Voorbereiding op DBT tussen 2 extremen.

Gestart door B., maart 12, 2012, 17:31:24

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Is luchtverplaatsing van de geluidsweergave uit luidsprekers nauwkeurig te meten (nauwkeuriger dan ons gehoor dat doet)?

JA
6 (50%)
NEE
6 (50%)

Totaal aantal stemmen: 12

B.

Citaat van: Han S op maart 14, 2012, 17:56:55
Ik heb een paar speakertjes te koop gezet op MP en die zijn een beetje bizonder en zeldzaam. Op een autoforum reageerde iemand omdat ik een bod had van 15 euro, let op: vijftien euro voor een paar IMF CM3tjes in mint condition. Lang verhaal kort, hij vond dat ik niet echt een verkoopverhaal had. Maar die speakers hoef je niet te verkopen, een kenner weet meteen waar het over gaat en als hij ze wil hebben doet hij een goed bod. De mensen die voor zoiets 15 euro bieden hoef ik niet serieus te nemen, zei ik tegen hem.

Okay zei hij, dan gaat deze speakerleek  nu ff lekker muziek luisteren met zijn Bose speakertjes. Ik reageerde met: perfect. Waarop hij reageerde met: ja, ik weet dat audiofielen spugen op Bose. 'Klopt' zei ik, maar die kopen dan wel weer kabeltjes en snoeren voor enorme bedragen en horen het verschil niet.  :pompom:

(zoekt een donker hoekje om te schuilen)

Ben jij de Han die mij wilde helpen met mijn ICS knoppen? :D

erik s.

Citaat van: Timvg op maart 14, 2012, 16:45:03
Het enige wat je nu doet, is mijn argument nemen, en antwoorden 'en toch heb ik gelijk'.

ik heb nog geen enkel VALIDE tegenargument gekregen. Wat pseudowetenschap, paar getuigenissen van mensen de het wel horen, maar onweerlegbare, goed onderbouwde argumenten? Nul.
het gaat hier over meten, heeft niets met dat alles te maken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

B.

Citaat van: erik s. op maart 14, 2012, 18:09:39
het gaat hier over meten, heeft niets met dat alles te maken.

We gaan niet aan de kabels zelf meten. We gaan peilen hoeveel mensen het verschil DAADWERKELIJK horen.

Doe je mee?

erik s.

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 18:13:06
We gaan niet aan de kabels zelf meten. We gaan peilen hoeveel mensen het verschil DAADWERKELIJK horen.

Doe je mee?
daar ging dit niet over, maar over een punt van tim.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B


Han S

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 18:09:29
Ben jij de Han die mij wilde helpen met mijn ICS knoppen? :D

Is mij niets van bekend, moet een andere Han zijn geweest.

B.

Citaat van: erik s. op maart 14, 2012, 18:26:06
daar ging dit niet over, maar over een punt van tim.

Maar doe je mee?

B.

Citaat van: Han S op maart 14, 2012, 18:40:18
Is mij niets van bekend, moet een andere Han zijn geweest.

I´m sorry :D

erik s.

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 18:53:54
Maar doe je mee?
aan iets wat van te voren al zinloos is? dream on.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

EJ

Citaat van: erik s. op maart 14, 2012, 18:55:38
aan iets wat van te voren al zinloos is? dream on.
Jij vindt het zinloos. Het is niet zinloos.

B.

Citaat van: erik s. op maart 14, 2012, 18:55:38
aan iets wat van te voren al zinloos is? dream on.

Je kunt voor eens en voor altijd bewijzen dat je achter de producten staat die je verkoopt.

Maar als je niet meedoet en het zo zinloos vind, waarom ben je dan zo actief aan het meediscussiëren?

B.

Citaat van: erik s. op maart 14, 2012, 18:55:38
aan iets wat van te voren al zinloos is? dream on.

Nog een reactie op deze quote... gezien je niet de enige bent die bovenstaande zegt/denkt.

Kun je mij kort en duidelijk uitleggen WAAROM deze test zinloos zou zijn?

De enige eis die ik aan de test stel, is dat ik de luisteraar niet laat zien welke kabel speelt. Verder mag en kan alles!



Han S

Een test kan nooit zinloos zijn, het is meestal gezellig en dat is al zinvol. Als je echt dubbelblind test wordt het moeilijk, we sluiten niets uit, maar het is nog niet aangetoond in een DBT en als er verschillen werden gehoord was de oorzaak heel simpel: een bult in de kabel met een netwerkje.

B.

Citaat van: Han S op maart 14, 2012, 20:07:26
Een test kan nooit zinloos zijn, het is meestal gezellig en dat is al zinvol. Als je echt dubbelblind test wordt het moeilijk, we sluiten niets uit, maar het is nog niet aangetoond in een DBT en als er verschillen werden gehoord was de oorzaak heel simpel: een bult in de kabel met een netwerkje.

Precies. Vandaar nu ´wire only´ kabels. Geef mij een kastje van 5x5 cm en ik kan een kabel ook een compleet andere klank meegeven :D

Maar het is opeens erg rustig omtrent de DBT :(  Ik denk dat de audiofielen de uitslag al kunnen voorspellen...

B.

Nieuwe poll aangemaakt om weer wat leven in het OT gebeuren te blazen! :)

Loopt niet storm met de aanmeldingen, heren......

EJ

Had je dat verwacht dan? De audiofielen is er toch alles aan gelegen dat de mythe in stand blijft? Net zoals dat geldt voor winkeliers?

morca

#341
Ik heb al heel wat afgeregeld en ingemeten,maar een meting kan er wel hetzelfde uitzien bij bv een sub,maar hij speelt veel strakker door optimale aansturing.
Maar de meting is hetzelfde........
Ja je kan de luchtverplaatsing meten,maar niet aan de meting afzien hoe strak het speelt.

Ik heb het met Ejorne afgelopen weekend goed ervaren,hoe een meting bijna hetzelfde kan zijn,ook de waterfall,die heeft niks met het aangestuurde vermogen te maken.
En toch klinkt deze veel strakker,sneller ,directer,heel snel in afwisselende rifje,s.

Dus vraag me even af waar je heen wilt met de vraag of je luchtverplaatsing kan meten van speakers,want het meet bepaalde dingen dus schijnbaar toch niet ,die je wel hoort.


B.

#342
Citaat van: EJ op maart 14, 2012, 20:44:57
Had je dat verwacht dan? De audiofielen is er toch alles aan gelegen dat de mythe in stand blijft? Net zoals dat geldt voor winkeliers?

Bij een vergelijk tussen een Furutech kabel van 400 euro en een Oyade van 499 euro had ik het niet vreemd gevonden, maar come onnnnn... we vergelijken nu dropveter met high-end audiophile elegance twisted audio cable??

De audiofiel spendeert uren, weken, maanden op het forum om met volle overtuiging en passie anderen de dure kabel te praten, maar met een doekje voor de set horen we ´t verschil opeens niet????

Ik geloof trouwens serieus dat de audiofiel werkelijk verschil denkt te horen! Daar twijfel ik echt NIET aan! Waarom ze vervolgens niet openstaan voor een DBT (wat men dus weer met beide benen op aarde zet) is mij volstrekt onduidelijk.

EJ

Mij is dat wel duidelijk. Niemand wil zich belazerd voelen. Of dat nou belazerd door een externe partij of door je eigen hersenen is. En natuurlijk denkt de audiofiel verschil te horen. Zie mijn verhaaltje hoe een test sessie verloopt. Zo werkt het echt. Helaas zijn al je zintuigen ontzettend makkelijk te bedotten, NGC heeft daar recentelijk een schitterende documentaire serie over gehad. Werkelijk, je stinkt er aan alle kanten in. "Wie heeft de aap gezien die achter mij langs liep tijdens de truuk?", "Wie heeft de pinguin gezien die tijdens de dans in het centrum van het beeld was?" enzo.

Neem het op en spoel het terug, dan zie je dat je echt fundamentele informatie niet ziet omdat je afgeleid bent, of beter gezegd, geconcentreerd op iets anders. Zo gaat dat ook met kabeltjes. Ze zijn duur, een ander vertelt je dat er verschil is. Vind je het gek dat je dat verschil dan ook hoort?

S@m

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 20:59:03
(wat men dus weer met beide benen op aarde zet)

Vind jij het zo leuk om met twee benen op aarde te staan dan..?

Laat mij maar lekker een beetje zweven en daarvan genieten  ;)   ;D

B.

Citaat van: morca op maart 14, 2012, 20:52:51
Ik heb al heel wat afgeregeld en ingemeten,maar een meting kan er wel hetzelfde uitzien bij bv een sub,maar hij speelt veel strakker door optimale aansturing.
Maar de meting is hetzelfde........
Ja je kan de luchtverplaatsing meten,maar niet aan de meting afzien hoe strak het speelt.

Ik heb het met Ejorne afgelopen weekend goed ervaren,hoe een meting bijna hetzelfde kan zijn,ook de waterfall,die heeft niks met het aangestuurde vermogen te maken.
En toch klinkt deze veel strakker,sneller ,directer,heel snel in afwisselende rifje,s.

Dus vraag me even af waar je heen wilt met de vraag of je luchtverplaatsing kan meten van speakers,want het meet bepaalde dingen dus schijnbaar toch niet ,die je wel hoort.

Meten op meerdere plaatsen, meerdere output levels en op meerdere frequenties. Dan verwerken in een waterfall en je kunt de uitdoving van meerdere situaties uitlezen.

InSQ

Echt treurig om te zien hoe B. denkt dat hij met z'n doorzichtige reverse psychology denkt mensen te werven voor z'n DBT. Ik hoop dat 'ie in 't dagelijkse leven meer succes heeft met z'n overtuigingskracht, leiderschap, verkooptechnieken, versierpraatjes etc. etc. :clap:

erik s.

waarom het zinloos is? lees de afgelopen 13 pagina's maar eens terug. daarom dus.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Martijn M

Citaat van: S@m op maart 14, 2012, 21:17:36
Vind jij het zo leuk om met twee benen op aarde te staan dan..?

Laat mij maar lekker een beetje zweven en daarvan genieten  ;)   ;D

Where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise.

;)
Dutch & Dutch

erik s.

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 19:47:09
Je kunt voor eens en voor altijd bewijzen dat je achter de producten staat die je verkoopt.


dat hoef ik niet, dat doen al mijn klanten al, die thuis, zonder enige verplichting mijn kabels proberen en ze meestal aanschaffen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B