Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

HTip

Leuk om te zien hoe Garmt weer het beste uit je set weet te krijgen. En dat eigenlijk alleen door een paar simpele handelingen. Goede service ook weer!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martin!!!

Citaat van: Bas Akkerman op maart 26, 2013, 23:11:58
Nog niet. Binnenkort wil ik weust vragen de NAS te installeren, maar ik moet toegeven dat ik ook nog niet heel veel zin heb gemaakt in het rippen. :blush:

Ik was even in de veronderstelling van wel omdat je in het topic van Twani aangaf dat volgens jouw ervaring de SBT de zwakke schakel is in de streamingketen, Dus vandaar...........

Ah joh dat rippen stelt niet zo heel veel voor, laptopje naast je op de bank er roust de ene na de andere cd erdoor tijdens andere activiteiten als muziek luisteren, tv kijken en in mijn geval wat gitaar spelen....
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: HTip op maart 27, 2013, 08:41:26
Leuk om te zien hoe Garmt weer het beste uit je set weet te krijgen. En dat eigenlijk alleen door een paar simpele handelingen. Goede service ook weer!
Zeker, daar ben ik ook erg blij mee. En dat is nog zacht uitgedrukt!

Citaat van: Martin!!! op maart 27, 2013, 08:41:51
Ik was even in de veronderstelling van wel omdat je in het topic van Twani aangaf dat volgens jouw ervaring de SBT de zwakke schakel is in de streamingketen, Dus vandaar...........

Ah joh dat rippen stelt niet zo heel veel voor, laptopje naast je op de bank er roust de ene na de andere cd erdoor tijdens andere activiteiten als muziek luisteren, tv kijken en in mijn geval wat gitaar spelen....
Ik heb dBpoweramp op de pc staan, dus daar doe ik het. Die heeft een grotere harde schijf en meer rekenkracht, wel zo fijn. Maar ik moet gewoon elke dag even 10 cd's rippen. Dan ben ik na twee maanden wel klaar.

De Monitor 30.1 doet zijn naam eer aan, het is echt een monitor. Nu hij dichterbij staat, kan ik nog net wat beter de opname "in kijken". Dat is vaak een voordeel, soms een nadeel wanneer de opname echt minder is. Dan nog blijft de muzikaliteit overeind tot dusver.
Zo maar een paar eerste indrukken.

Overigens lijkt Garmt wel enigszins gelijk te hebben met zijn uitspraak dat ik "iedereen weer opnieuw kan uitnodigen". Het klinkt echt wel gedetailleerder nu, wat 40 centimeter aan plaatsing kan doen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

goede opmerking van Garmt  ;D
ik was al van plan om nog eens (aangekondigd) binnen te wippen, dan kan ik misschien meteen ook wat meebrengen voor Weust, om het ritje net wat efficiënter te maken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Eddye

Citaat van: Bas Akkerman op maart 27, 2013, 10:25:13
Zeker, daar ben ik ook erg blij mee. En dat is nog zacht uitgedrukt!
Ik heb dBpoweramp op de pc staan, dus daar doe ik het. Die heeft een grotere harde schijf en meer rekenkracht, wel zo fijn. Maar ik moet gewoon elke dag even 10 cd's rippen. Dan ben ik na twee maanden wel klaar.
Ik wil je best helpen. Ik gebruik XLD voor Mac, maar die maakt ook gebuikt van de accuraterip database.

Citaat
De Monitor 30.1 doet zijn naam eer aan, het is echt een monitor. Nu hij dichterbij staat, kan ik nog net wat beter de opname "in kijken". Dat is vaak een voordeel, soms een nadeel wanneer de opname echt minder is. Dan nog blijft de muzikaliteit overeind tot dusver.
Zo maar een paar eerste indrukken.

