Het grote Monitor Audio topic

Gestart door BJF, februari 26, 2012, 07:59:28

Vorige topic - Volgende topic

Woutoro32

Citaat van: RX SOUND op februari  9, 2014, 22:17:13
Hallo forum

Blij ben ik te horen dat iemand tevreden is met een Marantz sr7005 op RX8 van MA.
Zelf heb ik de RX8 als front de RX center en de RX2 als rear staan waarvan de fronts zijn ge bi-ambt op een Yamaha RXV-3800.
Maar ben er helemaal niet tevreden mee.
Ik mis een mooie basdrum en een vol dynamisch gedetailleerd geluid.
Ik overweeg nu een andere receiver te kopen die dit probleem kan oplossen.
Denk daarbij aan een Marantz sr7008 of Denon RX 4000.
Zouden jullie je mening en ervaringen met me willen delen.
Ik ben best wel een beetje wanhopig want de aanschaf van de speakers was een rib uit mijn lijf.
Alvast mijn dank..

Mag ik wat vragen? Heb je de luidsprekers wel geluisterd als in een demo voordat je ze kocht? En was deze demo dan ook met de Yamaha rxv 3800?

Wat ik van een RX8 wel ken is dat hij behoorlijk koppig is wat betreft combineren met versterkers. Een goede stabiele voeding met eigenlijk een beetje overkill geeft de rx8 veel meer rust en detail.

Mijn gevoel zegt dat een 7008 van Marantz of een x4000 van Denon meer een stap zijwaarts is dan vooruit en dat zou zonde zijn van de investering. Een mooie stereo eindversterker achter de Yamaha kan ook wonderen doen.....?
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story!

Zefanja

Citaat van: RX SOUND op februari  9, 2014, 22:17:13
Hallo forum

Blij ben ik te horen dat iemand tevreden is met een Marantz sr7005 op RX8 van MA.
Zelf heb ik de RX8 als front de RX center en de RX2 als rear staan waarvan de fronts zijn ge bi-ambt op een Yamaha RXV-3800.
Maar ben er helemaal niet tevreden mee.
Ik mis een mooie basdrum en een vol dynamisch gedetailleerd geluid.
Ik overweeg nu een andere receiver te kopen die dit probleem kan oplossen.
Denk daarbij aan een Marantz sr7008 of Denon RX 4000.
Zouden jullie je mening en ervaringen met me willen delen.
Ik ben best wel een beetje wanhopig want de aanschaf van de speakers was een rib uit mijn lijf.
Alvast mijn dank..

Voordat je uberhaupt iets gaat aanschaffen.
Kan het niet ook gewoon zo zijn dat je de receiver beter moet instellen?
Mijn ervaring is dat de bass uitstekend is en dat ze vol zat klinken en gezien de specs van de Yamaha moeten ze prima aangestuurd kunnen worden.
Plaatsing is ook van groot belang voor deze speakers en niet te vergeten de plinten doen ook erg veel voor je bas.

Ik zou eerst dat proberen voordat ik geld zou gaan uitgeven.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

RX SOUND

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik heb ze wel beluisterd natuurlijk maar niet de combi MA en Yamaha.
Ik heb ze beluisterd op een stereo Rotel vesterker.
Ik was in de veronderstelling dat dit juist een makkelijke luidspreker zou zijn en denk dat dat toch een beetje tegen valt. (werd mij vertelt)
Dat van een goede stereo eindversterker heb ik ook overwogen, maar mijn voorkeur gaat echter toch liever uit naar een complete oplossing.
Ik dacht naar het lezen van de reactie van Zefanja, is hij dan wel tevreden over de
Marantz sr7005 op de RX8 in combi met de RX center?
Ik weet dat je voor een receiver met een stabielere voeding gewoon de hoofdprijs
moet betalen bv een Rotel RSX-1562 kost 2600 euries en dat is wat ik een echte investering vind. Kan het ook komen door de impedatie van de MA's ?
Deze is 4 ohm en vraagt dus eigenlijk wat meer van een versterker terwijl de meenste receivers gebaseerd zijn op 6/8 ohm.
Ik hield al rekening met het kopen van een andere receiver maar vond het geluid van de speakers zo mooi (en uiterlijk, ook hoogglas wit) dat ik ze toch heb gekocht.
Ik ben denk ik wat te makkelijk aan het verhaal aansturing voorbij gegaan wat gewoon dom is natuurlijk.
Let wel ik vindt het geen ramp. Ik weet wat de RX8 kan en dat het geluid wat ik zoek erin zit.
Nou wil ik het er "gewoon" uit halen.
Ik gebruikte voorheen een subwoofer die ik nou niet meer heb maar waar ik misschien ook wel een beetje aan verwend was. (misschien ook een optie).
Maar wil eigenlijk voor het aanschaffen van een sub, eerst het geluid zonder een sub voor elkaar hebben.
Mijn vraag aan het forum is dus eigenlijk; wie is er in het bezit van deze combinatie luidsprekers en is er helemaal tevreden over en wat voor receiver gebruik je daar dan voor?

Monitor Audio RX8,RX2,RX,Yamaha RX V3800,Sony-bdp-s550,Popcorn C-200 Apple Tv, Topfield 7700HSCI, Samsung UE46B8000 tv.

Zefanja

Ik kan zeggen dat ik uitermate tevreden ben met de MA SR7005 combi.
Zelfs op zacht volume komt er een mooi vol en helder geluid uit.
Ik zou ook niks meer veranderen aan deze combi.

Ik ben toch nieuwschierig. Gebruik jij de meegeleverde plinten onder de speakers?
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

RX SOUND

Dank je Zefanja voor jouw reactie.

Ik ben gister (weer) eens begonnen de zaak een anders af te stellen en moet zeggen dat het wel beter is geworden.
De plinten heb ik er dus niet onder maar ga dat na je tip zeker proberen. (dank)
Misschien moet ik ze ook wat langer inspelen laten ik heb ze nu pas 2 maanden.
Ook zal ik de plaatsing eens beter bekijken.
Blij ben ik te horen van je dat jij wel genoeg bas hebt waardoor ik dus nu weet yes!! het kan dus wel. Misschien dat de klankkleur van je Marantz iets prettiger op Monitor Audio klinkt.
Ik ga even stoeien woensdag (ben ik vrij) en laat jullie mijn bevindingen weten.
Nogmaals mijn dank..
Monitor Audio RX8,RX2,RX,Yamaha RX V3800,Sony-bdp-s550,Popcorn C-200 Apple Tv, Topfield 7700HSCI, Samsung UE46B8000 tv.

Xstream

Ik herken de genoemde problemen goed. De RX6 zijn best gevoelig voor plaatsing (en akoestiek).
Inmiddels hebben m'n RX6 speakers in 2 verschillende ruimtes gestaan. De 1 met veel ruimte achter 't luistergedeelte, wat 't moeilijk maakt.
De ander in een vrij kleine houten vloer kamer (oud huis), wat ook niet makkelijk is.

Maar in beide ruimtes heb ik 't puur met plaatsing echt heel goed gekregen. Geen andere hardware of kabels, puur plaatsing. Een stuk van de muur af en breder plaatsen is vooralsnog m'n gouden recept. Het mooie van deze speakers is dus ook juist de gevoeligheid. Op die manier kun je 't geluid best een stuk sturen zoals je dat wilt. Alleen stonden ze in m'n vorige woning dan net weer te ver van de muur af om 't goed te krijgen. Dat stond een beetje vreemd. In deze ruimte geen last van.

Het enige is dat in m'n huidige setup 't best lastig is om m'n REL Stadium goed afgesteld te krijgen. Het is snel te veel. Krijg 't dan wel goed voor bijv. film, maar dan is 't weer ruk voor muziek en vice versa. Maar sinds de RX6'en ben ik voor 't eerst gewoon rustig en elke keer weer uitermate tevreden met 't geluid. Voorheen had ik altijd 't gevoel dat 't beter kon, nu niet meer. (binnen dit budget dan)

Op korte termijn toch weer verhuizen en dan komen ze hopelijk in een omgeving die ze echt verdienen.

