Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

Vorige topic - Volgende topic

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op maart 28, 2013, 09:52:35
Zo heb ik er nog niet naar gekeken.....ik ga er nu ook heel goed over nadenken, want mijn spaarpot is nu wel leeg.
Die is zo weer vol joh! :devil:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op maart 28, 2013, 09:41:05
Ik kan me voorstellen dat het zo overkomt, maar dan interpreteer je het verkeerd. Vanaf het moment dat ik deze set voor het eerst hoorde, heb ik van de muziek genoten. Dat heb ik letterlijk ook zo geschreven bij het luisterverslag van deze set! Pas wanneer ik iets veranderde ging ik "automatisch" analytisch luisteren.
Nu de plaatsing veranderd is, vind ik de weergave dusdanig veranderd dat het geen zin heeft om puur analytisch te luisteren en moet ik meer dan bij andere wijzigingen puur luisteren naar de muziek. Nog los van het feit dat ik het vaak andersom ervaar, deze set is zo muzikaal dat ik het vaak moeilijk vind om me daar aan te onttrekken en analytisch te luisteren. Het blijft nooit bij één cd, laat ik het zo zeggen.

Laat helder zijn dat ik de plaatsing heb veranderd uit tevredenheid, niet uit ontevredenheid. De set klonk al heel erg goed, wat gebeurt er als ik de luidsprekers dichterbij zet? Aanleiding daarvoor is enerzijds mijn ervaring met het naar voren zitten en een pakkender geluid te ervaren. Anderzijds de metingen van keyser waaruit bleek dat het geluid vlakbij de luidspreker directer en eerlijker was dan op de luisterpositie.

Feitelijk probeer ik met dit experiment enigszins de toekomstige akoestiekaanpassingen te peilen. Immers, minder reflecties zal tot een directer geluid leiden waar nu de reflecties het directe geluidsbeeld vertroebeld laten aankomen bij de luisterplek. Naar mijn idee moeten mijn hersenen nu de veranderingen in plaatsing en akoestiek verwerken. Zelf merk ik dat dat mij meer moeite kost dan bijvoorbeeld een verandering van component. Terwijl het frappant genoeg nu wel klinkt alsof er een component is gewisseld!

Dat is dus mijn handelswijze: door akoestiek de reflecties dusdanig aanpassen dat de set optimaal presteert. Waar ik soms bij anderen het idee heb dat ze de akoestiek proberen te overwinnen met andere apparatuur. Voor mij is akoestiek een onderdeel van de set. Net als elk onderdeel wil ik daar rustig mee experimenteren en van daaruit weloverwogen mijn keuzes maken.
Dan heb ik in hetgeen jij schreef idd. iets anders gelezen, dit anders uitgelegd. Platte tekst blijft lastig om te interpreteren ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op maart 28, 2013, 09:57:46
Die is zo weer vol joh! :devil:

Ja dat is waar....maar dan is hij ook zo weer leeg, Oehlbach Powerstation 909 deze maand, eind volgende maand de Metrum Octave MK2 + kabels en eind juni 10 dagen naar de zon.
Ik zal niet klagen, maar dan is hij echt leeg  :D

Xander32

Citaat van: lynch1979 op maart 28, 2013, 10:08:00
Ja dat is waar....maar dan is hij ook zo weer leeg, Oehlbach Powerstation 909 deze maand, eind volgende maand de Metrum Octave MK2 + kabels en eind juni 10 dagen naar de zon.
Ik zal niet klagen, maar dan is hij echt leeg  :D
... Ik heb't echt met je te doen :D.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

lynch1979

Bas Akkerman

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Citaat van: Bas Akkerman op maart 28, 2013, 10:22:53
Op vakantie? Wat is dat? :blush:

Na enkele dagen met veel stress en wat moet ik allemaal meenemen, een hoop gedoe of je wel op tijd bent, ga je met een vervoerder in de vorm van bus, auto of vliegtuig naar een bestemming waar je meestal nooit geweest bent en daar verblijf je een aantal dagen.

dat is vakantie...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

lynch1979

Eddye

Citaat van: lynch1979 op maart 28, 2013, 10:29:01
Dat voelt voor mij ook zo...ben sinds 2007 niet meer geweest  :blush:
Volgens mij al 8 jaar niet meer, en ik mis het ook niet. Vooral als alleenstaande vind ik het veel te duur voor wat je ervoor terugkrijgt.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

lynch1979

Citaat van: Eddye op maart 28, 2013, 10:30:11
Volgens mij al 8 jaar niet meer, en ik mis het ook niet. Vooral als alleenstaande vind ik het veel te duur voor wat je ervoor terugkrijgt.

Dat ben ik met je eens dat het erg duur is, mijn vriendin begon het wel te missen ik wat minder.
Ik zal alleen mij katten missen  :D

Xander32

Citaat van: frank2 op maart 28, 2013, 10:28:30
Na enkele dagen met veel stress en wat moet ik allemaal meenemen, een hoop gedoe of je wel op tijd bent, ga je met een vervoerder in de vorm van bus, auto of vliegtuig naar een bestemming waar je meestal nooit geweest bent en daar verblijf je een aantal dagen.

dat is vakantie...
... Opteren voor een autovakantie; doen wij dit jaar ook weer. Je zoekt een mooie bestemming, stippelt de route uit al dan niet i.c.m. een overnachting, en met mijn Volvo station dienen wij maar weinig keuzes te maken hetgeen wij meeslepen ...

Dit jaar Hongarije, middenin een natuurgebied tot rust komen, gecombineerd met een paar dagen Boedapest in een hotel. En eigen vervoer tot je beschikking, helemaal goed. Maar dat betreft een "budgetvakantie"; we willen eigenlijk naar Costa Rica, dat staat voor 2014 in de planning. Met een prijs van minimaal 3 mille p.p. is dat iets waarvoor wij moeten/willen sparen.

Zo, nu het topic voldoende vervuild, mea culpa :lookaround:

Bas Akkerman

Ik begon er zelf over hoor Sander, geen probleem.
Zelf ben ik een beetje dubbel als het gaat om vakantie. Bij voorbaat vind ik het veel geld en twijfel ik altijd of het wel het geld waard is. Achteraf kijk ik dan vaak weer met veel plezier er op terug. Zo kijkt Linda er trouwens net zo naar, met als toevoeging dat ze vaak tegen de reis opkijkt.
Net als uit een onderzoek kwam, geven dat soort immateriële ervaringen vaker meer voldoening dan een materiële aankoop. Nou heb ik gelukkig de laatste jaren weinig keus. Baanonzekerheid is een goede remedie tegen vakantieplannen. :sigh:

garmtz

Ik kijk exact hetzelfde naar vakanties... Ik vind het veel geld (reden dat wij de laatste jaren in NL op de camping hebben gestaan en veel hebben gefietst), maar dit jaar hebben we besloten weer 'echt' te gaan.

Eddye

Laatste keer waren mijn ouders ong 2000euro kwijt met z'n tweeen, in mijn eentje was ik voor dezelfde reis 1700euro kwijt. Dat verschil vind ik teveel. Ik ga lekker een dagje naar het strand (als het niet druk is) of naar de Veluwe oid.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Eigenlijk net als bij iedere aanschaf is het de vraag of het het waard is. Daarbij moet ik zeggen dat we meestal door een reisbureau laten plannen, dat maakt het ook een stuk duurder. Nu we meer ervaring hebben (zeker ook in de mate waarin iets toegankelijk is voor me), zullen we steeds vaker de gehele reis zelf plannen.

Overigens doen we vaak stedentrips (New York, Praag, Londen :inlove:), vanwege de toegankelijkheid en onze voorkeur voor kunst en eten. Maar rondtouren door de VS, Engeland of Australië lijkt me ook erg gaaf. Haha, genoeg plannen dus!

Martijn M

Citaat van: keyser op maart  6, 2013, 20:54:27
Citaat van: frank2 op maart  6, 2013, 15:46:33
Ja Keyser weet heel veel en kan ook best wel veel. Echter hij heeft de neiging om de freq. curve zo vlak als mogelijk te maken, dat kan dan saai gaan klinken. Dus pas daar voor op, als je Keyser dit zegt maakt hij 'm anders, als het kan. (met een dsp kan natuurlijk veel) maar een betere hulp kun je je niet toewensen.

Wat bedoel je precies als je zegt dat ik de curve te vlak maak, Frank?

Hoi Frank,

Zou je nog even kunnen uitleggen wat je precies bedoelt met "de freq. curve zo vlak mogelijk" maken?
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Citaat van: keyser op maart 28, 2013, 11:32:21
Wat bedoel je precies als je zegt dat ik de curve te vlak maak, Frank?

Hoi Frank,

Zou je nog even kunnen uitleggen wat je precies bedoelt met "de freq. curve zo vlak mogelijk" maken?
Daar zat ik inderdaad ook nog op te wachten.
Ga jij trouwens nog op vakantie keyser? ;)

Bas Akkerman

Getveredemme!!!!!

Ben ik van plan alleen ´Angel´ van Massive Attack te luisteren, luister ik toch weer de hele cd af. KLOTESET!! :mad:

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op maart 28, 2013, 11:44:14
Getveredemme!!!!!

Ben ik van plan alleen ´Angel´ van Massive Attack te luisteren, luister ik toch weer de hele cd af. KLOTESET!! :mad:

Hahaha!

lynch1979

Getveredemme!!!!!

Dan wordt het dus morgen toch wat minder cd's meenemen  :D

clockwork

Getveredemme!!!!!

LOL! Frustrerend hoor.  :D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op maart 28, 2013, 11:48:24
Dan wordt het dus morgen toch wat minder cd's meenemen  :D
Dat wordt een paasweekend bij mij lynch.

lynch1979

Deleted member

@Lynch: Als je op de terugweg langs Amersfoort komt dan ben je van harte welkom hoor!!! Neem je Bas -of hij nou wil of niet- gewoon ook mee en maken we er een feestje van!  :popcorn:  :headbanging:  :D
Stereo-fan for life!

Deleted Member 2

Getveredemme!!!!!

;DWas je in slaap gevallen? ;D