laptop

Gestart door denu, juni 17, 2012, 13:35:15

Vorige topic - Volgende topic

denu

hallo alle techneuten samen.
mischien dat iemand me raad kan geven.
ff kort door de bocht, laptop asus n53s intel core i5 er in
reciever pioneer vsx 1015 geen hdmi
wel digitaal ingang(rood lampje in een kabeltje)

laptop heefd wel hdmi uitgang
tv panasonic 65 inch heefd ook hdmi ingang
ook digitaal uit

nu is het zo dat ik hdmi van de laptop aan tv gekoppelt heb en via tulp naar reciever ga, maar natuurlijk geen dts of andere formaten op de reciever.

laptop heefd geen digitaal uitgang(geen roodlampje kabel)

hoe krijg ik 5.1 of dts geluid naar mn reciever?????

mooiste zou zijn als natuurlijk als laptop ook digitaal (roodlampje kabel) had natuurlijk.

speel de films die ik download(af en toe 1tje :P) af via vlc media player

wie heefd er raad???

tiptop

Het kan alleen als je digitaal uit van je tv naar je receiver gaat en de tv het surroundsignaal door kan geven zo. Maar de meeste tv's geven alleen 2.0 (DD) door.

Je moet dus even in de handleiding van je tv kijken watvoor signaal de digitalke uitgang kan wegsturen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

larzie

Ten eerste heeft is met een t ipv een d :P

Maar goed... als je een film van je laptop af wilt spelen met dts geluid, dan moet de receiver het wel ondersteunen anders komt er weinig dts geluid uit je 5.1 of whatever opstelling. Je moet dus wel een receiver hebben die dit ondersteunt. Gewoon dus een andere receiver kopen die dit ondersteunt. En misschien handig om er meteen één te kopen met hdmi in en uit poorten erop :)

Dat er alleen stereogeluid komt uit je tv maakt niks uit.

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

tiptop

Citaat van: larzie op juni 18, 2012, 12:01:53
Ten eerste heeft is met een t ipv een d :P

Maar goed... als je een film van je laptop af wilt spelen met dts geluid, dan moet de receiver het wel ondersteunen anders komt er weinig dts geluid uit je 5.1 of whatever opstelling. Je moet dus wel een receiver hebben die dit ondersteunt. Gewoon dus een andere receiver kopen die dit ondersteunt. En misschien handig om er meteen één te kopen met hdmi in en uit poorten erop :)

Dat er alleen stereogeluid komt uit je tv maakt niks uit.
Je moet wel goed lezen natuurlijk! DOORDAT hij STEREO vanuit de laptop naar de receiver gaat heeft hij geen surround naar de receiver. Het zit er wel op!

En 'Even" een receiver kopen is misschien voor jou een optie, maar niet voor iedereen. daarnaast is de vraag zo gesteld dat hij graag wil dat het met de huidige opzet kan.

Een verkeerde "t" is een stuk minder erg dan de tekst verkeerd interpreteren. :P
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

larzie

Citaat van: tiptop op juni 18, 2012, 12:35:24
Je moet wel goed lezen natuurlijk! DOORDAT hij STEREO vanuit de laptop naar de receiver gaat heeft hij geen surround naar de receiver. Het zit er wel op!

En 'Even" een receiver kopen is misschien voor jou een optie, maar niet voor iedereen. daarnaast is de vraag zo gesteld dat hij graag wil dat het met de huidige opzet kan.

Een verkeerde "t" is een stuk minder erg dan de tekst verkeerd interpreteren. :P

Ah ja ik zie het. Wat ik heb bij mij is mijn htpc gekoppeld aan de surround receiver en mn tv ook. Als ik dan een film afspeel dan wordt dts of whatever geluidformaat er bij de gedownloade film zit gewoon door de receiver afgespeeld. Echter heeft hij de laptop aan de tv gekoppeld en vervolgens naar de receiver, waardoor je uiteraard alleen maar het 2.0 geluid van de tv hebt die wordt weergegeven. Mijn excuses u heeft gelijk Tiptop! :D  :blush:

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

tiptop

Citaat van: larzie op juni 18, 2012, 14:12:23
Ah ja ik zie het. Wat ik heb bij mij is mijn htpc gekoppeld aan de surround receiver en mn tv ook. Als ik dan een film afspeel dan wordt dts of whatever geluidformaat er bij de gedownloade film zit gewoon door de receiver afgespeeld. Echter heeft hij de laptop aan de tv gekoppeld en vervolgens naar de receiver, waardoor je uiteraard alleen maar het 2.0 geluid van de tv hebt die wordt weergegeven. Mijn excuses u heeft gelijk Tiptop! :D  :blush:
Geeft niet. En zegt U maar JE hoor. ;)

