Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op januari  8, 2013, 17:34:57
dBpoweramp Reference Package v13.5 staat op SN  ;)
:nowink:
Ik koop gewoon dat wat ik nodig heb, dus ook al mijn cd's en films. Principekwestie, maar daar heb ik in het verleden al uitvoerig over geschreven.

Citaat van: weust op januari  8, 2013, 18:13:32
Voor Mac gebruik ik nu een tijd PhileAudio (staat in de AppStore).
Kunt hier ook naar meerdere formaten encoden, en verschillende locaties.
En kost niks.

Zelf encode ik, na het rippen, alles naar m4a (voor in iTunes) en FLAC.
MetaData haalt ie uit iTunes of via en andere database.

Die databases zijn trouwens vaak ook echt slecht.
Da database op zich niet zo, maar wel de mensen die de informatie er in zetten.
Kom je in de TrackName ineens de Artist+TrackName tegen, en bij Artist de AlbumName.
Grmbl!!!! Kun je eerst alles zitten aanpassen.
F*cking prutsers! Doe dan geen moeite met uploaden!!!

Wat dat betreft moet ik wel gedisciplineerd blijven en de metadata goed nakijken en waar nodig bijwerken. Ik wil daar nog wel eens wat te gemakkelijk in zijn met het gevolg dat je database één grote puinzooi wordt. Nu heb ik nog maar 800 cd's, maar in de toekomst is het dan echt niet meer te overzien.

Citaat van: Zee op januari  8, 2013, 18:22:52
Zoals je allicht weet gebruik ik een twee NAS doosjes:  eentje staat bij mij thuis en wordt gebruikt om de muziek van te streamen, de ander staat 100km verop in het land.  Beide NAS doosjes synchroniseren dagelijks zodat er altijd een kopie off-site is.
Je zou ook kunnen overwegen je NAS te laten synchroniseren met Google Drive of een andere cloud storage oplossing.  Op deze manier heb je dan ook altijd een off-site kopie zonder dat je er omkijken naar hebt.

Aanvulling:  je kunt ook nog overwegen helemaal geen NAS te gebruiken maar alles alleen in de cloud op te slaan.  Mits je voldoende internet bandbreedte hebt is dit eigenlijk ideaal want je hoeft niet het beheer over de NAS te doen (ja, ook zo'n ding heeft soms wat beheer nodig).   Ik weet niet of er ook clouddiensten zijn die ook een mediaserver draaien zodat je die niet meer zelf hoeft te laten draaien op een lokale PC (of bijvoorbeeld op een virtual machine in de (Amazon) cloud).



Mooie toevoeging weer Zee! Daar ga ik even wat verder induiken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Ik heb dbpoweramp ook gekocht. Het is erg mooie software voor een aantrekkelijke prijs, dat wil ik best aanmoedigen. En maak je maar geen zorgen over de metadata: de luttele keren dat dbpoweramp het niet perfect doet (<1%), lost mp3tag het wel op...

Gewoon aan beginnen want je zal wel even zoet zijn hoor!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op januari  8, 2013, 22:19:42
Ik heb dbpoweramp ook gekocht. Het is erg mooie software voor een aantrekkelijke prijs, dat wil ik best aanmoedigen. En maak je maar geen zorgen over de metadata: de luttele keren dat dbpoweramp het niet perfect doet (<1%), lost mp3tag het wel op...

Gewoon aan beginnen want je zal wel even zoet zijn hoor!
En dan dus ook een gelijkmatig genre? Want daar gaat het tot dusver nog wel eens mis.

Misschien dat ik er morgen mee van start ga. Eerst de cd's op alfabetische volgorde leggen. Dat alleen al is een leuk klusje. Ach, gewoon even op de bank, onderwijl een mooi muziekje over de set. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Genre zou ik nog eens moeten bekijken, daar heb ik eigenlijk geen flauw idee van (en geen behoefte aan  ;)).

Ik heb het je mss al eens gezegd, maar ik bewaar al mijn geripte cd's in fleecepack's. Scheelt belachelijk veel plaats en je kan ze heel makkelijk alfabetiseren (in mijn geval in Ikea-dozen). Echt een topproduct (en betaalbaar ook)!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Zee

Citaat van: weust op januari  8, 2013, 20:16:24
Wat betreft het achteraf de ID tag aanpassen: waarom zou ik dat willen doen terwijl ik dat voor het rippen al goed kan invullen?
Die databases worden er namelijk niet beter op in die paar minuten.


