het (te) grote flakkees subwoofer project

Started by flakkees, September 29, 2012, 03:59:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Exxar

Constructiefout?

Of over de Xmax gegaan met die 20Hz test?

nielvm

In een gesloten kist over de xmax? Moet je toch al echt hard gaan  :wacko:
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Exxar

Denk je? Ik heb dat nog weten gebeuren bij iemand die een Visaton W300S had gekocht. Gesloten kist van 100liter, een 150watt erop en een playlist testtoontjes van 10-100Hz. Nooit verder geraakt dan pakweg 30Hz.

flakkees

gewoon een 20hz toon en echt niet hard en zeker niet over de x-max
andere woofer mankeert niets aan  >:(
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Exxar

Er is wel een verschil tussen niet hard en niet luid. Maar ik ken jouw drivers niet en heb er ook niet meteen de specs van, dus ga ik hier niet zeggen dat je ze overstuurd hebt of zoiets.


Laten we het voorlopig houden op een constructiefout.



Beweegt de woofer nog als je deze zachtjes indrukt? Maakt hij schurende geluiden?

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Exxar

Waarschijnlijk spoeltje verbrand.
Dus ofwel overstuurd ofwel een constructiefout.

Beweegt de andere woofer nog soepel?

flakkees

andere doet het gewoon nog prima en ze stonden bijde even hard
dus zeg het maar .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Dat is wel erg balen........zonder dsp zou 20 hz ook nog niet hard weergegeven worden.
Dus lijk imo op een constructie fout.

Ik vind het wel snel,heb er wel vaker mensen over gehoord,hier nog nooit een probleem mee gehad.......apart.

Wijx wondere wereld

Quote from: flakkees on October 14, 2012, 17:49:25
ook van 10 seconden ?

is wat snel maar zou kunnen. 20 hz op een goed vermogen kan best.

Normaal bij film krijgen ze steeds even rust. Maar dan zal je vast iets geroken hebben
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

RonG

Balen man, hopelijk heb je snel een vervanger.

morca

#190
Denk toch dat je op moet passen de woofer is 600 watt bij 4 ohm toch?
De amp:

Algemeen:
De VLP 2500 van American Audio is een hoog vermogen professionele versterker die een vermogen geeft van 700 Watt bij 8 Ohm en maar liefst 1100 Watt op 4 Ohm. We kunnen met een gerust hart zeggen dat deze kwaliteit/rendement verhouding in deze prijsklasse nog niet eerder vertoond is. In combinatie met de diverse geluidssets bent u het stralende middelpunt als het gaat om het leveren van een kwalitatieve geluidsinstallatie.

Specificaties:
- 2 x 1100W RMS op 4 Ohms, 1kHz, 0.1% THD
- 2 x 700W RMS op 8 Ohms, 1kHz, 0.1% THD

Je hebt wel bijna 2 keer erop staan als wat nodig is............
Dat zou imo ook de dader nog kunnen zijn,waarom die andere nog niet? moeilijk te zeggen.
Heb je die andere nog wel goed getest daarna,of hij nog wel goed speelt bij zware belasting,
gewoon film of muziek dan bedoel ik ?

Wijx wondere wereld

Sorry maar dat is echt geneuzel. Als je niet bij de xmax komt kun je er 100000 watt aan hangen. Wil niet zeggen dat de versterker ook continu zoveel vermogen instopt. Je weet hoe relatief vermogens zijn en de verschillende meetmethodes waarmee gerommeld wordt.

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

morca

Quote from: Wijx wondere wereld on October 14, 2012, 19:08:03
Sorry maar dat is echt geneuzel. Als je niet bij de xmax komt kun je er 100000 watt aan hangen. Wil niet zeggen dat de versterker ook continu zoveel vermogen instopt. Je weet hoe relatief vermogens zijn en de verschillende meetmethodes waarmee gerommeld wordt.
Juist bij tonen als 20 hz waar de vermogens opname vd woofer in het kwadraat toenemen per 5 hz dacht,en de Xmax ook .
Is dit misschien nog niet zo,n slechte achterliggende gedachten,ik neuzel niet  :P

Maar als Kees zeker weet dat ze niet zover heen en weer gingen,ik probeer alleen maar mee te denken hoor.
Kan je het wel niet met me eens zijn,maar het is een feit dat die amp die spoelen zo nog eens oprookt bij zware belasting.
En gezien Kees zijn verhaal dat het zijn 9e sub is,er hiervoor geen 1 beviel zal hij wel aardig hard draaien.

