Het grote Monitor Audio topic

Gestart door BJF, februari 26, 2012, 07:59:28

Vorige topic - Volgende topic

Exxar

Hoe groot zijn jullie luisterruimtes eigenlijk? Mijn RX8'en staan langs de lange zijde van een 5,5 x 4meter ruimte.
Naar het einde van dit jaar toe ga ik verhuizen en een dedicated hifi/ht kamer hebben, maar die zal waarschijnlijk iets kleiner zijn (effing steunmuren tussen de twee aanpalende kamers maakt gewoon even een muurtje uitbreken net iets moeilijker). De RX8'en hebben wel graag wat ruimte om zich heen, dus die gaan mogelijks te groot zijn voor de andere kamer. Weet iemand hoe een GX200 het doet in een iets kleinere kamer?
Of misschien, als vloerstaanders het laag te zwaar zouden maken, is een PL100 ook nog een optie...

audiosurfer

Ik heb de GX200 en heb de RX8 gehoord, ook in mijn eigen ruimte. Ik vind de bas van de GX veel gecontroleerder en minder boemerig. De GX is veel strakker en preciezer. Mijn ruimte is 5,7 bij 3,8m en er zijn akoestische maatregelen genomen.
Arcam AVR850, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

shoalinmonk

Citaat van: TopGun2010 op juli 31, 2013, 22:57:20
Klinkt goed! Ik vond de rxw-12 niet strak genoeg bij muziek, bij film vond ik het juist weer wel een goede sub. Maar geen vergelijk met een SB13U.
Op welke frequentie had je de LPF dan ingesteld?
Standaard staat deze in mijn marantz op 120 Hz. Deze had ik terug gezet op 80 Hz. Hierna merkte ik dat de bass weergave direct een stukje strakker was.

Mijn bevindingen van mijn RXW-12 :
Muziek,  naadloos qua overgang op mijn MA GX200. (Eigenlijk niet eens nodig met de GX200 als fronts)
Film, staat wel zijn mannetje, bass is soms voelbaar in je broekspijpen, maar niet zo heftig als ik eens gehoord/gevoelt heb bij een Fathom F112.

shoalinmonk

Mijn luisterruimte is de woonkamer. Deze heeft een afmeting van 6 meter bij 5,5 meter. (Dit is eigenlijk het zit gedeelte)
De Tv en projectie scherm hangen op de muur van 6 meter. Aan onze woonkamer zit een open keuken, waardoor de langste muur van de woonkamer/keuken 12 meter is. Aardig wat opervlak dus.

Ik vind de bass van de GX200 ook super strak, de staanders staan bij mij 45 cm van de muur af, ik merk geen bassboom. Schijnt wel dat de gx200 wat ruimte nodig heeft. Geloof wel minder dan de RX8, de RX6 zijn helemaal makkelijk te plaatsen, die voelen zich zowat overal thuis.

darkman76

Nou, ik ben redelijk nieuw in audio land. Maar ik ben toch lang bezig geweest om de juiste stand te vinden. De afstand van de muur en een tikje kantelen bleken toch de sleutel. Minimaal 30 cm van de muur. Liefs verder...
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

Zefanja

| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Exxar

Motil

Goedemiddag iedereen,

Een jaartje geleden heb ik een setje (tweedehands) MA RX6-en aangeschaft. Deze had ik al eens ergens beluisterd en was gelijk verkocht. In hetzelfde prijsbereik vond ik deze ver boven de concurrentie uitsteken. Nu stuurde ik deze aan met een Denon AVR-1508. Surroundgeluid was hiermee geen probleem, maar zodra ik muziek luister komen de speakers veruit niet tot zijn recht. De speakers zijn bi-wired. Nu wilde ik het proberen om deze te bi-ampen, maar dit werd me afgeraden omdat de Denon hier de power niet voor zou hebben

Nu heb ik rondgekeken voor een andere (sterkere) receiver en is er een Marantz SR5008 besteld. Deze zou de speakers wat degelijker aan kunnen sturen. Momenteel zit ik angstvallig te wachten tot deze eindelijk geleverd word (GLS is het pakketje "kwijt"  :mad: )

Is er iemand die deze combi toevallig ook heeft? Graag zou ik willen weten of bi-ampen dan veel zin heeft. Volgens de handleiding van de receiver zou het moeten kunnen, maar win ik er ook iets mee?
Bedankt alvast

BJF

Hier geldt m.i. maar één advies: gewoon uitproberen. Je hebt de Marantz al besteld, hopen dat ie snel alsnog geleverd wordt en dan zelf gaan testen.
Ik heb zelf iig goede ervaringen met het bi-ampen van Monitor Audio GX300 op een Marantz SR7005.
Niks. Oh nee? Nee. Oh.

Octaaf

Citaat van: shoalinmonk op augustus  3, 2013, 15:26:04
Ik vind de bass van de GX200 ook super strak, de staanders staan bij mij 45 cm van de muur af, ik merk geen bassboom. Schijnt wel dat de gx200 wat ruimte nodig heeft. Geloof wel minder dan de RX8, de RX6 zijn helemaal makkelijk te plaatsen, die voelen zich zowat overal thuis.

