Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

Vorige topic - Volgende topic

Eddye

Citaat van: keyser op november  5, 2012, 14:20:52

Nu meerdere mensen hebben aangegeven dat de luidspreker heel slecht zal klinken als de poort wordt afgesloten, moet dit wel een uitwerking op Bas hebben. Suggestie is krachtig wapen - er zal een andere oplossing voor het basprobleem gezocht moeten worden  :nopompom: .

Volgens mij is Bas eigenwijs genoeg om zich er niets van aan te trekken :)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

twani

Citaat van: keyser op november  5, 2012, 14:23:20
Deze wetmatigheid kende ik nog niet, maar Cruijff zal er wel verstand van hebben  ;).
Er was ooit eens een Jaguar reclame waarin de bestuurder zich beklaagde over het geluid van het "kraken van het leer" dit kwam dan omdat de auto zó stil was dat juist dát ging irriteren.
Maw. met elke stap verder (verbetering?) dient iets anders zich weer aan, dat zit nu eenmaal in de psyche van de mens opgesloten....
De beste (en goedkoopste) audiofiele upgrade die je jezelf cadeau kunt doen, is jezelf te trainen muziek te luisteren,de onrust wég uit de kop, muziek erin. Als dat overigens met een Harbeth speaker al niet lukt wordt het een flink karwei.
Van meten wordt je moe, van muziek luisteren oh zo blij.

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op november  5, 2012, 14:23:54
Volgens mij is Bas eigenwijs genoeg om zich er niets van aan te trekken :)
Natuurlijk word ik wel enigszins beïnvloed door jullie mening. Maar dat neemt niet weg dat ik het morgen wel ga proberen. Het is meer de scepsis dat het meer voordeel dan nadeel is die van invloed is. Juist door die scepsis heb ik in het verleden dingen gemerkt die ik niet had verwacht. Kortom, het één streept het ander weg en ik ga morgen simpelweg luisteren of en wat het doet.

Citaat van: twani op november  5, 2012, 14:37:12
Er was ooit eens een Jaguar reclame waarin de bestuurder zich beklaagde over het geluid van het "kraken van het leer" dit kwam dan omdat de auto zó stil was dat juist dát ging irriteren.
Maw. met elke stap verder (verbetering?) dient iets anders zich weer aan, dat zit nu eenmaal in de psyche van de mens opgesloten....
De beste (en goedkoopste) audiofiele upgrade die je jezelf cadeau kunt doen, is jezelf te trainen muziek te luisteren,de onrust wég uit de kop, muziek erin. Als dat overigens met een Harbeth speaker al niet lukt wordt het een flink karwei.
Theo, nou trek je mijn experiment wel uit zijn verband hoor. Je doet nu net alsof ik door het midlaag niet meer van de muziek geniet en alleen nog maar daar op let. Dat is zeker niet waar. Ik weet dat ik de set nóg meer kan verbeteren door de akoestiek aan te pakken. Gewoon de laatste puntjes op de i van een dik boekwerk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Bassreflex poorten zijn niet actief in het midlaag gebied,.
Afstoppen zal dus niet het gewenste resultaat brengen.

Edit:
eerder 40-60 Hz voor een dergelijke speaker is mijn verwachting.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Cyreg

Uit eigen ervaringen en met diverse versterkers, heb ik bij diverse eerdere speakers (JBL, Dynaudio, Mission) de baspoorten helemaal, half of 'n beetje afgestopt (zelfs met bossen rietjes erin) en dat beinvloedt het geluid uiteraard ten zeerste.
Maar naast de misschien gewenste vlakkere klankbalans wordt het geluid daardoor n.m.m. wel steeds minder losjes, minder open klinkend ;)

Misschien dat het wel mooier gaat meten daarna? nooit gedaan!  :unsure:

Maar ff uitproberen is natuurlijk helemaal geen probleem, dan hoor je dat vanzelf wel  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Zee

Ik heb wisselende ervaringen met het afdichten van BR poorten.  Van slecht tot zeer goed.
Bij mijn huidige speakers werkt het erg goed (zowel op gehoor als ook meettechnisch).
Je kunt de poorten in eerste instantie enigzins dichten met bv een paar sokken.  Geheel afdichten kun je doen met een paar rubber stoppen.  Die kun je bv bestellen bij www.brouwmarkt.nl

In zou het in elk geval gaan proberen Bas!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

bmateijsen

Citaat van: Hipster op november  5, 2012, 15:29:37

Edit:

Die van mij ook...

twani

Citaat van: Bas Akkerman op november  5, 2012, 14:43:16
Natuurlijk word ik wel enigszins beïnvloed door jullie mening. Maar dat neemt niet weg dat ik het morgen wel ga proberen. Het is meer de scepsis dat het meer voordeel dan nadeel is die van invloed is. Juist door die scepsis heb ik in het verleden dingen gemerkt die ik niet had verwacht. Kortom, het één streept het ander weg en ik ga morgen simpelweg luisteren of en wat het doet.
Theo, nou trek je mijn experiment wel uit zijn verband hoor. Je doet nu net alsof ik door het midlaag niet meer van de muziek geniet en alleen nog maar daar op let. Dat is zeker niet waar. Ik weet dat ik de set nóg meer kan verbeteren door de akoestiek aan te pakken. Gewoon de laatste puntjes op de i van een dik boekwerk.
Ah Bas, ik stel het misschien wat onhandig, ik maak me gewoon een beetje zorgen om je ;D Maar als jij me zegt, tussen de experimenten door, gewoon lekker van de muziek te genieten is het al weer goed hoor :P

Martijn M

Citaat van: twani op november  5, 2012, 14:37:12

Niet als je je soms ergert aan problemen met de klank. Dan kun je beter het probleem identificeren en oplossen, zodat je weer écht blij kunt worden van het luisteren naar muziek, zonder je bij tijd en wijle te storen aan het gebrek. Dit forum bestaat bij de gratie van de drive die mensen hebben om hun set te verbeteren zodat ze van muziek en film kunnen genieten. Ik vind je opmerking dan ook een beetje een dooddoener.

Citaat van: Hipster op november  5, 2012, 15:29:37

Edit:

Citaat van: bmateijsen op november  5, 2012, 16:48:28
Die van mij ook...

Dat ligt er maar net aan over welk systeem we het hebben. Reflex-poorten worden op allerlei frequenties afgestemd, met verschillende Q-factoren. Belangrijk om je te realiseren is dat de woofer niet alleen de output van de poort beïnvloedt, maar dat de poort op zijn beurt ook het gedrag van de woofer beïnvloedt. Als een poort afdicht krijg je over het algemeen een overdempte gesloten kast. Dat wil zeggen dat de frequentieresponse al ruim boven de afstemfrequentie van het systeem geleidelijk begint af te vallen. Als je een grote meerwegluidspreker hebt, zul je mogelijk pas onder 60 hz significante verschillen zien, maar de Harbeth is afgestemd op ongeveer 45 hz. Ik heb de TS-parameters van de woofer niet, dus ik kan het effect alleen maar inschatten. Ik denk dat de response onder 150 hz geleidelijk zal beginnen met aflopen, met een afstemming om en nabij 60 hz. De nadruk zit momenteel vooral tussen ongeveer 70 en 110 hz. Ook rond 45 hertz stoot de Harbeth nog een staande golf aan. Al deze problemen zullen dan iets verminderen.

Bas, ik denk dat het weinig zin heeft om de poorten dicht te stoppen zonder de sub hoger door te laten lopen. Anders zul je te veel missen. De sub zal eigenlijk opnieuw moeten worden ingesteld, zodat je goed heen en weer kunt schakelen tussen de gesloten versie en de BR-versie.

EDIT: kleine uitbreiding
Dutch & Dutch

vanzomereng

Bas, gewoon snel ff proberen, zo,n lekkere geitewollen sok in de baspoort, jij hoort toch vrij snel dit soort subtiele verschillen  ;D
Wordt het beter, mooi, anders de sok eruit, probleem snel vergeten en gewoon verder genieten.

Ach, als leidraad naar een goede weergave, zijn goede correcte meetwaarden erg belangrijk bij ontwikkeling van speakers
en later bij het opstellen/aanpassingen aan de ruimte.
Echter in de praktijk blijkt vaak, dat een 100% correcte weergave, niet altijd synoniem is voor de meest plezierige weergave  :eh:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

Bas...

Hoeveel forummers komen er op 9 december ?
Al enig idee, hoe iedereen voldoende op een redelijke luisterplek, de Harberth,s goed aan de tand kan voelen ?

Moet ik nog speciale "baspoortsokken" meenemen (maatje 42)   :hehe:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Bas Akkerman

@keyser: ergeren aan de klank doe ik zeker niet, gelukkig niet. Ik sta natuurlijk altijd open voor verbeteringen en de mogelijkheden daar toe. Het liefst op een goedkope en makkelijke manier zoals de poorten dicht stoppen en de sub laten aanvullen. Maar als dat niet werkt, ga ik gerust over op aanpassingen in de akoestiek door middel van metingen en getunede bass traps.

Citaat van: VANZOMERENG op november  5, 2012, 21:40:39
Bas...

Hoeveel forummers komen er op 9 december ?
Al enig idee, hoe iedereen voldoende op een redelijke luisterplek, de Harberth,s goed aan de tand kan voelen ?

Moet ik nog speciale "baspoortsokken" meenemen (maatje 42)   :hehe:
Er komen er 4. Die kunnen makkelijk op de bank, er zal soms alleen wat gewisseld moeten worden. Desnoods schuiven we de bank nog iets naar voren, zodat je redelijk "op de tweede rij" kan zitten.

Laat ik zelf maar eerst aan de slag gaan met mijn sokken vooraleer ik met zout geïmpregneerde sokken ga werken. ;)

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Citaat van: keyser op november  5, 2012, 19:35:25
Niet als je je soms ergert aan problemen met de klank. Dan kun je beter het probleem identificeren en oplossen, zodat je weer écht blij kunt worden van het luisteren naar muziek, zonder je bij tijd en wijle te storen aan het gebrek. Dit forum bestaat bij de gratie van de drive die mensen hebben om hun set te verbeteren zodat ze van muziek en film kunnen genieten. Ik vind je opmerking dan ook een beetje een dooddoener.

Heb je wel gelijk in Keyser, is een weinig genuanceerde opmerking. Ik blijf echter wel vinden dat téveel mensen teveel tijd besteden aan de techniek en te weinig aan muziek luisteren, je moet jezelf ook gelukkig kunnen maken zeg maar.......

Martijn M

Citaat van: Bas Akkerman op november  5, 2012, 22:20:33
@keyser: ergeren aan de klank doe ik zeker niet, gelukkig niet. Ik sta natuurlijk altijd open voor verbeteringen en de mogelijkheden daar toe.

Snap ik. Voor de goede orde, je set klinkt heel goed! Die staande golven waar ik het over had zou ik zelf echter nog aanpakken. Je er aan ergeren is misschien een wat groot woord, maar uit ervaring weet ik dat minpunten (al zijn ze maar klein) meer gaan storen als de wittebroodsweken voorbij zijn.

Citaat van: twani op november  5, 2012, 22:49:29
Heb je wel gelijk in Keyser, is een weinig genuanceerde opmerking. Ik blijf echter wel vinden dat téveel mensen teveel tijd besteden aan de techniek en te weinig aan muziek luisteren, je moet jezelf ook gelukkig kunnen maken zeg maar.......

Daar heb je wel een punt. Van de andere kant zijn muziek en hifi voor mij eigenlijk twee verschillende zaken. Er zijn parallellen tussen de twee, maar ik ken mensen die helemaal gek zijn van muziek die tevreden zijn met een waardeloze geluidsset en ik ken audiofielen die eigenlijk helemaal niet zo bijzonder veel van muziek houden. Wat mij betreft kunnen de twee dan ook probleemloos afzonderlijk van elkaar beschouwd worden.
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Citaat van: keyser op november  5, 2012, 23:21:11
Snap ik. Voor de goede orde, je set klinkt heel goed! Die staande golven waar ik het over had zou ik zelf echter nog aanpakken. Je er aan ergeren is misschien een wat groot woord, maar uit ervaring weet ik dat minpunten (al zijn ze maar klein) meer gaan storen als de wittebroodsweken voorbij zijn.
Misschien zou ik me er aan gaan storen op een manier dat het in de weg gaat zitten. Tegelijkertijd besef ik door het luisteren bij anderen dat mijn set en opstelling zeer naar de smaak is. Krijg ik de nagalm en de bas niet helemaal naar wens dan kan ik dat zien in het groter geheel en er daardoor minder belang aan hechten. Maar wanneer aanpassingen baten en niet schaden, ga ik er mee aan de slag.

CiteerDaar heb je wel een punt. Van de andere kant zijn muziek en hifi voor mij eigenlijk twee verschillende zaken. Er zijn parallellen tussen de twee, maar ik ken mensen die helemaal gek zijn van muziek die tevreden zijn met een waardeloze geluidsset en ik ken audiofielen die eigenlijk helemaal niet zo bijzonder veel van muziek houden. Wat mij betreft kunnen de twee dan ook probleemloos afzonderlijk van elkaar beschouwd worden.
Dat vind ik nog steeds een interessant vraagstuk. Ik ben geneigd te zeggen dat ik meer audiofiel ben dan muziekliefhebber. Tegelijkertijd merk ik dat deze set de gave heeft om me meer en bij meer verschillende soorten muziek te betrekken. Om zowel de techniek van de muziek te tonen als de aantrekkingskracht (de muzikale boodschap/muzikaliteit) weer te geven. De set is echt het middel geworden om het doel te bereiken. Of, om nog een Bas-uitspraak te doen, de set maakt me dorstig naar voor mij nog niet bekende muziek.

Xander32

... en toch Bas, in jouw zoektocht naar de voor jou "perfecte set", heb jij veel energie gestoken. De uitgebreide verslagen zijn daar het bewijs van.

Uitgebereid waren de beschrijvingen van jouw ervaren van het geluid, wat ik enerzijds nog steeds zeer knap vind (jouw ervaren van in woorden kunnen vatten) maar anderzijds duidde dit m.i. ook op een bepaalde wijze van luisteren; zeer technisch, gefocused op alle details, iedere nuance, op tekortkomingen (?) ...

Ik heb toen al eens aangegeven, dat ik twijfel heb of jij deze wijze van luisteren zou kunnen loslaten wanneer die voor jou perefecte set er eenmaal staat, of jij in staat bent om van de muziek te gaan genieten, daar in te verzinken zonder oor te hebben voor eventuele "tekortkomingen" ...

Die twijfel is daar nog steeds, je hebt mij nog niet overtuigd maar dat hoeft ook niet.
Als jij er zelf maar gelukkig mee bent, er in kan berusten 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Hetgeen mijn aandacht blíjft vasthouden in het "geitenwollensokken" verhaal is het volgende;

Stel! mét stinksok klinkt het beter omdat de sub nog wat meer van de laagfrequenties voor z'n rekening neemt, hebben wij dan niet gewoon het verkeerde type Harbeth staan? :o

Had er dan niet een kleiner type (die ken ik niet uit mijn hoofd, ik hou niet van kleine speakers :D) moeten staan, nog steeds icm. de sub uiteraard?

Één ding is zeker, een sub is niets voor deze jongen, teveel variabelen waarvan ik me iedere keer weer zou afvragen of ze wel goed staan ingeregeld.

Ik heb er niets tégen hoor, zo is het niet, weet alleen wel waarom ík er niet aan moet beginnen, ik wordt al onrustig van het gegeven dat je je speakers dichterbij of verder van de muur af kunt zetten.
Ik heb het! Ik heb moeite met variabelen :P

Gr.
Theo.

frank2

Een sub is inderdaad een vreemd ding, ik heb hier thuis met mijn oude set een sub gehad. Probleem is dat hij bij sommige muziek te hard stond en bij andere weer te zacht. Nu met die anti modes en als je een anthem hebt met de ARC is dat allemaal wel veel gemakkelijker geworden, echter 1 ding blijft, je eigen speakers hebben een bepaald basgeluid en geeft de sub hetzelfde basgeluid of niet? Dus variabelen blijf je wel houden.

Voor films mag het knallen dus dan is een sub heel leuk (heb ik al bij ArjanR1 gehoord en hij heeft ook BE10 speakers) maar voor muziek raad iedereen het af.

Het is een keuze: kleinere speakers of met/zonder sub voor een full range geluid, of speakers die full range kunnen weergeven (mijn voorkeur) en dan dat laatste restje laten zitten.

Ander punt: een echt goede sub kost gauw 1600 t/m 5600 euro, ook niet echt weinig.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Bas Akkerman

De twijfel is indenkbaar, maar niet nodig. Het "probleem" met de bas hoorde ik al met mijn oren en wordt door de meting bevestigd. Dat ligt echter niet aan de set maar aan de akoestiek. Die wil ik aanpakken en dat kan door de akoestiek zelf aan te pakken, dan wel door aanpassing aan de apparatuur door middel van de baspoort te dichten.

Natuurlijk kun je zeggen dat je je set moet aanpassen aan de akoestiek. Ten dele vind ik dat waar, een te grote luidspreker in een te kleine kamer is geen goed idee. Maar ik weet dat ik zo tevreden over mijn set ben en er relatief weinig mis gaat in de akoestiek, dat ik een goede set heb en de oplossing in de akoestiek moet oplossen.

frank2

Het meest simpele is met tuinkussens en en dekbed op de vloer eens te kijken wat dat doet,  heb je teveel bas dan zijn basstraps alleen een oplossing of een DSP dat werkt (ook hier thuis) perfect en is niet ontsierend voor de huiskamer.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Bas Akkerman

Citaat van: twani op november  6, 2012, 08:07:13
Hetgeen mijn aandacht blíjft vasthouden in het "geitenwollensokken" verhaal is het volgende;

Stel! mét stinksok klinkt het beter omdat de sub nog wat meer van de laagfrequenties voor z'n rekening neemt, hebben wij dan niet gewoon het verkeerde type Harbeth staan? :o

Had er dan niet een kleiner type (die ken ik niet uit mijn hoofd, ik hou niet van kleine speakers :D) moeten staan, nog steeds icm. de sub uiteraard?

Één ding is zeker, een sub is niets voor deze jongen, teveel variabelen waarvan ik me iedere keer weer zou afvragen of ze wel goed staan ingeregeld.

Ik heb er niets tégen hoor, zo is het niet, weet alleen wel waarom ík er niet aan moet beginnen, ik wordt al onrustig van het gegeven dat je je speakers dichterbij of verder van de muur af kunt zetten.
Ik heb het! Ik heb moeite met variabelen :P

Gr.
Theo.
Ik heb de Monitor 30.1 niet 1-op-1 vergeleken met een kleinere luidspreker van Harbeth. Maar in mijn herinnering was de kleinere Harbeth lang niet zo open als de Monitor 30 laat staan de 30.1. De Harbeth 30.1 vind ik naast de Magnepan de beste luidspreker die ik heb gehoord binnen hun prijsklasse. Die ruil ik dus niet zomaar in.

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 08:39:12
Een sub is inderdaad een vreemd ding, ik heb hier thuis met mijn oude set een sub gehad. Probleem is dat hij bij sommige muziek te hard stond en bij andere weer te zacht. Nu met die anti modes en als je een anthem hebt met de ARC is dat allemaal wel veel gemakkelijker geworden, echter 1 ding blijft, je eigen speakers hebben een bepaald basgeluid en geeft de sub hetzelfde basgeluid of niet? Dus variabelen blijf je wel houden.

Voor films mag het knallen dus dan is een sub heel leuk (heb ik al bij ArjanR1 gehoord en hij heeft ook BE10 speakers) maar voor muziek raad iedereen het af.

Het is een keuze: kleinere speakers of met/zonder sub voor een full range geluid, of speakers die full range kunnen weergeven (mijn voorkeur) en dan dat laatste restje laten zitten.

Ander punt: een echt goede sub kost gauw 1600 t/m 5600 euro, ook niet echt weinig.
Ook voor Theo, de sub is niet het probleem en is prima ingeregeld! Lees de ervaringen van anderen hier maar op na. De akoestiek pusht het gebied na wat de sub voor zijn rekening neemt.

Keyser, zou je de metingen die je hebt gedaan nog willen plaatsen? Dat overtuigt volgens mij meer dan het feit dat ik zo lekker Simply Red op ga zetten. ;D

Bas Akkerman

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 08:47:42
Het meest simpele is met tuinkussens en en dekbed op de vloer eens te kijken wat dat doet,  heb je teveel bas dan zijn basstraps alleen een oplossing of een DSP dat werkt (ook hier thuis) perfect en is niet ontsierend voor de huiskamer.
Voor de basweergave doet dat niets. Voor het middengebied deed dat wel veel goeds: meer rust, betere omlijning, meer detail. DSP ben ik wat afkerig van, omdat de ervaringen tot nu toe een wat kille en mechanische weergave gaven. Het tegendeel van wat mijn set doet en wat ik beslist niet wil missen.

frank2

Citaat van: Bas Akkerman op november  6, 2012, 09:03:37
Voor de basweergave doet dat niets. Voor het middengebied deed dat wel veel goeds: meer rust, betere omlijning, meer detail. DSP ben ik wat afkerig van, omdat de ervaringen tot nu toe een wat kille en mechanische weergave gaven. Het tegendeel van wat mijn set doet en wat ik beslist niet wil missen.

Ik heb ooit de behringer 2496 dsp gehad, die gaf geen kil geluid hij vlakte alleen de dynamiek en dat vond ik niet mooi. Verder ken ik alleen de dsp van de anthem en die doet het zeer goed, geen dynamiekverlies, mooi organisch geluid. Maar daar heb jij niets aan want het is een reciever.

Staaled

Citaat van: frank2 op november  6, 2012, 08:39:12

Wil je mij d'r effe buiten laten? ;) ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op november  6, 2012, 08:41:56
De twijfel is indenkbaar, maar niet nodig. Het "probleem" met de bas hoorde ik al met mijn oren en wordt door de meting bevestigd. Dat ligt echter niet aan de set maar aan de akoestiek. Die wil ik aanpakken en dat kan door de akoestiek zelf aan te pakken, dan wel door aanpassing aan de apparatuur door middel van de baspoort te dichten.

Natuurlijk kun je zeggen dat je je set moet aanpassen aan de akoestiek. Ten dele vind ik dat waar, een te grote luidspreker in een te kleine kamer is geen goed idee. Maar ik weet dat ik zo tevreden over mijn set ben en er relatief weinig mis gaat in de akoestiek, dat ik een goede set heb en de oplossing in de akoestiek moet oplossen.
:thumbs-up: