Audiofiele netwerkkabels vanuit de praktijk van een voormalig netwerkingenieur

Gestart door FvP, maart 23, 2012, 22:37:58

Vorige topic - Volgende topic

Staaled

Citaat van: Kjelt op april 17, 2012, 09:38:40

- is de Linn geaard?

-vraag: zijn de RJ45 sockets van de Linn voorzien van een metalen afscherming of ontbreekt deze?

- Ja
- Ja

Weliswaar een Klimaxboard maar socket is gelijk voor alle Linn DS(M)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Citaat van: Hipster op april 17, 2012, 09:53:11
- Ja
- Ja
Weliswaar een Klimaxboard maar socket is gelijk voor alle Linn DS(M)
Ik was er al bang voor, dan hebben we een hele grote kans dat we hier de oorzaak van het verschil al te pakken hebben.
Deze RJ45 sockets dienen dus geaard te zijn, nu is de vraag of Linn deze intern zelf aan de randaarde heeft gelegd of aan de audio massa of wellicht een andere tussenoplossing namelijk via bv een weerstand aan de aarde of audiomassa.

Staaled

Citaat van: Kjelt op april 17, 2012, 10:00:01
Ik was er al bang voor, dan hebben we een hele grote kans dat we hier de oorzaak van het verschil al te pakken hebben.
Deze RJ45 sockets dienen dus geaard te zijn, nu is de vraag of Linn deze intern zelf aan de randaarde heeft gelegd of aan de audio massa of wellicht een andere tussenoplossing namelijk via bv een weerstand aan de aarde of audiomassa.
Sockethuis klemt tegen chassis waar ook aarde aan ligt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Citaat van: Hipster op april 17, 2012, 10:04:23
Sockethuis klemt tegen chassis waar ook aarde aan ligt.
Bedankt voor alle info en hulp , even voor mijn duidelijkheid, welke aarde, randaarde (heeft de Linn een driepolige netspanningssocket) of voedingsaarde (interne voeding ground) of audio massa?

Staaled

Citaat van: Kjelt op april 17, 2012, 10:06:08
Bedankt voor alle info en hulp , even voor mijn duidelijkheid, welke aarde, randaarde (heeft de Linn een driepolige netspanningssocket) of voedingsaarde (interne voeding ground) of audio massa?
Driepolige socket.
Vanaf deze socket aarde direct aan chassis

WW

@EJ Op zich heb je gelijk, maar als je een grote doos inkoopt van 100 of 200 meter is op dit moment de Cat6 kabel goedkoper dan de Cat5e kabel.  Voor de rest heb ik nog nooit een verschil ervaren.

marcelvandekamp

Heb dit artikel gevolgd, en interessant. Over die CAT-7 kabels kwam ik toevallig vandaag een artikel tegen op mijn werk. Volgens dat artikel is bij CAT-7 kabels de minimum lengte 15 meter, indien afgemonteerd met standaard RJ45 stekkers. Had te maken met dempen van reflectie's door de stekkers. Er was nu een fabrikant die aangepaste rj45 stekkers zou produceren waardoor de minimum lengte teruggebracht zou worden naar 2 meter.

Het stond bij mijn werk op het intranet , maar bevatte ook externe links. Deze zal ik morgen posten. Misschien doen de AQ kabels het dus fout???
met vriendelijke groet,

marcel

Kjelt

Citaat van: marcelvandekamp op april 18, 2012, 23:08:04
Het stond bij mijn werk op het intranet , maar bevatte ook externe links. Deze zal ik morgen posten. Misschien doen de AQ kabels het dus fout???
Interessant ik hou me zeker aanbevolen.
Het is mij in ieder geval nu een stuk duidelijker waar het verschil in waarnemingen vandaan kan komen.
Gezien het gebrek aan nieuwe postings denk ik dat er meerdere mensen nu stil zitten mee te lezen en hun mening in ieder geval aan het (her)overwegen zijn  :D.

Het is dus uitermate belangrijk om bij de Linn en switch te kijken hoe ze geaard zijn.
Het is zowiezo not done om een CAT7 kabel te gebruiken bij een ongeaarde switch (of ongeaarde Linn) dus de setup in de audiowinkel(s) en de thuis setup zijn hier al niet zoals door de fabrikant gedefinieerd, oftewel hertesten met een geaarde switch en geaarde Linn (zelfde aarde indien mogelijk).

jvanhambelgium

Heb dit artikel gevolgd, en interessant. Over die CAT-7 kabels kwam ik toevallig vandaag een artikel tegen op mijn werk. Volgens dat artikel is bij CAT-7 kabels de minimum lengte 15 meter, indien afgemonteerd met standaard RJ45 stekkers. Had te maken met dempen van reflectie's door de stekkers. Er was nu een fabrikant die aangepaste rj45 stekkers zou produceren waardoor de minimum lengte teruggebracht zou worden naar 2 meter.

Zeer bizar, want dat geloof ik niet.
Dit is zeker van belang voor optische fibers maar niet voor UTP.
Ook bij oudere "bus" structuren en "half duplex" mode is dit van belang, maar bij een STER topology (NAS -> Switchport <- Streamer) ook weeral niet relevant en ook niet bij Gigabit (wat defacto full-duplex is)
Er bestaat mijn inziens geen enkele requirement binnen de specs betreffende minimum lengte van kabels ... dus ik ben benieuwd naar deze (externe) links.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

garmtz

Ook even getest met een Meridian 808.3 en ook hier maakt de gebruikte netwerkkabel uit. Ongeveer evenveel als bij Linn. Ik heb alle posts van je gelezen Kjelt en zal eens wat meten, maar ga dat nu even niet doen (geen tijd)... :)

Kjelt

Citaat van: garmtz op april 19, 2012, 16:46:49
Ook even getest met een Meridian 808.3 en ook hier maakt de gebruikte netwerkkabel uit. Ongeveer evenveel als bij Linn. Ik heb alle posts van je gelezen Kjelt en zal eens wat meten, maar ga dat nu even niet doen (geen tijd)... :)
Ben benieuwd  :thumbs-up:

FvP

Zijn al deze toestellen dan niet volgens de regels van de kunst ontworpen ?

nijlie

Er was nu een fabrikant die aangepaste rj45 stekkers zou produceren waardoor de minimum lengte teruggebracht zou worden naar 2 meter.

Geen idee, maar het valt me op dat de dure AQ CAT7 kabels een zeer grote connector hebben. Ik vermoed dat daar vooral de truc in zit...

marcelvandekamp

Een vd linkjes: http://www.connections.rdm.com/en/connections/trends/trends/is-your-compensation-stable.aspx

quote uit het artikel: "In de ISO standaard 11801 (gebouwbekabeling ) en de TIA-942 (datacenters) wordt gesproken over een minimale toelaatbare afstand van 15 meter. Iedere RJ45 connector-overgang veroorzaakt namelijk een reflectie (Return Loss) die negatief is voor de kwaliteit van een dataverbinding. Kabels korter dan 15 meter kunnen deze reflecties niet voldoende uitdempen.
De 15 meter regel kan gevolgen hebben voor het ontwerp van data-installaties.

met vriendelijke groet,

marcel

WW

even wat linkjes:
http://www.panduit.com/AboutUs/MediaRoom/WhitePapers/index.htm?fragment6_NextRow=26&refinedQueryText=&lastNodeId=&urlDocType=Undefined#
http://www.panduit.com/Support/TechnicalPapers/index.htm

Hieruit kan ik niet halen dat de kabels invloed hebben op de kwaliteit (kwaliteit in de zin van de data wordt aangetast) van het signaal, wel op de snelheid van het signaal

twani

Wat misschien wel al genoemd is en ik niet heb meegekregen. Is nu met name juist het laatste stuk van de netwerkkabel verantwoordelijk voor de vermeende klankverandering? Zeg maar de kabel die in je streamer gaat?

WW

Precies zoals je het zegt een vermeende klankverandering, kan in geen enkele whitepaper daarover iets vinden. Ook bij Panduit niet, wel snelheidsverlies, geen kwaliteitverlies.
(even voor de mensen die het niet weten, Panduit is zo'n beetje de allergrootste fabrikant van netwerk aansluitmateriaal op de wereld, vrij onbekend in Nederland. Buiten Nederland echter enorm bekend)

nijlie

@twani: Bij mij lijkt het laatste stuk het meeste invloed te hebben. Geen zin meer om nog vaker achter de apparatuur te duiken...

@ww: Datasnelheid en kwaliteit zijn niet relevant. Dat de data perfect aankomt op alle kabels is duidelijk. Het vermeende klankverschil is reëel, en betreft de noise floor. Ik denk nog steeds aan hoogfrequente storing die de streamer binnen komt.

FvP

Citaat van: nijlie op april 21, 2012, 20:03:28
@twani: Bij mij lijkt het laatste stuk het meeste invloed te hebben. Geen zin meer om nog vaker achter de apparatuur te duiken...

@ww: Datasnelheid en kwaliteit zijn niet relevant. Dat de data perfect aankomt op alle kabels is duidelijk. Het vermeende klankverschil is reëel, en betreft de noise floor. Ik denk nog steeds aan hoogfrequente storing die de streamer binnen komt.

als dat klopt, dan zijn toestellen die verschillen laten horen tussen ethernetkabels dus niet volgens de regels van de kunst ontworpen

EJ

Citaat van: Klinkt Beter op april 21, 2012, 21:10:57
als dat klopt, dan zijn toestellen die verschillen laten horen tussen ethernetkabels dus niet volgens de regels van de kunst ontworpen

Dat klopt dus blijkbaar. Slechte ontwerpen...

Kjelt

Of slecht aangesloten . Als je een afgeschermde netwerkkabel gebruikt moeten de netwerkapparaten aan beide kanten geaard zijn met dezelfde aarde om common mode stromen te elimineren en goed af te schermen tegen rf.

Zee

Dat zou heel goed kunnen.   De audioindustrie is het afvoerputje van de electronica ingenieurs. Hier wordt alleen apparatuur ontworpen die moeite heeft zich aan bestaande natuurwetten te conformeren en intollerant is voor afwijkingen waar ingenieurs in andere vakgebieden al decennia lang een oplossing voor hebben gevonden.  :sigh:
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

garmtz

Ik zou zeggen, doe de test zelf ook eens met jullie ongetwijfeld volgens de regels der kunst ontworpen netwerkspelers... ;)

EJ

Citaat van: garmtz op april 22, 2012, 10:39:50
Ik zou zeggen, doe de test zelf ook eens met jullie ongetwijfeld volgens de regels der kunst ontworpen netwerkspelers... ;)

Waarom denk je dat wij zeggen dat er geen verschil te horen is? :D

Joris1971

Citaat van: EJ op april 22, 2012, 12:04:55
Waarom denk je dat wij zeggen dat er geen verschil te horen is? :D

Heb je het al zelf gehoord dan?
Zo nee, dan moet je niet roepen dat er geen verschil is!

Ipv alleen maar te kakelen dat er geen verschil is, ga gewoon eens luisteren en niet zeggen dat je niet wilt gaan luisteren... Ben je bang dat je je vergist al die tijd?