Overigens lijkt Garmt wel enigszins gelijk te hebben met zijn uitspraak dat ik "iedereen weer opnieuw kan uitnodigen". Het klinkt echt wel gedetailleerder nu, wat 40 centimeter aan plaatsing kan doen...
Leuk, wanneer  :P
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

weust

XLD heb ik eens geprobeerd, maar vond het een vrij vage tool.
Phile Audio is wellicht wat minder uitgebreid, maar ook een stuk logischer qua opzet.
Het gebruikt ook geen accuraterip database, maar daar kan ik echt niet wakker van liggen.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: Dynky op maart 27, 2013, 10:32:26
goede opmerking van Garmt  ;D
ik was al van plan om nog eens (aangekondigd) binnen te wippen, dan kan ik misschien meteen ook wat meebrengen voor Weust, om het ritje net wat efficiënter te maken ;)
Citaat van: Eddye op maart 27, 2013, 10:32:57
Leuk, wanneer  :P
Haha, wat een enthousiasme! Jullie zijn altijd welkom hoor, een berichtje vooraf is dan wel het handigst natuurlijk. ;) Wat  dat betreft moet ik even wat beter werk maken van de mensen die langs willen komen, dat ontschiet me soms.
Vrijdag komt ook lynch1979 langs trouwens met naar eigen zeggen 30 cd's. :music:

Citaat van: Eddye op maart 27, 2013, 10:32:57
Ik wil je best helpen. Ik gebruik XLD voor Mac, maar die maakt ook gebuikt van de accuraterip database.
Dat vind ik heel sympathiek, maar ik moet het gewoon zelf doen. Het is een typisch luxeprobleem, dus ik moet niet zeuren. :-X
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Citaat van: weust op maart 27, 2013, 11:00:01
XLD heb ik eens geprobeerd, maar vond het een vrij vage tool.
Phile Audio is wellicht wat minder uitgebreid, maar ook een stuk logischer qua opzet.
Het gebruikt ook geen accuraterip database, maar daar kan ik echt niet wakker van liggen.
Phile Audio heb ik niet gevonden, maar ik was ook op zoek naar een gratis rip-app. Wat gratis tools betreft loopt OSX gewoon achter.
Citaat van: Bas Akkerman op maart 27, 2013, 11:01:07
Dat vind ik heel sympathiek, maar ik moet het gewoon zelf doen. Het is een typisch luxeprobleem, dus ik moet niet zeuren. :-X
Ik vind het wel erg makkelijk om mijn CD's digitaal te hebben. Nu heb ik niet zoveel CD's, maar het is wel groeiende. Elke aankoop wordt eerst beluisterd en meestal een dag daarna direct geript.

Als je je bedenkt...
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op maart 27, 2013, 11:07:16
Phile Audio heb ik niet gevonden, maar ik was ook op zoek naar een gratis rip-app. Wat gratis tools betreft loopt OSX gewoon achter.Ik vind het wel erg makkelijk om mijn CD's digitaal te hebben. Nu heb ik niet zoveel CD's, maar het is wel groeiende. Elke aankoop wordt eerst beluisterd en meestal een dag daarna direct geript.

Als je je bedenkt...
In de toekomst is dat wel een handige manier ja, meteen rippen na aankoop. Ik kom vanzelf wel tot de 2e plank en de 3e en de 4e. Geduld is een schone zaak.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Phile Audio is in ieder geval te vinden in de App Store van Mac OS X.
En ook gratis.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Eddye

Citaat van: weust op maart 27, 2013, 12:00:15
Phile Audio is in ieder geval te vinden in de App Store van Mac OS X.
En ook gratis.
Misschien heb ik verkeerd gekeken, maar ik dacht 7,99 gezien te hebben.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Martin!!!

Citaat van: Eddye op maart 27, 2013, 12:14:14
Misschien heb ik verkeerd gekeken, maar ik dacht 7,99 gezien te hebben.

dBpoweramp koste mij meer....   :D
mainly British stuff

Eddye

Citaat van: Martin!!! op maart 27, 2013, 12:33:08
dBpoweramp koste mij meer....   :D
En iedereen maar roepen dat Apple zo duur is :D

Probleem is ook een beetje dat veel van de OSX apps vaak alleen van en naar MP3/Apple Lossles kunnen coderen. FLAC is niet populair in de Appleverse.

XLD kan gelukkig wel naar FLAC of AIFF of wat je maar wil en haalt metadata (inclusief coverart) zelf op. Dat waren voor mij de belangrijkste criteria.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

lynch1979


Vrijdag komt ook lynch1979 langs trouwens met naar eigen zeggen 30 cd's. :music:

Ik zal ze niet allemaal volledig afspelen  :D

weust

Ok, dacht dat Phile Audio ook gratis was.
Dan vond ik het iig waard om aan te schaffen :-)

Phile Audio kan ook de meest gangbare (stuk of 10 formaten) aan, en ook meteen encoden naar meerdere formaten tegelijk.
En aangezien ik naar zowel flac als m4a encode is dat erg prettig.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

MVG

Ha die Bas! Ik dacht laat ik eens kijken wat er veranderd is! Leuk experiment met de plaatsing! Ik kan me nog herinneren dat met de vorige plaatsing ik het iets pakkender vond gaan klinken door wat naar voren te leunen.

Je werkt trouwens wel als aanjager, ik ben op dit moment bezig me een experiment in de woonkamer door de speakers in de lengte neer te zetten.

Eerste indrukken overtuigen me nog niet, op gebied van detail en losheid (beter afzonderlijk te volgen details en lagen) in hoeverre je daar bij mij van kan spreken dan, zijn wel beter. Het laag wordt echter dunner, uiteraard heb ik zo geen reflectie meer van achter. Het klikt wat meer in balans lijkt het, maa moet er flink aan wennen voordeel dat we niet meer met stoelen hoeven te schuiven, wa meer uitnodigd om serieus te luisteren. Nadeel is dat de speakers verder uit elkaar moeten en ik de stemmen dan minder pijpoint uit t midden hoor. En juist dat hoor ik graag wel. En Winja moet nog thuiskomen, dus als zij t esthetisch niets vind dan gaat alles weer terug.  :nopompom: maar goed, ik heb boven een ruimte waar ik volgens haar kan doen en laten wat ik wil  :pompom:

Veel luisterplezier! Ik moet je cd nog eens terug komen brengen   ;)

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op maart 27, 2013, 13:04:41
Vrijdag komt ook lynch1979 langs trouwens met naar eigen zeggen 30 cd's. :music:

Ik zal ze niet allemaal volledig afspelen  :D
Misschien is mijn set er wel verslavend genoeg voor. ;)

Citaat van: MVG op maart 27, 2013, 13:46:27
Ha die Bas! Ik dacht laat ik eens kijken wat er veranderd is! Leuk experiment met de plaatsing! Ik kan me nog herinneren dat met de vorige plaatsing ik het iets pakkender vond gaan klinken door wat naar voren te leunen.

Je werkt trouwens wel als aanjager, ik ben op dit moment bezig me een experiment in de woonkamer door de speakers in de lengte neer te zetten.

Eerste indrukken overtuigen me nog niet, op gebied van detail en losheid (beter afzonderlijk te volgen details en lagen) in hoeverre je daar bij mij van kan spreken dan, zijn wel beter. Het laag wordt echter dunner, uiteraard heb ik zo geen reflectie meer van achter. Het klikt wat meer in balans lijkt het, maa moet er flink aan wennen voordeel dat we niet meer met stoelen hoeven te schuiven, wa meer uitnodigd om serieus te luisteren. Nadeel is dat de speakers verder uit elkaar moeten en ik de stemmen dan minder pijpoint uit t midden hoor. En juist dat hoor ik graag wel. En Winja moet nog thuiskomen, dus als zij t esthetisch niets vind dan gaat alles weer terug.  :nopompom: maar goed, ik heb boven een ruimte waar ik volgens haar kan doen en laten wat ik wil  :pompom:

Veel luisterplezier! Ik moet je cd nog eens terug komen brengen   ;)
Precies, dat pakkender was voor mij ook de reden om hiermee te experimenteren.

Ik kan je situatie even moeilijk voor ogen halen, maar volgens mij zie ik het wel voor me. Helpt het meer indraaien iets meer bij de focus? Hier, en waarschijnlijk bij iedereen, heb ik hetzelfde. In de denkbeeldige driehoek komen de luidsprekers dichter bij elkaar te staan naar mate de luisterafstand korter wordt. Dat zorgt er bij mij voor dat het geluidsbeeld ook wat compacter wordt met meer focus. Daar moet ik ook even aan wennen.

Wat vandaag nog meer opviel is dat ik minder nadruk in het midlaag ervaar. Voor mijn gevoel is de nagalm nu over het hele klankbeeld meer gelijk waar ik die met name voorheen in het midlaag hoorde.
Een directer geluid, dat blijft in mijn hoofd opduiken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Overigens denk ik dat de speakers niet meer dan 20 cm naar voren zijn gegaan. De stickers op de vloer geven de positie aan waar de speaker voor mijn komst net vóór stond. En aangezien dat minder is dan een enkele speakerdiepte... ;)

MVG

Citaat van: Bas Akkerman op maart 27, 2013, 20:02:48

Ik kan je situatie even moeilijk voor ogen halen, maar volgens mij zie ik het wel voor me. Helpt het meer indraaien iets meer bij de focus? Hier, en waarschijnlijk bij iedereen, heb ik hetzelfde. In de denkbeeldige driehoek komen de luidsprekers dichter bij elkaar te staan naar mate de luisterafstand korter wordt. Dat zorgt er bij mij voor dat het geluidsbeeld ook wat compacter wordt met meer focus. Daar moet ik ook even aan wennen.

Wat vandaag nog meer opviel is dat ik minder nadruk in het midlaag ervaar. Voor mijn gevoel is de nagalm nu over het hele klankbeeld meer gelijk waar ik die met name voorheen in het midlaag hoorde.
Een directer geluid, dat blijft in mijn hoofd opduiken.

Een directer geluid, dat zou goed mogelijk zijn, dat was toen bij het naar voren zitten ook. Mijn kopje thee is dat wel, maar het jouwe..? Gewoon lekker luisteren. En goed dat er stickers geplaatst zijn, om makkelijk naar de oude situatie terug te kunnen gaan, heb ik vanmiddag ook gedaan  :D

Wat je zegt over dat midlaag herken ik wel. Dat is bij mij nu ook het geval, waardoor het laag minder aanwezig is. Ik zou zeggen evenwichtiger, maar of ik het mooi vind?  :unsure: Wat je zegt over de kleinere afstanden en het compactere beeld, dat is bij mij juist andersom nu. Het was compact en direct, omdat de speakers nu net zover uit elkaar staan als de luisterafstand is het juist veel meer open geworden. Bij jou vond ik toen erg breed en diep, die diepte heb je nu nog wel neem ik aan?

Ik moet aan mijn situatie nu erg wennen, maar nogmaals Winja heeft t nog niet gezien, dus best kans dat morgen alles weer terug bij t oude is  ;D Kwa directheid en laagweergave voor het gevoel pakkender, maar bij mij kan dat natuurlijk ook komen omdat de laagweergave benadrukt werd door nagalm wellicht, en ik hier dus aan gewend was. Maar goed, ik zal jouw topic niet vervuilen met mijn eigen experimentjes, ik plaats morgen wel een foto in mijn eigen topic. Dan kun je even 'meekijken'. Wel leuk om beneden weer eens wat serieuzer met de hobby bezig te zijn, bovenverdieping staat met vooruitgang even on hold. Prioriteiten  :D


Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op maart 27, 2013, 20:13:31
Overigens denk ik dat de speakers niet meer dan 20 cm naar voren zijn gegaan. De stickers op de vloer geven de positie aan waar de speaker voor mijn komst net vóór stond. En aangezien dat minder is dan een enkele speakerdiepte... ;)
Ik zal morgen eens meten, schatten ben ik meestal niet zo goed in. ;D

Citaat van: MVG op maart 27, 2013, 20:25:16
Een directer geluid, dat zou goed mogelijk zijn, dat was toen bij het naar voren zitten ook. Mijn kopje thee is dat wel, maar het jouwe..? Gewoon lekker luisteren. En goed dat er stickers geplaatst zijn, om makkelijk naar de oude situatie terug te kunnen gaan, heb ik vanmiddag ook gedaan  :D

Wat je zegt over dat midlaag herken ik wel. Dat is bij mij nu ook het geval, waardoor het laag minder aanwezig is. Ik zou zeggen evenwichtiger, maar of ik het mooi vind?  :unsure: Wat je zegt over de kleinere afstanden en het compactere beeld, dat is bij mij juist andersom nu. Het was compact en direct, omdat de speakers nu net zover uit elkaar staan als de luisterafstand is het juist veel meer open geworden. Bij jou vond ik toen erg breed en diep, die diepte heb je nu nog wel neem ik aan?

