Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

De afgelopen pagina's ging het meer over wat men van anderen vindt dan over akoestiek. Laten we het gewoon weer over akoestiek hebben. Dank je!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

op eigen verzoek verwijderd.

Nou...

Ik moet toch schrijven dat Tinus M toch best veel verstand heeft van de materie!

;D

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979


Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

morca

Citaat van: Dynky op april  4, 2016, 14:20:54
dat maak jij er imo nu van, Garmt zie ik enkel schrijven dat hij het forum niet "dankbaar" moet zijn voor iets, da's een standpunt waarin ik hem iig wel begrijp/volg...zeker als je de zure reacties van bepaalde leden op z'n belangeloze posts soms las, die hij nog behoorlijk lang heeft ondergaan, maar ik snap 100% dat je dan op een bepaald moment zoiets hebt van, "waarom zou ik hier nog energie in steken" ;)
Ik bedoelde alleen dat zijn aanzien hier wel geholpen heeft tot waar ze nu zijn denk ik.
Dankbaar nee dat hoeft niet.
Energie in nutteloze discussies steken word je idd moe van.
Maar ik heb niet zo mee gelezen dus weet ook niet wat de irritatie veroorzaakt heeft.

Idd verder ontopic Bas  :thumbs-up:

DofN

Ik las zonet de post van Martijn ook nog eens door. Daarin staat toch alles wat je moet weten? Ik haal eruit dat alleen gordijnen ophangen niet de oplossing is. Je zult ook basstraps moeten laten bouwen als je geen DSP en multisubs wil, mocht je een goed geluid nastreven.

Als je eerst alleen akoestische gordijnen ophangt zou het zelfs dof kunnen klinken omdat verhoudingsgewijs het laag gaat overheersen: je absorbeert in het hele geluidsspectrum één niet zo heel breedbandig gebied en de rest (met name het laag en midlaag) laat je dan liggen. Lijkt me. En in het laag heb je best wat pieken - die ik zelf liever niet op die manier zou willen horen. Ben wel benieuwd hoe je vindt dat het laag bij jou is?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Citaat van: doorofnight op april  4, 2016, 22:38:01
Ik las zonet de post van Martijn ook nog eens door. Daarin staat toch alles wat je moet weten? Ik haal eruit dat alleen gordijnen ophangen niet de oplossing is. Je zult ook basstraps moeten laten bouwen als je geen DSP en multisubs wil, mocht je een goed geluid nastreven.

Als je eerst alleen akoestische gordijnen ophangt zou het zelfs dof kunnen klinken omdat verhoudingsgewijs het laag gaat overheersen: je absorbeert in het hele geluidsspectrum één niet zo heel breedbandig gebied en de rest (met name het laag en midlaag) laat je dan liggen. Lijkt me. En in het laag heb je best wat pieken - die ik zelf liever niet op die manier zou willen horen. Ben wel benieuwd hoe je vindt dat het laag bij jou is?
En daarom vraag ik dus jullie advies, top! :thumbs-up:

Het is ook exact mijn angst dat ik met het optimaliseren van de frequentiegebieden op het laag na juist de laagproblemen nog meer naar voren haal. Die zijn er namelijk ook gehoormatig zeker. Een aangezet midlaag en lange nagalmtijd waardoor het midden wat verdrukt wordt en minder open klinkt dan mogelijk is. Ik ben dan ook erg benieuwd wat meerdere, kleinere subwoofers zullen doen. Het toch aanschaffen van apparatuur in plaats van het interieur aanpakken, voelt alleen dubbel. Dat doen naar mijn mening mensen al te vaak, omdat een kabeltje kopen net wat meer sexy is dan je woonkamer aanpassen.
Maar ook los van het laag geeft de nagalmtijd wel een groots gevoel aan het geluid, maar zorgt het ook voor onrust als het volume omhoog gaat. Door de reflecties ben ik juist weer meer geneigd het volume omhoog te zetten om meer details te horen.

Althans, dat is mijn interpretatie, dus schiet er gerust op!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

sultankat

Citaat van: Bas Akkerman op april  4, 2016, 19:28:13
De afgelopen pagina's ging het meer over wat men van anderen vindt dan over akoestiek. Laten we het gewoon weer over akoestiek hebben. Dank je!

:clapping:
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

evilniek

Citaat van: Bas Akkerman op april  5, 2016, 08:01:07
En daarom vraag ik dus jullie advies, top! :thumbs-up:

Het is ook exact mijn angst dat ik met het optimaliseren van de frequentiegebieden op het laag na juist de laagproblemen nog meer naar voren haal. Die zijn er namelijk ook gehoormatig zeker. Een aangezet midlaag en lange nagalmtijd waardoor het midden wat verdrukt wordt en minder open klinkt dan mogelijk is. Ik ben dan ook erg benieuwd wat meerdere, kleinere subwoofers zullen doen. Het toch aanschaffen van apparatuur in plaats van het interieur aanpakken, voelt alleen dubbel. Dat doen naar mijn mening mensen al te vaak, omdat een kabeltje kopen net wat meer sexy is dan je woonkamer aanpassen.
Maar ook los van het laag geeft de nagalmtijd wel een groots gevoel aan het geluid, maar zorgt het ook voor onrust als het volume omhoog gaat. Door de reflecties ben ik juist weer meer geneigd het volume omhoog te zetten om meer details te horen.

Althans, dat is mijn interpretatie, dus schiet er gerust op!

Meerdere subs doen toch niks kwa na-galm, of zie ik dat nou verkeerd ? Ik zou eerst maar is meten met REW of iets dergelijks, zegt de persoon die nog nooit z'n eigen ruimte heeft ingemeten alvorens een absorbtie-wand te plaatsen ;)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Staaled

Een manier om levendigheid te behouden terwijl je dempt is om een set panelen li/re te plaatsen, maar dan niet gekoppeld aan de eerste reflectiepunten van li/re.
Je plaatst ze contra, re/li.
Dus op de linkermuur het eerste reflectiepunt van re en op de rechtermuur eerste reflectiepunt van li.

Zo verminder je crosstalk en neemt focus/plaatsing toe.
Zelf nooit geprobeerd , maar in de literatuur kom je het nog wel eens tegen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

erik s.

Er staat mij een foto bij waar de luisterplaats recht voor een raampartij is, dan kan ik me gordijnen wel voorstellen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bas Akkerman

Citaat van: evilniek op april  5, 2016, 11:08:33
Meerdere subs doen toch niks kwa na-galm, of zie ik dat nou verkeerd ? Ik zou eerst maar is meten met REW of iets dergelijks, zegt de persoon die nog nooit z'n eigen ruimte heeft ingemeten alvorens een absorbtie-wand te plaatsen ;)
Niet tegen de nagalm inderdaad naar ik weet, wel hopelijk tegen een aantal boosts in het laag. Het plaatsen van basstraps heb ik nog niet geheel vaarwel gezegd, wellicht dat ik toch meer plek ervoor heb dan gedacht. Uiteraard ga ik eerst nog laten meten voor ik echt aanpassingen ga doen.

Citaat van: Staaled op april  5, 2016, 14:10:21
Een manier om levendigheid te behouden terwijl je dempt is om een set panelen li/re te plaatsen, maar dan niet gekoppeld aan de eerste reflectiepunten van li/re.
Je plaatst ze contra, re/li.
Dus op de linkermuur het eerste reflectiepunt van re en op de rechtermuur eerste reflectiepunt van li.

Zo verminder je crosstalk en neemt focus/plaatsing toe.
Zelf nooit geprobeerd , maar in de literatuur kom je het nog wel eens tegen.

Interessant! Grootste probleem daarbij is dat ik aan de rechterkant wel een muur heb, maar aan de linkerkant niet. Dat is een l-stuk met in verhouding de muur drie meter verder weg.

Citaat van: erik s. op april  5, 2016, 15:17:20
Er staat mij een foto bij waar de luisterplaats recht voor een raampartij is, dan kan ik me gordijnen wel voorstellen.
Klopt. Ik zag daarstraks ook dat die foto's weg zijn. Het is/was voor mij ook de meest logische, eerstvolgende stap. Ook als ik heel provisorisch grote kussens achter tegen het raam zet, merk ik meer rust en meer "being there" tijdens het luisteren.
Maar Abel merkte terecht op, en daar dacht ik ook eerder al aan, dat met het aanpakken van het mid en hoog juist de problemen in het laag duidelijker worden. Zeker in het hoog gaan de Harbeths niet ver, dus daar wil ik het minste aan doen. Wel de nagalm behandelen, maar er hoeft geen bult aangepakt te worden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op april  5, 2016, 21:47:23

Interessant! Grootste probleem daarbij is dat ik aan de rechterkant wel een muur heb, maar aan de linkerkant niet. Dat is een l-stuk met in verhouding de muur drie meter verder weg.

Dan zou je enkel de rechtermuur eens kunnen proberen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Ok, ik dacht dat het echt symmetrisch moest zijn. Ga ik eens proberen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Citaat van: Bas Akkerman op april  5, 2016, 21:47:23
Niet tegen de nagalm inderdaad naar ik weet, wel hopelijk tegen een aantal boosts in het laag. Het plaatsen van basstraps heb ik nog niet geheel vaarwel gezegd, wellicht dat ik toch meer plek ervoor heb dan gedacht. Uiteraard ga

Als je de echt hardnekkige probleemgebieden "in het laag" aan wilt pakken, heb je toch behoorlijk veel massa nodig. Misschien kun je iets met t plafond doen, kwa oppervlak zou dat volgens mij niet gek zijn, zit het ook niet zo in het zicht/in de weg, ook niet geheel onbelangrijk. Boosts zijn ook te EQ'en toch?

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

michel69

Interessant de laatste pagina's ik heb als ik het goed lees dezelfde situatie als Bas qua kamer en plaatsing van de speakers en was toch al van plan om eens te gaan kijken hoe ik mijn akoestiek kan verbeteren, en ga dit dan ook even goed volgen ;) ;D
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

erik s.

Citaat van: evilniek op april  6, 2016, 10:17:29
Als je de echt hardnekkige probleemgebieden "in het laag" aan wilt pakken, heb je toch behoorlijk veel massa nodig. Misschien kun je iets met t plafond doen, kwa oppervlak zou dat volgens mij niet gek zijn, zit het ook niet zo in het zicht/in de weg, ook niet geheel onbelangrijk. Boosts zijn ook te EQ'en toch?
Juist boosts, de pieken, zijn te temperen met EQ, bij dalen lukt EQ veel minder.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bas Akkerman

De kogel is door de kerk, nou ja, het pistool geladen. Ik ben inmiddels erg benieuwd geworden wat meerdere subwoofers zouden doen in mijn ruimte in vergelijking met mijn enkele DD18.

Aan wat voor grootte moet ik dan denken? 12", 15"? En is DSP in de subwoofer dan noodzakelijk of kan een externe DSP voldoende zijn? Het gaat om een ruimte van 7x4 met een L-vorm van 3x3. Aangrenzend zijn een hal van 4x3 en een open keuken van 4x4. Veel lekken dus. Subtiliteit vind ik belangrijker dan grof geweld, maar enige druk ervaren zou een mooie bonus zijn.

Uiteraard ga ik ook laten meten en de nagalm, reflecties, en dergelijke zoveel mogelijk aanpakken. Gordijnen, kasten, meubels zijn dan de eerste dingen waar ik aan denk, maar ook bijvoorbeeld een akoestisch plafond of panelen aan het plafond zijn een optie. Ik ben behoorlijk vrij daarin ("je bouwt je huis toch om je luidsprekers heen", aldus mijn vrouw), maar esthetiek is ook erg belangrijk.

Wie zou eens mee willen denken met het plaatsen van meerdere subwoofers en op welke manier zou ik dat het beste eerst uit kunnen proberen? Martijn (Keyser) is meteen een naam waar ik dan aan denk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Je hebt toch uitgebreide metingen?

Ik zou een externe DSP handiger vinden bij meerdere subs, je hebt dan meer instelmogelijkheden.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

skyfox

Interessante plannen, Bas! En natuurlijk helemaal top dat Linda er ook achter staat ;) Ik ben erg benieuwd hoe meerdere subwoofers invloed hebben op je problemen.
Zelf vraag ik me ook af hoe meerdere subwoofers (en in welke opstelling) kunnen samenwerken om roomissues aan te pakken. In mijn HT heb ik er weinig last van gelukkig, maar het blijft wel intrigeren.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: doorofnight op april 16, 2016, 08:44:30
Je hebt toch uitgebreide metingen?
Zijn die uitgebreid genoeg? Dat vroeg ik me af.

CitaatIk zou een externe DSP handiger vinden bij meerdere subs, je hebt dan meer instelmogelijkheden.
Ok, ik had me dat juist weer andersom voorgesteld, dat je per subwoofer het precies kan afstellen. Maar bij een externe DSP kan ik me voorstellen dat ze beter "samenwerken".

Citaat van: skyfox op april 16, 2016, 09:06:22
Interessante plannen, Bas! En natuurlijk helemaal top dat Linda er ook achter staat ;) Ik ben erg benieuwd hoe meerdere subwoofers invloed hebben op je problemen.
Zelf vraag ik me ook af hoe meerdere subwoofers (en in welke opstelling) kunnen samenwerken om roomissues aan te pakken. In mijn HT heb ik er weinig last van gelukkig, maar het blijft wel intrigeren.
Het topic van Morca vind ik wat dat betreft wel interessant. Al begrijp ik lang niet alles. :bigsmile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Ik neem aan dat je de subs , net als de DD, onder de Harbeths wilt schuiven ?
In respons dan. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Citaat van: Staaled op april 16, 2016, 11:39:37
Ik neem aan dat je de subs , net als de DD, onder de Harbeths wilt schuiven ?
In respons dan. ;)
Ja, misschien een kleine overlap? De pieken rond 100 hz en 250 hz zal de subwoofer niet meenemen lijkt me.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani