Het grote Monitor Audio topic

Gestart door BJF, februari 26, 2012, 07:59:28

Vorige topic - Volgende topic

Alex1980

Citaat van: Zefanja op maart 22, 2012, 15:50:32
Ik ken het idd. Op Primare met Audioquest ertussen was het ook veels te schel.
Denk dat het op Marantz een stuk beter klinkt.
Heb vandaag ook maar even een mailtje gestuurd met de vraag wat de prijs zou zijn.

Toen ik nog een denon 3803 had, had ik ook een audioquest dimond back interlink. Na de overgang naar de 3808 kon die echt niet meer, zo scherp dat klonk. Als interling naar de cd speler heb ik nu van den hul the second.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Xstream

Citaat van: Zefanja op maart 22, 2012, 13:09:35
Hoe groot is je ruimte dan?
Ik speel zelf met de RX8 in best beperkte ruimte, maar vind ze absoluut geen overkill.
Nu iets van 4x6, maar ook in vorige woning, ook soort L vorm van 5x8 ofzo heb ik echt weken zitten klooien voordat ik de bass goed had - al zat dit ook een beetje lastig met indeling. Die overheerste een tikkeltje. Uiteindelijk wel goed gekregen.
Maar los van de bass vond ik de laag-midden-hoog balans ook mooier van de RX6. Al kwam dat met name ook wel weer door de iets meer rommelige dikkere bass die me dwars zat - wat luier/lomer en meer aanwezig ofzo, miste wat detail.  't zal smaak zijn.
Ik hou zeker van bass, maar deze moet wel strak, punchy en ritmisch zijn. Zodra 't een beetje bass om 't bass (boeaahh, boeaahh idee) wordt , dan haak ik af :)
Ik vond de RX6 gewoon meer gecontroleerd en strakker overkomen, meer rust in presentatie.

Samen met m'n mooie REL sub heb ik nu een mooie balans gevonden met een mooi gedefinieerd en diep laag en behoorlijk wat vrijheid dit te tunen naar smaak.
Ach ja, voor ieder wat wils :)

Ligt ook wel deels aan de aansturing natuurlijk. Draai nu meestal in direct mode op m'n Emotiva, welke van zichzelf ook wel lekker meedoet in 't laag. Dus misschien is 't dan een beetje dubbelop.

Ik verwacht in m'n volgende woning meer ruimte hiervoor te hebben. Als dat zo is, dan kan de RX6 zomaar te licht blijken te zijn - we zien 't wel :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

PHiX

Zou het niet aan je versterker hebben gelegen dat de RX8 minder strak klonk dan de RX6? Een extra woofer vergt toch wel een stuk meer vermogen en inspanning van je versterker.
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

Alex1980

Citaat van: Xstream op maart 22, 2012, 21:29:19
Nu iets van 4x6, maar ook in vorige woning, ook soort L vorm van 5x8 ofzo heb ik echt weken zitten klooien voordat ik de bass goed had - al zat dit ook een beetje lastig met indeling. Die overheerste een tikkeltje. Uiteindelijk wel goed gekregen.

Samen met m'n mooie REL sub heb ik nu een mooie balans gevonden met een mooi gedefinieerd en diep laag en behoorlijk wat vrijheid dit te tunen naar smaak.
Ach ja, voor ieder wat wils :)

Kreeg je het alleen goed door toevoeging van een subwoofer of heb je nog meer gedaan om de bas goed te krijgen?
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Zefanja

Wel grappig. De RX8 kan idd bass heavy zijn, maar over het algemeen heb ik er weinig last van.
Ze staan bij mij ongeveer 17cm van de muur af en zit er net geen 2m vanaf.
Bas is over het algemeen gewoon strak en geen last van dat het de andere gebieden beïnvloed.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Xstream

Citaat van: Alex1980 op maart 23, 2012, 07:41:48
Kreeg je het alleen goed door toevoeging van een subwoofer of heb je nog meer gedaan om de bas goed te krijgen?
Alles wat ik kon verzinnen :) Front plugs, back plugs, speaker anders positioneren, Sub beter afstellen etc ... totdat 't perfect was. En dat was en is ie nu. Zou geen meer bass willen. Ben ook niet de enige die de RX8 net wat te bass heavy vind hoor. Zal ook deels smaak en ook wel akoestiek zijn. Tis ook niet zo dat ik de extra bass direct helemaal ruk vind, alleen vermoeiend. Zeker als 't niet strak genoeg is.
Moet zeggen dat 't in deze ruimte, ook al is die kleiner, alweer makkelijker af te stellen is. Bij m'n vorige woning galmde 't wat meer waardoor 't best een kunst was :)

Citaat van: PHiX op maart 23, 2012, 00:01:29
Zou het niet aan je versterker hebben gelegen dat de RX8 minder strak klonk dan de RX6? Een extra woofer vergt toch wel een stuk meer vermogen en inspanning van je versterker.
Ehm, zie sig, lijkt me sterk dat deze selectie tekort komt qua power :)
Maar aansturing beinvloed 't wel deels natuurlijk. Op m'n marantz klonk 't ook alweer heel anders. Daar was 't duidelijk een stuk vergeeflijker. Met name detail in 't laag was gewoon minder op de Marantz (ook door minder power uiteraard). Die was wat ronder/warmer.

Maar krijgen we nu een discussie over waarom ik de RX8 niet goed genoeg vind? Want ik vind persoonlijk de RX6 gewoon een stuk fijner klinken. Kan toch? Voor mijn gehoor mooier in balans, met een snellere, punchy en goed gedefinieerde bass :)

Ik vroeg me alleen af of ik 't zelfde zou ervaren met de GX300, aangezien die qua laag ook behoorlijk goed voorzien is. Maar als 't strak en punchy is, dan kan ik heel veel hebben :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Zefanja

Citaat van: Xstream op maart 24, 2012, 09:47:49
Alles wat ik kon verzinnen :) Front plugs, back plugs, speaker anders positioneren, Sub beter afstellen etc ... totdat 't perfect was. En dat was en is ie nu. Zou geen meer bass willen. Ben ook niet de enige die de RX8 net wat te bass heavy vind hoor. Zal ook deels smaak en ook wel akoestiek zijn. Tis ook niet zo dat ik de extra bass direct helemaal ruk vind, alleen vermoeiend. Zeker als 't niet strak genoeg is.
Moet zeggen dat 't in deze ruimte, ook al is die kleiner, alweer makkelijker af te stellen is. Bij m'n vorige woning galmde 't wat meer waardoor 't best een kunst was :)
Ehm, zie sig, lijkt me sterk dat deze selectie tekort komt qua power :)
Maar aansturing beinvloed 't wel deels natuurlijk. Op m'n marantz klonk 't ook alweer heel anders. Daar was 't duidelijk een stuk vergeeflijker. Met name detail in 't laag was gewoon minder op de Marantz (ook door minder power uiteraard). Die was wat ronder/warmer.

Maar krijgen we nu een discussie over waarom ik de RX8 niet goed genoeg vind? Want ik vind persoonlijk de RX6 gewoon een stuk fijner klinken. Kan toch? Voor mijn gehoor mooier in balans, met een snellere, punchy en goed gedefinieerde bass :)

Ik vroeg me alleen af of ik 't zelfde zou ervaren met de GX300, aangezien die qua laag ook behoorlijk goed voorzien is. Maar als 't strak en punchy is, dan kan ik heel veel hebben :)

Hahaha nee hoor geen discussie en je hebt ook gelijk, smaken verschillen idd.

Wat ik heb gehoord is de GX300 sowieso een stuk minder boomerig dan de RX8.
Bas is wat dunner, maar de set die ik hoorde was nog niet goed ingespeeld dus dat kan nog veranderen.
Maar zal denk ik niet zo als de RX8 worden.
Daarnaast zal de bas natuurlijk ook afhangen van ruimte, akoestiek en plaatsing.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Alex1980

En de set is compleet  ;D Nu op de front de GX300 maar dan aangevuld met de gx100 als rear en GXc150 als center. Dit is voor het eerst dat ik een surroundset heb met speakers allemaal uit dezelfde lijn. Ik het is in één woordt geweldig. Ik kon het niet laten een stuk van de bluray van The dark night te spelen. En je weet niet wat je hoort. Het upgraden is nu eerst voorbij, al spreekt het bijna voorzich dat er nog een versterker upgrade aan zit te komen. Maar dat zal aan het eind van dit jaar worden denk ik.

Zefanja

Citaat van: Alex1980 op april  2, 2012, 20:23:52
En de set is compleet  ;D Nu op de front de GX300 maar dan aangevuld met de gx100 als rear en GXc150 als center. Dit is voor het eerst dat ik een surroundset heb met speakers allemaal uit dezelfde lijn. Ik het is in één woordt geweldig. Ik kon het niet laten een stuk van de bluray van The dark night te spelen. En je weet niet wat je hoort. Het upgraden is nu eerst voorbij, al spreekt het bijna voorzich dat er nog een versterker upgrade aan zit te komen. Maar dat zal aan het eind van dit jaar worden denk ik.

Gefeliciteerd man!!! Heel nice.
Aan wat voor versterker zit je te denken?

Zefanja

Ik kreeg zojuist een prachtig aanbod op de GX300.
Moet ze denk ik toch maar gaan aanschaffen ofzo  :blink:

Skyfox

Citaat van: Zefanja op april  3, 2012, 11:37:21

Je zult er geen spijt van krijgen ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Zefanja

Citaat van: skyfox op april  3, 2012, 11:47:33
Je zult er geen spijt van krijgen ;)

Dat denk ik ook niet.
Eerst maar eens thuis overleggen.

BJF

Citaat van: Alex1980 op april  2, 2012, 20:23:52
Wow! Mooie set zo  :clapping:
Niks. Oh nee? Nee. Oh.

Alex1980

Citaat van: Zefanja op april  3, 2012, 11:37:21

Ik zeg: eerst doen dan overleggen ;D Dan staan ze er maar vast. Tuurlijk is het een hap geld maar ik ben er super blij mee.

Alex1980

Citaat van: Zefanja op april  3, 2012, 10:10:08
Gefeliciteerd man!!! Heel nice.
Aan wat voor versterker zit je te denken?

Ik heb geen idee. Arcam valt af. Ik vond de match met de fmj-32 gewoon veel te schel. Gezien het homogene geluid dat ik nu heb zit ik toch meer aan een 5 kanaals versterker te denken. Maar ik heb nog geen idee waar ik moet beginnen.

Zefanja

Citaat van: Alex1980 op april  4, 2012, 12:55:32
Ik zeg: eerst doen dan overleggen ;D Dan staan ze er maar vast. Tuurlijk is het een hap geld maar ik ben er super blij mee.

Toch maar eerst overlegd en overeengekomen om even te wachten tot na de bruiloft.

Zefanja

Citaat van: Alex1980 op april  4, 2012, 12:58:37
Ik heb geen idee. Arcam valt af. Ik vond de match met de fmj-32 gewoon veel te schel. Gezien het homogene geluid dat ik nu heb zit ik toch meer aan een 5 kanaals versterker te denken. Maar ik heb nog geen idee waar ik moet beginnen.

Marantz is naar mijn mening een goede match met de juiste speakerkabels.
NAD zal denk ik ook niet verkeerd zijn.

Skyfox

Citaat van: Zefanja op april  4, 2012, 13:06:24
Marantz is naar mijn mening een goede match met de juiste speakerkabels.
NAD zal denk ik ook niet verkeerd zijn.
Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind NAD (t743) niet lekker matchen met mijn RS6 set. Het middengebied verdwijnt een stuk.

Mijn Sony 5400ES is wat dat betreft een stuk neutraler, zo lijkt het voor mij.

Ik zie voor MA ook Emotiva langskomen als goede kandidaat. Miesepies speelt hiermee op de PL's. Hij heeft het in zijn privetopic ook vergelijken met een Arcam AVR600. Leek een beetje op een standoff.
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12

Zefanja

Citaat van: skyfox op april  4, 2012, 15:23:15
Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind NAD (t743) niet lekker matchen met mijn RS6 set. Het middengebied verdwijnt een stuk.

Mijn Sony 5400ES is wat dat betreft een stuk neutraler, zo lijkt het voor mij.

Ik zie voor MA ook Emotiva langskomen als goede kandidaat. Miesepies speelt hiermee op de PL's. Hij heeft het in zijn privetopic ook vergelijken met een Arcam AVR600. Leek een beetje op een standoff.

Persoonlijk is het zeker.
Nad is geloof ik wat warmer en de rs serie van toen ook wat ik begrepen heb.
De GX300 is een wat neutraler en wanneer verkeerd gematcht kan hij volgens mij snel schel worden.
Voor mij persoonlijk zou ik er dan een neutrale versterker of een wat warmere er achter doen.

Xstream

De nieuwe lijn van Emotiva komt er ook aan. Wellicht ook een mooie optie.
Ik ben zelf erg blij met de Emotiva - MA combo. Zowel in de woon- als HTkamer deze combinatie staan :)

audiosurfer

Ik heb de GXC350 binnen ;D!
Erg mooie speaker en zo op de stand best indrukwekkend met die 8-inch woofers :headbanging:!
Arcam AVR850, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

Zefanja

Nice! Gefeliciteerd!
Is een flink ding die center.

audiosurfer

Hij is inderdaad flink, maar niet te. Eigenlijk precies goed ;)!
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g

Skyfox

audiosurfer

Thanks, de centerstand valt er een beetje bij in het niet :headbanging:!