Ik moet aan mijn situatie nu erg wennen, maar nogmaals Winja heeft t nog niet gezien, dus best kans dat morgen alles weer terug bij t oude is  ;D Kwa directheid en laagweergave voor het gevoel pakkender, maar bij mij kan dat natuurlijk ook komen omdat de laagweergave benadrukt werd door nagalm wellicht, en ik hier dus aan gewend was. Maar goed, ik zal jouw topic niet vervuilen met mijn eigen experimentjes, ik plaats morgen wel een foto in mijn eigen topic. Dan kun je even 'meekijken'. Wel leuk om beneden weer eens wat serieuzer met de hobby bezig te zijn, bovenverdieping staat met vooruitgang even on hold. Prioriteiten  :D


De diepte is iets waar ik nog niet op gelet heb. Dat zijn dingen die vanzelf wel gaan opvallen.
En ook ik ben af en aan met de HT en dan weer stereo. Een beetje inspiratie, zin en geld, daar hangt voor mij vanaf wat ik op een bepaald moment aanpak.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Citaat van: Bas Akkerman op maart 28, 2013, 00:20:41
De diepte is iets waar ik nog niet op gelet heb. Dat zijn dingen die vanzelf wel gaan opvallen.

Wat is dat Bas...
Ik dacht altijd,  Bas ontgaat niks... de hifi-recensent die door iedereen wordt gevreesd  ;)
De invloed die jij hiero heb is immens   :butbut:

- Fabrikant Millon die zijn wisselfilter v/d Phantom's onlangs heeft aangepast (die leest jouw luisterverslagen hiero ook mee)
- Frank, die nu worstelt met zijn "hoog"  - nadat jij op bezoek bent geweest
- Weust die zijn set volledig omgooit   - nadat jij op bezoek bent geweest
- VANZOMERENG - die nadat jij op bezoek bent geweest en aanvankelijk een sterke weerwoord op jouw bevindingen heeft geleverd,
  de Liuto,s de deur heeft uitgewezen en Dynaudio's heeft aangeschaft  :notify:

Je snapt toch wel, dat je hier bij mij thuis niet meer welkom bent, dat kost me klauwen vol geld  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Citaat van: VANZOMERENG op maart 28, 2013, 07:59:57
Wat is dat Bas...
Ik dacht altijd,  Bas ontgaat niks... de hifi-recensent die door iedereen wordt gevreesd  ;)
De invloed die jij hiero heb is immens   :butbut:

- Fabrikant Millon die zijn wisselfilter v/d Phantom's onlangs heeft aangepast (die leest jouw luisterverslagen hiero ook mee)
- Frank, die nu worstelt met zijn "hoog"  - nadat jij op bezoek bent geweest
- Weust die zijn set volledig omgooit   - nadat jij op bezoek bent geweest
- VANZOMERENG - die nadat jij op bezoek bent geweest en aanvankelijk een sterke weerwoord op jouw bevindingen heeft geleverd,
  de Liuto,s de deur heeft uitgewezen en Dynaudio's heeft aangeschaft  :notify:

Je snapt toch wel, dat je hier bij mij thuis niet meer welkom bent, dat kost me klauwen vol geld  :D
Haha. ;D Audiophilia Nervosa steekt ook zonder mij de kop op hoor. Ik ben slechts af en toe gast bij sommige "slachtoffers" van deze ziekte. En gelukkig maar, ik ben er zelf nog niet mee besmet. Misschien zit ik nu in de incubatietijd... :huh2:

Ik probeer nu ook echt de muziek te volgen en minder op geluidsonderdelen te focussen. Zo hoop ik een beter beeld te krijgen van hoe de nieuwe opstelling en de afregeling van de Velodyne "met me doen".
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op maart 28, 2013, 08:28:06
Haha. ;D Audiophilia Nervosa steekt ook zonder mij de kop op hoor. Ik ben slechts af en toe gast bij sommige "slachtoffers" van deze ziekte. En gelukkig maar, ik ben er zelf nog niet mee besmet. Misschien zit ik nu in de incubatietijd... :huh2:

Ik probeer nu ook echt de muziek te volgen en minder op geluidsonderdelen te focussen. Zo hoop ik een beter beeld te krijgen van hoe de nieuwe opstelling en de afregeling van de Velodyne "met me doen".
... In bovenstaande lees ik letterlijk dat je nu probeert de muziek te volgen i.p.v. naar de geluidsonderdelen. Dan ben/was je dus steevast technisch aan het luisteren i.p.v. de muziek aan het genieten? Luisteren of je onvolmaaktheden kan/kon waarnemen? Dat beeld van jou had ik ook steevast na het lezen van jouw uitgebreide luisterverslagen toen je nog "zoekende" was. Ik hoop dat je daarin onderwijl meer rust hebt gevonden nu jouw set er daadwerkelijk staat en dat je kan (gaan) genieten van de muziek.

