DIY interlink speelt zachter.

Gestart door Former member 78, juli 19, 2012, 18:31:37

Vorige topic - Volgende topic

Former member 78

HT'ers...

Ben aan het klussen geweest om een paar XLR kabels te maken.
Pluggen met een Rhodium laag, en als kabel solid core 0,5mm

Qua klank erg mooi, maar speelt een DB of 3 zachter dan de Cardas Neutral Reference. (gemeten)

Heeft iemand hier een verklaring voor?

morca

Niet meer zelf klussen misschien .................  :D
Nee geintje  ;)

Je hebt het over links en rechts die beide zachter spelen ?

Former member 78

Yep, ze meten beide ook goed.
Klank is goed, maar ze spelen dus zachter.

frank2

Door de solid core is de weerstand hoger dan bij de Cardas. Waarschijnlijk is die niet solid core
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Former member 78

Citaat van: frank2 op juli 19, 2012, 18:49:45
Door de solid core is de weerstand hoger dan bij de Cardas. Waarschijnlijk is die niet solid core

Maar heb nu wel bewijs, dat er meetbaar verschil in kabels kan zitten  ;D

Wijx wondere wereld

Hoe meet je dat dan? 3 dB is wel vrij veel
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Former member 78

Met een db meter :)

[kleine aanvulling]

Gemiddeld zit er 1 á 2 db verschil in, maar met pieken tot 3 db.
Het volume op de versterker blijft natuurlijk zoals die met de Cardas ook stond,
het meten op een vaste plek, dus alles blijft 100% het zelfde.

Cyreg

Citaat van: ArjanR1 op juli 19, 2012, 18:31:37
.....Qua klank erg mooi, maar speelt een DB of 3 zachter dan de Cardas Neutral Reference. (gemeten)

Dus als je het volume wat zou opdraaien dan klinkt ie verder hetzelfde qua klankbalans als je referentie?   :confused:

1. Ikzelf denk dan meer aan 'n flink andere, leanere (solidcore!) klankbalans zonder opgeblazen middengebied ;) ....
.....dus daar waar je (geh)oor het gevoeligst is voor volumeverschillen?

OF......

2. ...onjuiste montage van XLR aansluiting (klinkt bij zelfde kabel normaal 2 tot 4 db luider dan cinch) als het hierbij om 'n gebalanceerde aansluiting gaat tenminste!

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Former member 78

1. Wil er geen discussie van maken hoe de klankverschillen zijn :D
2. Alles is 100% juist aangesloten.

Ben gewoon benieuwd waardoor het verschil zo duidelijk is.

Bart_M

Former member 78

Citaat van: Bart_M op juli 19, 2012, 19:21:18
Meet je verschil in weerstand?

Heb een simpele multimeter, en met dat ding meet ik geen verschillen  :unhappy:
Deze heb ik: http://www.elro.eu/products/category/electra/meters1/multimeters/universele_multimeter

Exxar

Als de diameter van de kernen van de kabels "veel" verschillen, dan kan dat best wel een groot verschil qua dB opleveren.
Verschillende lengte is nog zoiets.
Je moet dat eens proberen met luidsprekerkabels van gelijke lengte, maar waarvan de ene bvb 1.5mm² is en de andere bvb 2.5mm².

Former member 78

Citaat van: Exxar op juli 19, 2012, 19:27:48
Als de diameter van de kernen van de kabels "veel" verschillen, dan kan dat best wel een groot verschil qua dB opleveren.
Verschillende lengte is nog zoiets.
Je moet dat eens proberen met luidsprekerkabels van gelijke lengte, maar waarvan de ene bvb 1.5mm² is en de andere bvb 2.5mm².

Qua lengte valt het verschil mee, mijn DIY zijn iets korter.
Wat er binnen in de Cardas zit, dat weet ik niet.

John Wx

Citaat van: Wijx wondere wereld op juli 19, 2012, 19:00:45
Hoe meet je dat dan? 3 dB is wel vrij veel

Valt wel mee hoor

Veel mensen gebruiken Rothwell verzwakkers van 10db

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html

Arjan jij hebt een goudmijntje aangeboord, patent op aanvragen  :)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

morca

Als ik goed begrijp is een niet solid core beter,ik wil namelijk van me geluidskaart jack naar beneden naar RCA l/r.
Ik heb zitten denken er goed luidsprekerdraad voor te gebruiken,maar denk dat dat beter kan.

Iemand een gedachte wat goeie kabel is voor zoiets.
Hopelijk vind Arjan het goed dat ik mijn vraag hier meestel.
Het onderwerp denk ik al een paar maanden over ,maar ben er nog niet uit hoe ik het in 1 keer goed doe.

Wijx wondere wereld

Citaat van: John Wx op juli 19, 2012, 19:31:15
Valt wel mee hoor

Veel mensen gebruiken Rothwell verzwakkers van 10db

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html

Arjan jij hebt een goudmijntje aangeboord, patent op aanvragen  :)

Ja en als je de versterker uitzet, dempt het 90 dB.  :wacko:

De rothwell bevat gewoon een simpel weerstandje.

Kan het niet zijn dat de soldeerverbinding niet zo goed is?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Former member 78

Het soldeerwerk is goed, alles zet écht vast.
Maar zal binnenkort, als ik er weer zin in heb, alles los halen en schoonmaken.

Daarna weer 12 mooie soldeerverbindingen maken.

Kingpin

Volgens mij is solid core kabels beter voor het 'laag'.
Ik heb nog ergens een uitleg waarom (deze zat bij mijn sub).

wbt verschillen in dB's, misschien heeft de ene kabel wel een heel andere uitwerking op het geheel wbt inductie en capaciteit.
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is of je dit ook alleen ervaart in het mid/hoog en niet in het laag?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Mijn LS kabel is ook solid core, en dat was in elk opzicht stukken beter dan het gewone ''draadjes kabel''
Dat solid core slechter is dan normale kabels, is echt onzin. ;)

Ik heb 'm vergeleken met mijn gewone RCA, en dan wint de solid XLR.
Niet een mega verschil, maar voor mijn smaak was de XLR mooier.

Kingpin

Ik zat even te denken in het analoge gedeelte, maar je hebt dus 3dB verschil in het digitale gedeelte van je set als je solid core gebruikt  ???
foutje  :)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Ejorne

Citaat van: ArjanR1 op juli 19, 2012, 18:31:37
HT'ers...

Ben aan het klussen geweest om een paar XLR kabels te maken.
Pluggen met een Rhodium laag, en als kabel solid core 0,5mm

Qua klank erg mooi, maar speelt een DB of 3 zachter dan de Cardas Neutral Reference. (gemeten)

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Naam: Rhodium
Symbool: Rh
Atoomnummer: 45
Groep: Platinagroep
Periode: Periode 5
Blok: D blok
Reeks: Overgangsmetalen
Kleur: Zilverwit
Atoommassa 102,91
Dichtheid 12400 kg·m−3
Hardheid (Mohs) 6,0
Smeltpunt (K) 2238
Kookpunt (K) 4033
Elektrische weerstand 4,51 μΩ·cm
Warmtegel. 150 (W·m−1·K−1)

De soortelijke weerstand is volgens mij zo'n beetje 2 keer zo hoog als dat van goud. Zilver en koper hebben een nog lagere weerstand. Misschien dat daar de 3dB verschil in zit?

morca

Citaat van: Ejorne op juli 20, 2012, 08:51:26

De soortelijke weerstand is volgens mij zo'n beetje 2 keer zo hoog als dat van goud. Zilver en koper hebben een nog lagere weerstand. Misschien dat daar de 3dB verschil in zit?
;) zou kunnen idd

John Wx

Citaat van: Ejorne op juli 20, 2012, 08:51:26
Naam: Rhodium
Symbool: Rh
Atoomnummer: 45
Groep: Platinagroep
Periode: Periode 5
Blok: D blok
Reeks: Overgangsmetalen
Kleur: Zilverwit
Atoommassa 102,91
Dichtheid 12400 kg·m−3
Hardheid (Mohs) 6,0
Smeltpunt (K) 2238
Kookpunt (K) 4033
Elektrische weerstand 4,51 μΩ·cm
Warmtegel. 150 (W·m−1·K−1)

Heb nog geen foto gezien van zijn soldeer kunst  ;D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

Kingpin

Citaat van: John Wx op juli 20, 2012, 10:39:09
Heb nog geen foto gezien van zijn soldeer kunst  ;D
Schroeven of klemmen is beter ;)