Dus dat advies dat er teveel aanhangt als je vaak erg gekkie wil doen ermee is geen geneuzel,maar een correcte selectie van onderdelen advies  :)
Of het daar dan door komt is een 2e  ;)

Wijx wondere wereld

een sub blaas je niet op met teveel vermogen. Dat doe je met te weinig vermogen.

Als je jouw rekensom erop loslaat moet je ook weten hoe de versterker is gemeten bij welke belasting en hetzelfde geldt voor de woofer. Cijfers zeggen nooit zo veel.

Dat hij hard speelt lijkt me geen vreemde aanname  :D
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Exxar

Quote from: Wijx wondere wereld on October 14, 2012, 19:27:29
een sub blaas je niet op met teveel vermogen. Dat doe je met te weinig vermogen.

Geloof je dat nu zelf?

morca

Quote from: Wijx wondere wereld on October 14, 2012, 19:27:29
een sub blaas je niet op met teveel vermogen. Dat doe je met te weinig vermogen.

Hier heb je gelijk,je kan hem verbranden met vervorming door te weinig vermogen,dat gaat langzaam.
Maar geloof me ,want ik heb naast zulke personen gezeten toen het fout ging,bij 2 keer teveel vermogen kan het met 1 dikke roggel de laatste zijn.
gelukkig waren het mijn woofers niet  :D

De winkel verkocht graag een dikke amp,tegen mijn advies in,dus toen het stuk ging kon ie naar de winkel terug.
Ik had het gebouwd en het hem al met klem afgeraden......
Jl geeft geen garantie bij zwarte spoelen,dealer betaalde ook niet  ;)

Wijx wondere wereld

Quote from: Exxar on October 14, 2012, 19:34:04
Geloof je dat nu zelf?

100%. Simpel gezegd als je een versterker van 1000 watt op een speakerzet van max 100 watt en je luisterd niet op oorlogsniveau dan is er niets aan de hand. Wat er hier gebeurt is iemand die de sub hard speelt. De unit vraagt dan om meer vermogen. Het is niet dat de versterker er automatsich meer vermogen in pompt. Dat de versterker dan geen krimp geeft als de unit aan z'n max zit en de spoel gefrituurd wordt komt niet door de versterker. Dat komt doordat het volume te hoog staat.

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

morca

Quote from: Wijx wondere wereld on October 14, 2012, 21:26:52
100%. Simpel gezegd als je een versterker van 1000 watt op een speakerzet van max 100 watt en je luisterd niet op oorlogsniveau dan is er niets aan de hand. Wat er hier gebeurt is iemand die de sub hard speelt. De unit vraagt dan om meer vermogen. Het is niet dat de versterker er automatsich meer vermogen in pompt. Dat de versterker dan geen krimp geeft als de unit aan z'n max zit en de spoel gefrituurd wordt komt niet door de versterker. Dat komt doordat het volume te hoog staat.
Dus ook dat er iets niet goed berekend is,want een 100 watt woofer heeft geen 1000 watt nodig om netjes te spelen.
Het komt door het volume doordat er een te zware amp op staat  ;)
Bij een beter geselecteerde amp gaat jouw voorbeeld opstelling ook niet stuk ....

wupsie

Kees: dit is zwaar kl*ten
Heb direct mn totem paal uit de berging gehaald, en ben nu aan het dansen om jou verkoper van de blafferts gunstig te stemmen.

Succes met de afhandeling van deze zware tegenvallert  :nopompom:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

flakkees

de tijd zal het leren ,
ga nu even 1 weekje werken in het hoge noorden

tot zaterdag .....
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx