Voorbereiding op DBT tussen 2 extremen.

Gestart door B., maart 12, 2012, 17:31:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Is luchtverplaatsing van de geluidsweergave uit luidsprekers nauwkeurig te meten (nauwkeuriger dan ons gehoor dat doet)?

JA
6 (50%)
NEE
6 (50%)

Totaal aantal stemmen: 12

B.

#375
Citaat van: InSQ op maart 14, 2012, 23:29:09
Nou zal ik jou dan maar snel voor dat gebeurt leren dat 't gezegde is: "the proof of the pudding is in the eating". ;)

Wie heeft het over een gezegde gehad? Ik niet..
Net als: over smaak valt te twisten.

Raphie had jou iets minder hard aan moeten pakken vanmiddag, zo te lezen voel je die nog zitten.. ;)

Perfectionist

InSQ waarschuwing voor je provocerende gedrag, nog 1 zo'n post en er volgt een ban.

B. wees nou verstandig en ga de confrontatie uit de weg.
Een beter forum begint bij jezelf.

Han S

Citaat van: ArjanR1 op maart 14, 2012, 23:44:33
Wat vaak het nadeel is, is dat het op een set wordt gedaan die je niet kent.
Je eigen set, in je eigen ruimte is ken je door en door. En herken je makkelijk verschillen.





Ik ken mijn 'set' al meer dan 20 jaar. Het mengpaneel kostte 190.000 gulden zonder de automatisering want dat kostte nog 25.000 extra. Het paneel heeft 72 ingangen en 24 uitgangen en tot niet zo lang geleden werkte ik er dagelijks mee, samen met de twee 24 sporen tapemachines welke ook een ton hebben gekost en waarvan je rustig kan beweren dat het hi end spul is. Tel daarbij 60 microfoons waarvan een stuk of wat absolute top en we hebben het ook nog  over een paar kilometer 'interlink'.

Volgende week neem ik de derde CD op met een van de bekendste bluesbands, de andere twee werden CD van het jaar, goede band dus. En als de opnamen klaar zijn gaan we een week daarna de mix maken, dus alles in balans brengen, toonregeling waar nodig en effecten waar gewenst, plus het een en ander aan processing. En dan komt het helemaal aan op de oren en ik weet precies wat er dan voor de zoveelste keer gaat gebeuren.

Let op, het mengpaneel is geautomatiseerd en zal alles exact doen wat hem wordt voorgekauwd. De bandleden vragen om een galmpje, een beetje meer compressie, wat meer hoog hier en wat minder laag daar, het een harder en het ander zachter. En dan komt voor de zoveelste keer het moment dat je er geen gat meer in ziet en het klinkt zoals je niet wilt. Heel herkenbaar als je het vaak meemaakt.

Wat je dan doet is het volgende: je gaat even naar een andere ruimte, neemt een bak koffie of een glas fris en je neemt even tien minuten afstand. Na een tijdje ga je weer naar de machinekamer en drukt op de play knop. Er is niets varanderd, de automatisering doet alles precies zoals een kwartier geleden en aan de instellingen is niets veranderd. Maar die waardeloze mix klinkt opeens heel anders, veel frisser en het lijkt of de gordijnen open zijn gegaan.

Het enige dat is veranderd is jouw beleving.

B.

#378
Cool, Han! Ben jij van ..ited by Music?

Former member 78

Heb jij ook demo cd's?
Lijkt me erg leuk om jouw werk eens hier thuis te horen!

Met de beleving ben ik het ook eens.
De ene dag klinkt het mooier dan de andere, terwijl het spul gewoon zijn werk doet.

Han S

Citaat van: B. op maart 15, 2012, 00:06:46
Cool, Han! Ben jij van ..ited by Music?

Heu?  Ik heb een opnamestudio zoals je al begreep, maar ik ben 'retired' en neem af en toe een CD op omdat ik dat zo leuk vind.

www.beaufortstudio.nl     voor als je wilt kijken en luisteren.

B.

Citaat van: ArjanR1 op maart 14, 2012, 23:51:30
Maar als jouw spullekes ''niet goed genoeg'' zijn, waarom dan dit topic?

Voorheen had ik spullen die ik best een test durfde toe te vertrouwen. Momenteel heb ik echter een bij elkaar geraapt zooitje (steeds wat anders..), omdat ik de hobby eigenlijk had stopgezet vanwege andere prioriteiten (andere hobby + woning zoeken).

