MA GX300 soms te nadrukkelijk in het mid/hoog en hoog

Gestart door Alex1980, januari 3, 2013, 20:24:36

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Citaat van: Alex1980 op januari  5, 2013, 11:22:00
HaHa. Jij gaat er echt even goed voor zitten. Ja 2 leren banken. 1 van 2,6 meter en 1 van 2 meter. Dat vult wel lekker op. Er zitten overigens geen kussens bij. Misschien ook nog een idee.
Leer is geen absorptie en reflecteert juist. Dus het lijkt te werken in het voordeel, maar het is juist andersom.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robert T

Heb je wel een een akoestiek advies ovewegen? Er zijn diverse bedrijven die dat doen, zelf erg tevreden geweest met Toine (Soundscapes). Voor een paar honderd euro weet je precies waar je aan toe bent en wat/waar je moet dempen en en vooral HOE. Zo aan de ruimte te zien is dat wel nodig maar dat blijft enigzins gissen.

Akoestische aanpassingen hoeven trouwens niet lelijk te zijn en kunnen een erg mooie aanvulling zijn op je interieur. Ben zelf aan het kijken naar een paneel op artpanel.nl in dubbele uitvoering (2x1.20M breed x 1.80M hoog, naast elkaar) maar blijf maar twijfelen over de print op het doek.... keuzes genoeg i.e.g!

Succes, enne, mooie speakers!

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Alex1980

Citaat van: Paul1967 op januari  5, 2013, 11:33:54
Ikzelf heb een paartje GX50 en deze klonken ook too bright in mid en hoog). Werd wel iets minder na een lange inspeeltijd maar ging niet echt weg. Heb toen een lekker dik kleed aangeschaft met een pool van 4cm hoog, plantje hier en daar neergezet en achter mijn rug de muur aangekleed met een op linnen gespannen "art" schilderij......sindsdien totaal geen last meer van enig scherpte of felheid.

Dat klinkt niet verkeerd. Wie weet kleden wij de kamer ook wat meer aan.

Zojuist eens een cd van Emeli Sande opgezet. Dat is ook een helder klinkende cd. Als eerste het scherm naar beneden. Misschine wil je het horen, maar ik had het idee dat het iets scheelde. Als tweede de luidsprekers 50 cm verder de kamer in en niet naar binnen gedraaid maar recht voorruit. In basweergave een grote verbetering. De sweetspot wordt er groter door. Minder dippen of uitschieters van de bas.  Naar voren of naar achter zitten heeft minder effect. Ik weet alleen nog niet wat mijn vriendin hiervan vind... De schelheid zit er nog in maar het is al beter. Maar er zijn nog tal van mogelijkheden.

NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

morca

Citaat van: Alex1980 op januari  5, 2013, 08:00:08
Tjonge, ik had een avond even niet gekeken, maar erg veel reacties. Ik ga niet alles quoten, maar probeer het even samen te vatten.

- De akoestiek lijkt mij 1 van de verbeterpunten. De muren zijn van beton. De vloer is van laminaat. 2 grote leren banken. vitrages voor de ramen. Kortom best hard. Zou een groot karpet iets doen? Het moet namelijk wel een huiskamer blijven... Verder staat de ene luidspreker best dicht tegen het raam terwijl de andere 6 meter naast zich heeft. Ze staan 350 cm uit elkaar en dat zit ik er ook ongeveer vanaf.

- De verhouding versterker luidspreker is zoek. Dat komt omdat ik een mega stap in de luidsprekers heb gemaakt, omdat ik dat in 1 keer goed wilde doen. Aanvankelijk zou het de GX200 worden, maar ik liep gunstig tegen de 300 aan. Ik wil me best oriƫnteren in het upgraden van de versterker. Zoals ik het begrijp zal de beste investering een stereo versterker zijn die is te integreren op de denon.

- Bekabeling: De luidsprekerkabel kan ik me voorstellen dat die het hoog pittig doorgeeft. Dat heb ik al veel vaker gelezen en veel tijd heb ik er niet aan besteed voordat ik ze aanschafte. De interlink VDH the second is een rustig klinkende kabel. Die hoeft niet te veranderen.

- Het lijkt me wel wat dat het geluid overal vandaan komt behalve uit de luidsprekers. :bigsmile: Zoveel mogelijk dimensies. Is dat haalbaar in mijn huiskamer? L vormige kamer van 50 vierkante meter.

-Als antwoord op de vraag de foto die ik in het MA verzameltopic gebruikte.
Ik heb alles nog niet gelezen ,maar laat je niks wijs maken,
kom anders even in het topic in me onderschrift meelezen over echo,nagalm,staande golven.
Alle dingen waar die ADSY vaak niks ,of slechter maakt,niet altijd trouwens,maar vaak wel.......

Als ik je ruimte bekijk zie ik het probleem al,alle harde vlakken zorgen voor reflectie,s waar je panelen zou kunnen plaatsen.

roeleken

Citaat van: morca op januari  5, 2013, 12:30:41
Ik heb alles nog niet gelezen ,maar laat je niks wijs maken,
kom anders even in het topic in me onderschrift meelezen over echo,nagalm,staande golven.
Alle dingen waar die ADSY vaak niks ,of slechter maakt,niet altijd trouwens,maar vaak wel.......

Als ik je ruimte bekijk zie ik het probleem al,alle harde vlakken zorgen voor reflectie,s waar je panelen zou kunnen plaatsen.

de ego's (ipv echo's) zijn af en toe ook niet van de lucht hier op dit forum, pfffff
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

morca

Citaat van: roeleken op januari  5, 2013, 12:48:45
de ego's (ipv echo's) zijn af en toe ook niet van de lucht hier op dit forum, pfffff
Uw bedoeld ?
Ik ben vaak erg geduldig mensen helpen met zulke dingen.
Dus ik hoop dat die ego niet op mij slaat ,want ik heb geen ego!
Alleen een duidelijke mening door ervaring hiermee,maar ik weet ook niet alles  ;)

Lion of Judah

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring met een setje MA RS6 gehad. Akoestiek ook ongeveer hetzelfde zo te zien (en smaak ook). Ik heb alleen geen HT maar alleen stereo. De snelste manier bij mij is geweest om andere luidsprekers aan te schaffen met een " rustiger" karakter. Daarna pas de versterking naar een hoger niveau getild, toen was het dubbel feest.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Bo1972

Objectief gezien moet je het zelf ervaren, daar gaat het om. Zo kun je voor jezelf ervaren of het iets is voor jou. Geserveerdheid is alleen een goed eigenschap. Door mijn ervaring weet ik dat het % producten die goed zijn kleiner dan 10% zijn. Het positieve van alles is dat de kwaliteit in surround de afgelopen jaren met sprongen vooruit is gegaan. Reeds voor hele betaalbare prijzen koop je een hoog niveau. Media players zijn daar een mooi voorbeeld van. Voor een kleinbedrag ( soms iets meer dan 100 euro) koop je een mediaplayer en wanneer je hier een Hardeschijf bij koop t en een goede hdmi kabel speel je voor weinig geld al op een heel hoog niveau. Zie dat de meerwaarde van sommige dure highend apparatuur door deze ontwikkelingen voor een groot deel teniet gedaan worden. Ineens is een hoger niveau voor veel meer mensen toegankelijk. Dat kun je alleen maar toejuichen. Dat neemt niet weg dat je nog altijd de juiste producten eruit moet zien te halen die goed zijn. En bij jou passen.

Bo1972

goed van je om een foto te plaatsen. Een vloerkleed doet ook wonderen. Eigenlijk vaak een must. Je klank wordt beter en je focus neemt duidelijk toe. Natuurlijk kan nagenoeg niemand in 1 keer alles aanpassen. Dat kan bijna niemand, ook ik niet. Maar goed om te lezen dat je bewust bent geworden t.a.v de verbeterpunten. daar gaat het om. Toch fantastisch dat je door iedereen zo gehlopen wordt tot betere resulaten.

roeleken

Citaat van: morca op januari  5, 2013, 12:51:52
Uw bedoeld ?
Ik ben vaak erg geduldig mensen helpen met zulke dingen.
Dus ik hoop dat die ego niet op mij slaat ,want ik heb geen ego!
Alleen een duidelijke mening door ervaring hiermee,maar ik weet ook niet alles  ;)

je hebt nog niet alles gelezen, maar laat je niets wijsmaken zeg je hierna.  Komt me een beetje bruusk over  ;)    Maar no hard feelings hoor, meten is weten tenslotte.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Bo1972