Met jouw set mag dat overigens geen probleem zijn, dat heb ik zelf mogen ervaren ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op maart 28, 2013, 08:47:35
... In bovenstaande lees ik letterlijk dat je nu probeert de muziek te volgen i.p.v. naar de geluidsonderdelen. Dan ben/was je dus steevast technisch aan het luisteren i.p.v. de muziek aan het genieten? Luisteren of je onvolmaaktheden kan/kon waarnemen? Dat beeld van jou had ik ook steevast na het lezen van jouw uitgebreide luisterverslagen toen je nog "zoekende" was. Ik hoop dat je daarin onderwijl meer rust hebt gevonden nu jouw set er daadwerkelijk staat en dat je kan (gaan) genieten van de muziek.

Met jouw set mag dat overigens geen probleem zijn, dat heb ik zelf mogen ervaren ;).
Ik kan me voorstellen dat het zo overkomt, maar dan interpreteer je het verkeerd. Vanaf het moment dat ik deze set voor het eerst hoorde, heb ik van de muziek genoten. Dat heb ik letterlijk ook zo geschreven bij het luisterverslag van deze set! Pas wanneer ik iets veranderde ging ik "automatisch" analytisch luisteren.
Nu de plaatsing veranderd is, vind ik de weergave dusdanig veranderd dat het geen zin heeft om puur analytisch te luisteren en moet ik meer dan bij andere wijzigingen puur luisteren naar de muziek. Nog los van het feit dat ik het vaak andersom ervaar, deze set is zo muzikaal dat ik het vaak moeilijk vind om me daar aan te onttrekken en analytisch te luisteren. Het blijft nooit bij één cd, laat ik het zo zeggen.

Laat helder zijn dat ik de plaatsing heb veranderd uit tevredenheid, niet uit ontevredenheid. De set klonk al heel erg goed, wat gebeurt er als ik de luidsprekers dichterbij zet? Aanleiding daarvoor is enerzijds mijn ervaring met het naar voren zitten en een pakkender geluid te ervaren. Anderzijds de metingen van keyser waaruit bleek dat het geluid vlakbij de luidspreker directer en eerlijker was dan op de luisterpositie.

Feitelijk probeer ik met dit experiment enigszins de toekomstige akoestiekaanpassingen te peilen. Immers, minder reflecties zal tot een directer geluid leiden waar nu de reflecties het directe geluidsbeeld vertroebeld laten aankomen bij de luisterplek. Naar mijn idee moeten mijn hersenen nu de veranderingen in plaatsing en akoestiek verwerken. Zelf merk ik dat dat mij meer moeite kost dan bijvoorbeeld een verandering van component. Terwijl het frappant genoeg nu wel klinkt alsof er een component is gewisseld!

Dat is dus mijn handelswijze: door akoestiek de reflecties dusdanig aanpassen dat de set optimaal presteert. Waar ik soms bij anderen het idee heb dat ze de akoestiek proberen te overwinnen met andere apparatuur. Voor mij is akoestiek een onderdeel van de set. Net als elk onderdeel wil ik daar rustig mee experimenteren en van daaruit weloverwogen mijn keuzes maken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: VANZOMERENG op maart 28, 2013, 07:59:57
Wat is dat Bas...
Ik dacht altijd,  Bas ontgaat niks... de hifi-recensent die door iedereen wordt gevreesd  ;)
De invloed die jij hiero heb is immens   :butbut:

- Fabrikant Millon die zijn wisselfilter v/d Phantom's onlangs heeft aangepast (die leest jouw luisterverslagen hiero ook mee)
- Frank, die nu worstelt met zijn "hoog"  - nadat jij op bezoek bent geweest
- Weust die zijn set volledig omgooit   - nadat jij op bezoek bent geweest
- VANZOMERENG - die nadat jij op bezoek bent geweest en aanvankelijk een sterke weerwoord op jouw bevindingen heeft geleverd,
  de Liuto,s de deur heeft uitgewezen en Dynaudio's heeft aangeschaft  :notify:

Je snapt toch wel, dat je hier bij mij thuis niet meer welkom bent, dat kost me klauwen vol geld  :D

Zo heb ik er nog niet naar gekeken.....ik ga er nu ook heel goed over nadenken, want mijn spaarpot is nu wel leeg.