Wanneer zijn receiver HDMI had gehad was jouw manier idd een logische en makkelijke oplossing. :)

larzie

Citaat van: tiptop op juni 18, 2012, 15:26:22
Geeft niet. En zegt U maar JE hoor. ;)

Wanneer zijn receiver HDMI had gehad was jouw manier idd een logische en makkelijke oplossing. :)

De ene kant om heb je wel hdmi naar component kabels:

Oh de andere kant om ook waarschijnlijk dan!  :pompom:

Larzie HT

W.Otter

er bestaat toch ook wel zoiets als hdmi naar digitale omzetters (toslink) of zoals Denu het zegt: roodlampje kabel
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

larzie

Citaat van: W.Otter op juni 18, 2012, 17:34:42
er bestaat toch ook wel zoiets als hdmi naar digitale omzetters (toslink) of zoals Denu het zegt: roodlampje kabel

Idd dat bestaat ook :D

http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK

Larzie HT

denu

hmmmm allemaal bedankt ,(met een t aan het eind) :hehe:.

heb ik een goed excuus om een andere reciever te kopen, mooie pioneer vsx lx 85(de susano is buiten bereik voor mij) :wub:,is idd zo dat in de huidige setting dit niet mogelijk is begrijp ik, en om speciaal voor het film gebeuren een extra pc neer te zetten met hdmi,toslink voor geluid en dikke quad core processor om 1080p af te spelen is beetje onzin,

dus ff kort door de bocht is een reciever met hdmi voor mij de oplossing?geeft mijn laptop 5.1 dd/dts hd /master audio door dan aan mmn reciever?dat zou dus betekenen dat ik idd met 1 hdmi kabel door de kamer klaar ben?(vrouw meteen ook blij)

Wijx wondere wereld

simpele usb geluidskaart met digitale uitgang (rood lampje) kan ook
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

W.Otter

haha dat rode lampje slaat aan  :hehe:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Wijx wondere wereld

Is ook de meest duidelijk term eigenlijk. Weet iedereen gelijk wat er bedoeld wordt. Totdat er een fabrikant komt met een groen lampje....
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

loki504

Kijk even of je laptop geluid over hdmi kan. Anders koop je voor niks een receiver

tiptop

Citaat van: loki504 op juni 19, 2012, 08:56:29
Kijk even of je laptop geluid over hdmi kan. Anders koop je voor niks een receiver
Ja hoor, dat kan die. Alleen geen DTS volgens mij. Alleen DD 5.1. Correctie; 7.1 ;)

Die component/HDMI kabel heeft weinig nut trouwens want dat is alleen beeld. En TOSlink kan alleen dus via een adaptertje.

EDIT; Ik lees net dat er digitale (S/PDif) signaaloverdracht is via de headphone out. Die dient dus ook als digitale uitgang. Aan de andere moet je dan een tulpstekker op een digitale ingang van de versterker steken. Alleen ken ik zo'n kabel niet. :unsure:

W.Otter

Citaat van: tiptop op juni 19, 2012, 18:20:24
EDIT; Ik lees net dat er digitale (S/PDif) signaaloverdracht is via de headphone out. Die dient dus ook als digitale uitgang. Aan de andere moet je dan een tulpstekker op een digitale ingang van de versterker steken. Alleen ken ik zo'n kabel niet. :unsure:

ik heb ook s/pdif op mn laptop. Deze dient zowel als gewone headphone als 3,5mm toslink. er zijn gewoon kabeltjes tekoop van 3,5mm toslink naar gewone toslink. bedoel je dat ?

tiptop

Citaat van: W.Otter op juni 20, 2012, 08:19:57
ik heb ook s/pdif op mn laptop. Deze dient zowel als gewone headphone als 3,5mm toslink. er zijn gewoon kabeltjes tekoop van 3,5mm toslink naar gewone toslink. bedoel je dat ?
Als het goed is niet.

Maar....S/PDIF is een andere connectie dan TOSlink. (Sony/Philips Digital Interface (digitaal electrisch) tegenover Toshiba Link (Optisch). Helaas maken fabrikanten zichzelf nog wel eens schuldig aan de verkeerde benamingen voor bepaalde aansluitingen, zodat het soms erg verwarrend is welke nu echt bedoeld wordt.

Dus het kan heel goed zijn dat het idd degene is die jij benoemd, alleen is dan de benaming van de connectie fout.

ritchard

Zelf gebruik ik onderstaande, kost 80 euro maar het geluid is super  8)
http://nl.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=875&product=19829
In stereo, 5.1 en dts via de usb naar het rode lampje.
Groetjes Ritchard
Mcintosh MX170, Mcintosh MC452, Mcintosh MC207, Mcintosh MP100, Hifi Rose 151, Thorens 125 MK2+Linn Klyde element, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, AQ OAK biwire, Olympica 1 , Olympica center, AQ Rocket 88, 4 x Venere Wall voor Atmos, 2 x SVS SB-16 Ultra, AQ Husky xlr, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, VU+ Duo 4k, Colorado XLR, Earth xlr, Mackenzie xlr.

jossie

Spdif en toslink zijn gewoon hetzelfde. Toslink is de optische interface. Data is hetzelfde. Mijn laptop heeft ook toslink via headphone out. Werkt prima. Ik denk dat je bij de instellingen voor geluid in je laptop moet rondneuzen wat voor soort geluid je kunt uitsturen en over welke connector (grote kans dat geluid over hdmi wordt gestuurd). Meestal hebben zwarte headphone out chassisdelen ook toslink in zich ( dat is de 'afspraak'). Ik kan me voorstellen dat jij die niet hebt als audio over hdmi uitgaat. Kijk voorzichtig zijdelings in de headphone out connector. Als je daar rood licht ziet is ie aanwezig.
Omni !

jossie

Maar waarom kun je de digitaal out van de tv niet direct op de receiver aansluiten? Vanwege coax - optisch? Daar zijn omzettertjes voor...
Omni !

W.Otter

Citaat van: jossie op juni 22, 2012, 20:52:19
Maar waarom kun je de digitaal out van de tv niet direct op de receiver aansluiten? Vanwege coax - optisch? Daar zijn omzettertjes voor...

die geeft de gewenste formaten niet door en waarschijnlijk ook geen surround?

denu

heren inmiddels een update: heb zo'n kabeltje met aan de ene kant een 3,5 mm jack plugje en aan de andere kant toslink en dat in de sp diff uitgang van de laptop gedaan en inmiddels hebben we dolby digitaal op de reciever , nu nog ff zoeken of ie ook dts kan weergeven.
is mischien een instelling op de laptop.
dus tot zo ver half succes geboekt,en tot zo ver bedankt voor de input en raad .

Nahpets

Citaat van: denu op juni 22, 2012, 22:19:52
nu nog ff zoeken of ie ook dts kan weergeven.

Receiver kan het. Zou dus beginnen met zoeken in de laptop.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

tiptop

Citaat van: jossie op juni 22, 2012, 20:40:20
Spdif en toslink zijn gewoon hetzelfde. Toslink is de optische interface. Data is hetzelfde. Mijn laptop heeft ook toslink via headphone out. Werkt prima. Ik denk dat je bij de instellingen voor geluid in je laptop moet rondneuzen wat voor soort geluid je kunt uitsturen en over welke connector (grote kans dat geluid over hdmi wordt gestuurd). Meestal hebben zwarte headphone out chassisdelen ook toslink in zich ( dat is de 'afspraak'). Ik kan me voorstellen dat jij die niet hebt als audio over hdmi uitgaat. Kijk voorzichtig zijdelings in de headphone out connector. Als je daar rood licht ziet is ie aanwezig.
Tuurlijk is de data (die heet ook spdif standard) hetzelfde, maar zoals je zegt de interface dus niet. Als iemand aan mij vraagt om spdif krijgt ie een digitale 75 ohm coaxkabel. En toslink een optisch kabeltje.

De laptop heeft een digitale uitgang op de minijack zitten. Dat staat in de gebruiksaanwijzing ervan. :) Edit; Daar waren jullie al achter zie ik nu. :hehe:

jossie

Citaat van: tiptop op juni 21, 2012, 10:33:13
Als het goed is niet.

Maar....S/PDIF is een andere connectie dan TOSlink. (Sony/Philips Digital Interface (digitaal electrisch) tegenover Toshiba Link (Optisch). Helaas maken fabrikanten zichzelf nog wel eens schuldig aan de verkeerde benamingen voor bepaalde aansluitingen, zodat het soms erg verwarrend is welke nu echt bedoeld wordt.

Dus het kan heel goed zijn dat het idd degene is die jij benoemd, alleen is dan de benaming van de connectie fout.

Voor de helderheid: spdif is het protocol. En die zit op consumentenspullen in coaxiale of toslink uitvoering. Toslink staat alleen voor het connectortype. Is ook spdif.
Omni !