Audiofiele netwerkkabels vanuit de praktijk van een voormalig netwerkingenieur

Gestart door FvP, maart 23, 2012, 22:37:58

Vorige topic - Volgende topic

FvP

Op m'n asus X53S is er een subtiel verschil waarneembaar tussen maximaal en minimaal wi-fi zendvermogen en tussen wired, dus dit toestel zal wel niet volgens de regels ontworpen zijn. Wi-Fi interferentiepatroon nameetbaar met onze HF35C meter.

Ik wil de eerste fabrikant nog tegenkomen die audiofiele wi-fi op de markt gooit :)

garmtz

Joris1971

@klinkt beter

Weet je wat ik niet begrijp, je hebt een audio zaak.. Dan kan ik al helemaal niet begrijpen dat je er zo sceptisch tegenover staat, omdat je het volgens jou niet kunt onderbouwen of meten etc is het dus onzin?

Vreemd hoor, je hebt een audio zaak maar of het verschil HOORBAAR is, vind je schijnbaar niet belangrijk, dus als het niet meetbaar of te verklaren is, is dt voor jou voldoende of het af te doen als onzin.

Je zou miz juist open moeten staan voor dit soort dingen en gewoon zelf gaan testen.

FvP

Citaat van: Joris1971 op april 22, 2012, 12:44:08
@klinkt beter

Weet je wat ik niet begrijp, je hebt een audio zaak.. Dan kan ik al helemaal niet begrijpen dat je er zo sceptisch tegenover staat, omdat je het volgens jou niet kunt onderbouwen of meten etc is het dus onzin?

Vreemd hoor, je hebt een audio zaak maar of het verschil HOORBAAR is, vind je schijnbaar niet belangrijk.

Als er al een verschil is tussen wi-fi zendvermogens, dan zullen ethernet kabels mogelijk ook wel een verschil laten horen indien de toestellen niet volgens de regels ontworpen zijn. Als high-end verkoper kan me dat storen: je hebt dan bvb een bron van 10k of 20k, en je hoort nog steeds een verschil als je een netfiltertje van 400 eur ervoor hangt (bvb op een cd-speler). Dan vraag je je af: voor dat geld waarom hebben ze hun werk niet gedaan en gewoon een perfecte voeding erin gezet? Voor dat geld mag je dat toch eisen. Helaas werkt de high-end industrie niet volgens idealen maar wel volgens aftermarket tweaks en symptoombestrijding. De industrie wint niks bij perfect ontworpen toestellen.

Mbt netwerkkabels: ik lig er gelukkig niet van wakker omdat de verschillen zo klein zijn tov het groter geheel waar wij research naar doen, zijnde o.a. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121818.0 . Die verschillen zijn veel drastischer en voor ons veel belangrijker.

Joris1971

Citaat van: Klinkt Beter op april 22, 2012, 12:52:37

Mbt netwerkkabels: ik lig er gelukkig niet van wakker omdat de verschillen zo klein zijn tov het groter geheel waar wij research naar doen, zijnde o.a. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121818.0 . Die verschillen zijn veel drastischer en voor ons veel belangrijker.

Als de verschillen zo klein zijn, waarom open je dan dit topic??

nijlie

Voor de liefhebbers: ik kwam hetzelfde topic zojuist tegen op http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=14490
Feitelijk dezelfde ervaringen met Meicord ethernet kabels ipv AQ.
Ook daar denkt men in de richting van storing die wordt opgepikt via de kabels...

FvP

Citaat van: nijlie op april 22, 2012, 13:54:12
Voor de liefhebbers: ik kwam hetzelfde topic zojuist tegen op http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=14490
Feitelijk dezelfde ervaringen met Meicord ethernet kabels ipv AQ.
Ook daar denkt men in de richting van storing die wordt opgepikt via de kabels...

gezien de data op zich bitperfect is, en de timing van de data niet de masterclock van het toetel bepaalt, en er buffering plaatsvindt, schiet er niet veel anders over dan tot deze conclusie te moeten komen

Kjelt

Ik zie trouwens dat op het nieuwe Linn device in dit topic echt uitgebreid (meerdere malen) op de achterkant valt te lezen dat het apparaat geaard dient te zijn. Er zitten zelfs twee harde extra koperen aardpluggen op de achterkant.

