterbezoek altijd leuk: nieuwe muziek, interessante sets, en meestal ook leuke gesprekken. Ditmaal over Iran. En ik denk dat Maz nog wel nieuwe ideeën heeft gekregen om te experimenteren.

Qua muziek was er overlap in smaak met Lana del Rey, die bij mij toch wel heel anders klinkt (ook was er overlap in de muziek-die-iedereen-wel-kent). Ik vind het hier thuis mooi door de rust die ik heb, maar het volle ronde indrukwekkende en grootse geluid van Maz heeft ook wel wat. En dat is niet alleen een volumekwestie.

En dan het bovengenoemde grote nadeel. Maz kan niet Spotifyen. Althans, ik zou het niet kunnen met zijn set. Het verschil in weergave tussen CD-speler en Spotify via de Cambridge DacMagic is groot. Waarschijnlijk door de kwaliteit van de CD speler en de Kharma's dat verschillen zo groot worden. Hij "moet" binnenkort over op die franstalige streamingdienst in CD - kwaliteit en die kost geld. En zonder spotify is Maz beperkt tot zijn eigen muziekcollectie. Ik zou dat niet meer kunnen. Er is teveel muziek die ik wil horen en pas daarna wil kopen.

Maz, sterkte met eventuele  akoestische verbeteringen - vanuit mijn perspectief dan. En veel plezier met Quobuz in de toekomst :)
Ik zou het ook snappen als je het laat zoals het is. Mocht je veranderen, dan kom ik graag nog eens luisteren. Bedankt voor je gastvrijheid. Het was leuk om in mijn "oude appartement" te zijn.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Mr.M

Citaat van: Lord Elrond op september 17, 2013, 14:47:07
Graag wil ik mijn complimenten maken aan de eigenaren van al dat moois van Kharma   :worship: :worship: :worship: :worship:
heb dit topic meerdere malen door gelezen en kan er alleen maar blij van worden  ;D.
Graag gedaan,  leuk dat er mensen zijn die het waarderen.
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Mr.M

Hoi abel,  leuk dat je er was. 
Ik ga eens vandeweek kijken wat er gebeurt als ik gordijnen hang achter de speakers. Ik heb gordijnen liggen maar ben er niet kapot van. Ben benieuwd.
Voor de rest, snap ik wat je bedoelt met het verschil tussen stream en cd. Dat is inderdaad heel groot bij mij.
Dat komt door de cd speler wat natuurlik niet in verhouding is  tot me stream apparatuur.
Heb ook echt goeie streamers  gehoord maar in mijn beleving halen ze nog niet de kwaliteit van een goed cd speler.
Netals een goed LP speler nogsteeds superieur is aan cd speler.
Totzover ben ik zeer tevreden met mijn set. Zoals ik zei het moet je geluid zijn een set, wat ik thuis heb is een groot geluidbeeld met veel diepte en breedte waar een stem groot afgebeeld wordt met veel emotie en daar moet je van houden. Gelukkig verschillen smaken anders Was het een saaie boel met veel van het zelfde.
Leuk dat je bent gekomen. 
Gr maz
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Hans47

DofN

Citaat van: Hans47 op oktober 11, 2013, 18:44:41
Gaaap

Citaat van: Hans47 op oktober 11, 2013, 18:52:29
(..)

Daarom interesseert het mij ook helemaal niets wat anderen over installaties en geluid vertellen, maar ik vind het vermakelijk om te lezen, de mensch is op zijn tijd een leuk tijdverdrijf thats allllllll

Wat ben jij voor raar figuur?  :sarcasm:
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

lynch1979

Deleted Member 2

Citaat van: doorofnight op oktober 11, 2013, 19:10:13
Wat ben jij voor raar figuur?  :sarcasm:

Trek je er niks van aan Joh. Van dat soort figuren moet je het niet hebben.

Een leuk verslag dat je hebt gemaakt van een op zich interessante set. Prima als Maz zijn eigen plan trekt met de soort geluid dat hij graag wil hebben.
Ik hoop alleen wel dat hij dat weloverwogen heeft gedaan op basis van bijvoorbeeld vele luisterervaringen.
Zo af en toe krijg ik de indruk dat Maz wat impulsief kan zijn en is dat wellicht ook met het nastreven van de sound.

Gr
Henk

Martijn M

Mooie set om te zien  :).  Abel, mooi verslag!
Dutch & Dutch

DofN

Bedankt Maz, Henk en Martijn voor de terugkoppeling op mijn verslagje. Altijd leuk om te weten dat het gelezen - en gewaardeerd wordt.

Midcall

Citaat van: doorofnight op oktober 11, 2013, 18:00:09
Akoestiek is zo'n dingetje dat de kwaliteit van het geluid in grote mate beïnvloedt, maar de mate waarin iemand akoestische maatregelen wil nemen (want er wordt een doel nagestreefd) is ook een kwestie van smaak. Ik dacht dat de meeste audiofielen die serieus bezig zijn met hun hobbie, ongeveer hetzelfde nastreven in het geluidsbeeld, maar Maz streeft iets anders na dan ik, terwijl hij serieus genoeg is in zijn hobbie. Mag ik weer een aanname weggooien en dat voelt lekker.

Op zich is dit een curieuze constatering. Slechte (niet optimale) akoestiek van een ruimte is atijd een nivileerder. Het vernietigt in bepaalde mate de kwaliteit van je geluidsweergave en naar mate de investeringen in je apparatuur toenemen is de desinvestering ook groter wanneer je dit aspect voor het gemak negeert. De foto's spreken verder boekdelen, als je dat zo ziet schat ik dat hij misschien maar 50% (wellicht nog wel minder) van de maximaal haalbare kwaliteit uit zijn set haalt. Dat hij daarmee reeds gelukkig is is helemaal top natuurlijk, maar de kapitaalvernietiging is er niet minder om. Kharma zelf weet als geen ander wat het belang van akoestische aanpassingen is, wanneer je de ruimtes bij Kharma bezoekt heb je minder dan een halve seconde nodig om dat ook in te zien.

Lang verhaal kort: perfect dat je het goed vind klinken, ook al kan het allemaal nog veel beter zonder 1 cent te investeren in iets waar een stekker aan zit (apparatuur/kabels).
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Mr.M

ik ben in de akoestisch gedeelte inderdaad best onzorgvuldig te noemen.
aangezien ik  mijn apparatuur moeilijk kan upgraden ben ik me  zeker aan verdiepen in akoestiek.
als ik zo de verhalen hoor kan het stukke beter,
:headbanging:

ik vind het nu all heel moii klinken het idee dat het nog mooier kan doet  me  handjes zweten  ...
dus tips zijn welkom...

DofN

Citaat van: Midcall op oktober 15, 2013, 11:15:49
Op zich is dit een curieuze constatering. Slechte (niet optimale) akoestiek van een ruimte is atijd een nivileerder. Het vernietigt in bepaalde mate de kwaliteit van je geluidsweergave en naar mate de investeringen in je apparatuur toenemen is de desinvestering ook groter wanneer je dit aspect voor het gemak negeert. De foto's spreken verder boekdelen, als je dat zo ziet schat ik dat hij misschien maar 50% (wellicht nog wel minder) van de maximaal haalbare kwaliteit uit zijn set haalt. Dat hij daarmee reeds gelukkig is is helemaal top natuurlijk, maar de kapitaalvernietiging is er niet minder om. Kharma zelf weet als geen ander wat het belang van akoestische aanpassingen is, wanneer je de ruimtes bij Kharma bezoekt heb je minder dan een halve seconde nodig om dat ook in te zien.

Lang verhaal kort: perfect dat je het goed vind klinken, ook al kan het allemaal nog veel beter zonder 1 cent te investeren in iets waar een stekker aan zit (apparatuur/kabels).

De curieuziteit zit hem vooral in de constatering dat niet iedereen hetzelfde geluidsbeeld nastreeft, en dat de definitie 'goed geluidsbeeld' op zijn minst discutabel is. Verder ben ik het grotendeels, zij het minder uitgesproken, met je eens.

Citaat van: maz op oktober 15, 2013, 13:16:20
ik ben in de akoestisch gedeelte inderdaad best onzorgvuldig te noemen.
aangezien ik  mijn apparatuur moeilijk kan upgraden ben ik me  zeker aan verdiepen in akoestiek.
als ik zo de verhalen hoor kan het stukke beter,
:headbanging:

ik vind het nu all heel moii klinken het idee dat het nog mooier kan doet  me  handjes zweten  ...
dus tips zijn welkom...

Maz, het kan beter.

tip 1: de eerste reflectiewand (het glas) dempen met geplooide gordijnen (geen velours)
tip 2: een DSP inzetten (ik weet dat je geen DSP wil, maar het is toch mijn tip)
tip 3: twee absorberende panelen op het eerste reflectiepunt aan de zijwanden plaatsen (vooral tegen echo/flutter)
tip 4: de kooi verplaatsen naar achteren, de bank wat naar achteren zodat je rechterspeaker meer ruimte heeft. Misschien klopt je luisterdriehoek dan niet meer, dat is een kwestie van proberen.

Nahpets

Ik denk ook niet dat er een 'beste' geluidsbeeld/muziekset bestaat. Net zo min als de beste auto bestaat.

Wil je hard rijden, Bugatti Veyron.
Wil je zuinig rijden, een 3L auto (of een fiets).
Wil je dat de buren denken dat je een geiten-wollen-sokken type bent, Toyota Prius.
Ben je een taxi-chauffeur, Mercedes.

In alles het beste? Succes.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Martijn M

Helemaal mee eens, Nahpets! Er bestaan natuurlijk wel significante kwaliteitsverschillen tussen componenten en totale sets, maar een 'de beste' bestaat niet. Dat is afhankelijk van doelstellingen en de specifieke toepassing.
Dutch & Dutch

VlisChris

Citaat van: Nahpets op oktober 15, 2013, 14:53:59
Ik denk ook niet dat er een 'beste' geluidsbeeld/muziekset bestaat. Net zo min als de beste auto bestaat.

Wil je dat de buren denken dat je een geiten-wollen-sokken type bent, Toyota Prius.

^^

Mr.M

Peerless Monster

Citaat van: Nahpets op oktober 15, 2013, 14:53:59

In alles het beste?
Precies! een Taxi chauffeur met geiten-wollen-sokken in een Bugatti Veyron 3L... ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.