Als je gaat vergelijken met een demo sessie die in een ruimte met andere akoestiek is gedaan, dan kun je lang zoeken, want dat zal altijd anders zijn.
Daarom kun je zoiets ook alleen in je eigen ruimte testen eigenlijk.

Genoeg power qua aansturing is natuurlijk wel belangrijk. Ik geloof ook niet zo in al die merken en smaakjes. Je moet gewoon een receiver hebben met mooie componenten (DAC enzo) en genoeg vermogen en power. Een receiver zou geen kleur mogen hebben imo. Daarvoor kies je dan een passende speaker. Toen ik van Marantz SR8500 naar Emotiva UMC/XPA-5 ging, voor 1/5 van de prijs, was 't meteen 2x beter.

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

darkman76

Ik heb een vergelijkbare setup (zie onderin) en vorige week heb ik mijn Denon vervangen door een Yamaha. In mijn ervaring en smaak gaf de Denon altijd te veel laag. Met wat kunst en vliegwerk was dit wel deels weg te werken. Maar je bleef het horen. De Yamaha geeft bij mij toch een beter resultaat, doordat laag veel meer gecontroleerd is een minder overheersend. Maar ik had wel een Denon uit de lagere range.

Maar makkelijke speakers zijn MA's niet in mijn ervaring. Je zou naast de plinten ook met de afstand tot de muur kunnen spelen en een beetje indraaien. Dat maakte bij mij veel verschil.

Ik ben toch meer tevreden met de huidige Yamaha \ Ma combo dan dat ik was met de Denon \ Ma combo. Maar smaak verschilt natuurlijk ook.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

RX SOUND

Hallo darkman76

Mooi verhaal en een mooie receiver heb je. Maar die is weer nieuwer en zwaarder
dan de V-3800 en dat met iets lichtere luidsprekers maakt denk ik het verschil.
ik zie dat je nu de rxw-12 sub gebruikt. Ben benieuwd of die je bevalt.
Zou mooi staan in high gloss wit bij de rest hier want nou ja het oog wil ook wat he?
Ik geloof dat ik mijn vrije dag wel wat te doen heb.

darkman76

Ik heb idd de RXW12 sub en die bevalt zeker goed. Ervoor had ik een Rel T5. Die ging mij toch niet laag genoeg en power kwam er ook niet uit. Ik had het idee dat mijn fronts net zo veel laag produceerde dan als mijn die sub.

Ik heb overigens wel gewoon alles standaard zwart (geen gloss). Maar dat maakt in het geluid geen verschil.

Nog wel een ander tipje. Volgens mij moet het met jou versterker ook kunnen. Probeer Bi-Ampen eens uit. Dat maakte ook een hoop verschil bij mij.

Veel plezier op je vrije dag.

RX SOUND

Hallo Xstream

Plaatsing is inderdaad belangrijk maar ik heb hierin niet zo veel keus.
Het blijft ook een kwestie van optisch en akoestiek natuurlijk.
Mijn probleem licht meer dat de versterker de speaker amper in beweging krijgt.
Ik heb de receiver inmiddels ge update met nieuwe software wat het kalibreren wel
heeft verbetert maar vindt het resultaat daarvan beneden NAP.
Ik heb na wat veranderingen in de instellingen wel naar mijn smaak vooruitgang geboekt b.v zoveel mogelijk dingen uitschakelen en weg laten maar instellen van
dit apparaat blijft een lastige klus.
Zo kan je bij de equalizer ook de gain per frequentie regelen.
Maar een verkeerde instelling leidt al gauw tot het dicht vallen van het surroundbeeld of kleurt de speakers te donker.
Ik heb inmiddels al wat vorderingen geboekt maar moet dan wel zeggen dat ik basregister tot max heb ingesteld en had liever wat over gehad.
Maar goed de eerste vordering zijn daar maar blijf het gevoel houden dat deze receiver niet echt goed past op MA. Het geluid blijft niet eerlijk als je begrijpt wat ik bedoel.
Morgen ga ik in ieder geval even prutsen en ga ik de plinten maar eens plaatsen
en zien wat daar uit komt.
Ook jij bedankt voor jouw bijdrage en succes met de aanstaande verhuizing.

Skyfox

Bij zowel mij als een maatje van mij (ik heb RS6, hij RX8) geeft het plaatsen van de plinten echt meerwaarde. Ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Mordante

Zijn de monitor audio speaker gewijzigd de laatste tijd? Ik heb vroeger wel eens de PL serie gehoord en vond deze altijd wat schel in het hoog en matig in het laag. Echter op de ASSA show stond NordOst met Monitor Audio speakers. Deze klonken verrassend goed. Er was zowaar laag aanwezig en het hoog was niet ear bleeding in tegenstelling tot een PL100 welke ik par jaar geleden heb gehoord.

RX SOUND

De RX serie is in 2010 uitgebracht.
Natuurlijk blijven ze bij Monitor Audio ook niet stil zitten.
Echter de Platinum (duurdere) speakers zijn van een heel ander caliber.
Hier vindt je als je geinstreseerd bent een goed test van de RX8.https://s3.amazonaws.com/hifi.nl/Music-Emotion/Monitor_ME3-13.pdf
Je antwoord staat op pagina 3
Succes..

Woutoro32

De rx lijn is sinds kort vervangen door de silver line. Wat ik ervaren heb van een luistersessie tussen de rx 6 en de nieuwe silver 6 is dat de silver 6 rustiger van klank is, dus wat minder luistermoeheid zeg maar. Voor de rest liggen ze dicht bij elkaar.

Voor diegene die een RXW12 willen hebben, ik heb begrepen dat deze op een enkele kleur na (natural oak en rosenut) er niet meer zijn door de nieuwe sub: silver w12.

Zefanja

Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar het soort speakerkabel dat gebruikt word heeft ook invloed om de klank zeg ik uit ervaring.
Ik had eerst verzilverde kabels en die maakte het hoog erg schel. Met de overstap naar koperen kabels is dat absoluut niet meer het geval.
En de gebruikte receiver is natuurlijk ook van grote invloed.

Citaat van: skyfox op februari 11, 2014, 09:52:55
Bij zowel mij als een maatje van mij (ik heb RS6, hij RX8) geeft het plaatsen van de plinten echt meerwaarde. Ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart.

De plinten zijn echt van groot belang bij deze speakers. Zorgt dat het geluid en met name de bass veel beter tot zijn recht komt.

Woutoro32

Citaat van: Zefanja op februari 11, 2014, 14:59:01
Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar het soort speakerkabel dat gebruikt word heeft ook invloed om de klank zeg ik uit ervaring.
Ik had eerst verzilverde kabels en die maakte het hoog erg schel. Met de overstap naar koperen kabels is dat absoluut niet meer het geval.
En de gebruikte receiver is natuurlijk ook van grote invloed.

De plinten zijn echt van groot belang bij deze speakers. Zorgt dat het geluid en met name de bass veel beter tot zijn recht komt.

Dat van de plinten kan ik bevestigen.

darkman76

Maar zijn het de plinten of de voetjes op de plinten??? Anders gezegd kan ik die plinten vervangen door een set soundcare spikes en het zelfde resultaat krijgen.

Woutoro32

Goede vraag... probeer anders eens eerst alleen plint. Dan voet met plint dan de voetjes direct onder de rx6... Dan heb je alles geprobeerd en weet je ook of soundcarespikes zin hebben.

Met plent en voet vond ik het mooiste..

Zefanja

Citaat van: darkman76 op februari 11, 2014, 19:30:15
Maar zijn het de plinten of de voetjes op de plinten??? Anders gezegd kan ik die plinten vervangen door een set soundcare spikes en het zelfde resultaat krijgen.

Ik heb de plinten onder de speakers en daaronder weer soundcare spikes.
Werk perfect. De plinten eronder waren al een grote vooruitgang, maar met de soundcare spikes werd het geluid nog beter.
Ben ik super tevreden met de speakers.

Let wel!!!! De soundcare spikes passen niet onder de plinten zonder verloopstuk.
het schroefdraad in de plinten is fijn schroefdraad en die van de spikes grof.
De vader van een forumgenoot heeft speciale verloopstukjes gedraait voor me waardoor ze wel passen.

darkman76

Citaat van: Zefanja op februari 12, 2014, 09:34:15
Ik heb de plinten onder de speakers en daaronder weer soundcare spikes.
Werk perfect. De plinten eronder waren al een grote vooruitgang, maar met de soundcare spikes werd het geluid nog beter.
Ben ik super tevreden met de speakers.

Let wel!!!! De soundcare spikes passen niet onder de plinten zonder verloopstuk.
het schroefdraad in de plinten is fijn schroefdraad en die van de spikes grof.
De vader van een forumgenoot heeft speciale verloopstukjes gedraait voor me waardoor ze wel passen.

Ik zit al een tijdje te denken om soundcare spikes eronder te zetten. Ik heb nu de plinten met voetjes, maar meer voor de veiligheid. De huis-tijgers willen wel eens wild doen en er tegen een van de speakers aan beuken.

Maar is dat verschil van draad niet gewoon dat je m8 spikes hebt en de speaker 5/16? Het blijven Engelsen natuurlijk. Een van de redenen dat ik nog geen spikes heb gekocht is dat ik die maat nergens kan controleren.

Zefanja

Citaat van: darkman76 op februari 12, 2014, 10:41:42
Ik zit al een tijdje te denken om soundcare spikes eronder te zetten. Ik heb nu de plinten met voetjes, maar meer voor de veiligheid. De huis-tijgers willen wel eens wild doen en er tegen een van de speakers aan beuken.

Maar is dat verschil van draad niet gewoon dat je m8 spikes hebt en de speaker 5/16? Het blijven Engelsen natuurlijk. Een van de redenen dat ik nog geen spikes heb gekocht is dat ik die maat nergens kan controleren.

De plinten zou ik ook met soundcare spikes eronder laten.
Je kan het best M6 spikes nemen. Met M8 spikes worden de verloopjes te klein.
Nee het schroefdraad van de MA speakers zijn wel gewoon metrisch alleen dan M8 1.25 geloof ik of 1.00.
Kan het mis hebben hoor. Kan het eventueel nog navragen.

darkman76

Graag. Mocht die vader van een forumlid trouwens nog een setje willen draaien hou ik me aan bevolen. Hoeft natuurlijk niet gratis.

RX SOUND

Hallo allemaal

Op mijn vrije dag dus wezen sleutelen aan mijn Yamaha receiver rxv-3800.
Ook heb ik de plinten aan gebracht op de MA RX8.
Dit geeft wel een verbetering maar komt niet waar ik heen wil.
Ook de instellingen veranderen geeft niet het gewenste resultaat.
Ik heb gewoon niks aan bas over waardoor de het geen vol geluid word en ik heb alle registers al open staan en wil gewoon was over hebben.
Ik heb dus de vriendschap met de Yamaha op gezegd.
Ik denk toch aan een andere aansturing maar ja welke?
Ik blijf maar denken aan de Marantz sr 7008.
Het budget is nu noch niet toereikend zodat ik eerst maar een ga sparen denk ik.
Iemand noch suggesties?

Zefanja

Dat is jammer om te horen en ook wel vreemd gezien de specs van de yamaha.
Misschien is de receiver gewoon niet helemaal goed? Ik roep maar wat hoor.

Betreft je keuze voor een andere receiver: Ik ben bevooroordeeld. Ik ben heel tevreden met de combi Marantz MA.
(mits je er gewoon koper tussen legt  ;) )

Skyfox

Ik ben ook bevooroordeeld: Sony's topreceiver op MA. Heb Marantz ook op MA gehoord, erg fijne combinatie.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9