WW

CiteerHet vermeende klankverschil is reëel, en betreft de noise floor. Ik denk nog steeds aan hoogfrequente storing die de streamer binnen komt.
Dan ligt het dus niet aan de kabels, maar aan de apparatuur en wordt er gedacht dat de kabels de boosdoener zijn.

Staaled

Citaat van: Kjelt op april 22, 2012, 14:09:36
Ik zie trouwens dat op het nieuwe Linn device in dit topic echt uitgebreid (meerdere malen) op de achterkant valt te lezen dat het apparaat geaard dient te zijn. Er zitten zelfs twee harde extra koperen aardpluggen op de achterkant.

Dat is niet DS specifiek , maar op alle Linn apparaten aanwezig.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

EJ

Citaat van: Joris1971 op april 22, 2012, 12:31:37
Heb je het al zelf gehoord dan?
Zo nee, dan moet je niet roepen dat er geen verschil is!

Ipv alleen maar te kakelen dat er geen verschil is, ga gewoon eens luisteren en niet zeggen dat je niet wilt gaan luisteren... Ben je bang dat je je vergist al die tijd?

In plaats van te kakelen kun je ook een wetenschappelijke verantwoord verhaal houden. Ja, geprobeerd met mijn streaming spullen en nee, (volstrekt logisch) geen verschil. Zoals eerder gezegd, dat scheelt het weggooien van vele exabytes aan meetdata. Inclusief die van de LHC bijvoorbeeld. Je weet wel dat ding in Zwitserland (enzo) die petabytes per dag aan data produceert, die vervolgens via allerlei ethernet (je weet wel, jij hoort verschil tussen kabels, weet je nog) kanalen over de wereld wordt verspreid.

Eerst je meetmethode op orde. dan pas kakelen en niet andersom zoals hier door sommigen (poster? Hint hint) gebeurt. Overigens vind ik 'kakelen' een behoorlijk denigrerende term richting de wetenschappelijk onderlegden onder ons. Eigenlijk onacceptabel voor iemand die zijn verhaaltje totaal niet kan onderbouwen zoals de poster op wie ik reageer. Nogal arrogant om te denken dat je het beter weet...

nijlie

Extra info: mijn Linn is inderdaad geaard. De switch niet. Ik heb geen goede meetapparatuur, maar mijn flutmultimetertje ziet geen weerstand.

Er is ook door iemand gemeld dat een ferrietring verschil gaf.

Overigens vraag ik me af of er wel 100,0000% afscherming haalbaar is. Het gaat hier om microvoltjes of minder... Computerapparatuur is daar niet gevoelig voor, een DAC zeker wel!

Ideeën iemand?

blue-eyes

Ik stel voor, nu dat beide heren het genoegen hebben gehad het woord kakelen te hebben gebruikt, nu weer normalen gaan communiceren :)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

EJ

Citaat van: Blue-Eyes op april 22, 2012, 21:21:03
Ik stel voor, nu dat beide heren het genoegen hebben gehad het woord kakelen te hebben gebruikt, nu weer normalen gaan communiceren :)

;)

MaxxMark

Ik vind het wel erg cool dat gedurende discussie mensen van beide fronten naar elkaar toe lijken te komen en dat er (na 14 pagina's ::) ) gezocht wordt naar common grounds. Mensen van het 'netwerk' kamp geven toe dat het audio kamp gelijk kan hebben en het geluid anders kan zijn, maar weten niet waar het aan te wijten is, afgezien van dat het het netwerk niet kan zijn. En mensen van het 'audio' kamp geven toe dat de logica van het netwerk wel eens correct zou kunnen zijn en zoeken naar andere redenen.

Aangezien ik zelf niet in staat te testen, maar wel benieuwd ben naar de resultaten volg ik het topic toch nog steeds nauwgezet en met veel interesse!

Je zou overigens toch denken dat de mensen bij AQ die de kabels ontwikkeld hebben intelligente mensen zijn en ook moeite met dergelijke bevindingen hebben. Misschien weten ze het zelfs wel en kunnen ze met de kabels de 'vervorming' sturen. Misschien een beetje far-fetched, maar hey, als het er voor zorgt dat je een boel geld voor een kabel kunt vragen, why not? En dan wil ik nog helemaal niet zeggen dat dit per definitie slecht is. Met speakers heb je natuurlijk ook vele soorten, maten, klanken etc. Dus waarom zou je het niet bewust beïnvloeden.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

FvP

Ik heb ondertussen nog enkele nieuwe dac's in de zaak.

Ga eens testen of deze ook verschillen laten horen tussen wi-fi max/min zendvermogen en wired. Een Zodiac Gold laat dat helaas wel horen.
Als de nieuwe dacs goed ontworpen zijn zou dit dus niet mogen. Ze zijn ook asynchroon, dus als de ingenieurs hun werk goed gedaan hebben ....

Joris1971

Citaat van: EJ op april 22, 2012, 21:05:58
Ja, geprobeerd met mijn streaming spullen en nee, (volstrekt logisch) geen verschil.

Dus je hebt een AudioQuest UTP gehaald om dit te testen? Welk type was het?

MaxxMark

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Raphie

Citaat van: avEX op april 12, 2012, 02:13:06
@Garmt Grappig, dat zijn precies die zaken die je ook hoort met een precieze klok.
-Arthur
Je bedoelt dat zijn exact de zaken die believers altijd menen te horen bij dit soort producten......

zegt het OSI model je iets? op welke laag denk jij te acteren?
JBL PRX Power!

Robert T

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Hans47

Sinds 1 week Supra Ethernet aan mijn netwerk van en naar streamer hangen, ik vind het een hoorbare vooruitgang tov de standaard Ethernet kabels die ik daarvoor had, dus me happy (en dat is waar het om gaat, de rest is ruis die wel if niet hoorbaar is :-))

Enjoy deze leuke hobby en neem het niet te serieus allemaal het is geen exacte wetenschap (gelukkig niet).
Then again alles is relatief...

FDLARRY

Vandaag mijn kabel aangesloten, morgen eens sluisteren of ik verschil hoor.

AudioQuest Cinnamon RJ/E (Ethernet)

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

advr

Citaat van: FDLARRY op mei 18, 2012, 00:40:00
Vandaag mijn kabel aangesloten, morgen eens sluisteren of ik verschil hoor.

AudioQuest Cinnamon RJ/E (Ethernet)

begin ook wel geïnteresseerd te raken in je bevindingen. ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

FvP

Citaat van: Hans47 op mei 17, 2012, 23:26:26
Sinds 1 week Supra Ethernet aan mijn netwerk van en naar streamer hangen, ik vind het een hoorbare vooruitgang tov de standaard Ethernet kabels die ik daarvoor had, dus me happy (en dat is waar het om gaat, de rest is ruis die wel if niet hoorbaar is :-))

Enjoy deze leuke hobby en neem het niet te serieus allemaal het is geen exacte wetenschap (gelukkig niet).

getest met welke streamer ?

Raphie

Citaat van: Hans47 op mei 17, 2012, 23:26:26
het is geen exacte wetenschap (gelukkig niet).
Het is wel exacte wetenschap, audio is niet als koken, beetje mixen en matchen en kijken wat voor smaak je krijgt.
Denk dat juist digitale audio redelijk absoluut is 01001101101100011011101
JBL PRX Power!