Er heeft in mijn kamer nog nooit een speaker zo erg gedreund als de RX6 (in ieder geval veel meer dan de Elac FS247, Dali Ikon 6, PMC FB1i, etc.), plaatsing is erg afhankelijk van de akoestiek en de RX6 is daar juist erg gevoelig voor.

darkman76

Ik bi-amp mijn rx6 op een Denon AVR-1912 en in mijn ervaring is dat het bi-amping zorgt dat de speakers zeker meer tot leven.

Gedreun heb ik ook problemen mee gehad maar plaatsing maakt hier alle verschil, bij mij vooral afstand tussen de muur de achterkant van de speaker.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

TopGun2010

Ben nog steeds erg tevreden met mijn 5 x Apex 40 i.c.m. een SVS SB13-Ultra. Topset!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

AceBaran

Citaat van: Motil op januari  3, 2014, 12:31:23
Goedemiddag iedereen,

Een jaartje geleden heb ik een setje (tweedehands) MA RX6-en aangeschaft. Deze had ik al eens ergens beluisterd en was gelijk verkocht. In hetzelfde prijsbereik vond ik deze ver boven de concurrentie uitsteken. Nu stuurde ik deze aan met een Denon AVR-1508. Surroundgeluid was hiermee geen probleem, maar zodra ik muziek luister komen de speakers veruit niet tot zijn recht. De speakers zijn bi-wired. Nu wilde ik het proberen om deze te bi-ampen, maar dit werd me afgeraden omdat de Denon hier de power niet voor zou hebben

Nu heb ik rondgekeken voor een andere (sterkere) receiver en is er een Marantz SR5008 besteld. Deze zou de speakers wat degelijker aan kunnen sturen. Momenteel zit ik angstvallig te wachten tot deze eindelijk geleverd word (GLS is het pakketje "kwijt"  :mad: )

Is er iemand die deze combi toevallig ook heeft? Graag zou ik willen weten of bi-ampen dan veel zin heeft. Volgens de handleiding van de receiver zou het moeten kunnen, maar win ik er ook iets mee?
Bedankt alvast

Ik heb ook de rx6 met de center...gestuurd door de marantz sr7005 en Ja, ik begrijp je helemaal, ik heb dit ook... Snap er nix van, ik mis gewoon iets met de speakers.. Ik ben wel een leek, zou graag een audiofiel een bakkie koffie en een koekje willen bieden om een keer te komen luisteren en mij wat wijzer te maken..
McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect

Zefanja

Citaat van: AceBaran op januari  3, 2014, 19:23:25
Ik heb ook de rx6 met de center...gestuurd door de marantz sr7005 en Ja, ik begrijp je helemaal, ik heb dit ook... Snap er nix van, ik mis gewoon iets met de speakers.. Ik ben wel een leek, zou graag een audiofiel een bakkie koffie en een koekje willen bieden om een keer te komen luisteren en mij wat wijzer te maken..

Ik kan iig 1 ding met vrij grote zekerheid zeggen. Het ligt niet aan de SR7005.
Ik speel zelf ook met een SR7005 maar dan met de RX8 en ik heb niet het idee dat ik wat mis.

Heb je geprobeerd de speakers anders te plaatsen?
Gebruik je de plinten?
Staan ze dicht bij muren?
Staan je instellingen wel goed?
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Exxar

Post eens foto's van de opstellingen. Dan kunnen wij ons een beter beeld vormen van wat er echt speelt.

Motil

Toevallig kreeg ik een paar 4mm kabels ter beschikking. Ook al is de Marantz nog net binnen wilde ik toch eens kijken wat bi-ampen zou brengen. nu is de Denon daar niet zo geschikt voor, maar allemachtig wat een verschil. Ik heb ineens "laag". Het lijkt weer een beetje op wat ik destijds in de audiozaak hoorde. mocht er iemand nog eens twijfelen... Gewoon proberen. Kabels kosten niet de wereld  O0

AceBaran

Citaat van: Zefanja op januari  5, 2014, 11:35:11
Ik kan iig 1 ding met vrij grote zekerheid zeggen. Het ligt niet aan de SR7005.
Ik speel zelf ook met een SR7005 maar dan met de RX8 en ik heb niet het idee dat ik wat mis.

Heb je geprobeerd de speakers anders te plaatsen?
Gebruik je de plinten?
Staan ze dicht bij muren?
Staan je instellingen wel goed?

Hey Zefanja tnx voor je input..
Blij te horen dat je SR7005 bevalt, dat doet hij bij mij ook hoor.
Ik mis gewoon volume, als ik bij de -10 db ben klinkt het niet stabiel... Ik kan het niet goed uitleggen.
Plinten (spikes?) gebruik ik niet
Ze staan 50 cm van de muur af en 2 meter uitelkaar, vaak verplaatst enz.
Me instellingen heb ik zo goed mogelijk aangepast, audyssy heel vaak toegepast.
Voor mijn gevoel heb ik er alles aan geprobeerd, mss is mijn woonkamer (60m2) te ruim voor deze kleine speakers..
Heb de set nu 3 jaar en heb het eigenlijk al een tijd geleden opgegeven :p

Ik heb nu andere speakers op het oog eigenlijk, paradigm studio 100.. Deze ga ik eens proberen

Citaat van: Exxar op januari  5, 2014, 12:59:21
Post eens foto's van de opstellingen. Dan kunnen wij ons een beter beeld vormen van wat er echt speelt.