De GX300 gaat met een bi-wire kabel ruimtelijker en beter spelen. Wat een betaalbaar advies is is een losse eindversterker gaan kopen voor je frontspeakers. Een primare 30.2 vind je op het net voor leuke prijzen. De klankeigenschappen passen perfect bij de GX300 en je krijgt ineens diepte wat verslavend leuk is voor deze speakers.

roeleken

BJF

Misschien nog een simpele c.q. goedkope optie: bi-amp je speakers. Je Denon heeft die mogelijkheid.
Niks. Oh nee? Nee. Oh.

Bo1972

ga nooit een eindversterker van een ande merk of van hetzelfde merk voor het laag gebruiken. En de versterker van de surroundversterker voor het mid/hoog. Balans is nooit mooi, vaak geprobeerd. Nooit een goed resultaat als gevolg.

Exxar

Hoeft ook geen aparte eindversterker te zijn. Die Denon kan gewoon bi-ampen via de surround back.

Bo1972

De klankeigenschappen van de versterker blijven gelijk, ook bij bi-amping. Alleen de controle neemt vaak toe.

Midstar

Citaat van: Lion of Judah op januari  5, 2013, 13:07:13
Ik heb ongeveer dezelfde ervaring met een setje MA RS6 gehad. Akoestiek ook ongeveer hetzelfde zo te zien (en smaak ook). Ik heb alleen geen HT maar alleen stereo. De snelste manier bij mij is geweest om andere luidsprekers aan te schaffen met een " rustiger" karakter. Daarna pas de versterking naar een hoger niveau getild, toen was het dubbel feest.
Juist.

Akoestiek aanpassen doe je om te "tweaken" als dat nodig is. Luidsprekers probeer je eerst uit in je woning waardoor al snel aan het licht komt of ze hun werk goed doen. (tenzij je verhuist of iets derg..).
Er wordt vaak al snel geroepen om de akoestiek aan te passen, Waarom?
Ook kabels zullen het niet verhelpen omdat dit te kleine tweaks zijn om het grotere probleen aan te passen.
Een andere luidspreker uitzoeken, proberen etc.. zet meer zoden aan de dijk is makkenlijker en gaat sneller en ik denk ook nog eens goedkoper.
Vooral als je knappe speakers ter inruil heb.

Als je veel stereo luistert/prefereert  is een aparte verterker of eindbak eigenlijk wel een Pre om goede speakers aan te sturen, dit scheelt echt heel veel in het geluid. De meeste receivers klinken nog steed niet met stereo.

Voorbeeldje Accuphase E206 van ong 500,- als eindtrap gebruiken en of het stereogebeuren zal zo veel schelen zelfs met de vele duurdere receivers.

garmtz

Heel erg veel onzin, maar ook enkele nuttige suggesties hier.

- Akoestiek maakt zeker veel uit en een vleed kan helpen, maar...
- Bottom line is dat Monitor Audio gewoon schel klinkt en daar helpt maar 1 ding tegen: andere speakers.

Bo1972

Wat een onzin: Monitor Audio klinkt schel. Alles heeft te maken met de juiste combinatie. Monitor Audio speakers hebben eigenschappen die veel van hun concurrenten niet hebben. Zoas de snelle respons, controle en doortekendheid in het laag is erg goed. Ook kun je net als bij de beste highend speakers een heel diep en brede stage creeren met de juiste versterking. Je kunt zelfs bij optimale afstelling ruim een meter buiten de luidspreker spelen. ga je kijken naar de concurrenten zoals B&W, Kef,  Dali enz dan zul je direct kunnen waarnemen dat het beeld erg ver naar voren wordt geprojecteerd. Hierdoor staat nagenoeg alles op 1 lijn. Voor betaalbare prijzen kun je nu met Monitor Audio highend prestaties neerzetten die met haar concurrenten niet mogelijk zijn. Omdat je dan ten alle tijden 2 dimensionaal geluid krijgt. Dit doe ik altijd door de verschillende speakers te laten horen met hetzelfde nummer. Dan kan een ieder die geen gehoor afwijking heeft dit waarnemen. Een hoogbandtweeter geeft in de meeste gevallen een minder hard hoog dan een conventionele dome tweeter. Wanneer je kabels gaat gebruiken die licht verzilverd zijn kom je vaak in de problemen met je hoog. A.J van den Hul is een hele aardige en humorvolle man. Ging vele jaren altijd met hem samen een rondje op maandag op de Koningshof. Zijn kabels zijn best aardig, maar bepaalde kabels zijn door hun techniek vaak beter.

