Het grote Monitor Audio topic

Gestart door BJF, februari 26, 2012, 07:59:28

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

tiptop

Citaat van: david55 op december  7, 2012, 14:37:32
hey iedereen,
nog een vraagje over de rears,
zoals hier op het forum heb ik al laten weten dat ik Ma rx6 als front en rx1's als rear gebruik.
nu vind ik het surround effect van de rears een beetje tegenvallen eerlijk gezecht.
ik kan mijn rx1's eventueel inruilen tegen de rxfx speakers, zou dit gezien mijn situatie een beter oplossing zijn?
de bank staat vlak tegen de muur en als ik de rxfx 1 meter van de muur plaats zit er ongeveer 1.5 meter tussen




In jouw geval idd beter. de rxfx-en zijn dipools die juist bedoeld zijn voor dit soort situaties. Ze linken ook diffuser en daarom ruimtelijker. Voor de beste opstelling moet je even kijken bij MA. Je kan ze aan de zijkant hangen en achter de bank.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

david55

de zijkant is geen optie omdat ik daar een groot raam en aan de andere kant een dubbele deur heb en ze dan op amper 20 a 30 cm van de hoek kan hangen.

tiptop

#502
Voor jou allee maar makkelijker. Weer een keus minder. :P

Volgens mij is het zo dat als ze aan de zijkant komen ze dipool aangesloten worden en als ze achter komen te hangen bipool.



Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

david55

#503
ik heb net mij rears een beetje naar voor gedraaid en niet meer recht naar mijn luisterpositie en dit klinkt naar mijn gevoel toch al iets ruimtelijker.
is dit normaal of hangt dit echt van de ruimte af?
en als ik de rxfx gebruik moet de bank dan niet een stukje van de muur afstaan?

zijn er hier nog monitor audio gebruikers die ongeveer in mijn situatie zitten eventueel?

tiptop

Citaat van: david55 op december  7, 2012, 15:23:52
ik heb net mij rears een beetje naar voor gedraaid en niet meer recht naar mijn luisterpositie en dit klinkt naar mijn gevoel toch al iets ruimtelijker.
is dit normaal of hangt dit echt van de ruimte af?
en als ik de rxfx gebruik moet de bank dan niet een stukje van de muur afstaan?

zijn er hier nog monitor audio gebruikers die ongeveer in mijn situatie zitten eventueel?
Met de rxfx-en wordt het veel ruimtelijker! Ik ken ze wel, maar het was al weer een paar jaar terug. Je hangt ze niet op oor hoogte, maar boven je. Ze zorgen ervoor dat je het geluid om je heen en boven je ervaart.
De luidsprekers hebben trouwens een switch waarmee je kan schakelen tussen bi- en dipool.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

david55

is het mischien aangewezen om de rears die ik nu gebruik ook iet boven oorhoogte te plaatsen?

tiptop

Citaat van: david55 op december  7, 2012, 15:46:24
is het mischien aangewezen om de rears die ik nu gebruik ook iet boven oorhoogte te plaatsen?
Nee.

Nog steeds te direct en te groot om bij het plafond te hangen. Met de radius serie en die KEF-eitjes kan dat nog heel goed.
Dan hang je die net onder het plafond naar beneden en iets naar buiten gericht. Geeft ook een mooi resultaat, maar de RX-en zijn te groot en kunnen niet van onder gemonteerd worden. En in het plafond boren ben ik niet zo'n fan van. (behalve voor lampen). Die rxfx-en zijn echt een betere oplossing.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

david55

ik bedoelde eigenlijk op iets hogere stands zodat zo een 20 cm boven oorhoogte staan.

tiptop

Citaat van: david55 op december  7, 2012, 16:41:35
ik bedoelde eigenlijk op iets hogere stands zodat zo een 20 cm boven oorhoogte staan.
Begreep ik al. ;) Daarop zei ik nee. Maakt niet zoveel uit. Nog steeds te direct.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

david55

in ieder geval bedankt voor de tips maar heb net met de vrouw gepraat en zij ziet die rxfx toch niet echt zitten (voorlopig)  ;)
ik zal in ieder geval nog wat testen met de rx1's en de bekabeling aanpassen want gebruik nu nog de bekabeling van de hk set en dat zijn kabeltjes van 0.75 denk ik en dat zal mischien ook al een verbetering brengen.
en binnen een maandje of drie a vier mijn Pioneer vsx-920 vervangen door iets beter en da zal mischien ook al een heel ander beeld geven.
en als ik mijn rx1's nu vervang door rxfx en moet ik toch weer een 200 euro opleggen die ik dan minder aan mijn reciever kan uitgeven.

grtz.

David

tiptop

Ik dacht dat je kon ruilen?! Maar goed, prioriteiten stellen is ook belangrijk natuurlijk.

Andere kabel is zeker een goede. Supra kost niet al te veel en goede prijs/kwaliteit. W&M ook!

Wat misschien en optie is (kwestie van uitproberen) is van beide rears de polariteit omdraaien. Dat zal iig ruimtelijker zijn.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Alex1980

Citaat van: COUSON119 op oktober 29, 2012, 09:48:40
"Op de gok" (ik kende Monitor Audio qua geluid niet en ben alleen maar aangestoken door wat hier op het forum geroepen wordt) heb ik gisteren een luistersessie gehad van de GX200. Ik ben er nog van onder de indruk. Echt kippenvel. Nu ben ik extra nieuwsgierig geworden naar de GX300. Die ga ik komende donderdag beluisteren. Wat mij voor wat betreft die GX300 wel enige zorgen baart, is de plaatsing. Geadviseerd wordt deze 90cm van de muur te zetten. En dat gaat bij ons niet lukken, tenzij we voorgoed de weg naar de hal barricaderen (gaat hem niet worden). Op de foto bij bovenstaande quote zie ik de GX300's kort op de muur staan (ik heb wat meer ruimte).

Alex1980, wat zijn jouw ervaringen hiermee? Reacties van anderen zijn natuurlijk ook welkom.

Het is een oude post die ik quote. Ik had het topic al een tijdje niet meer gevolgd. Ondanks dat reageer ik toch even. De luidsprekers staan bij ons 60 cm van de muur af. Verder mocht niet. Als het aan mij had gelegen waren ze verder van de muur gegaan, maar in verhouding staan ze dan wel erg ver de kamer in. Dicht bij de muur is de bassweergave in onze huiskamer niet goed. Zonder metingen te hebben verricht worden bepaalde frequenties te zwaar neergezet. Wat ik nog niet geprobeerd heb, maar wel wil gaan doen is het dichtdrukken van de bass poorten met de schuimrubbers.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

N1v3K

Er is hier een tijdje niet gereageerd, maar goed.. toch even een vraagje  ;D
Ik lees hier veel positieve dingen over de combinatie van MA op Marantz.
Mag dan ook gesteld worden dat de combinatie MA en Denon zo ongeveer gelijkwaardig is? Niemand hier die met een Denon speelt?

tayram

Citaat van: N1v3K op mei 29, 2013, 14:33:50
Er is hier een tijdje niet gereageerd, maar goed.. toch even een vraagje  ;D
Ik lees hier veel positieve dingen over de combinatie van MA op Marantz.
Mag dan ook gesteld worden dat de combinatie MA en Denon zo ongeveer gelijkwaardig is? Niemand hier die met een Denon speelt?
Ik heb ook inderdaad ook MA Marantz combinatie. Ik ben er zeer tevreden. Ik heb MA silver series ook bij ergens anders geluisterd met een Denon versterker. Ik herinner me niet meer welke type de Denon was. Maar klonk zeker goed.
Marantz PM7004 , Musical Fidelity M1 DAC , Monitor Audio RX8, Mede8er MED600X3D , SYNOLOGY DS213+ , AudioQuest FLX/SLiP 14/4 , Chord CobraPlus ,

TopGun2010

Ik heb zelf de Apex serie i.c.m. een Denon receiver, werkt perfect!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Alex1980

Citaat van: TopGun2010 op mei 29, 2013, 19:32:18
Ik heb zelf de Apex serie i.c.m. een Denon receiver, werkt perfect!

Ik vind de combi denon avr 3808 en MA GX iets aan de schelle kant. 1 van de zaken die zeker van invloed was, was de akoustiek van de kamer. Maar de grootste verbetering zat hem in het aanschaffen van een Vincent versterker. In dit geval de SV-234. Het is een wat donker afgestelde versterker die het hoog prima onder controle heeft. De laagweergave is strak maar soms wat veel. Echter stoort mij dit totaal niet. Ook de vorige week aangeschafte pioneer N50 geeft met flac en wav files een warmere sound dan de denon dcd1500AE. Op het gebied van 2 kanaals ben ik nu helemaal tevreden.

NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

TopGun2010

#516
Kan TS hier Het grote Monitor Audio Topic van maken?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

BJF

NAD M10 V2
Elac FS247

papaleo

Citaat van: N1v3K op mei 29, 2013, 14:33:50
Er is hier een tijdje niet gereageerd, maar goed.. toch even een vraagje  ;D
Ik lees hier veel positieve dingen over de combinatie van MA op Marantz.
Mag dan ook gesteld worden dat de combinatie MA en Denon zo ongeveer gelijkwaardig is? Niemand hier die met een Denon speelt?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120952.msg2133902#msg2133902

Normaal (worden) werden mijn (PL300) fronts aangestuurd door de 2x Parasound JC1,maar deze heb ik nu ruim >9 maanden afgekoppeld,en worden mijn fronts rechtstreeks door de Denon AVC-A1HDA gevoed,en moet eerlijk zeggen dat ik ze (op dit moment) niet mis....,wellicht komt dat voornamelijk dat ik de laatste tijd geen stereo heb be/geluisterd,en alleen maar films en dat doet de Denon meer dan voortreffelijk.
Ik zit dan ook serieus te dubben om de Parasounds JC1 evt te gaan verkopen....,want deze 'monsters' staan nu alleen maar mooi te zijn in mijn hifi-kast,misschien zal ik dat wel het meeste gaan missen als ik zou gaan verkopen :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

swestland

Ik speel de GX100s en de GXC150 op een Marantz SR7005. Daarvoor op een wat simpelere Onkyo 605. Op de marantz een veel gecontroleerder geluid maar op de Onkyo was het ook zeker niet klagen!

Over de Denon kan ik weinig zeggen alleen begrijp ik dat er vaak intern weinig verschillen zijn tussen Denon en Marantz, zeker op de wat meer high-end modellen.
Arcam FMJ-AVR-550 | Monitor Audio Gold GX100 | Monitor Audio Gold GX150C | Velodyne SPL-1200 Ultra Sub | Oppo UDP-203 | Sony A1E-55 OLED

TopGun2010

@ papaleo, de Denon AVC-A1HDA is ook een perfecte High-End surround versterker! Meer dan genoeg!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

N1v3K

Dat is nogal een receivertje .. die Denon  :o

TopGun2010

Is geen receiver!! Het is een surround versterker.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

N1v3K