Maar de set hoeft toch niet centraal te staan aan wat je post? De set is maar een momentopname, de kennis en ervaring die je inwint, daar blijf je voordeel uit halen.

Former member 78

Citaat van: B. op maart 15, 2012, 00:17:07
Voorheen had ik spullen die ik best een test durfde toe te vertrouwen. Momenteel heb ik echter een bij elkaar geraapt zooitje (steeds wat anders..), omdat ik de hobby eigenlijk had stopgezet vanwege andere prioriteiten (andere hobby + woning zoeken).

Maar de set hoeft toch niet centraal te staan aan wat je post? De set is maar een momentopname, de kennis en ervaring die je inwint, daar blijf je voordeel uit halen.

De set hoeft idd niet centraal te staan aan wat je post.
Maar zoals jij het allemaal brengt, verwacht je natuurlijk wel iets meer dan een ''slaapkamer setje''

En vat het laatste aub niet denigrerend op!

S@m

#383
We gaan hier toch niet dezelfde ellende krijgen als op dat andere blauwe forum hoop ik.

Ik zie zo af en toe wat langs vliegen en hou m'n hart vast....

Raphie

Heren, ik week mijzelf weer even los van dit gebed zonder eind. Ik lees de voortgang wel.
JBL PRX Power!

angel1978

Citaat van: B. op maart 14, 2012, 23:47:45
Joh, zoveel persoonlijke informatie uit 2 zinnen... :D

Denk je dat ik nog te redden ben?

Je hoeft het niet te zien als mijn DBT. Eerdere DBT´s hebben uitgewezen dat de resultaten achteraf werden afgekeurd omdat er zoveel mis bleek te zijn met de setting. Om dit te voorkomen vraag ik de audiofielen naar zaken die voor hen belangrijk zijn (welke kabel, welke opstelling, welke muziek, etc.).

Hier heb je het eindelijk bijna juist! Mijn spullen zijn inderdaad niet goed genoeg om kabel verschillen waar te nemen!

Of zo´n test echt zal komen, heb ik zelf niet helemaal in de hand. Ik zal m´n uiterste best doen om zoveel mogelijk zelf te regelen, maar de set en de deelnemers... tja, dat blijft aan de rest.



pagina 14 al  :threadclosed:
Dat was sneller dan verwacht

Builder

Ik had eens high end koperen luidspreker kabels meegenomen naar een goede vriend.
Die gingen we vergelijken met een high end (veel duurdere) zilveren ls kabel.

Mijn verwachting was dat het met de koperen ls kabels mooier zou klinken dan de zilveren high end kabels.
Bleek dus andersom te zijn.
De verschillen waren zo groot (daar heb je geen blind test voor nodig) dat mijn mond open viel!!

Verklaar dat maar eens?   

Ik denk dat mensen die zeggen dat er geen verschillen in bekabeling hoorbaar zijn niet al teveel ervaring hiermee hebben.

Ben ik nu een believer? of een weter?  :D

:popcorn:





Peerless Monster

Citaat van: Builder op maart 15, 2012, 08:49:54
Ik had eens high end koperen luidspreker kabels meegenomen naar een goede vriend.
Die gingen we vergelijken met een high end (veel duurdere) zilveren ls kabel.

Mijn verwachting was dat het met de koperen ls kabels mooier zou klinken dan de zilveren high end kabels.
Bleek dus andersom te zijn.
De verschillen waren zo groot (daar heb je geen blind test voor nodig) dat mijn mond open viel!!

Verklaar dat maar eens?   

Ik denk dat mensen die zeggen dat er geen verschillen in bekabeling hoorbaar zijn niet al teveel ervaring hiermee hebben.

Ben ik nu een believer? of een weter?  :D

:popcorn:






In bepaalde ogen Betweter...
Maar ik geloof dat de non-believers (van dat er verschillen in kabels eventueel zouden kunnen bestaan) ECHT bewijs willen zien...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Builder

Citaat van: Peerless Monster op maart 15, 2012, 08:51:17
In bepaalde ogen Betweter...
Maar ik geloof dat de non-believers (van dat er verschillen in kabels eventueel zouden kunnen bestaan) ECHT bewijs willen zien...

Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt. Mijn oren zullen me dan wel bedrogen hebben in (de non believers/onervaren ) hun ogen  :-X

S@m

Citaat van: Builder op maart 15, 2012, 08:57:18
Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt. Mijn oren zullen me dan wel bedrogen hebben in (de non believers/onervaren ) hun ogen  :-X


Gegarandeerd dat een hardnekkige stijfkop zal vast blijven houden aan z'n stelling dat het niet anders kán klinken en -ook al hoort hij zelf 'blind' verschil- dit zal wijten aan een slecht contact of wat dan ook...

AbZ

Om nog ff terug te komen op de enige belangrijke mededeling in dit topic: 
Citaat van: Peerless Monster op maart 13, 2012, 16:33:54Mijn vrouw is komende vrijdag uitgerekend
Ik wens jullie alvast heel veel geluk!

frank2

Citaat van: S@m op maart 15, 2012, 09:01:21
Gegarandeerd dat een hardnekkige stijfkop zal vast blijven houden aan z'n stelling dat het niet anders kán klinken en -ook al hoort hij zelf 'blind' verschil- dit zal wijten aan een slecht contact of wat dan ook...

en hier komen we precies bij de essentie van het hele verhaal.
daarnaast wat is het nut van zo'n test? "believers weten dat er verschil bestaat, en de "non believers" willen of kunnen het niet horen.

Verder vergeten we voor het gemak de subtiele verschillen zoals ruimtelijkheid, plaatsing e.d. die pas naar voren komen bij langer lusiteren of omdat de kabel gesetteld is.

Maar ik wens de TS veel succes, ik zal hier niet aan meedoen, heb er echt geen behoefte aan.
(dit is meteen weer de laatste post in dit topic van mij)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

Citaat van: AbZ op maart 15, 2012, 09:27:27
Om nog ff terug te komen op de enige belangrijke mededeling in dit topic:  Ik wens jullie alvast heel veel geluk!

hahaha thanks Abel! ;)
Er is nog niks aan de hand (tot nu toe, dus de spanning is om te snijden en het forum is dan een ontzettend leuke en leerzame afleiding! :)).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Raphie

dus morgen is waarschijnlijk de grote dag?
dan is het afgelopen met de nachtrust  :devil:

Enjoy the ride!
JBL PRX Power!

EJ

#394
Goh, weer wat nieuws. Kabels moeten settlen. De waanzin wordt steeds groter. De atomen moeten inzinken of zo? Wennen aan de buuratomen? Wennen aan de gedachte dat ze moleculen moeten worden?

En Peerless Monster: alvast heel veel geluk!

Je hebt de komende tijd (jaartje of 18) geen tijd meer voor het htforum. ;)

Peerless Monster

Citaat van: Raphie op maart 15, 2012, 09:39:56
dus morgen is waarschijnlijk de grote dag?
dan is het afgelopen met de nachtrust  :devil:

Enjoy the ride!

Thanks man! Je weet waar je over praat ;D
Nieuwe hobby! ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

Haha kan elk moment gebeuren of zomaar nog een weekje duren... 
maar dan wordt audio vast&zeker opeens ff enorm onbelangrijk  :)

Peerless Monster

Citaat van: AbZ op maart 15, 2012, 09:48:10
Haha kan elk moment gebeuren of zomaar nog een weekje duren...  
maar dan wordt audio vast&zeker opeens ff enorm onbelangrijk  :)

Yep! Jullie niet hoor ;). Wees maar niet bang.
Maar het kan nu dus nog maximaal 2 weken duren (maximum waarbij een vrouw ingeleid wordt is 42 weken).
Voor mij betekent dat 7 dagen vrij (ahum kuch), dus er kleven voordelen aan ;D
Mijn vrouw is ook maar 10,2 kilo aangekomen inmiddels door de zwangerschap. Echt heel mooi zwanger...
Maar nu ga ik echt way off topic ;D ;D ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

morca

Citaat van: Peerless Monster op maart 15, 2012, 09:52:50
Yep! Jullie niet hoor ;). Wees maar niet bang.
Maar het kan nu dus nog maximaal 2 weken duren (maximum waarbij een vrouw ingeleid wordt is 42 weken).
Voor mij betekent dat 7 dagen vrij (ahum kuch), dus er kleven voordelen aan ;D
Mijn vrouw is ook maar 10,2 kilo aangekomen inmiddels door de zwangerschap. Echt heel mooi zwanger...
Maar nu ga ik echt way off topic ;D ;D ;D
Maakt niks uit,dit is goed nieuws  ;)

S@m

Citaat van: Peerless Monster op maart 15, 2012, 09:52:50
Maar nu ga ik echt way off topic ;D ;D ;D

Dat valt wel mee.

Neem twee baby's, laat ze huilen en jij gaat in een DBT je eigen kind eruit halen...