garmtz

Alex1980

De luidsprekers die ik nu heb ben ik erg blij mee. Ik weet nog goed welke luidsprekers ik allemaal de revue heb laten passeren en uiteindelijk ben ik voor deze gegaan. Wat ik tijdens de luistersessies inmiddels wel heb geleerd is dat je je beslissing niet op basis van 2x ruim een uur luisteren moet maken. Je zou er eigenlijk een dag(deel) voor uit moeten trekken. Misschien was me de "schel"heid (met opzet tussen aanhalingstekens) meer opgevallen.

De denon staat in Bi-Amp. In het laag misschien een verbetering maar in het hoog hoorde ik toen geen verschil. De kabel had ik toch, dus ik dacht: Baat het niet schaadt het niet.

Hoe dan ook, de speakers gaan niet de deur uit tenzij iemand de hoofdprijs langs komt brengen en zelfs dan moest ik me nog goed bedenken.

De woonkamer met allerlei professionele demping volhangen is geen optie.

Stel voor dat ik de eindtrap van Roksan zou kopen, wat zou ik dan kunnen verwachten? Wat doet een eindversterker op een voorversterker (Denon) die niet een perfecte match is met de speakers?

Want daar zoek ik het zelf in. Het "nieuwe denon geluid" zeg maar vanaf de 3808 is veel frisser dus scheller dan bijvoorbeeld de 3803 die ik hiervoor had. Mijn vermoeden is dat de 3803 qua klankeigenschappen beter aansluit bij deze luidsprekers, maar die miste tov de 3808 een berg details. Vandaar dat ik nu nog steeds met de VDH luisprekerkabel speel. Die had ik toen op de 3803. De audioquest dimondback was ook om die reden aangeschaft, maar de combi van die kabels gaat echt niet in deze set.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

garmtz

Andere eindversterkers en kabels zullen iets uit kunnen maken, maar de speakers zelfs zijn hierin zeker dominant. Idem de akoestiek. De versterker moet de luidsprekers vooral goed aankunnen en volgens mij is dat met de Denon niet een enorm probleem.

Wat ik met 'Bo1972' eens kan zijn, is dat een goede speaker ook een goede aansturing behoeft. Hier valt bij jou ook nog het nodige te verbeteren. Meer dan je met kabels voor elkaar kunt krijgen, hoewel er tussen de verkeerde en de juiste kabels nog best wel verschil kan zitten.

Maar nogmaals, je kunt er heel veel geld tegenaan gooien, het blijven de speakers die de totale balans uitmaken.

BJF

@Alex1980: Dat klinkt heel verstandig  ;)

Ik zou eerst eens rustig rondkijken naar een kleed. Woon je in de buurt van een IKEA? Koop daar iets wat je (min of meer) aanstaat, leg het in je kamer en luister naar het effect op de klank. Helpt het niks, dan weet je dat ook weer. Afhankelijk van hoe mooi je het kleed werkelijk vindt breng je het (binnen de termijn) eventueel terug. Hoeft dus niks te kosten behalve een ritje IKEA.
Niks. Oh nee? Nee. Oh.

Alex1980

Ik zal morgen of anders volgende week even naar mijn broer rijden. Die heeft een groot karpet. Die gooi ik wel even in de kamer.

Dat de luidsprekers dominant zijn in een systeem staat buiten kijf. Maar een versterker doet ook meer als ik voorheen dacht. Dat bewees de switch van de denon 3803 naar de 3808. Qua vermogen is het geen probleem. De denon wordt niet heet en speler op een hoog volume is geen probleem. Wat ik zoek is een versterker die de juiste klankeigenschappen heeft om de MA een beetje beter in toom te houden.

Maar is het handiger een geintegreerde versterker te kopen of volstaat een eindversterker ook?