Ik rip meestal direct een heel stapeltje CDs met dbpoweramp.  Als dbp de metadata al niet goed uit de databases trekt dan pas ik het soms al in dbp aan voordat hij aanhet rippen gaat. Maar soms is het ook handiger om de metadata pas achteraf na het rippen aan te passen.

Bijvoorbeeld:  je ript 9 CD's met de complete Beethoven cyclus van Karajan met de BPO.   Alle 9 CD's hebben dus dezelfde Artiest, Orchestra, Genre, Label etc etc. Nu kun je deze tags voor elke CD goed gaan zetten in dbp voordat je de CD ript, maar veel sneller is het uiteraard om eerst alle 9 CD's te rippen en dan achteraf in een keer (bv met MP3tag, maar ik gebruik zelf jRiver media center) de meta data voor al deze CDs goed te zetten.

Ander voorbeeld: Ik rip 30 CD's waarvan 20 een symfonie zijn en 10 zijn een vioolconcert.   Het is dan erg handig om achteraf even de 20 CD's te selecteren en die met het genre 'symfonie' te taggen en idem voor het vioolconcert.  etc etc.



- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

weust

Mja, ok. Dat heb ik gelukkig dan niet :)
En dan nog, ik doe het liever meteen goed, ipv achter af.
Maar dat ben ik.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Martin!!!

Citaat van: Bas Akkerman op januari  8, 2013, 22:15:34
:nowink:
Ik koop gewoon dat wat ik nodig heb, dus ook al mijn cd's en films. Principekwestie, maar daar heb ik in het verleden al uitvoerig over geschreven.

Ben het met je eens Bas, ik ga het ook gewoon aanschaffen, en van zo'n nieuwsgroep moet je ook lid worden wil je een beetje leuk draaiend krijgen.............  :-\
mainly British stuff

Maro

Citaat van: Bas Akkerman op januari  8, 2013, 22:15:34
:nowink:
Ik koop gewoon dat wat ik nodig heb, dus ook al mijn cd's en films. Principekwestie, maar daar heb ik in het verleden al uitvoerig over geschreven.

Was ook voor de iets minder principiële meelezers misschien een tip.  ;)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Pinohelmond

Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op januari  8, 2013, 22:42:02
Genre zou ik nog eens moeten bekijken, daar heb ik eigenlijk geen flauw idee van (en geen behoefte aan  ;)).

Ik heb het je mss al eens gezegd, maar ik bewaar al mijn geripte cd's in fleecepack's. Scheelt belachelijk veel plaats en je kan ze heel makkelijk alfabetiseren (in mijn geval in Ikea-dozen). Echt een topproduct (en betaalbaar ook)!
Dat heb je wel eens gezegd ja. Op zich een mooie, praktische oplossing. Aan de andere kant vind ik het ook wel leuk staan al die doosjes. Er is in de woonkamer nog geen extra plek, maar ik heb er wel ideeën voor.

Citaat van: Zee op januari  8, 2013, 22:48:22

Ik rip meestal direct een heel stapeltje CDs met dbpoweramp.  Als dbp de metadata al niet goed uit de databases trekt dan pas ik het soms al in dbp aan voordat hij aanhet rippen gaat. Maar soms is het ook handiger om de metadata pas achteraf na het rippen aan te passen.

Bijvoorbeeld:  je ript 9 CD's met de complete Beethoven cyclus van Karajan met de BPO.   Alle 9 CD's hebben dus dezelfde Artiest, Orchestra, Genre, Label etc etc. Nu kun je deze tags voor elke CD goed gaan zetten in dbp voordat je de CD ript, maar veel sneller is het uiteraard om eerst alle 9 CD's te rippen en dan achteraf in een keer (bv met MP3tag, maar ik gebruik zelf jRiver media center) de meta data voor al deze CDs goed te zetten.

Ander voorbeeld: Ik rip 30 CD's waarvan 20 een symfonie zijn en 10 zijn een vioolconcert.   Het is dan erg handig om achteraf even de 20 CD's te selecteren en die met het genre 'symfonie' te taggen en idem voor het vioolconcert.  etc etc.




Citaat van: weust op januari  8, 2013, 22:51:48
Mja, ok. Dat heb ik gelukkig dan niet :)
En dan nog, ik doe het liever meteen goed, ipv achter af.
Maar dat ben ik.

Als het om meerdere cd's gaat van een bepaald genre is achteraf misschien handiger. Wanneer, en dat zal vaker het geval zijn, het losse cd's zijn, vind ik meteen bij het rippen handiger.

Citaat van: Martin!!! op januari  8, 2013, 22:53:12
Ben het met je eens Bas, ik ga het ook gewoon aanschaffen, en van zo'n nieuwsgroep moet je ook lid worden wil je een beetje leuk draaiend krijgen.............  :-\
Citaat van: Maro op januari  9, 2013, 00:03:30
Was ook voor de iets minder principiële meelezers misschien een tip.  ;)
Via Ziggo ben ik lid van een newsgroup. Ik haalde daar wel eens een cd vandaan in het verleden om uit te proberen. Maar sinds ik Spotify heb, kan ik daar eerst cd's luisteren voordat ik het aanschaf. En dat laatste gaat een beetje te goed. :wacko:

En ieder zijn gewoontes, ik realiseer me goed dat ik daar toch vaak wel anders in ben en als een moraalridder wordt bestempeld. Teveel geld ontvangen geld teruggeven aan een kassamedewerker, zo min mogelijk vlees en vis eten en zoveel mogelijk fair trade/biologisch, minstens 1 uur per week vrijwilligerswerk doen, geen media downloaden, kopen in een winkel waar je hebt geluisterd, stemmen op een politieke partij in het groter belang en niet voor de eigen portemonnee, en zo voort, en zo voort. Absoluut niet bedoeld als borstklopperij, maar overwegingen en keuzes die in een welvarend land als Nederland best wel vaker gemaakt zouden mogen worden.

Maar ik vind dat soort tips hier in dit topic ook prima, tenzij het de spuigaten uitloopt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Bas.....

Ik kan een heel lang lulverhaal ophangen maar dat die ik niet  ;D
voor een goed advies - zie onder, de moeder aller topics  :D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=127440.0
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Citaat van: VANZOMERENG op januari  9, 2013, 09:35:21
Bas.....

Ik kan een heel lang lulverhaal ophangen maar dat die ik niet  ;D
voor een goed advies - zie onder, de moeder aller topics  :D

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=127440.0
Dat topic had ik inderdaad al gezien. Maar is die drie minuten niet wat rooskleurig? Met accurate rip duurt het bij mij in EAC zo'n 20 minuten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Als ik CD's rip, is het heel erg verschillend hoelang het duurt. De ene is na een paar minuten klaar, de andere pas na 20 a 30 minuten. Ik zie dan in XLD dat de leessnelheid niet boven de 1,8x komt. Na het rippen krijg ik dan een rapport te zien. Daarin staat dan dat de rip 100% accuraat is. Ik vermoed dat het te maken heeft met foutdetectie/correctie van het rip programma.

De laatste CD's die ik heb geript waren gloednieuw en op het oog zonder krassen.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Mmm, zou best kunnen! Het zijn de cd's die ik grijs draai, dus wellicht niet meer helemaal in optima forma. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Citaat van: Bas Akkerman op januari  9, 2013, 09:47:16
Dat topic had ik inderdaad al gezien. Maar is die drie minuten niet wat rooskleurig? Met accurate rip duurt het bij mij in EAC zo'n 20 minuten.
3 minuten voor 1 cd van max. 1 uur muziek = 650mb (excl. bewerken metadeta etc..) is niet bijzonder en DbPowerAmp geeft
gewoon (in 98% v/d gevallen, gaat niet altijd goed - dus programma werkt wel) een bevestiging "AccuratedRipp"
- hangt ook v/d snelheid van je PC af
- verder zit het gewoon denk ik tussen de oortjes, dat als het langer duurt, het dan ook veel beter is  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

twani

Citaat van: VANZOMERENG op januari  9, 2013, 10:01:25
3 minuten voor 1 cd van max. 1 uur muziek = 650mb (excl. bewerken metadeta etc..) is niet bijzonder en DbPowerAmp geeft
gewoon (in 98% v/d gevallen, gaat niet altijd goed - dus programma werkt wel) een bevestiging "AccuratedRipp"
- hangt ook v/d snelheid van je PC af
- verder zit het gewoon denk ik tussen de oortjes, dat als het langer duurt, het dan ook veel beter is  ;)
Zoals vrouwen dat hebben met sex? :D

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

weust

Ik ben persoonlijk van mening dat als het rapport aangeeft dat de rip (encoding staat hier volledig los van) 100% is, dan kan het niet beter.

De afhankelijkheid van de snelheid van de PC, dan moet je echt een PC hebben uit begin jaren negentig wil je daar problemen mee hebben.
Voor encoden geld dat wel, maar met een moderne PC mag dat ook geen problemen opleveren.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: weust op januari  9, 2013, 10:12:15
Ik ben persoonlijk van mening dat als het rapport aangeeft dat de rip (encoding staat hier volledig los van) 100% is, dan kan het niet beter.

De afhankelijkheid van de snelheid van de PC, dan moet je echt een PC hebben uit begin jaren negentig wil je daar problemen mee hebben.
Voor encoden geld dat wel, maar met een moderne PC mag dat ook geen problemen opleveren.

Citaat van: VANZOMERENG op januari  9, 2013, 10:01:25
3 minuten voor 1 cd van max. 1 uur muziek = 650mb (excl. bewerken metadeta etc..) is niet bijzonder en DbPowerAmp geeft
gewoon (in 98% v/d gevallen, gaat niet altijd goed - dus programma werkt wel) een bevestiging "AccuratedRipp"
- hangt ook v/d snelheid van je PC af
- verder zit het gewoon denk ik tussen de oortjes, dat als het langer duurt, het dan ook veel beter is  ;)
Nee, dat laatste is gelukkig niet zo. Goed is goed. ;) Het is gewoon iets dat me opviel. Misschien dat ik teveel tegelijkertijd deed, maar ook zonder dat ik iets gebruikte, deed de pc er met EAC vaak 20 minuten over.

Citaat van: twani op januari  9, 2013, 10:05:19
Zoals vrouwen dat hebben met sex? :D
Citaat van: Dynky op januari  9, 2013, 10:09:17
ook daar hangt het veel vd (snelheid vd) vrouw af  ;)
Nou, ik ben wel van het slowe. Ook daarin ja. Overigens niet dat mijn vrouw bijna een jaar hoeft te wachten tot ik haar heb bevredigd. ;)
Hopelijk hebben jullie niet zo'n beeldende fantasie als ik... :worship: :crazy: :nervous: :satisfied:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

wat is het nut? de PC zet het wel op alfabet en de cd's gebruik je toch niet meer....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bas Akkerman

Citaat van: frank2 op januari  9, 2013, 14:33:27
wat is het nut? de PC zet het wel op alfabet en de cd's gebruik je toch niet meer....
Zal zeker nog wel eens een cd opzetten en dan staat het tenminste eens op volgorde, nu zoek ik me ongans. Daarnaast vind ik het handiger rippen zo, bij de getallen beginnen en zo het rijtje af naar de z. Geen noodzaak, maar perfectionistische voorkeur. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Ik doe het andersom. Eerst rippen en dan wel een keer op volgorde weer in de kast opbergen.
En meteen ook efficienter dan voorheen.
Gok dat ik op ongeveer hetzelfde aantal zit trouwens. Heb nu de helft gedaan denk ik.
Af en toe pak ik een stapeltje en voer ik door.

Paar jaar geleden al mijn DVD's en Blu-ray's in een excel file gecatalogiseerd.
Dat heeft ook wel even geduurt, en ook meteen goed in de kast geplaatst.
Sindsdien is er een handbagage koffer aan DVD's weg, dus dat scheelt weer wat ruimte :-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Ik ken mezelf, dan prop ik ze gewoon weer voor de cd's die ik nog niet heb gedaan. Als ik klaar ben met rippen, ga ik ze wel tellen. Nu maar ook een stapeltje achter de bank leggen ben ik bang... :crazy:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Citaat van: Bas Akkerman op januari  9, 2013, 08:26:32

En ieder zijn gewoontes, ik realiseer me goed dat ik daar toch vaak wel anders in ben en als een moraalridder wordt bestempeld. Teveel geld ontvangen geld teruggeven aan een kassamedewerker, zo min mogelijk vlees en vis eten en zoveel mogelijk fair trade/biologisch, minstens 1 uur per week vrijwilligerswerk doen, geen media downloaden, kopen in een winkel waar je hebt geluisterd, stemmen op een politieke partij in het groter belang en niet voor de eigen portemonnee, en zo voort, en zo voort. Absoluut niet bedoeld als borstklopperij, maar overwegingen en keuzes die in een welvarend land als Nederland best wel vaker gemaakt zouden mogen worden.

Maar ik vind dat soort tips hier in dit topic ook prima, tenzij het de spuigaten uitloopt.

Geloof niet dat we over veel zaken gelijk denken.. :D Te veel geld terug ontvangen  geef ik ook nog wel terug maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op... :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -