Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

Liever James Last dan Marianne Streber.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: weust op november  3, 2012, 21:53:48
Je kunt je luidsprekers ook meteen bij het grof vuil zetten natuurlijk...
Haha, het zou wat zijn als je luidsprekers daadwerkelijk kapot gaan als je er bepaalde muziek op speelt. Sta je toch wel even gek te kijken... ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

tompj

Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Bas Akkerman

Er staan wat cd's in de bestelling, vooral omdat ik die graag wil hebben. Maar ook om veel gevarieerde muziek te draaien op 9 december.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Het verrast me een beetje dat er op het verhaal van keyser zo weinig reacties zijn gekomen. Keyser, wellicht dat je nog één en ander kan toelichten en de metingen kan laten zien?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee


@keyser:
Uit interesse:  welke software gebruik jij voor je metingen?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Martijn M

Hoi Zee,

Ik gebruik ARTA. Overigens was ik je PM van laatst een beetje vergeten. Ik stuur je binnenkort even een reactie :) .
Dutch & Dutch

Zee

Citaat van: keyser op november  5, 2012, 10:37:03
Hoi Zee,

Ik gebruik ARTA. Overigens was ik je PM van laatst een beetje vergeten. Ik stuur je binnenkort even een reactie :) .

Leuk, alvast dank!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op november  5, 2012, 09:09:54
Het verrast me een beetje dat er op het verhaal van keyser zo weinig reacties zijn gekomen. Keyser, wellicht dat je nog één en ander kan toelichten en de metingen kan laten zien?

Misschien snappen de meesten het wel niet... :).  Maar verrast mij ook ja. Interessante materie namelijk (hoewel bekend bij mij)!

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op november  5, 2012, 12:35:53
Misschien snappen de meesten het wel niet... :).  Maar verrast mij ook ja. Interessante materie namelijk (hoewel bekend bij mij)!
Terwijl zelfs ik met de begeleidende informatie van keyser en jou er wat van begin te snappen!

Volgens mij vonden veel mensen het jammer dat mijn zoektocht ophield toen ik eenmaal deze set in huis had staan. Terwijl ik met de akoestiekaanpassingen weer een hele nieuwe zoektocht in ben gegaan. Dus vragen en ontdekkingen genoeg...
Met als eerste vraag, wat kan ik in de baspoort stoppen om er mee te experimenteren zonder dat het in de luidspreker valt??
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Peurschuim?  :devil:

Paar paar opgerolde sokken, niet te ver naar binnenschuiven (spreek uit ervaring :()

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op november  5, 2012, 12:51:05
Terwijl zelfs ik met de begeleidende informatie van keyser en jou er wat van begin te snappen!

Volgens mij vonden veel mensen het jammer dat mijn zoektocht ophield toen ik eenmaal deze set in huis had staan. Terwijl ik met de akoestiekaanpassingen weer een hele nieuwe zoektocht in ben gegaan. Dus vragen en ontdekkingen genoeg...
Met als eerste vraag, wat kan ik in de baspoort stoppen om er mee te experimenteren zonder dat het in de luidspreker valt??

sportsokken (geen witte ;D), schuim met een niet al te dichte structuur (geen Pur-schuim!). Het is dat spul dat nogal eens gebruikt wordt als verpakkings- /opvulmateriaal

Ben benieuwd

Bas Akkerman

Ok, daar komen de ideeën! Een sok zat ik inderdaad ook aan te denken. Wat schuim betreft moet ik eens zien wat ik in huis heb. In ieder geval niet iets wat stof of kruimels achterlaat.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Ik denk dat je met een sok in de poort je middengebied om zeep gaat helpen...

Dirk

Citaat van: garmtz op november  5, 2012, 13:14:47
Ik denk dat je met een sok in de poort je middengebied om zeep gaat helpen...
bij m'n HL5's was het resultaat in elk geval niet prettig om horen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op november  5, 2012, 13:14:47
Ik denk dat je met een sok in de poort je middengebied om zeep gaat helpen...
Ik verwacht ook meer kwaad dan goed, de luidspreker is niet voor niets zo ontworpen. Toch ben ik wel benieuwd, zolang het maar niet "gevaarlijk" voor de luidspreker is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Gevaarlijk voor de luidspreker is het niet. Het klinkt alleen gewoon nergens naar... :)

twani

 Maar Bas, de set is toch ná vele omzwervingen en na langdurig wikken en wegen tot stand gekomen?
Het zou toch wel een beetje mal zijn als er nu een paar sokken aan te pas moet komen om de boel naar wens te krijgen?

Misschien steek ik nu té snel over, maar er gaat iets niet goed toch?

Gr.
Theo.

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: twani op november  5, 2012, 14:09:39
Maar Bas, de set is toch ná vele omzwervingen en na langdurig wikken en wegen tot stand gekomen?
Het zou toch wel een beetje mal zijn als er nu een paar sokken aan te pas moet komen om de boel naar wens te krijgen?

Misschien steek ik nu té snel over, maar er gaat iets niet goed toch?

Gr.
Theo.
Dat gaat er bij mij ook maar moeilijk in Theo. Uit de metingen van keyser bleek dat het midlaag wat aangezet is en dat dit door de Harbeth gebeurt. Iets dat ik zelf ook hoor, maar ik eigenlijk wel voor lief neem door het ongelooflijk goede van de rest van de weergave.
Het idee van keyser is dus om bijvoorbeeld de baspoorten dicht te stoppen en het ontbrekende laag door de subwoofer aan te laten vullen. Om zo een gelijkmatiger en gedetailleerder midlaag te krijgen. Wat mij betreft een poging waard, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit het kind met het badwater weggooien is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Ik zie niet in waarom het middengebied minder goed zou worden door de poort af te sluiten. Ik kan geen enkele reden/oorzaak bedenken en ik heb het ook nog nooit meegemaakt. De M30.1 is ontworpen met een poort om er meer laag uit te krijgen. Dat extra laag is niet nodig; sterker nog, het is ongewenst in Bas' situatie. In een 3-weg luidspreker is de behuizing van de middentoner bijna altijd gesloten  :hehe: .

Nu meerdere mensen hebben aangegeven dat de luidspreker heel slecht zal klinken als de poort wordt afgesloten, moet dit wel een uitwerking op Bas hebben. Suggestie is krachtig wapen - er zal een andere oplossing voor het basprobleem gezocht moeten worden  :nopompom: .
Dutch & Dutch

twani

Citaat van: Bas Akkerman op november  5, 2012, 14:15:22
Dat gaat er bij mij ook maar moeilijk in Theo. Uit de metingen van keyser bleek dat het midlaag wat aangezet is en dat dit door de Harbeth gebeurt. Iets dat ik zelf ook hoor, maar ik eigenlijk wel voor lief neem door het ongelooflijk goede van de rest van de weergave

Je geeft hier zélf het antwoord Bas, ga lekker luisteren, je hebt een geweldige set. Iedere aanpassing "op" de klankbalans zal een ander gedeelte daarvan negatief beïnvloeden.

Cruijff zei het al: Ieder nadeel "heb" ze voordeel ;)

Martijn M

Citaat van: twani op november  5, 2012, 14:21:27
Iedere aanpassing "op" de klankbalans zal een ander gedeelte daarvan negatief beïnvloeden.

Deze wetmatigheid kende ik nog niet, maar Cruijff zal er wel verstand van hebben  ;).
Dutch & Dutch