Ok zal ik van de week ff doen!

Tnx gasten
McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect

Zefanja

Citaat van: AceBaran op januari  5, 2014, 22:12:15
Hey Zefanja tnx voor je input..
Blij te horen dat je SR7005 bevalt, dat doet hij bij mij ook hoor.
Ik mis gewoon volume, als ik bij de -10 db ben klinkt het niet stabiel... Ik kan het niet goed uitleggen.
Plinten (spikes?) gebruik ik niet
Ze staan 50 cm van de muur af en 2 meter uitelkaar, vaak verplaatst enz.
Me instellingen heb ik zo goed mogelijk aangepast, audyssy heel vaak toegepast.
Voor mijn gevoel heb ik er alles aan geprobeerd, mss is mijn woonkamer (60m2) te ruim voor deze kleine speakers..
Heb de set nu 3 jaar en heb het eigenlijk al een tijd geleden opgegeven :p

Ik heb nu andere speakers op het oog eigenlijk, paradigm studio 100.. Deze ga ik eens proberen

Ok zal ik van de week ff doen!

Tnx gasten

Ik zou de plinten die erbij zitten er eens onder proberen. Het kan zomaar zijn dat je nu heel veel geluid kwijt raakt door de resonantie met de vloer.
Zelf heb ik ook lang zonder plinten gespeelt en toen ik de plinten eronder deed kwamen ze veel meer tot leven.
Je ruimte is wel flink, maar dat zouden de speakers volgens mij prima moeten aankunnen.
Het kan natuurlijk de akoestiek zijn van de ruimte waardoor er te veel geluid gedempt word. Want als het akoestiek is, is de kans groot dat je met andere speakers het zelfde probleem gaat hebben.

Paradigm's zijn mooie speakers. Ik heb daar ook een setje van gehad.
Ik vond ze alleen te schel in het hoog. De GX serie niet een betere optie?  ;)

Exxar

Mijn woonkamer is nog een stukje groter en dat krijg ik perfect gevuld met mijn RX8'en (front, aan een NAD C375BEE) en Radius R90 en center (aan een Marantz NR1402).

AceBaran

Hey mannen! Dit kan toch niet??? Ik heb afgelopen woensdag via futureshop uk audioquest kabels besteld, vrijdag geleverd en vanmorgen aangesloten! Ik heb gelijk me luidsprekers op 3 meter vanelkaar gezet, ze stonden 2 meter.... En, het geluid is zooooveeeelll beter, veel breder, niet meer zo centraal.. Eindelijk wat ik wilde, en ik heb nog geen audyssy uitgevoerd ook.. Ga ik dalijk ff doen..

Ongelovelijk wat een verschil.. Maken die kabels nou het verschil?

rovinggecko

Zet ze weer eens op de oude plek en vergelijk dan....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

AceBaran

Tnx Zefanja en Exxar voor de tips over akoestiek etc.

@rovinggecko,vergeet mijn vraag of het aan de kabels ligt  ;D teveel geschuif, ben hier blij mee en laat het zo, ga zo met audyssy en me reference cd Dali vergelijken..

rovinggecko

Kan ik me helemaal voorstellen: doet er niet toe waarom het goed klinkt, als het maar goed klinkt  :worship:
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Zefanja

Citaat van: AceBaran op januari 19, 2014, 09:31:40
Tnx Zefanja en Exxar voor de tips over akoestiek etc.

@rovinggecko,vergeet mijn vraag of het aan de kabels ligt  ;D teveel geschuif, ben hier blij mee en laat het zo, ga zo met audyssy en me reference cd Dali vergelijken..

Geen dank.
Blij te horen dat het nu zoveel beter klinkt.
Geniet er van!

RX SOUND

Hallo forum

Blij ben ik te horen dat iemand tevreden is met een Marantz sr7005 op RX8 van MA.
Zelf heb ik de RX8 als front de RX center en de RX2 als rear staan waarvan de fronts zijn ge bi-ambt op een Yamaha RXV-3800.
Maar ben er helemaal niet tevreden mee.
Ik mis een mooie basdrum en een vol dynamisch gedetailleerd geluid.
Ik overweeg nu een andere receiver te kopen die dit probleem kan oplossen.
Denk daarbij aan een Marantz sr7008 of Denon RX 4000.
Zouden jullie je mening en ervaringen met me willen delen.
Ik ben best wel een beetje wanhopig want de aanschaf van de speakers was een rib uit mijn lijf.
Alvast mijn dank..

Monitor Audio RX8,RX2,RX,Yamaha RX V3800,Sony-bdp-s550,Popcorn C-200 Apple Tv, Topfield 7700HSCI, Samsung UE46B8000 tv.